Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 115
Offentligt
Oversigt over referencer nævnt i børne- og undervisningsministerens samrådstale
den 22. januar 2013
IAFSNIT2OMPIRLS-OGTIMMS-UNDERSØGELSER SAMT EVALUERINGEN AF HELDAGSSKOLERNERambøll og Calmar A., Simon, 2012,Evaluering af Heldagsskoler,Rambøll, København.TIMMS – Trends in International Mathematics and Science Study,2011, IEA – The International As-sociation for the Evaluation of Educational Achievement, Amsterdam, gennemført af Institutfor Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, Aarhus.PIRLS –Performance on the Progress in International Reading Literacy Study(2011): IEA – The Interna-tional Association for the Evaluation of Educational Achievement, Amsterdam, gennemført afInstitut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, Aarhus.
IAFSNIT3OM SAMMENHÆNGEN MELLEM FLERE TIMER GENERELT OG ØGET FAGLIGHEDBeretning om evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen 2012,Skolerådets Formandskab, Køben-havn.Myrup Jensen, Vibeke, 2009,Child Development – Perspectives from Private and Public Investments,Aarhus School of Business, Aarhus.Hansen, Benjamin, 2011,School Year Lenght and Student Perfoamnce: Quasi Experimental Evidence,University of Oregon, Oregon.Marcotte, Dave E. og W. Hemelt, Steven, 2007,Unscheduled School Closings and Student Performance,IZA Discussion Paper, Bonn.Pischke, J.-S., 2007, ”The Impact of Length of the School Year on Student Performance andEarnings: Evidence from the German Short School Years”,Economic Journal 117,October 2007,p. 1216-1242.Patall, Erika A. et al, 2010, ”Extending the School Day or School Year: A Systematic Review ofResearch (1985 – 2009)”,Review of Educational Research,Vol. 80, No. 3, september 2010, p. 401 –436.PISA – Quality Time for Students: Learning In and Out of School,2011, OECD – The Organisationfor Economic Co-operation and Development.Hattie, John, 2009, Visible learning – A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achie-vement, Routledge, London og New York.Egelund, Niels i Jessen, Bodil, 2013, ”Lange skoledage vil gribe ind i familielivet”, Berlingskeden 9. januar 2013, p.4.Klieme, Eckhard et al, 2011,Ganztagsschule: Entxicklung und Wirkungen. Studie Zur Entwicklung vonGanztagsschulen,Projekt StEG.de.
1
IAFSNIT4OM SAMMENHÆNGEN MELLEM AKTIVITETSTIMERNE OG DEN ØGEDE FAGLIGHEDFagligt understøttende aktiviteterLeithwood, Kenneth et al, 2004,How Leadership influences student learning,Center for Applied Re-search and Educational Improvement, Ontario Institute for Studies in Education, Ontario.Lindsay, Geoff og Muijs, Daniel, 2011, ”Challenging underachievement in boys”,Educational Re-search,Vol. 48, No. 3., p. 313-332.Davis, Pauline og Florian, Lani, 2004, ”Teaching Strategies and Approaches for Pupils withSpecial Educational Needs: A Scoping Study”,Research Report, Department of Education and Skills,No. 516, Cambridge University, Cambridge.Hattie, John, 2009,Visible learning – A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement,Rout-ledge, London og New York.Cooper, Harris et al, 2006, ”Does Homework Improve Academic Achievement? A Synthesis ofResearch (1987-2003)”,Review of Educational Research,76(1), p. 1-62.Ozkan, Eren og Henderson, Daniel J., 2011,Are we wasting our children’s time by giving them morehomework?,IZA Discussion Paper, Bonn.Mehlbye, Jill, 2010,Den højtpræsterende skole – hvordan kan skolen løfte elever med svag social baggrund,AFK – Anvendt Kommunal Forskning, København.
Alsidig udvikling og læringsrelevante kompetencerCalmar A., Simon og Rambøll, 2012,Evaluering af Heldagsskoler,Rambøll, København.Munk, Martin D. og Foged, Mette, 2010,Litteraturstudie af højtpræsterende skoler og grundskolens be-tydning for videre uddannelse,Aalborg Universitet, Institut for Statskundskab, København.Lindqvist, Erik og Vestman, Roine, 2009, ”The Labor Market Returns to Cognitive and Non-cognitive Ability: Evidence from the Swedish Enlistment”,IFN Working Paper - Research Instituteof Industrial Economics,No. 794, Stockholm.Calmar A., Simon og Winter, Søren C., 2011, ”Ledelse, læring og trivsel i folkeskolerne”, SFI -Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, København.Børnerådets Børne- og Ungepanel, Panelrapport nr. 1, marts 2010, Portræt af 4. klasse,Børnerådet, Købe-havn.Nordahl, Thomas et al, 2010,Uligheder og variationer – danske elevers motivation, skolefaglig læringsud-bytte og sociale kompetencer,University College Nordjylland og Høgskolen i Hedmark.Evalueringen af skolestartsforsøgene,2012, Rambøll, København.
2
Bevægelse og motion
Åberg, Maria A. I. et al, 2009 ”Cardiovascular fitness is associated with cognition in youngadulthood”,PNAS,vol. 106, no. 49, p. 20907-20911.ØVRIGE KILDER________________________________________________________________Brophy, Jere, 2008,Developing Students’ Appreciation for What Is Taught in School,Routledge, Lon-don and New York.Bruun, Jens, 2010,ICCS 2009, internationale hovedresultater,Danmarks Pædagogiske Universitets-skole, Aarhus Universitet, Aarhus.Mehlbye, Jill, 2011,Unge indvandrere i den danske folkeskole – Sociale og kulturelle netværks betydning forskolepræstationer,AFK – Anvendt Kommunal Forskning, København.Økonomi og faglig kvalitet i folkeskolen, hinandens modsætninger?,2012, Krevi – Det Kommunale ogregionale Forskningsinstitut (nu KORA), København.Marcotte, Dave E. & Hemelt, Steven, 2008, ”Unscheduled School Closings and Student Per-formance”,Education Finance and Policy,Vol. 3, No. 3, p. 316-338.Wlodkowski, Raymond og H. Jaynes, Judith, 1990,Eager To Learn: Helping Children Become Moti-vated And Love Learning,Wiley and Sons, New York.PISA 2009 at a Glance,2010, OECD – The Organisation for Economic Co-operation andDevelopment.
3