Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1219084_0001.png
ÅBENT BREV TIL FINANSMINISTER BJARNE CORYDON
Kære Bjarne CorydonDu har forberedt dig godt til dette års overenskomstforhandlinger, det er tydeligt. Og det dygtige forar-bejde har allerede sikret dig en række vigtige aftaler under vanskelige vilkår.Den succes kan du takke dit gode forarbejde for. Her som andre steder i livet skal man forberede siggodt, hvis man vil nå resultater med kvalitet i.Derfor undrer det mig også, at du med dine overenskomstkrav skærer ned på vores – lærernes – for-beredelse.»Stå ved, at du forringerDet giver ingen mening. Undervisningen vil blive mere ke-delig, mere standardiseret, mere uaktuel. Og hvem går det udundervisningen. Eller lavover? Børnene, og især dem, som har allermest brug for goden anden aftale. Enten-eller«.

Uffe Rostrup, formand for

og gennemtænkt undervisning: de svageste elever.

Frie Skolers Lærerforening

Børnene er det vigtigste i skolen – det er vi enige om. Mengennemtrumfer du dine krav, gør det ikke noget godt for dem.Dine krav medfører dårligere undervisning og gør det sværere for dig og dine ministerkolleger at nåregeringens uddannelsesmål. Og lærerne, der i den nyeste opgørelse fra FTF er den hårdest belastedegruppe, når det kommer til psykisk arbejdsmiljø, vil blive yderligere presset – til skade for skolen, un-dervisningen og eleverne.Jeg ved godt, at du siger, at dine krav ikke handler om besparelser. Lærernes arbejdstid skal ”nor-maliseres”, påstår du. Men det er noget sludder. Både du og jeg ved, at du kun vil blive tilfreds, hvisnormaliseringen fører til besparelser. Du har brug for massive besparelser for at finansiere folkeskolere-formen, og de besparelser skal komme, ved at lærerne underviser mere for de samme penge. Når deunderviser mere, får de mindre tid til at forberede sig - "sådan er det jo", for nu at citere din kollega,økonomiministeren.Kære Bjarne Corydon: Vil du virkelig have os og forældrenetil at tro, at børnene bliver dygtigere af, at lærerne brugermindre tid på at forberede, planlægge og efterbehandle un-dervisning? Vil du have os og forældrene til at tro på, atkvaliteten stiger, når tidsforbruget falder?Hvis det er forringelser, du ønsker, så stå ved det. Menhvis du ønsker en bedre skole, foreslår jeg, at vi i stedetsammen finder en god og ansvarlig aftale, som sikrer under-visningens kvalitet.Venlig hilsen
»Hvis skuespillere får mindretid til at forberede sig, falderstykkets kvalitet. Det sammegælder i skolen: Mindreforberedelse giver dårligereundervisning«.

Uffe Rostrup, formand for

Frie Skolers Lærerforening

Uffe RostrupFormand for Frie Skolers LærerforeningKøbenhavn, 20. februar 2013