Redegørelse til Folketinget om Rådsmødet for uddannelse den 15.
februar 2013
1. Rådskonklusioner om investering i uddannelse – et svar på
Kommissionens meddelelse om ”Nytænkning på uddannelsesom-
rådet”
Formandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget. Ved mødetvar en drøftelse af rådskonklusionernes reference til undervisningsmini-strenes rolle i processen for vedtagelse og drøftelse af de landespecifikkeanbefalinger på uddannelsesområdet under Europa 2020 processen.2. Uddannelse og kvalifikationer for beskæftigelse, stabilitet og
vækst: Europa 2020 og den årlige vækstundersøgelse 2013
Debatten blev indledt af to eksterne talere, Andreas Schleicher fraOECD og Lord (David) Puttnam, filmproducent og dekan for Storbri-tanniensOpen University.De talte om henholdsvis grundlæggende færdig-heder i en global kontekst og om nytænkning af undervisning ved brug afikt-redskaber. Næsten alle medlemsstater tog aktivt del i debatten, og deeksterne talere kommenterede løbende indlæggene. Danmark fremhæve-de, at det er vigtigt at arbejde for et produktions- og vidensbaseret sam-fund, hvor innovative erhvervsuddannelser etableres i samarbejde mederhvervslivet, og hvor der er en bedre integration af praktik og akade-misk viden i uddannelserne. Flere lande støttede de danske bemærknin-ger. Ellers var debattens gennemgående temaer vekseluddannelsesprin-cippet i erhvervsuddannelser, samspillet mellem uddannelse og erhvervs-liv, grundlæggende færdigheder og ikt-redskaber.Eventuelt
Formandskabet orienterede mundtligt om de kommende trilog forhand-lingerne med Europa-Parlamentet om Erasmus for Alle – EU’s programfor uddannelse, ungdom og idræt. Formandskabet bemærkede desuden,at der endnu ikke kan fastlægges et specifikt budget for Erasmus for Alle,selvom Det Europæiske Råd har opnået enighed om det overordnedebudget for EU’s flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020.