Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 15
Offentligt
Essensen af et godtdagtilbudHans Henrik KnoopInstitut for Uddannelse og PædagogikÅrhus Universitet2012
Photo: Hans Henrik Knoop, 2012
Et godt dagtilbud optimerer børns og voksnes:1.Muligheder for vækst(læring og kreativitet) gennem leg ogmeningsfuld selvdisciplin2.Frihedsgrader under ansvar–fordi modvillighed sandsynliggørfiasko3.Sociale forbundenhed–fordi social isolation er ødelæggende4.Oplevelse af som regel at kunne/mestre,hvad man gør sigumage med–fordi lært hjælpeløshed er ødelæggende5.Muligheder for fordybelsei leg og meningsfuld selvdisciplin6.Oplevelse af befriende/engagerende ledelse og pædagogik–fordi disengagerendeledelse og pædagogikerselvmodsigende(Knoop,2012)
Flow: Høj trivsel og høj præstationUdfordringersomgiver oplevelservia improvisation
Høj
Angst
Lav
Kedsomhed
KompetenceLav(Csikszentmihalyi, 1991; Knoop,2012)
Høj
som giver ro/tryghed
Flow-fremmendeorganisering i dagtilbud:1.Gode muligheder for selv at tageinitiativog for atstyre sigselv–underansvarfor omgivelserne2.Konkrete,energigivende mål3.Håndterbare,ubureaukratiske regler4.Fleksible muligheder for at afstemme udfordringer ogkompetencer5.Umiddelbar, tydelig ogikke-ydmygende,informationom,hvor godt man klarer sig6.Atdistraherende faktorer kan fjernes,så det er muligt atkoncentrere sig(Csikszentmihalyi, & Knoop, 2008; Knoop,2012)
Top10psykologiskeprocesprincipper(Ofte overset forskning/evidens om hvad ”der virker”)1.Frivillighed sandsynliggør succesog modvillighed sandsynliggør fiasko2.Autonomi(muligheden for at handle hensigtsmæssigt)= sundhed og trivsel3.Læring skal opleves overvejende behageligfor at give lyst til at lære mere4.Konkret: lettereogmed følelser–Abstrakt: sværereuden følelser5.Mennesker er unikke–fælles rammer må derfor katalysere individualitet6.Tilfredsstillelse forudsættermangler (behov)-fx forudsætter lysten til atlæreoplevelsen af uvidenhed7.Succes forudsættersucces–erfaring for at man som regelkan, hvis man gørsig umage, er nødvendig–lært hjælpeløshed er ødelæggende8.Mål er midlertil gode processer9.Folk ændrer sig frivilligt,hvis ændringen er enlettelseog/eller enberigelse10.Meningsløs selvdisciplin erpersonligt og socialt ødelæggende–meningsfuldselvdisciplin er alle dyders moder(Hans Henrik Knoop, 2012)
UDVALGTE PUBLIKATIONER OG LINKSKnoop,H. H. (2002).Leg, læring og kreativitet–hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug.Knoop, H. H. (2006).Når lysten til at lære overlever mødet med skolen.I: Hejgaard, J. et al.Mit barn skal I skole.København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund.Knoop, H. H. (2007).Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.)Creativity, Wisdomand Trusteeship. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.).Responsibility atWork: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly.San Francisco, CA:Jossey-Bass.Knoop, H. H. (2012). Mediernes negative fokus påvirker folkestemningen. I: Haagerup, U. (red.).En konstruktiv nyhed–Etopgør med pressens negative verdenssyn–Og inspiration til en ny journalistik til gavn for samfundet. Aarhus: ForlagetAjour.Knoop,H. H. &Gardner,H. (2001).Good Work in aComplexWorld. Cambridge, Mass.: HarvardUniversity.Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005).Et nyt læringslandskab–Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø.København:Dansk Psykologisk Forlag.Lyhne,J. & Knoop, H. H. (red.) (2008).Positiv Psykologi–Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag.TidsskriftetKognition & Pædagogik.Virum: Dansk Psykologisk ForlagMin hjemmeside på DPU / Århus Universitet:www.dpu.dk/om/knoop5th European Conference on PositivePsychology:www.ecpp2010.dkEuropean Network for PositivePsychology:www.enpp.eu
Baggrundslitteratur