Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 123
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget omdriftsoverenskomster på VUC.Åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget omdriftsoverenskomster på VUC.Børne- og UndervisningsudvalgetBørne- og UndervisningsudvalgetCa. 5-7 minutterTirsdag den 5. februar 2013 kl. 14.00 i Folketingets Bør-ne- og Undervisningsudvalg, værelse 2-080 på Christi-ansborg.
Titel
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.IndledningSvar på spørgsmål KSvar på spørgsmål LSvar på spørgsmål M
1. IndledningBørne- og Undervisningsudvalget har efter ønske fra Anni Matthiesen (V) stil-let mig tre samrådsspørgsmål K-M om driftsoverenskomster på VUC.2. Svar på spørgsmål K”Hvordan vil ministeren undgå, at VUC’s driftsoverenskomstparter og jobcentre fårunødige administrative byrder som følge af Børne- og Undervisningsministerenstolkninger af betalingsloven?”Jeg vil gerne understrege, at der ikke er sket ændringer af betalingsloven – elleraf ministeriets tolkning af loven.Betalingsloven er baseret på, at ansvaret for administrationen af betaling frakommunale jobcentre for uddannelsesforløb er placeret hos det VUC, som harudbuddet, og som derfor modtager tilskud fra ministeriet.Driftsoverenskomstparterne skal afregne al deres undervisning via VUC.Betalingsloven hindrer ikke, at der kan aftales smidige afregningsprocedurermellem VUC og driftsoverenskomstparterne.Når et VUC’s driftsoverenskomstpart – for eksempel et oplysningsforbund –varetager forberedende voksenundervisning, følger det af betalingsloven, at detkommunale jobcenter skal afregne med VUC’et. VUC’et afregner efterfølgen-de med driftsoverenskomstparten.Betalingsloven omtaler dette forhold sådan (§ 2, stk. 1, 1. pkt.):”De uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud el-ler bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingenaf tilskud eller bevilling til uddannelse af de personer, der er nævnt i § 1, stk.2, kommunen og anden aktør, jf. § 4, stk. 1,[…]”.
2
Ministeriets tilsyn har vist, at nogle VUC’er og oplysningsforbund af forskelli-ge grunde tilsyneladende ikke har forholdt sig til, at et oplysningsforbund i for-hold til forberedende voksenundervisning ikke modtager tilskud direkte fra mi-nisteriet.Og der er derfor, som nævnt, ikke tale om, at ministeriet har ændret sin for-tolkning af betalingsloven – ministeriet har derimod påtalt overtrædelser af be-talingsloven.3. Svar på spørgsmål L”Hvordan vil ministeren sikre, at der fortsat er en bred skare af driftsoverenskomst-parter, som sikrer et bredt udbud af forberedende voksenundervisning og ordblin-deundervisning?”Det er sådan, at hvert enkelt VUC har ansvaret for at sikre et tilstrækkeligt ud-bud, så kursister kan modtage forberedende voksenundervisning og Ordblin-deundervisning for Voksne indenfor en rimelig geografisk afstand. Det fremgåraf lovgivningen.Det er også et krav, at forberedende voksenundervisning skal udbydes på fleretyper af institutioner indenfor det geografiske område, som det enkelte VUCdækker.Hvert enkelt VUC skal udarbejde en plan for udbuddet, og planen skal til hø-ring i regionsrådet forud for opsigelse eller indgåelse af driftsoverenskomster.Ministeriet følger udviklingen for driftsoverenskomster tæt gennem jævnligedialogmøder med leder- og interesseorganisationer på området.Der foretages årlige opgørelser over antallet af driftsoverenskomster. Opgørel-sen for 2012 er endnu ikke færdig. I 2011 var der 29 VUC’er, der tilsammenhavde indgået 105 driftsoverenskomster på området for forberedende voksen-undervisning og 77 driftsoverenskomster på området for Ordblindeunder-visning for Voksne.Danmarks Evalueringsinstitut evaluerede forberedende voksenundervisning i2012, og det fremgår af rapporten fra april 2012, at hovedparten af aktivitets-stigningen i de senere år ikke er sket på VUC, men derimod hos driftsoverens-komstparterne.
3
Der er, set over de seneste år, en svag stigning i antallet af driftsoverenskom-ster og det er især på erhvervsskoleområdet, der er indgået flere driftsoverens-komster.Så der er derfor fortsat et bredt udbud af forberedende voksenundervisning ogordblindeundervisning.
Men det er et område jeg selvfølgelig vil fortsætte med at følge tæt i lyset af atder er jo de balancer som der har været omkring diskussionen og den lovgiv-ning, der ligger i det.
4. Svar på spørgsmål M”Hvordan vil ministeren følge op på forslag 25 i Folkeoplysningsudvalgets rapport”Folkeoplysningens samfundsmæssige betydning” (2010) om standarddriftsoverens-komster på FVU- og ordblindeområdet m.m.?”Folkeoplysningsudvalgets rapport, det er tilbage fra den 15. oktober 2010. Dendaværende regering indførte ikke standarddriftsoverenskomster, men valgte atindlede en dialog med leder- og interesseorganisationer på området.Det nuværende styringskoncept indebærer, at planerne for forberedende vok-senundervisning–sammen med regionernes koordinerende rolle–sikrer etbredt og underbygget fundament for beslutningerne. Samtidig giver denne de-centrale løsning mulighed for en højere grad af lokal og regional tilpasning afudbuddet og indsatsen, end en centralistisk model vil kunne.Modellen underbygger samtidig det tætte institutionssamarbejde, der er nød-vendigt for at nå målgruppen og tilrettelægge en indsats, der passer til landetsforskellige egne.Organisationerne, der repræsenterer driftsoverenskomsttagerne, peger især påto forhold:oFørst og fremmest oplever de det ikke ligeværdigt, at VUC både er udbyderog driftsherre på forberedende voksenundervisning og Ordblindeunder-visning for Voksne.oDerudover har de et ønske om få løst de lokale konflikter, hvor VUC ikkeindgår driftsoverenskomster, hvor økonomiløsningen ikke bliver oplevet til-fredsstillende eller, hvor VUC stiller, hvad der opleves som urimelige
4
spørgsmål til driftsoverenskomsttagernes interne institutionsforhold.På den anden side, der står VUC Lederforeningen, som overordnet set mener,at opgaven løses godt. Der er relativt få konflikter, og bestyrelses- og lederfor-eningerne for VUC er i flere tilfælde gået ind og har virket som katalysatorerved løsning af lokale konflikter.EVA’s rapport om evalueringen af forberedende voksenundervisning fra april2012 konkluderer, at 93 pct. af driftsoverenskomsttagerne i høj eller nogengrad vurderede, at samarbejdet med VUC fungerer hensigtsmæssigt.83,4 pct. er tilfredse eller overvejende tilfredse med fordelingen af aktivitetenpå forberedende voksenundervisning mellem udbyderne.Og EVA har også undersøgt institutionernes tilfredshed med det nuværendestyringssystem, hvor VUC har ansvaret for indgåelse af driftsoverenskomster.Og her er 50 pct. af de erhvervsrettede og 58 pct. af de øvrige driftsoverens-komstparter tilfredse eller overvejende tilfredse med styringskonceptet.Jeg har på den baggrund ikke umiddelbart overvejelser om ændringer på områ-det, men som jeg sagde tidligere, så er det noget jeg følger tæt, og jeg lytter og-så til de forskellige parters argumentationer for at sikre, at der lige præcis er debalancer som lå i loven, da den blev lavet.
5