Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 15
Offentligt
Ole Henrik HansenCHRISTIANSBORG, D. 10. OKTOBER2012
Når den voksne kan “finde ind i” eller “følge barnet ind i”barnets opmærksomheds-fokus og respondere detintentionelle indhold [indtage barnets perspektiv], opnårbørnene større og mere nuanceret symbolsk forståelse.På en række mål for barnets "social and cognitivedevelopment" kan produceres bevis for at barnets udviklingikke er resultat af generaliserede udviklingstrin men afopmærksom, udfordrende interaktion med primæreomsorgsgivere.Tomasello, M. (1986). Joint Attention and Early Language.Child development,1454-1463.Tomasello, M. (1992). The social bases of language acquisition.Social development, 1(1),20.Tomasello, M. (2003).The new psychology of language.Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum.Tomasello, M., Carpenter, M., Call, J., Behne, T., & Moll, H. (2005). Understanding and sharing intentions:The origins of cultural cognition.Behavioral and brain sciences, 28,675-735.Tomasello, M., Dweck, C., Silk, J., Skyrms, B., & Spelke, E. (2009).Why We Coorperate.Cambridge,Massachusett: MIT Press.
INTERAKTIONSMØNSTRE PÅBAGGRUND AF ENOBSERVATIONSUNDERSØGELSE•••••••26 børn9 vuggestuer8.040 registreringerKøn har ingen signifikant betydningAlder har ingen signifikant betydningNormeringer har signifikant betydningPædagogik har signifikant betydning
Blå vuggestuer:
a. færreinteraktionerb. længere ivarighedc. flere åbneinteraktionerd. flere dialogskift
Gule og røde
vuggestuer:
a. flereinteraktionerb. kortere i varighedc. færre åbneinteraktionerd. færre dialogskift
Blå vuggestuer:
a. mindrebørnegrupperb. voksne arbejderalenec. planlagt dagensindholdd. tidsforvaltningafhængig af børnenesfunktionsniveaue. funktionsopdeltebørnegrupper
Gule og røde
vuggestuer:
a. større børnegrupperb. voksne arbejder iteamsc. ingen/mindreplanlægningd. tidforvaltninguafhængig af børnenesfunktionsniveaue. større alderspredningi børnegrupperne