Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 124
Offentligt
Arden d 7-2-2013Kære Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg!Jeg er lige blevet opmærksom på, at Ministeriet har iværksat en effektunder-søgelse i stor skala på folkeskoleområdet. Ministeriet agter at undersøgeeffekten af forskellige tilgange i modersmålsundervisningen målt på flerelæringsparametre.Jeg har ikke forsøgt at indhente nærmere oplysninger om forsøget i Ministe-riet, men har fundet følgende citat på Ministeriets hjemmeside:”Alle forsøgsindsatser undersøges, så der opnås sikker viden om indsatser-nes effekt på elevernes faglige resultater inden for læsning, læsning i dansksom andetsprog og matematik, samt en række andre områder som inklusion,elevernes motivation, arbejdsindsats, selvværd og glæde ved at gå i skole.”Heraf læser jeg, at Ministeriet agter at måle modersmålsundervisningenslæringsresultater vedDe nationale test i læsningDe nationale test i dansk som andetsprogDe nationale test i matematik
Jeg vil hermed gøre Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg opmærk-som på, at der ikke foreligger uafhængige analyser af de nationale tests påli-delighed. Det er muligt, at de nationale test er et upræcist måleredskab, der ialt for høj grad er påvirket af statistiske usikkerheder ved den enkelte elevsresultat.Derfor er det meget tænkeligt, at man ikke vil kunne påvise effekt ved detstorstilede forsøg i modermålsundervisning. Tilfældige udsving i elevernesresultat i de nationale test vil kunne sløre forskellen i læringsresultat mellemforskellige tilgange til modersmålsundervisning.De nationale test bygger på et adaptivt princip, hvor hver elev får tildelt op-gaver fra en stor opgavebank. Disse opgavers sværhedsgrad indgår i bereg-ning af elevens resultat. Lærerberetninger indikerer, at der kan være pro-blemer i disse opgavers sværhedsgrad, fx er der fundet opgaver, hvor sam-me opgaver er sværere for elever i fjerde klasse, end for elever i anden klas-se.http://folkeskolen.dk/68182/samme-testopgave-er-svaerere-i-4-end-i-2Der foreligger desværre ingen afprøvninger af de nationale test, der viser, atde nationale test fungerer som et stabilt testredskab. Dette kunne være un-dersøgt ved at måle om samme elev får samme resultat ved to nærtliggendetestninger. Men denne undersøgelse af de nationale tests stabilitet er ikkesket.
Jeg har tidligere henvendt mig til Folketingets Uddannelsespolitikere medmin bekymring om de nationale test, og her blev jeg forsikret, at der villekomme en grundig evaluering af testene i løbet af 2013.Jeg kan se, at denne evaluering er iværksat, og at evalueringenikke
vil for-søge at afdække de nationale tests pålidelighed, men alene undersøge, omtestene har fundet brugbar anvendelse i folkeskolen. Jeg har beskrevet grun-den til min bekymring om de nationale tests pålidelighed i en kronik i Inge-niøren,http://ing.dk/artikel/120803-fjern-tavshedspligten-omkring-de-nationale-test-i-folkeskolenJeg mener, at det er ærgerligt at bekoste dyre effektundersøgelser med denationale test som målestok, når nu de nationale test savner enhver form fordokumentation for testenes pålidelighed. Testenes dokumentation byggeralene på testudviklernes forsikringer om solide statistiske metoder.Jeg så meget gerne, at forsøget med modersmålsundervisning i folkeskolenblev suppleret med mere gennemprøvede og dokumenterede tests i læsningog matematik, og at der blev taget politisk hånd om problemet med denmanglende dokumentation for de nationale tests pålidelighed.Med mange venlige hilsenerMarina Norling