Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 15
Offentligt
Kvalitet i dagtilbuddetHøringFolketinget d. 10. oktober 2012Lars Qvortrup, LSP, AAU
Kvaliteten af dagtilbud er vigtigFor børnene:•92,8 % går i vuggestue eller dagpleje (0-2 år)•97,3 % går i børnehave (3-5 år)•Timer/uge: 34-36 timer (Ugebrevet A4, 2003)For skatteyderne:•De samlede offentlige udgifter til børneinstitutionerminus forældrebetaling i 2005: 24 mia. kr. (Bonke 2009)For samfundsudviklingen:•Børns personlige og uddannelsesmæssige udviklinggrundlægges i børnehaverne (OECD 2005: StartingStrong)Ugebrevet A4 2003Bonke 2009OECD 2005
Det betaler sig at investere idagtilbudskvalitet
Heckman and LaFontaine 2007
Hvilke faktorer i dagtilbuddet skaberlæring i skolen?•Antal medarbejdere pr. barn•Andelen af mandlige medarbejdere•Andelen af medarbejdere med pædagogiskuddannelse•Andelen af medarbejdere med ikke-dansketnisk baggrund
Bauchmüller, Gørtz og Rasmussen 2011:Long-RunBenefits from Universal High-Quality Pre-Schooling.Center for Strategisk Uddannelsesforskning, DPU, AU
Vi har spurgt børnene
Nordahl, Kostøl, Sunnevåg, Knudsmoen, Johnsen ogQvortrup 2012:Kvalitet i dagtilbuddet – set medbørneøjne.LSP forskningsserie, bd. 2.Nordahl og Qvortrup 2012: Kvalitet i dagtilbudet –hva sier barna? In:Paideianr 4, november 2012
Børnenes syn på trivsel
Børnenes syn på trivsel
Børnenes syn på trivsel
20 %:Under middel
15 %:Middelgodt
65%:Over middel
BørnenesKonklusion?syn på trivsel•”De fleste børn trives”Eller:•”Hvert femte barn trives ikke godt nok”
20 %:Under middel
15 %:Middelgodt
65%:Over middel
Børnenes udsagn:”Jeg kan godt lide at gå i børnehaven”
Børnenes udsagn:”Jeg kan ikke lide de voksne”
8%7%6%5%4%Serie13%2%1%0%DrengePiger
”Spejleffekten”:•Man får svar, som man spørgerBørnenes udsagn:Pædagogernes udsagn:•Eller: Børns fremtid formes i børnehaven”Jeg kan ikke lide de voksne””Barnet udviser aldrig eller kunsjældent hensigtsmæssig socialadfærd”
8%7%6%5%4%Serie13%2%1%0%DrengePiger