Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 102
Offentligt
Effektivedigitalelæremidlerifolkeskolen‐ hvordan?
Indhold1.OmForlæggerforeningen2.Statuspådigitalelæremidler3.Voreshidtidigeerfaringer4.Demonstrationafdigitaltlæremiddel5.Muligheder/faldgruberfordendigitaleudvikling6.Omtildelingskriterierfortilskud
1.OmForlæggerforeningenForlæggerforeningenerbrancheorganisationogfællestalerørforforlageneiDanmark.Foreningenharbl.a.somsitmålatsikrebedstmuligerammerforforlagenesudgivelseafdidaktiskudviklededansksprogedelæremidler,herundersikrefortsatincitamenttilatinvestereinyebådeanalogeogdigitalelæremidler.Forlæggerforeningenhar60medlemsforlag,herunderDanmarksstørsteproducenterafdigitalelæremidler.Forlæggerforeningensmedlemmertilbyderidagca.75‐80%afalletilgængeligedigitalelæremidler,somanvendesifolkeskolen.Medlemmernetællerbl.a.:AarhusUniversitetsforlag,Alinea,ErhvervsskolernesForlag,ForlagetMATEMATIK,ForlagetSprogbøger,G.E.C.GadsForlag,Geografforlaget,GyldendalA/S,Haase&SønsForlag,InformationsForlag,JP/PolitikensForlagshus,Jurist‐ ogØkonomforbundetsForlag,LindhardtogRinghof,Munksgaard,NytNordiskForlagArnoldBusck,Rosinante&Co.Systimem.fl.
2.Statuspådigitalelæremidlerifolkeskolen••••Statsliginvesteringpå500millionerkr.ogtilsvarendekommunali2012‐2015vilunderstøttedenambitiøsemålsætningomøgetanvendelseafitifolkeskolen.Forlæggerforeningenstøtterfuldtogheltopomdisseambitioner.Særligtvigtigterdetfagligeogindlæringsmæssigefokus.Desenesteundersøgelserviser,atbådeforældre,eleveroglærereerklartilatudbredeitiundervisningen.Voresmedlemmertilbyderidagenvæsentligdelafdetilskudsberettigedelæremidlerogharlangtraditionforatværeidialogmedlærerneomudviklingenaflæremidler,somleveroptildenyestemålsætningerforpædagogik,didaktik,undervisningsdifferentieringoginklusion‐ tilpassetogudviklettildeenkelteklassetrin.Tilskuddettilindkøbafdigitalelæremidlervilsætteskubividereudviklingenafdigitalelæremidler.Ogdetvilnaturligtprægemarkedetderhen,atdetvilværedetilskudsberettigedelæremidler,somproducenterogunderviserevilhavefokuspå.Derforertilskudskriteriernevigtigeforudviklingen,menkanogsårisikereatbliveenbegrænsningiforholdtilinnovativudviklingaflæremidler.
•
3.Voreserfaringermeddigitalelæremidler•Forlagenehariårevisværetindholdsproducenteraflæremidlertilfolkeskolen,ogvihardesidsteparårøvetosiatførevoresvidenogerfaringfradenanalogeverdenoverpådigitaleplatforme.Deterikkegjortmedat”sættestrøm”tilbøger.Dedigitaleplatformeåbnerheltnyemulighederforatarbejdeinteraktivt,differentiere,aktualisere,arbejdemedlevendebillederoglyd,derimangetilfældeberigerundervisningen.Forsåvelanalogesomdigitalelæremidlererdetførstogfremmestdetfagligeindholdogdendidaktiskekvalitet,derbestemmerlæremidletslærings‐effektivitet.Deterogsåvoreserfaring,atudviklingenermegetafhængigaflærerne.Hvisikkeetdigitaltlæremiddelerenkelt,intuitivt,fleksibeltogtekniskvelfungerende,oghvisdetikkehardenfagligeogdidaktiskekvalitet,bliverdetvalgtfra.
•
••
4.Hvordanseretmodernedigitaltlæremiddelud?
http://www.youtube.com/watch?v=x0fbtNrOBOo&feature=player_embedded#
http://www.youtube.com/watch?v=x0fbtNrOBOo&feature=player_embedded#
www.fagportaler.dk
5.Muligheder/faldgruberfordenoptimaleudvikling1.Kvalitetsudfordringen2.Beslutningstagernepåindkøb3.”Teknologi‐fascinationen”4.Distributionsplatforme5.Lærernesbrugerevalueringerafmateriale6.Mikrobetaling
6.HensigtsmæssigetilskudskriterierKriteriernefor,hvilkedigitalelæremidlersomkanopnåtilskud,blivergenvurderetafStyregruppenforitifolkeskolenunderUNI•Cindenjul.Devigtigsteprincipperforatunderstøtteenønskværdigudviklinger:1. Højkvalitetogdidaktiskekriterier‐Detkvalitetsfokus,somministerenharbetonet,børværedetoverordnedefokusfortilskudskriterierne.Fokuspåit‐materiellet,måikkeoverskyggefokuspåatstyrkekvalitetogfaglighediundervisningen.Tildelingskriteriernebørkræveatlæremidletindeholder;1)Pædagogisk,fagliglærervejledning,derhvordetgivermeningog2)Redegørelsefor,hvilkelæringsmålmaterialetopfylder.2. ”Pluk‐køb”afenkeltdeleogmikrodistribution‐Viharingenproblemeriforholdtilmulighedenforatkunnekøbeenkeltdeleafdigitalelæremidler,menviladvareimod,atmulighedengørestilettilskudskriterium.Detvilbremseudviklingenafnogleafdemestavanceredeintegreredematerialer.•
3. Fortsatpladstilkombinationsmaterialer‐Forlagenesmegetpositiveerfaringermed”blendedlearning”(bøgerogdigitalelæremidler)talerklartforatfastholdemulighedenfor,atikkekunenkeltståendedigitalelæremidlerkanopnåstøtte,menogsådigitalelæremidler,somerknyttetoptiletbogligtmateriale.4. Løbendeevalueringeretgode‐Forlagenebifalderløbendeevalueringaf,hvordandenyedigitalelæremidlervirkermedhenblikpåatopnåøgetvidenomfaglige,pædagogiskeogressourcefrigørendeeffekter.5. Paspåudskiftningsfrekvensiudvælgelseaffag‐Tilskudskriteriernegælderkundigitalelæremidlerfordansk,matematik,engelskognaturfag,ogdetbørfortsættei2013.Deterhensigtsmæssigt,atmanafgrænsersigtilfag,hvordererstørstbehovforudviklingaflæringsmidler,mendetersamtidigvigtigtateksplicitere,hvorlangtiddetgælder,såforlagenekanvurderedeninvesteringsmæssigerisiko.
KontaktForallespørgsmålellerbehovforvidenomdigitalelæremidlerstårForlæggerforeningennaturligvistilrådighed:FormandforForlæggerforeningensSektionforUndervisningsforlagEbbeDam‐NielsenForlagsdirektørAlineaA/SDirekte33694678,Mobil40417378[email protected]MedlemafForlæggerforeningensSektionforUndervisningsforlagHanneSalomonsenDirektørGyldendalUddannelseDirekte:33755535,Mobil26208827[email protected]DirektørforForlæggerforeningenChristineBødtcher‐HansenForlæggerforeningenDirekte:33156688,mobil:20740592[email protected]