Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1214372_0001.png
1214372_0002.png
//Brobygning//Innovation//Praktisk læring
HÅNDVÆRK/TEKNIK-Et nyt fag i udskolingen
Læs mere på
www.sløjd.dk
DanmarksSløjdlærerforening
Håndværk/TeknikRegeringens reformudspil til folkeskolen indeholder blandtandet en sammenlægning af fagene sløjd og håndarbejde.Dette har været forsøgt på lærerseminarierne, hvor fagenei en årrække har været erstattet af faget ”materiel design”.Sammenlægningen har vist sig at skævvride forholdetmellem mandlige og kvindelige studerende, der søgerfaget – med de mandlige studerende i markant undertal.Derudover er der en tendens til, at arbejdet med hårdematerialer som sten, tegl, træ og metal ikke prioriteres, nårsløjd og håndarbejde fusioneres.Der er brug for et praktisk fag i folkeskolens udskoling – sålangt er vi enige med reformudspillet. Men der er i høj gradbrug for et fag, der kobler teknik, innovation og praktisklæring og ikke mindst virker som brobygning og inspirationtil at søge de håndværksprægede eller naturvidenskabe-lige uddannelser.
Danmarks Sløjdlærerforening og Dansk Byggeriopfordrer til, at der i forlængelse af reform-udspillets nye fag ’Håndværk og Design’ ligeledesudvikles et obligatorisk, praktisk-teknisk oginnovativt udskolingsfag ’Håndværk/Teknik’.

Som obligatorisk udskolingsfag i folkeskolen vil faget Håndværk/Teknik sikre:

Praktisk læringTekniske og innovative ”store-NØRD”- eksperimenter og aktiviteterBrobygning til de praktiske og naturvidenskabelige uddannelserPraktisk orienteret tværfaglighed i fx matematik og naturfagFordybelse i praktiske og innovative projekterStørre praktisk islæt i projektopgaven i 9. klasseMulighed for prøvetagning i det håndværksmæssigeEn ny praktisk-teknisk eksperimentel og innovativ lærertype, med håndværksmæssigekompetencer og tværfagligt kendskab til naturfagene