Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 148
Offentligt
1220945_0001.png
1220945_0002.png
1220945_0003.png
1220945_0004.png
BorgmesterenKommunalbestyrelsenKommunaldirektørenØkonomidirektørenDirektøren med ansvar for kommunens undervisningsområderHR-/personalechefenKommunikationschefen
Borgmesterbrev IV - lockout af lærere m.fl../.ResuméKL’s bestyrelse har truffet beslutning om at varsle lockout fra 1. april 2013 overforLærernes Centralorganisation. Den præcise afgrænsning fremgår af vedlagtelockoutvarsel.KL kan kun frigøre sig fra de eksisterende arbejdstidsaftaler ved at varsle lockout. HvisKL ikke varsler lockout vil de eksisterende aftaler fortsætte, indtil KL og LC en dag udi fremtiden måtte blive enige om fornyelse.KL’s forhandlinger med Lærernes Centralorganisation (LC) om fornyelse afoverenskomster og aftaler for lærerene i folkeskolen, voksenspecialundervisningen,ungdomsskolen og sprogcentrene pr. 1. april 2013 brød sammen natten til onsdag den27. februar 2013.Årsagen til sammenbruddet er en grundlæggende uenighed om, hvilke arbejdstidsregler,der skal gælde for lærere og børnehaveklasseledere.KL har stået fast på, at der skal aftales nye arbejdstidsregler, som ikke regulerer, hvadlærerne bruger arbejdstiden til. LC har ikke villet gå i realitetsforhandlinger ud fra detteudgangspunkt. KL har på den baggrund måttet konstatere, at forhandlingerne ikkefører videre.Hvorfor varsler KL lockoutKL har i forhandlingerne holdt fast i, at det er nødvendigt for at udvikle ogforbedre folkeskolen, at lærernes arbejdstidsregler ændres, såoverenskomsten ikke regulerer, hvad lærerne bruger arbejdstiden til.KL har gentagne gange understreget, at det ikke er lærerne, men reglerne,der er problematiske. Lærerne gør et fantastisk stykke arbejde i folkeskolen.Lærerne skal ikke arbejde mere. Det, KL har stillet krav om i
Den 28. februar 2013
Sags ID: 1661794Dok.ID: 1661794
[email protected]Direkte 3370 3368Mobil
Weidekampsgade 10Postboks 33702300 København STelefon 3370 3368
www.kl.dkSide 1/4
forhandlingerne, er alene, at overenskomsten ikke fremover skal regulere,hvad lærerne bruger arbejdstiden til.KL har tilbudt LC et konkret udkast til nye arbejdstidsregler, der sætter denydre ramme om arbejdstiden og tager hensyn til de særlige forhold påundervisningsområdet. Reglerne indeholder en årsnorm og engennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 37 timer. Reglerne indeholder desudenkompensation ved overarbejde og arbejde på skæve og ubekvemmetidspunkter. Reglerne indeholder også bestemmelser, der sikrer, at lærernekan deltage i lejrskoler og løse den særlige opgave med mundtligeudtræksprøver ved folkeskolens 9. klasses afgangsprøve.LC har udtrykt bekymring for lærernes arbejdsvilkår indenfor sådanneregler. KL har derfor opfordret LC til at komme med konkrete bud på,hvilke supplerende regler, LC mener, der er behov for. Dette har LC afvist.LC har i stedet fremsat en række spørgsmål og gentaget sin afstandtagen fraKL’s forslag til nye regler.LC er også kommet med udspil undervejs i forhandlingerne. Men disseudspil indeholder fortsat en arbejdstidsaftale, der regulerer, hvad lærernebruger arbejdstiden til.I lyset af LC’s fortsatte afvisning af at realitetsforhandle KL’s krav, har KLtaget ansvaret for at konstatere, at forhandlingerne ikke fører videre og erbrudt sammen.Idet LC grundlæggende ikke vil imødekomme KL med andet end regler, dersvarer til de eksisterende, har KL’s bestyrelse vurderet, at det er nødvendigtat iværksætte konflikt for at frigøre sig fra de eksisterende arbejdstidsaftaler.KL kan kun komme ud af de eksisterende arbejdstidsaftaler ved at varslelockout.Hvis KL ikke varsler lockout, vil den hidtidige overenskomst og tilhørendearbejdstidsregler fortsætte, indtil KL og LC en gang ud i fremtiden måtteblive enige om en fornyelse.Hvad vil KL opnå med nye arbejdstidsreglerKL har rejst krav om nye arbejdstidsregler for lærerne, der sætter den ydreramme om arbejdstiden. KL vil aftale regler, der sikrer:at lærerne bevarer en årsnormat lærerne arbejder gennemsnitligt 37 timer om ugenat arbejdstiden normalt tilrettelægges på hverdage, mandag til fredagat den præsterede arbejdstid opgøres, og at eventuel overtidkompenseres2
at lærerne kompenseres, hvis de arbejder på skæve eller ubekvemmetidspunkter
Med disse regler vil kommunerne opnå langt bedre overenskomstmæssigerammer for, at skolerne – ledelse og lærere i dialog og samarbejde – kanudvikle og forny folkeskolen.I det nuværende system definerer overenskomsten, hvor meget tid lærernekan bruge til forskellige arbejdsopgaver. Dette medvirker til at fastlåselærerarbejdet i overenskomstdefinerede kasser.KL ønsker, at lærerarbejdet skal kunne fornys og udvikles med fokus på,hvad der fremmer elevernes læring. Overenskomstens rolle skal være atsikre rammen om lærernes arbejdstid – at lærerne bliver honoreret for denarbejdstid, der præsteres. Overenskomsten skal derimod ikke diktere, hvadlærerne laver, når de er på arbejde. Dét skal afgøres lokalt i kommunerne ogpå skolerne – i dialog og samarbejde mellem lærere, ledelse og kolleger.For at lette kommunikationen til bl.a. forældre og øvrig offentlighed omforhandlingerne om lærernes arbejdstid, har KL oprettet enhjemmesideflade:http://www.meretidsammen.dk/Link til hjemmesiden kan fx formidles lokalt til forældre og borgere m.fl. ogforhåbentlig tjene til at besvare de spørgsmål, befolkningen har tilbaggrunden for og indholdet af forhandlingerne.Hvad sker der nu?I forbindelse med varslingen af lockout underretter KL forligsinstitutionenom, at parterne ikke har kunnet opnå enighed om overenskomstfornyelsen.KL og LC vil herefter blive indkaldt til videre forhandlinger iforligsinstitutionen med henblik på at opnå enighed om et mæglingsforslag,som kan afværge konflikten. Forligsinstitutionen har mulighed for atudsætte konflikten, så den træder i kraft på et senere tidspunkt end 1. april.Skulle det ikke lykkes at opnå enighed om et mæglingsforslag vil lockoutentræde i kraft.Omfang af lockoutLockouten vil omfatte alle overenskomstansatte lærere ogbørnehaveklasseledere i folkeskolen, ungdomsskolen og sprogcentre, i altca. 52.000 personer.Ansatte ved specialskoler for børn og voksne, interne skoler pådøgninstitutioner samt observations- og heldagsskoler undtages fra3
konflikten, ca. 3.200 personer. Desuden undtages skolepsykologer ogskolekonsulenter uden ledelsesbeføjelser, der ikke arbejder efter lærernesarbejdstidsregler, ca. 1.300 personer.Konflikten kan ikke omfatte tjenestemænd, disse udgør ca. 10.800 personer.Konflikten vil heller ikke omfatte skoleledere og ledere i øvrigt.Information om håndtering af konfliktKL udsender i dag uddybende information til kommunerne om:Informationsskrivelse om det forventede forløb i forligsinstitutionenog om, hvordan konflikten skal håndteres, hvis den effektueres.Invitation til informationsmøder om håndtering af konflikt den 8.og 11. marts 2013.Vejledninger til håndtering af konfliktMaterialet og relevant information om den varslede konflikt og håndteringheraf, hvis den effektueres, kan findes påwww.kl.dk/konfliktsom løbendeopdateres.Med venlig hilsen
Erik NielsenKristian Wendelboe
4