Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 14
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om folkeskolen(Krav til minimumsstørrelsen af interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder og kva-lifikationskrav til lærerpersonalet m.v.)
§1I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, som ændret ved § 2 i lovnr. 1569 af 21. december 2010, § 1 i lov nr. 378 af 28. april 2012, § 1 i lov nr. 379 af 28. april 2012,§ 1 i lov nr. 511 af 4. april 2012, § 1 i lov nr. 512 af 4. juni 2012, § 1 i lov nr. 513 af 04. juni 2012og § 3 i lov nr. 558 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 20, stk. 7,indsættes som2. pkt.:»Børne- og undervisningsministeren fastsætter endvidere nærmere regler om minimumsstørrelsenfor interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder, om henvisning af børn til special-undervisning i et andet dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted end det dagbehandlingstilbudeller anbringelsessted, som børnene af de sociale myndigheder er henvist til eller anbragt i, og omkvalifikationskrav til lærerpersonalet.«2.I§ 22, stk. 5, 2. pkt.,udgår »anbragt i anbringelsesstedet«.§2Loven træder i kraft den 1. august 2013.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedpunkter1.2. Lovforslagets baggrund2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende ret2.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.10. Sammenfattende skema
1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedpunkterDet foreslås med lovforslaget, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler omminimumsstørrelsen af interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at fastsætte regler om, at en intern skole mindst skal være normeret til10 elever ved skoleårets begyndelse, for at den interne skole kan oprettes i dagbehandlingstilbuddet elleranbringelsesstedet. Det vil være kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor dagbehandlingstilbuddet elleranbringelsesstedet ligger (beliggenhedskommunen), der tager stilling til normeringen af den interne skole.Ved fastsættelse af en minimumsstørrelse for interne skoler på 10 elever vil der kunne tilvejebringes et un-dervisnings- og læringsmiljø, der både kan tilgodese eleverne faglige og sociale kompetencer.Det foreslås desuden, at børne- undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at kommu-nalbestyrelsen i beliggenhedskommunen får mulighed for at henvise et barn til specialundervisning i et andetdagbehandlingstilbud eller anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som detpågældende barn af de sociale myndigheder er blevet henvist til eller anbragt i.Endvidere foreslås det, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte kvalifikationskravtil lærerpersonalet i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at
2
fastsætte regler om, at undervisningen i interne skoler skal tilrettelægges af en lærer, der har gennemførtuddannelsen til lærer i folkeskolen.1.2. Lovforslagets baggrundI foråret 2010 gennemførte den tidligere regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og KL en ana-lyse af specialundervisningen i folkeskolen. Resultaterne af analysen fremgår af rapporten »Specialundervis-ning i folkeskolen - veje til en bedre organisering og styring« fra juni 2010.Det fremgår af rapporten, at kommunerne bør tilstræbe, at børn, som er anbragt uden for hjemmet, i størstmuligt omfang tilbydes undervisning i den almindelige folkeskole. Det foreslås desuden, at der i forbindelsemed anbringelse af børn i en anden kommune bør søges indgået en aftale mellem skolekommunen og denanbringende kommune om at reducere brugen af interne skoler mest muligt, og at der løbende følges op her-på.Det fremgår endvidere af rapporten, at undersøgelser af effekten af specialundervisningen indikerer, at enstor del af de elever, der i dag segregeres til specialklasser og specialskoler, herunder til interne skoler, ogsåvil kunne modtage støtte inden for rammerne af den almindelige folkeskole med en mere hensigtsmæssigindretning og udnyttelse af folkeskolen.Med lov nr. 513 af 4. juni 2012 blev børne- og undervisningsministeren bemyndiget til at fastsætte reglerom bopælskommunens inddragelse og godkendelse af undervisningstilbuddet til børn, der af de sociale myn-digheder i bopælskommunen er henvist til et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted i enanden kommune. Formålet med loven er at inkludere flere børn i folkeskolen.Som yderligere opfølgning af rapporten »Specialundervisning i folkeskolen - veje til en bedre organiseringog styring« blev der i november 2011 nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Finansministeriet, KL,Social- og Integrationsministeriet og Ministeriet for Børn og Undervisning (formand), der blandt andet skulleiværksætte en undersøgelse af kvaliteten af undervisningen i de interne skoler på anbringelsessteder.Arbejdsgruppens analyse af kvaliteten af undervisningen på anbringelsessteder fremgår af rapporten »Af-rapportering fra den tværministerielle arbejdsgruppe om anbragte børns og unges undervisning på interneskoler« fra maj 2012. Arbejdsgruppens analyse bygger på en undersøgelse, der er gennemført af RambøllManagement Consulting. Resultaterne af Rambølls undersøgelse fremgår af rapporten »Kortlægning af un-dervisning på døgninstitutioner, opholdssteder og dagbehandlingstilbud« fra marts 2012.Arbejdsgruppens analyse viser, at der fortsat er behov for at styrke undervisningen i de interne skoler ogfor at understøtte, at en større andel af de anbragte børn og unge får et undervisningstilbud i folkeskolen.For så vidt angår de interne skoler på anbringelsessteder viser analysen overordnet, at skolerne har sværtved at redegøre præcist for antallet af timer, der undervises i i de enkelte fag. Analysen viser endvidere, atundervisningen fokuserer på fag som dansk, matematik og engelsk, ligesom de fleste elever fokuserer pådansk, matematik og engelsk i forbindelse med aflæggelse af folkeskolens afgangsprøver. En relativt højandel af eleverne fritages for andre fag i fagrækken, obligatoriske test samt afgangsprøver. Disse resultaterskal ses i lyset af, at flertallet af elever ifølge skolernes vurdering ikke er fagligt alderssvarende. Eleverne harogså oplevet mange brud i deres skolegang.Arbejdsgruppen har desuden henvist til, at tidligere undersøgelser og statistiske analyser af unges gennem-førelse af folkeskolen og deres efterfølgende uddannelsesniveau har vist, at langt flere unge, der har væretanbragt i anbringelsessteder, ikke har gennemført folkeskolen og ikke har fået en videre uddannelse.Det er arbejdsgruppens vurdering, at der på den baggrund er behov for at styrke tilsynet med de interneskoler for at sikre, at eleverne får tilbudt den fulde fagrække, at minimumstimetallene bliver overholdt, og atder kun gives fritagelser for fag, når betingelserne herfor er opfyldt.Arbejdsgruppen foreslår med henblik på at styrke kvaliteten af undervisningen i de interne skoler, at dermindst skal være en normering på 10 elever på en intern skole. Dette forslag skal være med til at understøtte,at flere anbringelsessteder kan samarbejde om at drive en fælles skole. Arbejdsgruppen foreslår desuden, atundervisningen i interne skoler bør tilrettelægges af faguddannede lærere. Samarbejdet med det lokale skole-væsen bør også styrkes.
3
Det fremgår af aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2013, at regeringen og KLer enige om, at der er behov for, at de interne skoler anvendes i mindre omfang, og at eleverne i højere gradskal inkluderes i folkeskolen. Samtidig er der behov for at fokusere på beliggenhedskommunens tilsyn med,at undervisningen på de interne skoler lever op til kravet i folkeskoleloven, herunder at eleverne tilbydes denfulde fagrække, deltager i de nationale test og aflægger folkeskolens afgangsprøver.Regeringen og KL er enige om at fortsætte arbejdet med at sikre, at undervisningen på de interne skoler fø-rer til, at eleverne gennemfører videre uddannelse, og at kommunerne følger op på resultaterne på den enkel-te interne skole.Det fremgår endvidere aftalen om kommunernes økonomi for 2013, at de aftalte initiativer skal ses i sam-menhæng med et generelt styrket fokus på, at udsatte børn og unge gennemfører folkeskolens afgangsprøver.2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende retDe gældende regler om henvisning af børn til specialundervisning i dagbehandlingstilbud og anbringelses-steder blev indsat i folkeskolelovens § 20, stk. 5, og § 22, stk. 5, ved lov nr. 412 af 26. juni 1998.Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 412 af 26. juni 1998 (lovforslag nr. L 14, Folketinget 1997-98 (2.samling)), at et overordnet mål er at sikre, at børn i den undervisningspligtige alder, herunder børn der eranbragt uden for hjemmet, modtager en undervisning, der lever op til kravene i lovgivningen om undervis-ningspligtens opfyldelse.Når et barn henvises af de sociale myndigheder til et dagbehandlingstilbud eller anbringes i et anbringel-sessted i eller uden for bopælskommunen, skal kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor institutionenligger (beliggenhedskommunen), sørge for barnets skolegang, jf. § 40, stk. 1, i folkeskoleloven.Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at barnet ikke har behov for specialundervisning, skal barnet indskri-ves i folkeskolen. Barnet skal også indskrives i folkeskolen, hvis barnet har behov for specialundervisning,der kan opfyldes i forbindelse med undervisning i en almindelig klasse med støtte, i en kommunal special-klasse eller i en kommunal specialskole.Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 412 af 26. juni 1998, at det kun er børn, der har så store vanskelig-heder, at det i kortere eller længere tid vil være mest hensigtsmæssigt at undervise dem i deres anbringelses-sted, der kan henvises til specialundervisning i anbringelsesstedet. Det samme gælder for børn, der er henvisttil et dagbehandlingstilbud.Det fremgår endvidere af forarbejderne til lov nr. 412 af 26. juni 1998, at henvisning af børn til specialun-dervisning i private eller selvejende dagbehandlingstilbud forudsætter, at der mellem kommunalbestyrelsen ibeliggenhedskommunen og dagbehandlingstilbuddet på forhånd er indgået en overenskomst om dagbehand-lingstilbuddets generelle egnethed til at varetage specialundervisning af børn. Det samme gælder for henvis-ning af børn til specialundervisning i private eller selvejende anbringelsessteder, der er oprettet eller god-kendt efter lov om social service.De nærmere regler om overenskomsten er fastsat i bekendtgørelse nr. 793 af 12. juli 2012 om specialun-dervisning og anden specialpædagogisk bistand i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.Efter bekendtgørelsens § 11, stk. 1, skal overenskomsten mindst omfatte time- og læseplaner, personaletskvalifikationer, tilsynsfunktionen og dens indhold, den pædagogisk-psykologiske betjening, budgettet forundervisningen, aflæggelse af regnskab samt registrering og indberetning til kommunalbestyrelsen af magt-anvendelse over for elever.Det fremgår desuden af bekendtgørelsens § 11, stk. 2, at time- og læseplanerne skal omfatte folkeskolensfagrække, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 1-4, § 19 c, stk. 2 og § 19, stk. 2 og 4. Undervisningen kan dog giveseleverne på andre klassetrin end nævnt i de anførte bestemmelser. Timeplanerne skal mindst opfylde mini-mumstimetallene, der er fastsat i bekendtgørelse nr. 1131 af 15. november 2006 om undervisningstimetal ifolkeskolen for skoleårene 2006/07-2010/11 samt efterfølgende skoleår.Ved afslutningen af undervisningen i 9. klasse aflægger elever, der er henvist til specialundervisning i dag-behandlingstilbud eller anbringelsessteder, folkeskolens afgangsprøver. Elever, for hvem prøveaflæggelse på
4
grund af betydelig funktionsnedsættelse eller utilstrækkelige danskkundskaber ikke skønnes hensigtsmæssig,kan fritages for at aflægge folkeskolens obligatoriske afgangsprøver. Fritagelse kan omfatte en eller flereprøver eller delprøver.De nærmere regler om fritagelse fremgår af § 15 i bekendtgørelse nr. 756 af 2. juli 2012 om folkeskolensafsluttende prøver.Elever i 10. klasse kan indstille sig til 10. klasse-prøver eller indstille sig til en eller flere af folkeskolensafgangsprøver.Det er kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, der skal sørge for, at elever, der henvist til special-undervisning i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder, kan aflægge folkeskoleskolens afgangsprøver og10. klasse-prøver på en folkeskole.Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 412 af 26. juni 1998, at der ikke stilles krav om, at lærerpersonaletskal have gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen, men at undervisningen i dagbehandlingstilbud oganbringelsessteder kan varetages af personale med de fornødne pædagogiske og faglige forudsætninger foropgaven.Følgende anbringelsessteder og dagbehandlingstilbud kan varetage specialundervisning efter folkeskolelo-vens § 20, stk. 5, og § 22, stk. 5:– Socialpædagogiske opholdssteder, der er godkendt i henhold til § 142, stk. 7, i lov om social service.– Døgninstitutioner, herunder sikrede døgninstitutioner, der er oprettet eller godkendt i henhold til § 67 ilov om social service.– Dagbehandlingstilbud. Oprettelse og drift af dagbehandlingstilbud er ikke omfattet af servicelovens be-stemmelser. Henvisning af børn til dagbehandlingstilbud kan imidlertid ske efter servicelovens reglerom iværksættelse af foranstaltninger, jf. § 52, stk. 3, nr. 1 og 3, i lov om social service.Regionale anbringelsessteder, der er oprettet eller godkendt i henhold til lov om social service, er også om-fattet af bestemmelserne i folkeskolelovens § 22, stk. 5. Der skal derfor på samme måde som for de selvejen-de eller private anbringelsessteder indgås overenskomst om anbringelsesstedets generelle egnethed til at va-retage specialundervisning af børn, før kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen kan foretage henvis-ning af et barn til specialundervisning i det regionale anbringelsessted.I forbindelse med Rambølls kortlægning af undervisning på døgninstitutioner, opholdssteder og dagbe-handlingstilbud i foråret 2012 har Rambøll opgjort, at der er 98 dagbehandlingstilbud og 254 anbringelses-steder med intern skole.Med lov nr. 513 af 4. juni 2012 blev børne- og undervisningsministeren bemyndiget at fastsætte regler ombopælskommunens inddragelse og godkendelse af undervisningstilbuddet til børn, der af de sociale myndig-heder i bopælskommunen er henvist til et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted i en andenkommune. Formålet med loven er at inkludere flere børn i folkeskolen.Bemyndigelsen er udnyttet til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunenskal inddrage bopælskommunen i de tilfælde, hvor barnet foreslås henvist til specialundervisning i dagbe-handlingstilbuddet eller anbringelsesstedet.Der er således mulighed for, at bopælskommunen ud fra sit kendskab til barnet kan foreslå, at barnet i ste-det henvises til et undervisningstilbud i folkeskolen. Det kan enten være et undervisningstilbud i den almin-delige folkeskole med de nødvendige støtteforanstaltninger og faglige udfordringer eller et undervisningstil-bud i en kommunal specialklasse eller en kommunal specialskole.Hvis der ikke kan opnås enighed mellem kommunerne om henvisning af barnet til specialundervisning idagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet, må kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen henvi-se barnet til et undervisningstilbud i folkeskolen.De nærmere regler fremgår af §§ 6-10 i bekendtgørelse nr. 793 af 12. juli 2012 om specialundervisning oganden specialpædagogisk bistand i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.I de tilfælde, hvor barnet er anbragt i en anden kommune end bopælskommunen, kan kommunalbestyrel-sen i beliggenhedskommunen kræve refusion i henhold til § 1, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse nr. 355 af 24.april 2006 om hvilken kommune udgiften til folkeskolens undervisning m.v. endeligt påhviler. Der kan kræ-
5
ves refusion, uanset om barnet undervises i folkeskolen eller modtager specialundervisning i dagbehand-lingstilbuddet eller anbringelsesstedet.Kommunalbestyrelsens krav på refusion omfatter alle udgifter i forbindelse med barnets undervisning, her-under eventuelle udgifter til undervisning i fritiden, til befordring og ophold i skolefritidsordning. Også ud-gifter til pædagogisk-psykologisk rådgivning, talepædagogisk bistand og udgifter i forbindelse med kommu-nens tilsyn med dagbehandlingstilbuddet og anbringelsesstedet kan indgå i refusionen.Efter folkeskolelovens § 51, stk. 9, kan forældrene indbringe kommunalbestyrelsens afgørelse om henvis-ning, afslag på henvisning og tilbagekaldelse af henvisning til specialundervisning i dagbehandlingstilbud oganbringelsessteder for Klagenævnet for Specialundervisning. Forældrene kan også indbringe kommunalbe-styrelsens afgørelse om det nærmere indhold af foranstaltningen i dagbehandlingstilbud og anbringelsesste-der for klagenævnet.2.2. Den foreslåede ordningDet er regeringens målsætning, at interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder skal anven-des i mindre omfang, og at eleverne i højere grad skal inkluderes i folkeskolen. Det er også regeringens mål-sætning, at undervisningen på interne skoler skal leve op til kravene i folkeskolelovgivningen, herunder ateleverne tilbydes den fulde fagrække og aflægger folkeskolens afgangsprøver.Med henblik på at styrke kvaliteten af undervisningen på de interne skoler foreslås det, at børne- og under-visningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om minimumsstørrelsen for interne skoler i dagbehand-lingstilbud og anbringelsessteder.Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at fastsætte regler om, at en intern skole mindst skal være normeret til10 elever ved skoleårets begyndelse for at den interne skole kan oprettes i det pågældende dagbehandlings-tilbud eller anbringelsessted. Ved fastsættelse af en minimumsstørrelse på 10 elever vil der kunne tilveje-bringes et undervisnings- og læringsmiljø, der både kan tilgodese elevernes faglige og sociale kompetencer.Ved fastsættelse af en minimumsstørrelse for interne skoler på 10 elever vil der kunne tilvejebringes et un-dervisnings- og læringsmiljø, der både kan tilgodese eleverne faglige og sociale kompetencer.Det vil være kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedetligger (beliggenhedskommunen), der tager stilling til normeringen af den interne skole.I forbindelse med Rambølls kortlægning af undervisning på døgninstitutioner, opholdssteder og dagbe-handlingstilbud i foråret 2012 har Rambøll opgjort, at der er 352 dagbehandlingstilbud og anbringelsesstedermed intern skole. Ud fra de foreliggende oplysninger må det vurderes, at omkring 150 af de interne skolerhar færre end 10 elever.Som en overgangsordning påtænkes det at fastsætte, at interne skoler for skoleåret 2013/14 mindst skal væ-re normeret til 6 elever. Ud fra de foreliggende oplysninger må det vurderes, at omkring 26 af de interneskoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder har færre end 6 elever.Børn, der er anbragt på de sikrede døgninstitutioner, jf. § 67, stk. 3, i lov om social service, vil normalt ik-ke have mulighed for at forlade institutionen. Der påtænkes derfor fastsat særlige regler for de sikrede døgn-institutioner, således at interne skoler på disse institutioner ikke behøver at opfylde kravene om minimums-størrelsen for interne skoler.Det foreslås desuden, at børne- undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at kommu-nalbestyrelsen i beliggenhedskommunen får mulighed for at henvise et barn til specialundervisning i et andetdagbehandlingstilbud eller anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som detpågældende barn af de sociale myndigheder er blevet henvist til eller anbragt i.Det forventes, at de påtænkte regler om henvisning til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbudeller anbringelsessted særlig vil blive anvendt i de tilfælde, hvor barnet af de sociale myndigheder er henvisttil et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted, hvor der ikke har mulighed for at oprette enintern skole på grund af de foreslåede regler om minimumsstørrelsen for interne skoler.Det fremgår af Rambølls rapport »Kortlægning af undervisning på døgninstitutioner, opholdssteder ogdagbehandlingstilbud« fra marts 2012, at størstedelen af undervisningen på interne skoler varetages af lærer-
6
personale, der har gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen. 35 procent af eleverne har dog haft under-visning, der har været varetaget af en pædagog.Det foreslås på den baggrund, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte kvalifikati-onskrav til lærerpersonalet i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. Bemyndigelsen påtænkes anvendttil at fastsætte krav om, at undervisningen i interne skoler skal tilrettelægges af en lærer, der har gennemførtuddannelsen til lærer i folkeskolen.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget skønnes samlet set at være udgiftsneutralt. Forslaget om kvalifikationskrav til lærerpersonaletforventes sammenholdt med forslaget om fastsættelse af minimumsstørrelse for de interne skoler at medføre,at der på alle interne skoler vil være det nødvendige antal læreruddannede til at sikre undervisningens kvali-tet. For at undgå at bopælskommunen kan påføres en uforudsigelig merudgift, påtænkes forslaget om, atbeliggenhedskommunen kan henvise barnet til undervisning i et andet dagbehandlingstilbud eller anbringel-sessted end det, de sociale myndigheder har henvist til, at forudsætte bopælskommunens godkendelse.4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har forud for fremsættelsen været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.:Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Blindesamfund, Dansk Industri, Dansk Psykolog Forening, Danske Handicaporganisationer, DanskeRegioner, Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk (BUPL),Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kvalitets- og Tilsynsstyrel-sen, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU), Landsforeningen for Opholdssteder og Skole- og Be-handlingstilbud, Landsorganisationen i Danmark, Landssamråd for PPR-chefer, Skole og Forældre, Skolele-derforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund, Ungdomsskoleforeningen.10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forIngenIngenIngenIngen
Negative konsekven-ser/MerudgifterIngenIngenIngenIngen
7
erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngen
IngenIngen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekterBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1 (§ 20, stk. 7, 2.pkt.)Det foreslås, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om minimumsstørrel-sen af interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. Bemyndigelsen påtænkes anvendt til atfastsætte regler om, at en intern skole mindst skal være normeret til 10 elever ved skoleårets begyndelse forat den interne skole kan oprettes i det pågældende dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted.Som følge af forslaget vil det ikke længere være muligt for kommunerne at henvise elever til specialunder-visning på interne skoler, der er normeret til mindre end 10 elever. Som en overgangsordning påtænkes detdog at fastsætte regler om, at en intern skole i skoleåret 2013/14 mindst skal være normeret til 6 elever vedskoleårets begyndelse.Børn, der af de sociale myndigheder henvises til et dagbehandlingstilbud eller anbringes i et anbringelses-sted, hvor der efter de foreslåede regler ikke er muligt at oprette en intern skole, skal henvises til folkeskolen.Det kan enten være et undervisningstilbud i den almindelige folkeskole med de nødvendige støtteforanstalt-ninger og faglige udfordringer eller et undervisningstilbud i en kommunal specialklasse eller en kommunalspecialskole.Det foreslås dog, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at kommu-nalbestyrelsen i beliggenhedskommunen får mulighed for at henvise et barn til specialundervisning i et andetdagbehandlingstilbud eller anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som detpågældende barn af de sociale myndigheder er blevet henvist til eller anbragt i.I de tilfælde, hvor barnet af de sociale myndigheder henvises til et dagbehandlingstilbud eller anbringes i etanbringelsessted i en anden kommune end bopælskommune, skal bopælskommunen efter de gældende reglergodkende, at den kommune, hvor dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet ligger (beliggenheds-kommunen), henviser barnet til specialundervisning i dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet.Det påtænkes at fastsætte regler om, at i de tilfælde, hvor beliggenhedskommunen ønsker at anvende depåtænkte regler om muligheden for at henvise et barn til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbudeller anbringelsessted, skal bopælskommunen ligeledes godkende henvisningen.Det forventes, at de påtænkte regler om henvisning til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbudeller anbringelsessted særlig vil blive anvendt i de tilfælde, hvor barnet af de sociale myndigheder er henvisttil et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted, hvor der ikke har mulighed for at oprette enintern skole på grund af de påtænkte regler om minimumsstørrelsen for interne skoler.Endvidere foreslås det, at børne- og undervisningsministeren får bemyndigelse til at fastsætte kvalifikati-onskrav for lærerpersonalet i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. Bemyndigelsen påtænkes anvendttil at fastsætte krav om, at undervisningen i de interne skoler skal tilrettelægges af en lærer, der har gennem-ført uddannelsen til lærer i folkeskolen. De påtænkte regler er ikke til hinder for, at undervisningen i dagbe-handlingstilbud og anbringelsessteder fortsat kan varetages af personale med de fornødne pædagogiske ogfaglige forudsætninger for opgaven.Til nr. 2 (§ 22, stk. 5, 2. pkt.)Efter den gældende bestemmelse i folkeskolelovens § 22, stk. 5, er det kun muligt for kommunalbestyrel-sen i den kommune, hvor anbringelsesstedet ligger (beliggenhedskommunen), at henvise et barn til special-
8
undervisning i det anbringelsessted, hvor de sociale myndigheder har anbragt barnet. Det samme gælder forbørn, der af de sociale myndigheder er henvist til et dagbehandlingstilbud.Som følge af forslaget om minimumstørrelse for interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsesste-der foreslås det, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætteregler om, at beliggenhedskommunen får mulighed for at henvise et barn til specialundervisning i et andetdagbehandlingstilbud eller et andet anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted,som barnet af de sociale myndigheder er henvist til eller anbragt i.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2013.
9
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 998af 16. august 2010, som ændret ved § 2 i lov nr.1569 af 21. december 2010, § 1 i lov nr. 378 af 28.april 2012, § 1 i lov nr. 379 af 28. april 2012, § 1 ilov nr. 511 af 4. april 2012, § 1 i lov nr. 512 af 4.juni 2012, § 1 i lov nr. 513 af 04. juni 2012 og § 3 ilov nr. 558 af 18. juni 2012, foretages følgendeændringer:§ 20.(…)Stk. 7.Børne- og undervisningsministeren fastsætternærmere regler om bopælskommunens inddragelseog godkendelse af undervisningstilbud til børn ogunge, der af bopælskommunen er henvist til et dag-behandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsesstedi en anden kommune.1.I§ 20, stk. 7,indsættes som 2. pkt.:»Børne- og undervisningsministeren fastsætter end-videre nærmere regler om minimumsstørrelsen forinterne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringel-sessteder, om henvisning af børn til special-undervisning i et andet dagbehandlingstilbud elleranbringelsessted end det dagbehandlingstilbud elleranbringelsessted, som børnene af de sociale myn-digheder er henvist til eller anbragt i, og om kvalifi-kationskrav til lærerpersonalet.«2.I§ 22, stk. 5, 2. pkt.,udgår »anbragt i anbringel-sesstedet«.
§ 22.(…)Stk. 5.En kommunalbestyrelse kan efter overens-komst med et i kommunen beliggende dagbehand-lingstilbud henvise elever til specialundervisning, jf.§ 20, stk. 2, i dagbehandlingstilbuddet. Tilsvarendekan en kommunalbestyrelse efter overenskomstmed et i kommunen beliggende anbringelsessted forbørn og unge, der er oprettet eller godkendt efter lovom social service, henvise elever anbragt i anbrin-gelsesstedet til specialundervisning i anbringelses-stedet.Stk. 6-8.(…)
§2Loven træder i kraft den 1. august 2013.
10
11