Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
NY NORDISK SLOEJD
ET SKITSEFORSLAG TIL REFORM AF FOLKESKOLEN OG LÆRERUDDANNELSEN NOVEMBER 2012
”NyNordisk Sloejd”
Danmarks Sløjdlærerforening november 2012
-med fagene:Håndværk/designogHåndværk/teknikSpørgsmål kan stilles til Danmarks Sløjdlærerforenings politiske udvalg ved Stina Højgaard 2065 9449 - Wisti Pedersen 2367 7000 & Peter Knøss lektor ved VIAUC 2616 2867
NY NORDISK SLOEJD
ET SKITSEFORSLAG TIL REFORM AF FOLKESKOLEN OG LÆRERUDDANNELSEN NOVEMBER 2012
Ny Nordisk skole - ikke uden ”NyNordisk Sloejd”!Ny Nordisk skole har nu sit manifest og bør om få år være et besøg værd. Kommerman ude fra den store verden og vil besøge en nordisk skole i dag, varer det ikkelænge, før man møder et enestående skolefag i Norden, som ikke findes på sammemåde andre steder – nemlig sløjd.Det fællesnordiske begreb ”at sløjde”, hvor der via hånd og ånd formes i materialer,hvoraf ikke kun et produkt opstår, men også den udførende udvikles, i en dialektiskproces mellem menneske og materialebearbejdning, er enestående i engrundskolesammenhæng. Ny Nordisk skole skal naturligvis rumme dette virke, men ien ny og innovativ form. Samtidig bør ordet sløjd stadig figurere, dog omdøbt, meden fælles nordisk og it-venlig stavemåde, til: ”Sloejd”.Ny Nordisk skole har høje ambitioner om at løse tidens uddannelsesproblemer, oghar også øje for, at praktisk- og håndværksmæssig undervisning er en del afløsningen. I de skoler, hvor rammer, forudsætninger og lærerkompetencer omkringfagene er i top, fungerer det nutidige håndarbejde og den moderne sløjd særdelesgodt på mellemtrinnet. Blev disse fag også en obligatorisk del af udskolingen, kunnede støtte løsninger på folkeskolens nutidige og fremtidige udfordringer. Det villegavne den almene dannelse for alle elever, og især for de praktisk orienterede unge,og de skoletrætte drenge og piger i folkeskolen.Fagene er dog også klar til ægte fornyelse, og til at tage medansvar for løsningen afgenerelle uddannelsesproblemer, hvis politikerne vil investere.Danmarks Sløjdlærerforening anbefaler derfor: ”NyNordisk Sloejd”,udtrykt i to heltnye praktiske og obligatoriske folkeskolefag:Håndværk/DesignogHåndværk/TeknikBegge fag tager sit afsæt i kropsligt og håndværksmæssig arbejde i innovativerammer. Fagene kan blive en reel fornyelse, der kan løfte de praktiske fags status ogvære et væsentligt løsningsbidrag til uddannelsesudfordringerne.Ved implementering af disse to nye innovative fag i folkeskolen, kan Ny NordiskSloejd bidrage til, at Ny Nordisk Skole bliver en forbilledlig skoleform, medtilrejsende fra hele verden.
Ny Nordisk Sloejd- for fremtiden!
NY NORDISK SLOEJD
ET SKITSEFORSLAG TIL REFORM AF FOLKESKOLEN OG LÆRERUDDANNELSEN NOVEMBER 2012
Hvorfor to nye fag?Læreruddannelsen:Håndværk/TeknikogHåndværk/Designsom afløser forMateriel-design.Fagene er nytænkt og derfor ikke blot en tilbagevenden til de to gamle fag, sløjd og håndarbejde, selvommange af de gamle kærnefagligheder vil kunne findes i de to nye fag.Materiel-design havde en skæv kønssammensætning, med en overvægt af kvindelige studerende. De to nyefag tænkes som helhed at kunne gøre noget ved denne skævhed, nemlig at kunne tiltrække lige så mangemandlige, som kvindelige studerende. Samtidig forventes H/T at kunne tiltrække en ny teknisk- ogpraktiskorienteret lærertype - til dels med HTX-baggrund, eller håndværkere med HF. Disse lærertyper kanligeledes være med til at hæve antallet af mandlige studerende på læreruddannelsen som helhed.H/T og H/D er ikke tænkt som et mande- og et kvindefag, men som to forskellige praktiske fag, derhenvender sig til både mandlige og kvindelige studerende. Der er tale om et ’groft og robust’ og et mere’teoretisk og forfinet’ fag, der med to forskellige didaktikker, har hver sin appeal. Derfor vil dersandsynligvis blive en vis skævhed i kønsfordelingen i de to fag - men ikke samlet set.
GrundskolenTo nye almendannende, innovative og praktiske prøvefag til grundskole:Håndværk/teknikogHåndværk/designsom afløser for fagenehåndarbejdeogsløjd.I dag er der to praktiske fag i grundskolen: håndarbejde og sløjd. Didaktikken er næsten den samme, og derlånes af og til materialer og metoder fagene imellem. Der har fra politisk side været et ønske om at fornyfagene i et nyt fag, nemlig ”håndværk og design” - ikke som en spareøvelse, men tænkt som et løft af depraktiske fag.Udkast og forsøg virker lovende som mellemtrinsfag, hvor der er to-fagligheder til stede, samt fokus på dethåndværksmæssige. Men hverken udgangspunktet, eller forsøgene med håndværk og design som fag, harfokus på de ældste klasser. Ej heller søges her en umiddelbar didaktik, med teknisk innovation, praktiskeeksperimenter, eller produkter og arbejdsprocesser i grove materialer, sådan som det efterspørges, især tilde praktisk orienterede elever i udskolingen. Skal ét og samme fag også kunne rumme det, vil det blive forbredt og fagligheden og fordybelsen risikere at få et knæk.Der bør derfor bibeholdes to praktiske fag i grundskolen, men i form at to helt nye praktisk-innovativehåndværksfag, med hver sin lærertype.Et fag med fokus på henholdsvis håndværk, design og forfinede produkter i både hårde og bløde materialer.Et andet fag med fokus på håndværk, umiddelbar praktisk/teknisk problemløsning og skabende fremstillingi primært i hårde og grove materialer, inde som ude.
Ny Nordisk Sloejd- med fagene:Håndværk/designogHåndværk/teknik
NY NORDISK SLOEJD
ET SKITSEFORSLAG TIL REFORM AF FOLKESKOLEN OG LÆRERUDDANNELSEN NOVEMBER 2012
Håndværk/Teknik-i folkeskolen:Det nye innovative, praktisk/tekniske prøvefag til udskolingen!
Begrundelser for faget:
At støtte målene om inklusion, læring for alle og at 95% af en ungdomsårgang skal erhverve sigen ungdomsuddannelse.At bringe mere innovation, praktisk-teknisk erfaring og entreprenørskab ind i folkeskolen.At støtte de praktisk orienterede elever og modvirke skoletræthed, især drenges.At højne de praktiske fags status og give et niveauløft.
Formål for Håndværk/Teknik
Stk. 1Formålet med undervisningen i håndværk/teknik er, at eleverne fortsat tilegner sig kundskaber ogfærdigheder, gennem praktisk, eksperimentel, skabende og håndværksmæssig fremstilling i primært hårdeog grove materialer. At eleverne gennem fremstillingsproces og færdigt produkt får indsigt i, samt tankerom håndværk og teknik, der har værdi for elevernes nuværende og fremtidige liv.Stk. 2Udgangspunktet for undervisningen bør tages i elevernes egne, udfordrende iagttagelser i hverdagslivet;forundring, undersøgelser og eksperimenter omkring håndværk/teknik, eller i et andet skolefag. Fagetsarbejdsform skal være en vekslen mellem den umiddelbare afprøvning, og en indøvning af sløjd-designprocessen i praksis. Det håndværksmæssige skal være garantien for det optimale udfald af deeksperimentelle undersøgelser - både ude og inde. Dette skal fremme og vedligeholde elevernes lyst ogevner til at udtænke problemløsninger, fastholde en projektidé og gennemføre en arbejdsproces til ende.Samtidig skal eleverne, trods vejrlig og materialernes modstand, opnå materiale- og teknikforståelse, såtilliden til egne kreative, innovative, praktiske og håndværksmæssige evner bevares og øges.Stk. 3Gennem fagets kærnefagligheder, samt brug af korrekt historisk og naturvidenskabelig teori, skalhåndværk/teknik-faget være garant for, at tværfaglige-, innovative- og entreprenørprocesser kan opstå i,og mellem udskolingsfagene. Faget kan samtidig være enzymet for en større praktisk dimension iprojektopgaver, og i udskolingsfagene generelt. Eleverne udvikler endvidere kompetencer i samarbejde,medbestemmelse og medansvar, samt primær kendskab til områder, som arbejdsmiljø og miljø- ogressourcebevidsthed. Undervisningen indeholder uddannelses- og erhvervsafklarende elementer medhenblik på, at eleverne bliver afklarede og motiverede til valg af ungdomsuddannelse.
NY NORDISK SLOEJD
ET SKITSEFORSLAG TIL REFORM AF FOLKESKOLEN OG LÆRERUDDANNELSEN NOVEMBER 2012
Mål for faget:
At stimulere udskolingselever til at lave praktisk-tekniske eksperimenter og konstruktioner.At stimulere teknisk-praktisk nysgerrighed, indsigt og problemløsende adfærd i udskolingen.Udvikle og vedligeholde elevens skabertrang og praktiske virkelyst i hele grundskoleforløbet.Øge elevens tillid til egne praktiske og håndværksmæssige evner.At øve ansvarstagen og arbejdsglæde i praktisk fællesskab.At opøve innovation og entreprenørkompetencer hos eleverne.Fremme glæden ved at kunne udføre og gennemføre et stykke praktisk arbejde – ude, som inde ogåret rundt.Give indsigt i hårde materialer, håndværksfagenes teknikker og kompetencer, samt erhvervslivetsuddannelsesmuligheder.Give støtte til indlæring af andre fags teori, via praktisk og eksperimentelt arbejde.At give lyst til teoretisk fagligt fordybelse, også i andre fag, som dansk og matematik.Støtte den praktiske vinkel i 9. klasses projektopgave.At give elever mulighed for at blive vurderet i praktiske kompetencer ved folkeskolensafgangsprøve.
H/T vil oftest ses i:Egne selvstændige, entreprenante håndværksprojekter primært i grove materialer - både ude og inde,og”Store NØRD- projekter”,men også i:Tværfaglige temaer med fysik/kemi om materialernes fysiske egenskaber og teknikkens brug.Forbindelse med andre fag, som enzymet til den praktiske vinkel.Tværfaglige byggeprojekter med historie, dansk.Tværfaglige naturprojekter med samfundsfag, biologi og geografi.Modelarbejde med matematik, geografi og historie.Problemløsende designprojekter med valgfaget håndværk/design.Tovholderrollen ved praktiske fagdage og skolekonkurrencer.Brobygningsprojekter med erhvervsskoler og erhvervslivet.Udvikling af samarbejde med museer og skoletjenester.Som en del af projektopgaven.
Håndværk/teknik skal ses i forlængelse af mellemtrinnets håndværksfag Håndværk/design,og bygge på dette fags slutmål.I Håndværk/tekniks trinmål bør der indtænkes en progression fra 7. klassetrin, gående frafællesprojekter og fælles indlæring af nye arbejdsteknikker, til mere opdelt fordybelse isamarbejdsgrupper og individuelle problemløsninger op til 9. klasses projektopgaven.Håndværk/teknik vil skulle varetages af kommende H/T- lærere og sløjdlærere medefteruddannelse.Håndværk/teknik skal skemalægges med base/afsæt i sløjdlokaliteterne ude og inde.
NY NORDISK SLOEJD
ET SKITSEFORSLAG TIL REFORM AF FOLKESKOLEN OG LÆRERUDDANNELSEN NOVEMBER 2012
Håndværk/Teknik-i læreruddannelsen:Et nyt entreprenant og innovativt praktisk/teknisk undervisningsfagHåndværk/tekniktænkes som et selvstændigt, 2-årigt undervisningsfag (linjefag) på læreruddannelsen,samt i efter- og videreuddannelsen af lærere. Sammen medHåndværk/design,ligeledes et nyt,selvstændigt undervisningsfag, tænkes faget som afløser for læreruddannelsesfagetMateriel-design.Begrundelser for faget:At støtte folkeskolens mål om inklusion, læring for alle og, at 95% af en ungdomsårgang skalerhverve sig en ungdomsuddannelse.At bringe mere innovation, praktisk-teknisk erfaring og entreprenørskab ind i grundskolen.At bringe mere håndværk og praktisk læring ind i folkeskolens udskoling.At skabe en helt ny igangsættende, ekspressiv og praktisk-teknisk lærertype med høj tværfagligindsigt.Tiltrække lærerstuderende fra HTX og håndværkere med hf.Generelt tiltrække flere mandlige studerende til læreruddannelsen.At støtte de praktisk orienterede elever, og modvirke drenges skoletræthed i folkeskolen.Igen at skabe nok og højt, fagligt linjefagsuddannede lærere til de praktiske fag i grundskolen.At højne de praktiske fags status, samt give et niveauløft både i læreruddannelsen og folkeskolen.
Kompetencemål for H/T bør udformes, som der nu er udarbejdet for håndværk/design, håndarbejde og sløjd.
Skitserede mål for håndværk/teknik - En H/T-lærer skal kunne:Varetage praktisk-teknisk undervisning i folkeskolens udskoling - ude og inde - på godt,håndværksmæssigt niveau.Bibringe elever faglig indsigt i, og praktisk erfaring med en alsidig vifte af hårde materialer og deresmanuelle- og maskinelle arbejdsmetoder.Opbygge et ”Store-NØRD”-læringsmiljø med praktisk-tekniske forsøg og konstruktioner.Opbygge rammer for, idéer til, samt støtte innovation og entreprenørskab hos eleverne.Fagligt overskue og organisere differentieret projektarbejde i spredte grupper, inde og ude.Formidle brobygning fra folkeskolefaget, til erhvervsskoler og erhvervslivet.Kende til andre udskolingsfags kærnefagligheder og et udsnit af læremidler især naturfag.Stå i spidsen for praktiske, tværfaglige sammenhænge i udskolingen på højt fagligt niveau.Inddrage danskfaglighed og matematik i undervisningen på et støttende niveau.Stå i spidsen for praktiske emneuger, museumskontakter og skolekonkurrencer.Støtte elever med praktiske indslag til løsning af projektopgaven.Undervisningsfagene håndværk/teknik og håndværk/design skal hver for sig, give den studerendekompetencer til at undervise i det tilsvarende fag i folkeskolen, samt i de praktiske og innovative valgfag på10. klassetrin. Der er tale om to 2-årige linjefag. De tænkes dog opdelt i moduler, så en delvist fællesundervisning mellem linjefag er mulig, og efter- og videreuddannelse eventuelt kan integreres.
Styrk læreruddannelsen med en ny praktiskorienteret lærertype!
NY NORDISK SLOEJD
ET SKITSEFORSLAG TIL REFORM AF FOLKESKOLEN OG LÆRERUDDANNELSEN NOVEMBER 2012
Håndværk/Design-i folkeskolen:Tænkes som obligatorisk mellemtrinsfag ud fra Børne- og Uddannelsesministeriets beskrivelser afforsøgsfaget ”Håndværk og design”. Derudover anbefales det, at der bliver udviklet og beskrevet enrække eksemplariske Håndværk/design-valgfagsforløb til udskolingen, som udbudsmulighed for denenkelte skole. Alle forløbene bør i det nye fags ånd, være med spændende titler og tilrettelægges medfokus på håndværk, designprocesser og for innovation, men med mulighed for fordybelse og arbejdemed eksempelvis:Tekstil og beklædningStrik, garn og beklædningKostumer, drager og rekvisitterScenografi model- og kulissebygning.Interiør og brugskunstLer, keramik og glaskunstLys, lamper og belysningsteknikSkrot, sten og genbrugForm, etnografi og artefakter.metaltråd og fletStøbning, drivning og smykkefremstilling.Møbelsnedkeri og konstruktion.Arkitektur og modelbyggeri9. klasses projektopgaveOg andet.
Håndværk/Design-i læreruddannelsen:Håndværk/Designtænkes som et selvstændigt, 2-årigt undervisningsfag (linjefag) på læreruddannelsen,samt i efter- og videreuddannelsen af lærere. Sammen medHåndværk/teknik,ligeledes et nyt,selvstændigt undervisningsfag, tænkes faget som afløser for læreruddannelsesfagetMateriel-design.Indhold og kompetencemål er tænkt som i beskrivelserne af læreruddannelsen om Håndværk og design,dog med den præcisering, at alle dimitterende med undervisningsfaget Håndværk/design skal havegennemgået et ”maskinkursus”.Undervisningsfagene håndværk/teknik og håndværk/design skal hver for sig, give den studerendekompetencer til at undervise i det tilsvarende fag i folkeskolen, samt i de praktiske og innovative valgfag på10. klassetrin. Der er tale om to 2-årige linjefag. De tænkes dog opdelt i moduler, så en delvist fællesundervisning mellem linjefag er mulig, og efter- og videreuddannelse eventuelt kan integreres.
Danmarks Sløjdlærerforening november 2012
IndførNy Nordisk Sloejd-med fagene:Håndværk/designogHåndværk/teknikSpørgsmål kan stilles til Danmarks Sløjdlærerforenings politiske udvalg ved Stina Højgaard 2065 9449 - Wisti Pedersen 2367 7000 & Peter Knøss lektor ved VIAUC 2616 2867
NY NORDISK SLOEJD
ET SKITSEFORSLAG TIL REFORM AF FOLKESKOLEN OG LÆRERUDDANNELSEN NOVEMBER 2012
Læs mere på:http://www.folkeskolen.dk/519380/sloejd-kan-give-nyt-mod-paa-matematik-og-innovation
Indfør:Håndværk/tekniksom obligatorisk udskolingsfag!Spørgsmål kan stilles til Danmarks Sløjdlærerforenings politiske udvalg ved Stina Højgaard 2065 9449 - Wisti Pedersen 2367 7000 & Peter Knøss lektor ved VIAUC 2616 2867