Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Samråd i Folketingets Børne- og UndervisningsudvalgRådsmødet (uddannelse) den 15. februar 2013Udvalgets medlemmerBørne- og Undervisningsudvalget4 minutterDen 5. februar 2013. Samrådet starter kl. 14.00.
1
Disposition1.2.3.4.IndledningRådskonklusionerPolitisk debatAfslutning
1. IndledningJeg skal i vinterferien på en tur til rådsmøde i Bruxelles.Der er to punkter på dagsordenen på mødet.2. RådskonklusionerVi skal vedtage et sæt rådskonklusioner om investering i uddannelse.Og det er en opfølgning på den meddelelse om Nytænkning af uddannelsessy-stemet, som Kommissionen offentliggjorde tilbage i november.Det skal ses i sammenhæng med den unge-pakke, som Kommissionen også of-fentliggjorde i slutningen af sidste år.Begge dele har fokus på den rolle som uddannelse spiller, hvis vi skal styrkevækst og beskæftigelsen i Europa.Selvom uddannelse hører under medlemsstaternes kompetence, så er meddelel-serne fra Kommissionen et eksempel på, at uddannelse spiller en stadig størrerolle på europæisk plan.Økonomi, beskæftigelse og uddannelse hænger tæt sammen.I rådskonklusionerne nævnes en række tiltag som medlemsstaterne og Kom-missionen bør iværksætte for at styrke uddannelserne.Der skal skabes en bedre kobling mellem uddannelse og arbejdsmarked.Målet er ikke at give elever og studerende en snæver profil rettet mod et speci-fikt erhverv.Ambitionen er snarere at sikre udviklingen af kompetencer, som matcher detbehov, der findes på et meget omskifteligt arbejdsmarked.
2
Det er et område, som vi også allerede nationalt har fokus på i alle vores ud-dannelsesniveauer.Erhvervsuddannelserne fremhæves som et særligt område, hvor det er vigtigt,at arbejdsmarkedsparter og andre interessenter inddrages i udviklingen af ud-dannelser af høj kvalitet.Det er også et område, hvor vi allerede står stærkt herhjemme.Entreprenørskab fremhæves også som et vigtigt område, hvor vi bør styrkeindsatsen på alle uddannelsesniveauer.I Danmark har vi en strategi for entreprenørskab i uddannelserne.I den forbindelse skal det understreges, at entreprenørskab ikke kun handler omat lære at starte sin egen virksomhed.Det handler i ligeså høj grad om elevernes evne til at tænke innovativt. Både irelation til et kommende job og i deres almindelige dagligdag.Rådskonklusionerne fremhæver også vigtigheden af, at medlemsstaterne fortsatprioriterer effektiv investering i uddannelserne.Men det er selvfølgelig helt op til de enkelte medlemsstater, hvordan man øn-sker at finansiere uddannelsessystemet.Nogle europæiske lande har skåret markant i midlerne til uddannelse på grundaf den økonomiske krise.Det har ikke været tilfældet i Danmark. Men derfor er det alligevel vigtigt, at vihar fokus på, at vores investeringer sikrer uddannelser af en høj kvalitet.Derfor har regeringen lanceret et udspil til et fagligt løft af folkeskolen, og vihar nedsat et ministerudvalg for ungdomsuddannelser og et erhvervsuddannel-sesudvalg, der begge vil komme med anbefalinger.På den baggrund kan regeringen samlet set støtte vedtagelsen af rådskonklu-sionerne.
3
3. Debat om Europa 2020 strategienPå rådsmødet skal der være en politisk debat med afsæt i den årlige vækstun-dersøgelse for 2013, som Kommissionen offentliggjorde i slutningen af sidsteår.Vækstundersøgelsen markerer starten på det første halvår af 2013, hvor med-lemsstaterne skal redegøre for deres indsatser under Europa 2020 strategien.Det kaldes også det europæiske semester, fordi der er fokus på landenes indsat-ser for at indfri de fælles europæiske målsætninger frem mod 2020.Sammen med de øvrige undervisningsministre skal vi på rådsmødet drøfte,hvilke umiddelbare tiltag medlemsstaterne kan tage for at styrke borgerneskompetencer.Formålet med debatten er at bidrage til stats- og regeringschefernes drøftelseom Europa 2020 strategien på deres forårstopmøde i marts måned.Efter rådsmødet har vi lejlighed til at drøfte samme tema sammen med repræ-sentanter for arbejdsmarkedets parter på europæiske niveau.4. AfslutningDet kræver en langsigtet indsats, hvis vi for alvor skal sikre, at vi har de retteuddannelser, der matcher behovet på fremtidens arbejdsmarked. Det glæder jegmig til at drøfte med de andre medlemsstater.
4