Henvendelse til Folketinget Børne- og undervisningsudvalg: Inspiration fra
kommunale ungdomsskoler til folkeskolereformarbejdet.
På given foranledning fremsender Ungdomsskoleforeningen udvalgte eksempler fraungdomsskoler, hvor en praktisk tilgang til læring støtter op om faglig og teoretiskviden.Formålet er at illustrere, hvordan den kommunale ungdomsskole kan hjælpe positivtmed i forbindelse med den kommende implementering af folkeskolereformen.Ungdomsskolen kan navnlig bidrage med aktivitetstimerne midt på dagen (idræt,bevægelse, kreative fag osv.) ligesom ungdomsskolen på en anderledes måde og medandre valgfag end normalt kan give skoletrætte elever nyt mod på læring og bistå vedvalg af fremtidig ungdomsuddannelse med henblik på en bedre realisering af 95%målsætningenUndervisning bygget op om ”virksomhedsdrift”
I ungdomsskolen er der flere eksempler på at en del af undervisningen foregår i regiaf en ”virksomhed”. Et eksempel herpå er Korsløkke Ungdomsskoleheltidsundervisning Skibhusskolen, som driver en grejbank, hvor eleverne er dybtinvolveret i det daglige arbejde. Det virker motiverende idet, de unge via et produktkan se en mening med deres anstrengelser, det forpligter overfor deres kammeraterog overfor kunderne. Endelig er det mere virkelighedsnært ift. elevernesfremtidsudsigter, og de jobs og praktisk orienterede uddannelser, der er relevante fordem.I forbindelse med grejbankens administration indgår der fx læring i dansk ogmatematik/regning, men på en praksisnær måde: hvordan tager man telefonen på enprofessionel og imødekommende? Hvordan skriver man en bestillingsseddel, så mansenere i processen har alle relevante oplysninger? Hvordan regnes en pris ud? Etc.Andre eksempler på en lignende praksisnær tilgang er Gladsaxe Ungdomsskole nuafsluttede smoothieprojekt, hvor en del af skolen elever producerede smoothies til enfast kundekreds. Eleverne lærte der også om at indgå i en sammenhæng, hvor andrevar afhængige af deres indsats og fremmøde.Eller i Vejle Ungdomsskoles værksted, vor man i tæt kontakt med erhvervsskolen,laver et virkelighedsnært værksted, og bygger undervisningen op om det. Dette givereleverne herfra en forspring når de kommer på erhvervsskolen, fordi de kender deforskellige stykker værktøj og deres betjening på forhånd.Faglighed og sociale kompetencer
I heltidsundervisningen i Haderslev har man beskrevet en fag-række underoverskriften ”USK-Unge skal kunne”. Det handler om en række hverdag-situationer,hvor man erfaringsmæssigt ved at unge fra målgruppen har problemer med at kendeog/eller aflæse de sociale koder. Et af forløbene hedder ”Middag for to” og går ud påat planlægge og gennemføre en date indenfor et fastlagt beløb. Under forløbetgennemgår eleven refleksioner om forløb af og hvad man kan snakke om på en date(dansk og sociale færdigheder), budget (matematik) madlavning (hjemmekundskab)mv.Camps
Undertiden kan et stykke tid væk fra den normale klasse, give nyt mod på at vendetilbage.