Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
Pionerkorpset anbefaler forbedring af Folkeskoleundervisningen via større hensyntil elevernes præstationsevne, herunder forholdet mellem tiden i skolen og fritid.præstationsevne,Vi har stor erfaring inden for elite(sports)træning, hvor det ofte viser sig, at debedste præstationer sker, når udøveren er restitueret og veludhvilet, mens Vi ofteser nedgang i præstationer, når udøveren udsættes for stress af trænere lige op tilstævnet. Der skal være en god balance mellem (stress)indlæring og restitution.Vi anbefaler at al Folkeskoleundervisning og træning foregår 100 % på skolen.lerHjemmelektier er udpræget misforståelse i et forsøg på at gøre eleven dygtigere,men alle Vores erfaringer viser, at tvangstræning skaber dårlige resultater, og derer stor risiko for at elverne bliver skoletrætte, hvorved indlæringen forringesmeget alvorligt, hvilket skaber modvilje mod de boglige fag. Det ved Vi i Os selv –hvis Vi skal læse, lære og præstere en tekst, så skal Vi have lyst og motivationmotivation.Pionerkorpset anbefaler at FolkFolkeskolen indfører fair sport i de sidste skoleår, hvoreleverne motiveres til at dyrke praktisk/fysisk træning, og hvor i princippet allefysiskskolefærdigheder kan evalueres på en udfordrende, spændende og lærerig mådevia ”Ordets Mesterskaber” - ”Word Championship” – disciplinerne bestemmes afFolkeskoleloven, Folkeskolens BBestyrelse & Lærerne i forening, mens elevernegives 100 % medindflydelse, idet hver enkelt elev selv bestemmer sin målsætning.Fordelen ved Word Championship er, at eleverne gives den højest grad af sandhøjesteog realistisk selvtillid i forhold til individuel præstationsevne. Eleverne lære, atder er betydelig forskel på Ordene; Sandhed & Selvtillid | Formål & Målsætning.Pionerkorpset anbefaler SEMISPORT stævnevirksomhed i skolen (sport uden brubrugaf special(sports)udstyr) i 9 10 klasse eller fra ca. 14 år (konfirmationsalderen).9-10Alle elever har en grad af sandsynlighed for at opnå en topplacering ved at tænkesig godt om, hvad eleven tror er mulig ifølge sin tid og ressource. Selvfølgelig viltror,der kun være én vinder i én disciplin, men idet SEMISPORT har utallige muligeéndiscipliner ifølge lærerne, ligesom der afholdes ugentlig træningslektionærerne,træningslektioner, samtflere stævner årligt, vil alle elever med højeste sandsynlig få mange flere succesoplevelser, måske ikke i stævne førsteplads, men målt i sine personlige rekorder.SEMISPORT ændrer ikke ét komma i lovgivningen eller nuværende læreplaner, ogkan indflettes i flere forskellige fag, f.eks.;idræt, matematik og konfirmationslærekonfirmationslære.SEMISPORT er sit eget fag og kræver faglærer. Ligesom færdselsundervisningentofte sker med besøg af politiets færdselsbetjente således kan Folkeskolen entenfærdselsbetjente, åledesfå besøg af (Civil)Forsvaret eller skolen kan uddanne sine egne ””disciplinledere”.Der er ingen tvivl om, at SEMISPORT medvirker til at forbedre sikkerheden iSEMISPORTforhold til at undgå misforståelse i forhold til bedømmelse af sin præstationsevne.Hvad er Sandhed i forhold til Sin Selvtillid – ja, mange dumheder kan undgås,hvorved mange fejl, uheld og ulykker ligeledes forebygges via sin simple sandhedforebygges– som sidegevinst er Vi overbevist om, at Folkeskolen får et godt motivations løft.