Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 161
Offentligt
1223594_0001.png
1223594_0002.png
UDDANNELSE OG HANDICAP 2012Fredag den 19. april 2013

Sydhavns Plads 15, 2450 København

Tema: InklusionsudviklingMødeleder: Christian Quvang, Lektor, Phd og videncenterkonsulent Nationalt Videncenter forInklusion og Eksklusion v. UC Syddanmarkkl. 09.00 – 09.30kl. 09.30 – 09.45kl. 09.45 – 10.00kl. 10.00 – 10.45Ankomst, kaffe, the og brødVelkomst ved børne- og undervisningsminister Christine AntoriniPræsentation af dagens program ved mødeleder Christian QuvangSpecialreformen i København Kommune ved udviklingskonsulent MajbritMøller og kontorchef Nina HemmersamInklusion i praksis – eksempler fra en skoleved skoleleder Kasper Fønss, Tåsinge skole.FrokostWorkshops med følgende temaer:Der er mulighed for at deltage i to workshops.1. Inklusion i børnehøjdeBørns holdninger og handlinger er helt afgørende, hvis en styrket inklusionskal blive en succes. Martin Sandø fra Socialstyrelsen holder et kort oplægom børns holdninger til handicap. Herefter bidrager workshopdeltagernemed forslag til, hvordan man kan understøtte børn i at skabe en mere inklu-derende skole. Deltagernes input fra workshoppen indgår i Danske Handi-caporganisationers (DH´s) projekt ”Skolens fællesskab er for alle”. Work-shoppen faciliteres af konsulent Karen Il Wol Knudsen, konsulent JonasPaustian Borup, og Martin Sandø DH.2. Fire centrale indsatsområder for omstilling til inklusionInklusionsudvikling er en nyoprettet udgående enhed under Ministeriet forBørn og Undervisning, der skal understøtte kommunernes omstilling til øgetinklusion. I workshoppen kan du høre om de fire centrale indsatsområderfor, at kommunernes omstilling til øget inklusion lykkes. Workshoppen faci-
kl. 10.45 – 11.30kl. 11.30 – 12.15kl. 12.15 – 12.50
literes af specialkonsulent Dorthe Nørgaard og konsulent Anne-Mette Gre-ve Olesen, Inklusionsudvikling.3. Viden til praksisHvordan gør vi viden anvendelig, så den støtter fagpersoner i og omkringfolkeskolen i at vælge effektive og fagligt velfungerende indsatser og løs-ninger inden for inkluderende strategier og god specialundervisning? Work-shoppen faciliteres af fuldmægtig Rune Hejlskov Schjerbeck, Ressourcecen-ter for Inklusion og Specialundervisning.4. Effekt og pædagogisk indsats ved inklusionForskningskortlægningenEffekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn medsærlige behov i grundskolenviser, at elever med særlige behov kan inkluderes ialmenundervisningen med positivt fagligt og socialt udbytte, og at eleveruden særlige behov kan have positivt fagligt og socialt udbytte, når elevermed særlige behov inkluderes. Workshoppen sætter fokus på, hvad det erfor metoder, der virker i undervisningen.. Workshoppen faciliteres af psyko-log Camilla Brørup Dyssegaard, Danmarks Pædagogiske Universitet.Kl. 12.50 – 12.55Kl. 12.55 – 13.30kl. 13.30 – 14.00PauseWorkshops gentages.Pause, kaffe, the og kage
kl. 14.00 – 15.00
Hvordan kan vi gennem inddragelse af ledelse, medarbejdere, forældre ogelever skabe ejerskab til god inklusion - Interview med: Formand forADHD foreningen Jette Myglegaard, ph.d. stipendiat Helene Ratner, CBSog skolekonsulent Bo Clausen med inddragelse af kommentarer fra salenFacilitator: Kommunikationschef Hans Christian Nedobrowsky, UCSydAfslutning af konferencenved kontorchef Jacob Hess, Kontor for inklusion og specialundervisning,Ministeriet for Børn og Undervisning
kl. 15.00 – 15.10