Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1222672_0001.png
1222672_0002.png
1222672_0003.png
1222672_0004.png
Afdeling for Børn ogGrundskoleFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Notat om forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning

Der igangsættes et omfattende forsøgsprogram om modersmålsbaseretundervisning.Projektet er udarbejdet i et samarbejde mellem Ministeriet for Børn ogUndervisning og Skolerådets formandskab. Der er i formandskabet fleremedlemmer med stor indsigt i forsøgsdesign af denne type.

Indhold

Forsøgsprogrammet om modersmålsbaseret undervisning skal imøde-komme følgende:Der gøres op med det manglende ressourcesyn på tosprogedeelevers modersmålskompetencer.Tosprogede elever er i dag mere forskellige end ens, og deressproglige registre – på modersmålet, dansk og evt. andre sprog –er vidt forskellige.Elevernes modersmålskompetencer bidrager til, at forskellenmellem tosprogede og etsprogede elevers faglighed mindskes.Aktuelt er der 1½ til 2 karakterpoint til forskel i læsning, mate-matik og naturfag.Alle børn lærer på baggrund af det, de kan og ved i forvejen, her-under deres sproglige kompetencer.Modersmålskompetencer kan styrke tosprogede elevers selvværd,motivation, trivsel og glæde for skolen og derved styrke deresfaglighed og lyst til uddannelse.Der er behov for sikker viden om, hvad elever skal vide omsprog for at blive dygtige og mere inkluderet i skolen.Modersmålskompetencer vurderes at understøtte inklusion og in-tegration og støtte skolens generelle virke.Det gennemføres forsøg målrettet henholdsvis 1. og 4. klasseelever.
6. marts 2013
2Forsøgsindsatser målrettet 1. klasseForsøgsindsatserne er målrettet udvalgte sproggrupper, henholdsvis ele-ver med arabisk eller tyrkisk modersmål. Begge indsatsgrupper vil mod-tage modersmålsundervisning i overensstemmelse med Fælles Mål formodersmålsundervisning, herunder undervisning i Dansk som andet-sprog. Indsatsen gennemføres i fire ugentlige lektioner i ét skoleår.Forsøgsindsatser målrettet 1. klasse vil give svar på, om modersmålsbase-ret undervisning i tæt tilknytning til den almindelige undervisning styrkertosprogede elevers faglighed, selvværd, motivation og glæde ved skolen.Forsøgsindsatserne målrettet 1. klasse har en samlet udgiftsramme på10,5 mio. kr.Forsøgsindsatser målrettet 4. klasseProgrammet har seks forsøgsindsatser, hvor elevernes modersmålskom-petencer udgør et væsentligt element i tre af indsatserne:Et undervisningsforløb for hele klassen i almen sprogforståelse,der tager afsæt i elevernes forskellige sproglige registre. Forløbethar til formål at styrke elevernes viden om sprog og sprogforstå-else samt kernestoffet, der er fælles mellem sprogene.Et undervisningsforløb i og på arabisk for mindre grupper medarabisk herkomst med henblik på at understøtte elevernes sprogog sprogforståelse, som forudsætning for at nyttiggøre moders-målskompetencerne i alle fag.Et undervisningsforløb i og på tyrkisk for mindre grupper medtyrkisk herkomst med henblik på at understøtte elevernes sprogog sprogforståelse, som forudsætning for at nyttiggøre moders-målskompetencerne i alle fag.Derudover indeholder forsøgsprogrammet to indsatser, hvor elevernesmodersmålskompetencer inddrages i undervisningen i form af kvalifice-ring af sproginddragelsen i fagundervisningen samt ekstra undervisnings-tid i dansk som andetsprog. Endelig indeholder forsøgsprogrammet enforsøgsindsats med ekstra undervisningstid i dansk.Forsøgsindsatserne målrettet 4. klasse vil give svar på, hvilke forsøgsind-satser der har størst effekt for tosprogede elevers faglighed, selvværd,motivation og glæde ved skolen i to forsøgsdesign – et for hele klasser oget for mindre grupper af elever med arabisk eller tyrkisk herkomst.Forsøgsindsatserne målrettet 4. klasse har en samlet økonomi på 19 mio.kr. Dette skal blandt andet ses i lyset af, at indsatserne efterfølgende skalvære realistiske at implementere.
3OrganiseringForsøgsprogrammet gennemføres ved, at der indgås samarbejdsaftalermed en række kommuner. Alle kommuner og skoler vil få mulighed forat tilmelde sig den del af forsøgsprogrammet, der omhandler indsatserfor hele klassen, hvis der er mindst 10 procent tosprogede i klassen. Derindgås særlige partnerskaber med kommuner med mange tosprogedeelever til gennemførelse af forsøgsindsatserne med mindre grupper afelever med arabisk og tyrkisk herkomst og forsøgsindsatserne målrettet1. klasse. Disse aftaler indgås primo 2013.Ved lodtrækning udvælges skolerne til at gennemføre én af seks forsøgs-indsatser målrettet 4. klasse. Der etableres endvidere en kontrolgruppe,der er repræsentativ for både forsøgene for hele klassen og for de mindregrupper af elever med arabisk og tyrkisk herkomst. De skoler, der indgårsom kontrolgruppe i den første forsøgsindsats, får mulighed for at gen-nemføre den mest effektive indsats i den anden forsøgsrunde.Alle forsøgsindsatser tager udgangspunkt i anvendt kommunal praksis,der har vist lokal positiv effekt.Der vil ligeledes blive etableret en form for lodtrækning af indsatsernemålrettet 1. klasse, herunder oprettelse af en naturlig sammenlignings-gruppe.Til at forberede og tilrettelægge forsøgsindsatserne er der nedsat en ar-bejdsgruppe. Arbejdsgruppen skal forberede forsøgsindsatserne someffektive undervisningsforløb. Arbejdsgruppen er sammensat af prakti-kere fra kommuner og skoler med stor erfaring med sproginddragelse iundervisningsforløb. Skolerådets formand, Jørgen Søndergaard, er for-mand for arbejdsgruppen.I forbindelse med arbejdsgruppens arbejde foretages i samarbejde medfølgeforskningen et korterevarende pilotforsøg, der skal afprøve indsat-sernes indhold samt implementering.Der vil endvidere ske en omfattende inddragelse af eksperter og interes-senter i forsøgsprogrammet. Arbejdsgruppen vil således inddrage etbredt udsnit af danske sprogforskere til at kvalificere forsøgsindsatserne.Der vil endvidere blive etableret et tæt samarbejde om følgeforskningmed nogle af landets førende effektforskere. Endelig inddrages en rækkeandre eksperter, for eksempel inden for matematik og kommunikation,som blandt andet skal kvalificere vejlednings- og elevmateriale.Der etableres tidligt et omfattende følgeforskningsprogram til forsøgene.Det skal afdække og sammenligne effekten af undervisningsindsatsermed fokus på tosprogede og etnisk danske elevers læse- og matematik-
4kompetencer (målt ved de nationale test), motivation, selvværd og glædeved at gå i skole.Der nedsættes en følgegruppe med folkeskolens væsentligste interessen-ter.Et mindre antal af de mange eksperter, der inddrages i udformningen afudviklingsprogrammet, vil deltage i den ekspertgruppe, som børne- ogundervisningsministeren nedsætter som opfølgning på udviklingspro-grammet.

Økonomi

De samlede udgifter til programmet udgør i alt 29,5 mio. kr. Det finan-sieres via 25,3 mio. kr. af MBU’s egen ramme og 4,2 mio. kr. fra satspul-jeprojekt om målrettede indsatser for tosprogede.

Proces

Gennemførelse af forsøgsindsatser målrettet 1. klasse har fire faser:1) Forberedelse af forsøgene (efterår 2013 og forår 2014).2) Gennemførelse af forsøgsindsatserne (efterår 2014 og forår2015).3) Validering og analyser af dataene, herunder præsentation af resul-tater (efterår 2015).4) Nedsættelse af ekspertgruppe til rådgivning af ministeren om op-følgning på udviklingsprogrammet.Gennemførelsen af forsøgsindsatser målrettet 4. klasse har seks faser:1) Forberedelse af forsøgene (forår 2013).2) Gennemførelse af forsøgsindsats (efterår 2013).3) Datavalidering (herunder særligt de nationale test) og analyser afresultaterne af første forsøgsindsats (2014).4) Anden forsøgsindsats for kontrolskoler (efterår 2014).5) Præsentation af resultaterne og videnspredning, herunder offent-liggøres af vejledningsmaterialer og beskrivelse af opkvalifice-ringsforløb (forår 2015).6) Nedsættelse af ekspertgruppe til rådgivning af ministeren om op-følgning på udviklingsprogrammet.7) Præsentation af resultaterne fra anden forsøgsindsats (forår 2016)