Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1214371_0001.png
1214371_0002.png
Gør god reform af folkeskolen endnu bedre - indfør:HÅNDVÆRK/TEKNIK
Februar 2013
Kære medlem af Børne- og Uddannelsesudvalget
For at sikre et reelt løft og konstruktiv fornyelse af den praktiske dimension ifolkeskolen, opfordrer Danmarks Sløjdlærerforening til, at der i forlængelse afreformudspillets nye fag ’Håndværk og Design’ ligeledes udvikles og implementeres etnyt obligatorisk, praktisk-teknisk og innovativt udskolingsfag ’Håndværk/Teknik’.(Se bilag NY Nordisk Sloejd)Forslaget støttes direkte af Dansk Byggeri, og tankesættet bag støttes af NTS-videnscentret, Lars Goldschmidt DI og debattør og forfatter Lars Olsen m fl.I dagene fra den 24. -26. januar blev der på Skills i Aarhus indsamlet næsten 1000underskrifter fra personer, som støtter forslaget. Der foregår fortsat enunderskriftsindsamling på nettet.
Som en central part af folkeskolen, ser Danmarks Sløjdlærerforening det som sin stadigepligt, at støtte et samlet løft af folkeskolen. Regeringens reformudspil er spændende: depraktiske/musiske fag skal være gennemgående i børnenes skolegang, så de kan bidrage tilat understøtte den faglige udvikling og folkeskolens øvrige fag; og det vejledende timetalfor de praktiske/musiske fag skal øges med én lektion om ugen i 3. og 6. klasse.Reformudspillet vil gerne løfte den praktiske dimension, men ”øremærker” ikke den ekstralektion, og at indføre faget håndværk og design ved nedlæggelse af håndarbejde og sløjd,er en fornyelse, men ikke noget reelt løft i sig selv. Intentionen om et reelt løft af detpraktiske islæt, nås heller ikke i udskolingen, når reformudspillet kun placerer det praktiskei valgfag. Disse er svært tilgængelige tværfaglige samarbejdspartner for de klassebaseredeteoretiske fag, som i synergi med de praktiske fag, giver større mulighed for læring for alleelevgrupper.Reformudspillet har et stort ønske om at styrke samtlige elevers uddannelsesparathed ogaktivt-praktisk kendskab til erhvervsuddannelser og erhvervsliv. Derudover efterspørges isamfundet, at alle de ældste elever har erfaringer med praktisk-teknisk innovation,entreprenørship og ”de hårde” materialers muligheder og modstand. Det sikres bedst i etobligatorisk fag, med fast timetal og linjefagsuddannet lærer og mindre i valgfag ogtilfældige aktivitetstimer.
Som obligatorisk udskolingsfag i folkeskolen vil faget Håndværk/Teknik sikre:Praktisk læring i udskolingenTekniske og innovative ”store-NØRD”- eksperimenter og aktiviteterBrobygning til de praktiske og naturvidenskabelige uddannelserPraktisk orienteret tværfaglighed i fx matematik og naturfagFordybelse i praktiske og innovative projekterStørre praktisk islæt i projektopgaven i 9. klasseMulighed for prøvetagning i det håndværksmæssigeEn ny praktisk-teknisk eksperimentel og innovativ lærertype, medhåndværksmæssige kompetencer og tværfagligt kendskab til naturfagene
Skitseforslagets idé er udsprunget af et samarbejde mellem jyske undervisere i materieldesign på læreruddannelserne og Danmarks Sløjdlærerforening, og videreudviklet i eninnovations camppå foreningens formandsmøde i september. Inspiration til skitsensindhold, kommer fra de sidste to års offentlige debat om de praktiske fag, ministeriernesrapporter og foreningens møder med ministerierne og besøg på Ny Nordisk skole-roadshow. Forslagets praktiske indhold er for en stor part inspireret af afprøvede ogfungerende tiltag, beskrevet på:http://folkeskolen.dk/blogs/sloejd-stafetten/
Med de triste erfaringer fra læreruddannelsens fag Materiel Design, anbefales det ikke, atsammentænke Håndværk og Designs og Håndværk/Tekniks indhold i kun et fag!Ønskes gamle solide Nordiske fag som sløjd og håndarbejde nedlagt til fordel for nogetnyt, bør dette ske i en visionær ånd, med konkrete løsninger til folkeskolens ogsamfundets uddannelsesudfordringer. Dersom der skulle opstå et politisk flertal for atbevare sløjd og håndarbejde, bør håndværk/teknik stadig implementeres. Med eninvestering i et obligatorisk praktisk-teknisk og innovativt fag i folkeskolens udskoling ogpå læreruddannelsen, vil Ny Nordisk skole have mulighed for at nå målet om læring foralle!
MVHLeif RosenbechFormandDanmarks Sløjdlærerforening
Den moderne sløjd -Klar til fremtiden!Spørgsmål kan stilles til Danmarks Sløjdlærerforenings politiske udvalg ved Stina Højgaard 2065 9449 - Wisti Pedersen 2367 7000