Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1219993_0001.png
1219993_0002.png
25. februar 2013

10. klasse

Kære medlem af Børne- og UndervisningsudvalgetUdbuddet af 10. klasse i kommunerne er under forandring. Samtidig ved vi, atder findes mange stærke og velfungerende kommunale tilbud i 10. klasse i regiaf folkeskolen og ungdomsskole.Danmarks Evalueringsinstituts (EVA) seneste undersøgelser1om eleverne i 10.klasse viser, at 10. klasse bruges som overgang til alle typer af ungdomsuddan-nelser. Evalueringen viser at de kommunale tilbud løfter målgruppen for 10.klasse, både fagligt og socialt, og at 10. klasse er med til at forankre de unge iungdomsuddannelserne. Desuden peger evalueringerne på, at særligt 10. klasseer med til at gøre det muligt at nå det uddannelsespolitiske mål om, at 95 % afen ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse.Vi vil derfor tilskynde Børne- og Undervisningsudvalget til at se nærmere påudbuddet af 10. klasse og om en mulig lovgivning med henblik på at sikre etkommunalt forankret 10. klasse tilbud i hver kommune.Danmarks Lærerforening og Uddannelsesforbundet er vidne til, at flere og flerekommuner etablerer samarbejde om 10. klasse med erhvervsuddannelsesinsti-tutioner samtidig med, at de nedlægger tilbuddene i folkeskolen og i ungdoms-skolenSom en konsekvens af denne udvikling har vi før jul sendt en vejledning tilforbundenes tillidsrepræsentanter og KL om 10. klasses forankring mellemfolkeskole-, ungdomsskole- og/eller erhvervsskoleregi. Vejledningen indeholdten række uddannelsespolitiske prioriteter om samarbejde mellem folkeskolen,ungdomsskolen og erhvervsskoler om 10. klasse.Kommunale aftaler om udbud af 10. klasse som tilbud på erhvervsskoler oggymnasier er en interessant mulighed for nogle unge. Danmarks Lærerforeningog Uddannelsesforbundet ønsker dog at fastholde, at der i hver kommune fort-sat skal være kommunalt forankret tilbud med udgangspunkt i folkeskolelovens
1’Karakteristik
af 10. klasses elever’, EVA 2011 og ’10. klasse – på vej mod ungdomsud-dannelse’ EVA 2012
retskrav til elever og forældre suppleret med de væsentlige bidrag, ungdoms-skoler giver.Det er vores opfattelse, at 10. klasse bør bevares og styrkes. Det kan ske ved atgøre undervisningen i 10. klasse mere praktisk orienteret og udvikle samarbej-det mellem skolen, ungdomsuddannelserne og arbejdsmarkedet. Dette kan skepå flere måder fx ved, at lærere fra 10. klasse og ungdomsuddannelserne sam-men tilrettelægger og gennemfører undervisningsforløb og brug af tolærerord-ninger med ’gæstelærere’ i 10. klasse fra ungdomsuddannelserne og omvendt.10. klasse skal fortsat være et valgfrit tilbud uden visitation. Det stiller storekrav til overgangsvejledningen og den praktiske vejledning. Lærerne i folkesko-len og ungdomsskolen skal have kendskab til erhvervsuddannelserne og devidere uddannelsesmuligheder, der er inden for området.Den såkaldte 20/20 model, hvor unge kombinerer 20 uger i 10. klasse med 20uger på en erhvervsuddannelse, skal hjælpe flere i gang med en ungdomsud-dannelse og hindre frafald. Det gør den også; men tilbuddet har en del indbyg-gede snubletråde. En af disse er misforholdet mellem målgruppe og model.Lovgivningen bag modellen fastslår, at de unge først skal gå i 10. klasse og der-efter på et grundforløb på en erhvervsuddannelse. Den lovbestemmelse svarerdårligt overens med, at målgruppen er defineret som ”skoletrætte, utilpassendeunge med svage faglige forudsætninger og med svag motivation for skolegang”.Danmarks Lærerforening og Uddannelsesforbundet opfordrer derfor Børne-og Undervisningsudvalget til at se nærmere på, om modellen kan gøres merefleksibel således, at der er mulighed for at kombinere skoletilbuddene fleksibelt.
Med venlig hilsen
Anders Bondo ChristensenFormandDanmarks Lærerforening
Hanne PontoppidanFormandUddannelsesforbundet
Side 2 af 2