Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 15
Offentligt
1166490_0001.png
1166490_0002.png
1166490_0003.png
1166490_0004.png
1166490_0005.png
1166490_0006.png
1166490_0007.png
1166490_0008.png
1166490_0009.png
BIDBæredygtighed i DagtilbudBørne- og Undervisningsudvalgetshøring om kvalitetsudvikling i dagtilbudd. 12. oktober 2012
Oplæg ved:Hans Månsson,lektor i pædagogikProfessionshøjskolen UCCHans Månsson, UCC1
BIDBæredygtighed i Dagtilbud
Hans Månsson, UCC
2
BIDBæredygtighed i Dagtilbud
Hans Månsson, UCC
3
BIDBæredygtighed i DagtilbudBæredygtig pædagogik og praksisudviklinghandler om gensidig forpligtetanerkendelse af hinanden.Det betyder, at alle skal have mulighed foraktiv deltagelse og at alle er forpligtet tilat yde deres bedste, tage ansvar for egenog andres trivsel og læring.
Hans Månsson, UCC
4
BIDBæredygtighed i DagtilbudPædagogiske indsatser skal viden- ellerevidensbaseres, ikke mindst hvis ønsketom bæredygtighed tages alvorligt.Der er imidlertid en stærk tendens til, atdet er de meget målbare indsatser, derigen og igen underkastes afprøvning medhenblik på evidensbasering ogkvalitetssikring af indsatsen.
Hans Månsson, UCC
5
BIDBæredygtighed i Dagtilbud
Det betyder, at de helt basale emotionelleog sociale sider af menneskets udviklingog det sociale samspil mennesker imellemsjældent ydes retfærdighed i bestræbelsenpå viden- og evidensbasering, netop fordidenne dimension er vanskeligere at måle.Det er fatalt forkert.Hans Månsson, UCC6
BIDBæredygtighed i DagtilbudHvis vi vil kvalificere den pædagogiskeindsats i dagtilbud, er vi nødt til at findemåder at evidensbasere og kvalitetssikredet professionelle arbejde med børnsemotionelle og sociale udvikling og samspil,fordi disse sider af menneskets udviklingdanner klangbund for resten af udviklingen.
Hans Månsson, UCC
7
BIDBæredygtighed i DagtilbudHvis vi vil kvalificere den pædagogiskeindsats i dagtilbud, er vi nødt til at findemåder at evidensbasere og kvalitetssikredet professionelle arbejde med børnemotionelle og sociale udvikling og samspil,fordi disse sider af menneskets udviklingdanner klangbund for resten af udviklingen.Kognition & Pædagogik,december 2012Temanummer om bæredygtig pædagogik og praksisudviklingHans Månsson, UCC8
BIDBæredygtighed i Dagtilbud

Ti kvalitetsparametre for bæredygtighed i dagtilbud

RelationerFaglighedOrganiseringKompetenceudviklingLedelseKonsistensTransparensFidelitetVidenflowSelvevalueringHans Månsson, UCC9