Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1216159_0001.png
1216159_0002.png
1216159_0003.png
11-05-2012RVM

Kontaktudvalgets udtalelse vedr. rapporten ”Evaluering af forberedende

voksenundervisning (FVU)”, publiceret af EVA 2012.

Kontaktudvalget vurderer overordnet set, at EVA har gennemført en grundig undersøgelse afFVU-området. Undersøgelsen er både baseret på en registerundersøgelse, en spørgeskema-undersøgelse og en interviewundersøgelse.Dansk Folkeoplysnings Samråd har tidligere gjort det daværende Undervisningsministeriumopmærksom på problemstillinger knyttet til VUC’s dobbeltrolle som myndighed og udbyderaf FVU og ordblindeundervisning (OBU), senest i notat af 13. januar 2011. Rapporten er i densammenhæng interessant læsning på særligt 2 punkter:1) Rapporten viser en vis tendens til, at VUC-områder med størst aktivitet også har flestdriftoverenskomster, jf. tabel 4.2) Rapporten fremfører, at der er store forskelle på, hvilke krav VUC’erne stiller til udbydere,som ønsker at opnå en driftsoverenskomst. Det fremgår, at selv VUC’er, som har mangedriftsoverenskomstparter, fremover kan forventes at ville afvise udbydere baseret på envurdering af, at behovet er dækket inden for deres geografiske område. EVA konkluderer, atdet fremover kan blive endnu vanskeligere for potentielle nye udbydere at få lov at udbydeFVU, og at der derfor bør være fælles retningslinjer for, hvilke krav der stilles til en potentieludbyder, så alle stilles lige.EVA konkluderer, at der er en høj tilfredshed med det nuværende styringssystem. Tabel 5,viser imidlertid, at alle VUC’er er enten tilfredse eller overvejendetilfredse, mens det kungælder for ca. halvdelen af driftsoverenskomstparterne. Kontaktudvalget finder denne forskelbemærkelsesværdig.At der samtidig generelt er høj tilfredshed med samarbejdet med VUC, afspejler blot det, somDFS også tidligere har påpeget, at de fleste VUCer forvalter opgaven godt under de givneomstændigheder.Dertil kommer, at aktører, der ikke har fået imødekommet ønsket om en driftsoverenskomst,ikke indgår i undersøgelsen, og som EVA selv anfører, ville resultatet have været væsentligtmindre positivt, hvis disse aktører var blandt gruppen af respondenter.Kontaktudvalget anser, at vi her er ved kernen af den kritik, som DFS og andre har rettet modstyringsmodellen: Der er fortsat mange eksempler på institutioner m.fl., der harkompetencerne, men som ikke kan få en driftsoverenskomst.EVA peger desuden på, at nogle af driftsoverenskomstparterne er utilfredse med, atVUC’erne beholder en procentdel af taxametertilskuddet til at dække omkostninger tiladministration og prøver.Kontaktudvalget vil tilføje at kende til eksempler på problemer medat få rettidig udbetaling fra et VUC. Iet konkret tilfælde blev den manglende udbetalingbegrundet med VUCets egne likviditetsproblemer.
Rapporten fremfører en række anbefalinger. Kontaktudvalget har følgende kommentarerhertil:

Ad 8.1 Styrkelse af rekruttering

EVA fremhæver bedre planlægning, mere systematisk brug af FVU-test og indsatsen over forledige som udfordringer og muligheder ift. at styrke rekruttereingen. Kontaktudvalget kantilslutte sig dette, se nedenfor. Udvalget synes dog også, at det er relevant at fremhæverapportens påpegning af, at der er en tendens til, at VUC-områder med størst aktivitet ogsåhar flest driftoverenskomster. Samtidig viser rapporten også, at aktiviteten er steget mere hosdriftsoverenskomstparter end hos VUC’erne. Det tyder på, at det er muligt at rekrutterebredere, når viften af udbud er bred, og at rekrutteringen altså kan styrkes ved at give flereaktører adgang til at opnå driftsoverenskomster.

Ad 8.1.2 Mere systematisk brug af FVU-test

Kontaktudvalget deler EVAs bekymring over, at det stærkt øgede antal testninger ikke harført til stigende aktivitet i forventet omfang. Kontaktudvalget mener, at der er behov for mereviden på området og anbefaler, at der igangsættes forsøgs- og udviklingsarbejde med henblikpå at udvikle tilgange, der kan minimere barrierer i overgangen mellem test og kursus.Kontaktudvalget finder det væsentligt, at kurserne pushes i direkte forbindelse med testen.Vedkommende, der er ansvarlig for testens gennemførelse, bør eksempelvis være FVU-underviser, således at vedkommende kan ”sælge” tilbuddene konkret i forbindelse med testen.

Ad 8.1.3 Indsatsen over for ledige kan styrkes

Kontaktudvalget bemærker, at indsatsen allerede ER styrket men er enig i, at der er behov foren yderligere styrkelse. Kontaktudvalget er bekymret for bureaukratisering på området, idetMBU i kraft af en fortolkning af betalingsloven er i gang med at gennemtvinge, at VUC skalstå for såvel afregning som indgåelse af kontrakt om FVU-undervisning for aktiverede.Kontaktudvalget mener især, at det ødelægger den nødvendige fleksibilitet, hvis VUC skalindgå kontrakt med jobcenteret om FVU-undervisning. Driftsoverenskomstparter påfolkeoplysningsområdet er generelt meget aktive på aktiveringsområdet, så stivere rutiner vilmed stor sandsynlighed medføre fald i FVU-aktiviteten for ledige,hvilket, i modstrid medEVAs anbefaling, vil forringe indsatsen over for de ledige.

Ad 8.2 Bedre muligheder for personer med dansk som andet-sprog

Kontaktudvalget anbefaler scenarium 1, som er opstillet af en arbejdsgruppe under VEU-rådet, se bilag 3. Scenariet indebærer, at det nuværende FVU-tilbud suppleres med et særligtindgangsmodul, der retter sig mod personer med dansk som andetsprog. Det er afgørende, atFVU har den fornødne fleksibilitet i forhold til målgruppens behov, og at den tydeligvis serFVU som et attraktivt tilbud. Udvalget mener, at de ulemper, EVA opridser, er ubetydelige iforhold til nytteværdien. I VEU-rådets konkrete forslag indgår desuden elementer, der tagerhøjde for mange af de nævnte ulemper.

Ad 8.3 Forenkling af trinsystemet inden for FVU-læsning

Det er kontaktudvalgets vurdering, at FVU-kursernes fleksibilitet bl.a. ligger i tilbuddet omsmå moduler. Forslaget vil ødelægger fleksibiliteten, og udvalget ønsker derfor at bevare defire trin, der ikke opleves som værende administrative, men diagnostiske og relateret tilprøverne. De er ikke administrative, fordi mange hold allerede er sammensat på en sådan
2
måde, at der undervises i flere trin på samme hold. Det står og falder alene med underviserensevne til at undervisningsdifferentiere.

Ad 8.4 Prøverne kan gøres mere formative

Kontaktudvalget kan tilslutte sig forslaget om, at prøverne gøres mere formative, men det ervigtigt, at de også fortsat er summative. Prøveformerne bør i stedet være mere fleksible, så enprøve kan gennemføres baseret på en individuel vurdering af, hvornår kursisten er klar.

Ad 8.5 Tydeliggørelse af roller og ansvar

Det er kontaktudvalgets vurdering, at de fleste VUCer løfter opgaven fornuftigt under degivne omstændigheder. Kontaktudvalget ser det som positivt, at der ses en øget aktivitet hosdriftoverenskomstparterne efter, at VUC har overtaget rollen som driftsansvarlig på området.Ikke desto mindre er der fortsat store problemer med, at relevante og kompetence aktørernægtes driftsoverenskomsti visse VUC-områder, og derfor står styringsmodellen i sinnuværende udformning i vejen for øget aktivitet på FVU-området, jf. tidligere omtalte notat af13. januar 2011.Kontaktudvalget er enig i, at det skal være ret og pligt for alledriftoverenskomstparter at deltage i efter- og videreuddannelse. Der er behov for lokalkoordinering af kompetenceudviklingen, og udvalget mener, at det er hensigtsmæssigt, atVUC varetager den rolle.Derimod finder udvalget det helt uacceptabelt, at VUC skal stå for tilsyn meddriftsoverenskomstparternes FVU-tilbud. Det er potentielt ødelæggende både for FVU-indsatsen og for vigtige samarbejdsrelationer mellem VUC og andreuddannelsesinstitutioner/læringstilbud i lokalområdet. Derfor skal tilsynsansvaret fortsatlægge i MBU.
3