Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1212497_0001.png
1212497_0002.png
1212497_0003.png
1212497_0004.png
1212497_0005.png
1212497_0006.png
1212497_0007.png
1212497_0008.png
1212497_0009.png
1212497_0010.png
1212497_0011.png
1212497_0012.png
1212497_0013.png
1212497_0014.png
1212497_0015.png
1212497_0016.png
1212497_0017.png
1212497_0018.png
1212497_0019.png
1212497_0020.png
Fremsat den 27. marts 2013 af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)1
ForslagtilLov om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension ogforskellige andre love(ændring af sammensætningen af bestyrelsen i LD, ATP, AES m.v.)
§1I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 3. oktober 2007, som ændret bl.a.ved § 8 i lov nr. 517 af 17. juni 2008, § 12 i lov nr. 392 af 25. maj 2009, § 11 i lov nr. 579 af 1. juni 2010, § 2i lov nr. 599 af 14. juni 2011 og senest § 15 i lov nr. 1287 af 19. december 2012, foretages følgendeændringer:1.§ 2, stk. 1, nr. 8),affattes således:”8) ved flytning til udlandet for at tage varig bopæl der og efter at have haft ophold der i 6 måneder,”2.§ 2, stk. 2,affattes således:”Stk.2.Ved lønmodtagerens død udbetales beløbet med tillæg til boet. Beløb, der ikke har kunnet udbetalestil boet, kan udbetales i forholdsmæssige andele til afdødes arvinger, forudsat at arvingerne kan fremlæggeden af Lønmodtagernes Dyrtidsfond krævede skriftlige dokumentation for arverettighederne.”3.I§ 2indsættes somstk. 3:”Stk. 3.Beløb, der ikke har kunnet udbetales ved lønmodtagerens død, jf. stk. 2, tilfalder fonden 5 år efter, atlønmodtageren er død.”
4.§ 4affattes således:”§4.Lønmodtagernes Dyrtidsfond ledes af en bestyrelse og en direktør. Bestyrelsen udpeges afbeskæftigelsesministeren og består af 7 medlemmer. De 4 medlemmer udpeges således:1) 2 medlemmer efter indstilling af Landsorganisationen i Danmark.2) 1 medlem efter indstilling af Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd.3) 1 medlem efter indstilling af Akademikernes Centralorganisation.Stk. 2.Bestyrelsen udpeges for 3 år ad gangen og genudpegning kan finde sted.Stk. 3.Bestyrelsen vælger en formand blandt de bestyrelsesmedlemmer som organisationerne i stk. 1, harindstillet til udpegning af beskæftigelsesministeren.Stk. 4.Bestyrelsen vælger en næstformand blandt de 3 bestyrelsesmedlemmer, som er udpeget direkte afbeskæftigelsesministeren.Stk. 5.Beskæftigelsesministeren fastsætter vedtægter for fonden, herunder nærmere regler om udbetalingenaf beløb efter loven samt om information til lønmodtagerne om beløb, forrentning, omkostninger, skat m.v.”Beskæftigelsesmin., sagsnr. 2012-9292
1
5.§ 5affattes således:”§5.Lønmodtagernes Dyrtidsfond kan indgå aftaler om administration, it-leverancer ogformueforvaltningsopgaver med eksterne leverandører. En sådan outsourcing skal ske i henhold til § 4 d.”6.§ 11, stk. 2,affattes således:”Stk.2.Indsigelse mod størrelsen af det udbetalte beløb eller om manglende modtagelse af det udbetaltebeløb kan ikke fremsættes senere end 3 år efter udbetalingen forudsat, at lønmodtagerne var informeret om,at udbetaling fandt sted”.7.I§ 11indsættes som etstk. 3:”Stk.3.Indsigelse mod at beløb er tilfaldet fonden som følge af manglende mulighed for udbetaling, jf. § 2,stk. 3, og § 3, stk. 2, kan ikke fremsættes senere end 3 år efter det tidspunkt, hvor beløbet er tilfaldet fonden.Såfremt indsigelse fremsættes inden den nævnte frist, kan beløb, der er tilfaldet fonden, udbetales til deneller de personer, der har mistet retten til et beløb, forudsat at den eller de berettigede kan fremlægge den afLønmodtagernes Dyrtidsfond krævede skriftlige dokumentation for retten til beløbet.”8.I§ 14, stk. 1,indsættes efter ”den, der som medlem af bestyrelsen”: ”eller som direktør”.9.I§ 14, stk. 1, nr. 2,ændres ”arbejdsministeren” til: ”beskæftigelsesministeren”10.I§ 14, stk. 1, nr. 3,indsættes efter ”der kan medføre tab for fonden”: ”eller lønmodtagerne.”11.§ 14, stk. 2,affattes således:”Stk.2.De i stk. 1 nævnte personer samt ansatte i fonden er under ansvar efter borgerlig straffelov § 152, jf.§ 152 e, forpligtet til over for uvedkommende at hemmeligholde, hvad de gennem deres virksomhed blivervidende om.”§2I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 942 af 2. oktober 2009, som ændretbl.a. ved § 1 i lov nr. 599 af 14. juni 2011, lov nr. 117 af 17. februar 2009 og senest § 8 i lov nr. 1287 af 19.december 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 2, stk. 1,indsættes somlitra d:"d) personer, der er visiteret til beskyttet beskæftigelse med honorering i form af løn i henhold til § 103, stk.1, i lov om social service."2.I§ 14 b,indsættes efter stk. 2 som nyt stk.:”Stk.3.En efterlevende samlever, som opfylder betingelserne i stk. 2, bortset fra betingelsen om notering istk. 2, 2. pkt., kan anmode om at få udbetalt engangsbeløbet i stk. 1, hvis betingelserne for at kunne blivenoteret som samlevende efter stk. 2 var opfyldt på tidspunktet for dødsfaldet.”Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.3.§ 21, stk. 2,affattes således:”Stk.2.Arbejdsgiverrepræsentanterne udpeges således, jf. § 25:
2
1) 10 efter indstilling af Dansk Arbejdsgiverforening.2) 1 efter indstilling af finansministeren.3) 1 efter indstilling af Danske Regioner.4) 2 efter indstilling af KL (Kommunernes Landsforening).5) 1 efter indstilling af Finanssektorens Arbejdsgiverforening.”4.§ 23, stk. 1,affattes således:Bestyrelsen består af formanden for repræsentantskabet som formand og 12 andre medlemmer, dervælges blandt repræsentantskabets medlemmer, og som udpeges således, jf. § 25:1) 4 efter indstilling af Dansk Arbejdsgiverforening.2) 1 efter indstilling af Danske Regioner og KL (Kommunernes Landsforening) i fællesskab.3) 1 efter indstilling af finansministeren.4) 3 efter indstilling af Landsorganisationen i Danmark.5) 2 efter indstilling af repræsentantskabets lønmodtagerrepræsentanter repræsenterende lønmodtagere ansati stat og kommuner.6) 1 efter indstilling af Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd og Ledernes Hovedorganisation ifællesskab.”§3I lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 26. februar 2008, somsenest ændret ved lov nr. 343 af 17. april 2012 foretages følgende ændring:1.I§ 3, stk. 1, nr. 2,ændres ”Sammenslutningen af Landsbrugets Arbejdsgiverforeninger” til: ”DanskArbejdsgiverforening”.§4I lov nr. 286 af 24. april 1996 om brug af helbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet foretages følgendeændring:1.I§ 8, stk. 2,ændres ”16 medlemmer” til: ”15 medlemmer”, og følgende udgår: ”og 1 repræsentant forSammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere.”§5I lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 731 af 15.juni 2010, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 34, stk. 2,affattes således:Stk. 2.Beskæftigelsesministeren udpeger, bortset fra formanden, medlemmerne af Beskæftigelsesrådetefter indstilling fra de i rådet repræsenterede organisationer og myndigheder således:1) 9 fra Dansk Arbejdsgiverforening,2) 8 fra Landsorganisationen i Danmark,3) 1 fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,4) 1 fra Akademikernes Centralorganisation,5) 1 fra Ledernes Hovedorganisation,6) 4 fra KL (Kommunernes Landsforening) og7) 1 fra Danske Handicaporganisationer.”
3
2.§ 38, stk. 2,affattes således:”Stk.2.Beskæftigelsesministeren udpeger, bortset fra formanden, medlemmerne af rådet efter indstilling frade i rådet repræsenterede organisationer og myndigheder således:1) 6 fra Dansk Arbejdsgiverforening, dog 12 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland,2) 5 fra Landsorganisationen i Danmark, dog 10 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland,3) 1 fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, dog 2 i beskæftigelsesregionen for Hovedstadenog Sjælland,4) 1 fra Akademikernes Centralorganisation, dog 2 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland,5) 1 fra Ledernes Hovedorganisation, dog 2 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland,6) 5 fra kommunerne beliggende i beskæftigelsesregionen i forening, dog 10 fra kommunerne beliggende ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland i forening,7) 1 fra Danske Handicaporganisationer, dog 2 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland, og8) 1 fra regionsrådet, dog 1 fra hver af de to regionsråd i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland.”§6I lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 848 af 7. september 2009, som senest ændret ved lovnr. 1380 af 23. december 2012 foretages følgende ændring:1.§ 61, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring ledes af en direktør og en bestyrelse, der består af enformand og 20 andre medlemmer. Heraf udpeges1) 5 medlemmer af Dansk Arbejdsgiverforening,2) 1 medlem af finansministeren,3) 2 medlemmer af KL (Kommunernes Landsforening) og regionsrådene i forening,4) 1 medlem af Finanssektorens Arbejdsgiverforening,5) 1 medlem af Ledernes Hovedorganisation,6) 7 medlemmer af Landsorganisationen i Danmark,7) 2 medlemmer af Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd og8) 1 medlem af Akademikernes Centralorganisation.Udpegning af medlemmer sker efter reglerne i lov om ligestilling af kvinder og mænd.”§7
Loven træder i kraft den 1. maj 2013.
4

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger1. IndledningNærværende lovforslag bygger i hovedsagen på to henvendelser til Beskæftigelsesministeriet fra henholdsvisLønmodtagernes Dyrtidsfond (LD) om bl.a. en reduktion af LD´s bestyrelse (punkt2.1.)og fra DanskArbejdsgiverforening (DA) om integration af Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforening(SALA) i DA (punkt2.2.).LD og Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) har samtidig fremsat en række ønsker til ændringer af mereteknisk karakter, som med fordel er medtaget i dette lovforslag (punkt2.3 og 2.4.).Regeringen ønsker med dette lovforslag at imødekomme ønskerne fra LD, DA og ATP.2. Lovforslagets baggrund og indhold2.1.Henvendelse fra LD omforenkling af LD´s bestyrelse
2.1.1. Gældende retEfter gældende regler ledes LD af en bestyrelse og en direktør. LD´s bestyrelse har siden etableringen af LDi 1980 bestået af de til enhver tid udpegede 15 lønmodtagerrepræsentanter i ATP´s repræsentantskab samt 6personer udpeget af finansministeren. Af de 15 lønmodtagerrepræsentanter er 10 repræsentanter indstillet afLO, 3 indstillet af FTF, 1 efter indstilling af Ledernes Hovedorganisation og 1 efter indstilling af AC.LD´s bestyrelse består således af 21 personer, heraf en formand som bestyrelsen vælger af sin midte.2.1.2. Den foreslåede ordningFormanden for LD har den 29. juni 2012 på LD´s vegne stillet forslag om en reduktion af LD´s bestyrelse,således at der i stedet for de nuværende 21 bestyrelsesmedlemmer for fremtiden alene er 7 medlemmer ibestyrelsen, således at LD fremover får en mindre og mere operationel bestyrelse. Det er bestyrelsensopfattelse, at det ikke er hensigtsmæssigt at fortsætte en bestyrelse bestående af 21 medlemmer.LD har samtidig indstillet, at man ophæver reglen om, at bestyrelsen i LD automatisk består aflønmodtagerrepræsentanterne i ATP´s repræsentantskab.Med dette lovforslag følges indstillingen fra LD, således at LD´s bestyrelse fremover består af 7 medlemmer,der er udpeget uafhængigt af ATP.Det foreslås videre, at 3 medlemmer af bestyrelsen udpeges direkte af beskæftigelsesministeren. De 4 øvrigemedlemmer findes ved, at to medlemmer udpeges af beskæftigelsesministeren efter indstilling fraLandsorganisationen i Danmark (LO) og to medlemmer udpeges efter indstilling fra henholdsvisAkademikernes Centralorganisation (AC) og FTF (Funktionærernes og Tillidsmændenes Fællesråd).Endelig foreslås det, at formanden udpeges blandt de medlemmer som er udpeget af deindstillingsberettigede organisationer, og at næstformanden udpeges blandt de medlemmer som er direkteudpeget af beskæftigelsesministeren.Med forslaget om at lade formanden udpege blandt de faglige repræsentanter og næstformanden udpegeblandt de statslige repræsentanter bevarer formandskabet en balance mellem de to udpegningsgrupper, det vilsige mellem bestyrelsesmedlemmerne fra lønmodtagerorganisationerne og bestyrelsesmedlemmerne udpegetdirekte af staten.
5
2.2. Henvendelse fra DA om integration af SALA i DA2.2.1. Gældende retEfter gældende ret har SALA været indstillingsberettiget i en række organer på Beskæftigelsesministerietsområde som fx til bestyrelsen for ATP og til Arbejdsretten m.fl.2.2.2. Den foreslåede ordningSALA og DA indgik den 1. juni 2012 en aftale om, at SALA pr. 1. juli 2012 blev integreret i DA, hvorvedSALA ophørte som selvstændig hovedorganisation og blev en del af DA-fællesskabet. SALA er fra sammedato ophørt som hovedorganisation.Som følge af den organisationsmæssige integration overtog DA pr. 1. juli 2012 de eksterne aktiviteter,repræsentationsposter, udvalgsposter m.v., som SALA hidtil har varetaget som selvstændighovedorganisation.I forlængelse heraf modtog Beskæftigelsesministeriet henvendelse af 20. juni 2012 fra DA med forslag om,at SALA´s indstillings- og udpegningskompetence overgik til DA, medmindre helt særlige forhold gjorde siggældende.I overensstemmelse hermed følges DA’s forslag således at følgende love konsekvensændres:- Lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension- Lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter- Lov om brug af helbredsoplysninger på arbejdsmarkedet- Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, og- Lov om arbejdsskadesikring.Der henvises til bemærkninger til § 2, nr. 3 og 4, § 3- 6.2.3. Øvrige ændringer af teknisk præciserende karakter fremsat efter ønske fra LDUdover ændringer i reglerne om bestyrelsessammensætningen, så har LD fremsat ønske om en række meretekniske ændringer og præciseringer i loven om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.Der er tale om ændringer og præciseringer, der tydeliggør retstilstanden og forenkler forvaltningen.Konkret foreslås:- Præcisering af bestemmelsen i gældende lovs § 2 stk. 1, nr. 8, om mulighed for udbetaling iforbindelse med flytning, således at medlemmet skal have haft bopæl i udlandet i 6 måneder, før derer tale om en flytning i LD-lovens forstand, jf. forslaget i § 1, nr. 1.- Teknisk ændring af bestemmelsen i gældende lovs § 2, stk. 2, om udbetaling efter medlemmets død,således at medlemmets arvinger kan få indeståendet udbetalt i situationer, hvor beløbet ikke harkunnet udbetales til boet efter medlemmet, jf. forslaget i § 1, nr. 2.- Præcisering af retstilstanden i forbindelse med hjemfald til fonden af indestående, som det ikke harværet muligt at udbetale til berettigede modtagere, jf. forslaget i § 1, nr. 3.- Præcisering af, at outsourcing af administrationsopgaver, IT-leverancer ogformueforvaltningsopgaver skal ske i henhold til Finanstilsynets regler herom, jf. forslaget i § 1, nr.5.- Præcisering af bestemmelserne om indsigelse i forbindelse med udbetaling af indeståendet i LD ellerhjemfald til fonden, herunder fristbestemmelser, jf. forslaget i § 1, nr. 6 og 7.- Tilpasning af sanktions- og fortrolighedsbestemmelsen i LD-lovens § 14, således at den bringes ioverensstemmelse med tilsvarende bestemmelse i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf.forslaget i § 1, nr. 8-11.
6
2.4. Øvrige ændringer medtaget efter henvendelse fra ATP om præcisering og modernisering i lov omArbejdsmarkedets TillægspensionEfter ønske fra ATP fremsættes følgende forslag:- Kodificering af den eksisterende praksis vedrørende indbetaling af ATP-bidrag for personer, der ervisiteret til beskyttet beskæftigelse, jf. § 103, stk. 1, i lov om social service. Der henvises til forslageti § 2, nr. 1.- Modernisering af reglerne om udbetaling af dødsfaldsdækning til samlevere, således at denefterlevende samlever får mulighed for at anmode om dødsfaldsydelse efter dødsfaldet er sket,selvom de samlevende ikke har noteret sig hos ATP. Der henvises til forslaget i § 2, nr. 2.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke i sig selv økonomiske og administrative konsekvenser for staten, kommuner ogregioner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har ikke i sig selv økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for borgerne. Lovforslaget vil dog medføre enmindre administrativ besparelse for Lønmodtagernes Dyrtidsfond.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.8. Hørte organisationerLovforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC),Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), CentralorganisationernesFællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske Advokater, Danske Regioner, Den DanskeDommerforening, Det Faglige Hus, Datatilsynet, DS Håndværk og Industri, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,Finansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet A/S, Finansrådet, FinanssektorensArbejdsgiverforening (FA), Forsikring & Pension, Frie Funktionærer, Funktionærernes ogTjenestemændenens Fællesråd (FTF), Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne,Grønlands Hjemmestyre via Rigsombudsmanden i Grønland, Kommunernes Landsforening (KL),Landsorganisationen i Danmark (LO), Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Rigsrevisionen, LedernesHovedorganisation (LH), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTA), KristeligFagbevægelse (KRIFA), Kristelig Arbejdsgiverforening (KA) og Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen.9. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser /mindre udgifterIngenNegative konsekvenser /merudgifterIngen
Økonomiske konsekvenser for stat,kommuner og regioner
7
Administrative konsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngenIngen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
8
Bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1.Efter den nuværende bestemmelse kan en lønmodtager få udbetalt sin LD opsparing før det fyldte 60. år,såfremt vedkommende bosætter sig varigt uden for Danmarks grænser. Denne bestemmelse forsøges fra tidtil anden omgået, ved at lønmodtageren meddeler flytning til udlandet til folkeregistret uden at gennemføreflytningen.Det foreslås at præcisere bestemmelsen i § 2, stk. 1, nr. 8, således at det fremgår, hvornår det må anses for atvære godtgjort, at der er tale om flytning til udlandet med henblik på at tage varig bopæl der. Bestemmelsenændres således, at ved begæring om udbetaling på grund af flytning til udlandet for at tage varig bopæl der,er det en betingelse, at vedkommende har haft ophold der i minimum 6 måneder, før lønmodtageren kanforlange udbetaling.Til nr. 2.Efter den nugældende bestemmelse, udbetales beløbet med tillæg til boet ved lønmodtagernes død. Det eruklart, hvad der gælder i de tilfælde, hvor der ikke foreligger nogen boopgørelse, eller hvor bobehandlingener afsluttet, uden at beløbet i LD er blevet medtaget i boopgørelsen. Dette kan forekomme i tilfælde, hvorlønmodtageren er bosiddende i udlandet og afgår ved døden i udlandet.Det foreslås at præcisere bestemmelsen i § 2, stk. 2, således at der gives en klar hjemmel til at søgeindeståendet udbetalt til de berettigede arvinger.Til nr. 3.Med de nuværende bestemmelser for hjemfald i § 3, stk. 1 og 2, står sådanne beløb uforrentet indtil detafdøde medlem ville være fyldt 75 år, og først på det tidspunkt kan beløbet tilfalde fonden.Der kan således gå adskillige år, inden hjemfald kan gennemføres, uanset at det ikke har været muligt atfinde oplysninger om bobehandling eller arvinger, som kunne give grundlag for udbetaling.Det foreslås, at indsætte en ny bestemmelse i § 2, stk. 3, vedrørende hjemfald i det tilfælde, hvor det ikke harværet muligt at udbetale til den afdøde lønmodtagers bo eller arvinger.Til nr. 4Det foreslås at ændre § 4, således at bestyrelsen reduceres fra nu 21 medlemmer til 7 medlemmer.Lønmodtagerrepræsentanterne bevarer flertallet i bestyrelsen og formandsposten.Det foreslås, at næstformanden vælges blandt de bestyrelsesmedlemmer, der er direkte udpeget afbeskæftigelsesministeren, således at formand og næstformand tilsammen afspejler bestyrelsens forskelligekompetencer og baggrunde.Det foreslås endvidere at samle ansvaret for udpegning af bestyrelsen i Beskæftigelsesministeriet i stedet forden ordning, der følger af den gældende bestemmelse, hvor både Beskæftigelsesministeriet ogFinansministeriet udpeger bestyrelsesmedlemmer. Ved at placere det samlede ansvar for udpegningen i étministerium gives der bedre rammer for at tage hensyn til kravene til bestyrelsens samlede kompetence vedudpegning af de enkelte bestyrelsesmedlemmer og sikre en ligelig kønsmæssig repræsentation.
9
Særligt ad forslaget til§ 4, stk. 5LD er ikke omfattet af Finanstilsynets bekendtgørelser om information om livsforsikringsaftaler eller om godskik og kundeinformation i den finansielle sektor generelt. LD´s informationspligt er i dag kun reguleret afbekendtgørelse om puljeinvestering (bekendtgørelse nr. 436 af 8. juni 1999), som kun berører ca. 12 pct. afLD´s medlemmer.Med forslaget om nyaffattelse af bestemmelsen om bemyndigelse til at fastsætte vedtægter for fonden iforslaget til § 4, stk. 5 (tidligere stk. 3) præciseres Beskæftigelsesministeriet mulighed for ved enbekendtgørelse om vedtægter m.v. at fastsætte regler om information til lønmodtagerne om beløb, afkast,omkostninger m.v. svarende til de regler, der gælder for pensionssektoren i øvrigt.Til nr. 5Efter den gældende bestemmelse i § 5 kan LD´s bestyrelse varetage sine opgaver med bistand i fornødentomfang af administrationen af ATP.LD gennemførte i 2008 et offentligt udbud og indgik efterfølgende kontrakter med private selskaber omleverance af ydelser, der indtil da havde ligget hos ATP. LD har ikke siden 2010 haft opgaver henlagt tilATP.Med den foreslåede ændring af § 5 fjernes muligheden for at henlægge opgaver vedrørende udbetaling tilATP uden et offentligt udbud, og det bliver præciseret, at outsourcing af væsentlige aktiviteter, herunderogså aktiviteter, der ikke er underlagt Finanstilsynets tilsyn, skal ske i henhold til lovens § 4 d, og dermed ihenhold til Finanstilsynets bekendtgørelse om outsourcing af væsentlige aktivitetsområder i LD(bekendtgørelse nr. 1304 af 25. november 2010).Til nr. 6Efter den gældende bestemmelse er der alene fastsat en frist vedrørende indsigelser om størrelsen af detudbetalte beløb og således ikke en frist for indsigelse mod, at udbetalte beløb ikke er modtaget.Det foreslås at præcisere § 11, stk. 2, således at lønmodtageren afskæres fra at gøre indsigelse mod størrelsenaf det udbetalte beløb og mod manglende modtagelse af udbetalingen, fx hvor udbetaling er sket med check,3 år efter, at udbetaling har fundet sted. Dog suspenderes fristen, såfremt den berettigede modtager ikke varinformeret om, at udbetaling ville finde sted, og at ukendskabet til udbetalingen ikke kan tilskrivesmodtagerens egne forhold.Til nr. 7Der findes ingen lovgivning, der giver mulighed for at gøre indsigelse mod, at indestående er tilfaldet fondenved hjemfald.Der foreslås indsat et nyt stk. 3 i § 11 med sigte på at fastsætte en frist for indsigelse i de tilfælde, hvor beløbder ikke har kunnet udbetales, er tilfaldet fonden.LD får i tilknytning hertil mulighed for at udbetale beløb, der er hjemfaldet til fonden, såfremt indsigelsefremsættes inden den nævnte frist, og såfremt den eller de berettigede kan fremlægge den af LønmodtagernesDyrtidsfond krævede skriftlige dokumentation for retten til beløbet.Til nr. 8Efter den nugældende bestemmelse er der en forskel mellem den personkreds, der er omfattet af fortrolighedog kan pålægges en sanktion i form af bøde eller hæfte i henholdsvis LD og ATP.
10
Det følger af bemærkningerne til hovedloven om etablering af LD fra 1980 (lovforslag nr. 7 af 9. januar1980 om Lønmodtagernes Dyrtidsfond), at det har været hensigten med bestemmelsen i lovens § 14, atdenne bestemmelse svarer til lignende bestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.Imidlertid er udformningen af § 14 ikke i overensstemmelse hermed, bl.a. er direktøren i LD efter degældende regler ikke omfattet af sanktionsbestemmelsen i § 14, stk. 1.Det foreslås derfor at ændre bestemmelsen i § 14 i LD-loven således, at bestemmelsen kommer til at svare tilden tilsvarende bestemmelse i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension § 32 vedrørende fortrolighed ogsanktionsmulighederBestemmelsen i stk. 1, vil således fremover udtrykkeligt omfatte direktøren i Lønmodtagernes Dyrtidsfond,og denne vil som en konsekvens heraf også blive omfattet af fortrolighedsbestemmelsen i den gældende lovs§ 14, stk. 2, som henviser til personkredsen i § 14, stk. 1. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne tilnærværende lovforslags § 2, nr. 11, om fortrolighed.Til nr. 9
Der er tale om en redaktionel opdatering af bestemmelsen, da titlen arbejdsminister i 2001 blev ændret tilbeskæftigelsesminister.Til nr. 10Efter § 14, stk. 1, nr. 3, i den gældende lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, kan straf ifaldes ved grovereadfærd, der kan medføre tab for fonden.Det foreslås at præcisere bestemmelsen således, at den også omfatter situationer, hvor en sådan adfærd kanmedføre tab for lønmodtagerne, selv om Lønmodtagernes Dyrtidsfond som helhed eventuelt ikke væsentligtberøres økonomisk af denne adfærd.Dette svarer til den nugældende bestemmelse i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.Til nr. 11Efter den nugældende bestemmelse er der en forskel mellem den personkreds, der er omfattet affortrolighedsbestemmelserne i henholdsvis LD-loven og ATP-loven.Det foreslås, at ændre bestemmelsen i § 14 stk. 2, i LD-loven, således at det udtrykkeligt fremgår, at ogsåansatte i LD er omfattet af krav om fortrolighed over for uvedkommende, svarende til § 32 i lov omArbejdsmarkedets Tillægspension.Til § 2Til nr. 1
Det følger af gældende ret, at kommunerne, i forbindelse med visitering og tildeling af beskyttetbeskæftigelse, jf. lov om social service §§ 103 – 106 (lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli 2012), skal tagedirekte stilling til, om der er tale om en arbejdsmæssig indsats, der står mål med betalingen.Det følger af bekendtgørelse nr. 483 af 19. maj 2011, jf. lov om social service § 105, stk. 2, at kommunenskal fastsætte lønnen for personer i beskyttet beskæftigelse, således at personen honoreres i forhold tilindsats. Der sondres i bekendtgørelsen mellem tilfælde, hvor den løn, der betales til personen i beskyttetbeskæftigelse står mål med udførelsen af en specifik indsats, jf. § 1, nr. 1, og tilfælde, hvor indsatsen ikkestår mål med den udbetalte løn, jf. § 1, nr. 2 og 3.
11
Det følger af praksis, at alene gruppen af personer i beskyttet beskæftigelse, der honoreres efter faktuelleindsats er omfattet af lønmodtagerbegrebet i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.Formålet med forslaget er at præcisere ATP-loven i overensstemmelse med eksisterende praksis, således atdet fremgår, at personer, der af en kommune er visiteret til arbejde i beskyttet beskæftigelse med honorering iform af løn i henhold til § 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 483 af 19. maj 2011, jf. lov om social service § 105,stk. 2, er omfattet af ATP-lovens medlemskreds.Forslaget bygger på en praksisundersøgelse gennemført i et samarbejde mellem Beskæftigelsesministeriet,Social- og Integrationsministeriet, ATP og KL.Til nr. 2
Efter gældende ret kan en efterlevende samlever efter et afdødt medlem af ATP-ordningen opnå ret til etengangsbeløb, jf. § 14 b, stk. 2, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. § 14 b, stk. 2, i loven, hvisfølgende krav er opfyldt:- de samlevende har haft fælles bopæl de seneste to år forud for dødsfaldet,- de samlevende har kunnet indgå indgå ægteskab eller registreret partnerskab med hinanden i denneperiode, og- de samlevende har noteret hinanden hos ATP som samlevende.Til efterlevende ægtefæller eller samlevere, der opfylder ovenstående krav, vil der således automatisk skeudbetaling af engangsbeløbet på nu 50.000 kr. ved medlemmets død.Den nuværende regel om udbetaling til en efterlevende samlever blev indført i 2001. Tendensen i samfundetgår imod, at flere og flere par lever sammen uden at indgå ægteskab eller registreret partnerskab. Disse parglemmer ofte at notere hinanden hos ATP som samlevende og går således glip af muligheden for at fåudbetalt en engangsydelse, hvis en af dem dør.For at imødekomme disse samlevende par foreslår ATP en modernisering af reglen, således at dennuværende mulighed for at notere hinanden suppleres med en mulighed for, at den efterlevende samleverefter anmodning kan få engangsbeløbet udbetalt, hvis kravene i § 14 b, stk. 2, for at kunne være blevetnoteret hos ATP som samlevende var opfyldt på tidspunktet for dødsfaldet.Denne efterlevende samlever skal udfylde en anmodning om udbetaling af dødsfaldsydelsen. Anmodningenskal være ledsaget af en tro- og love-erklæring om, at parret har levet i et ægteskabslignende forhold deseneste to år før dødsfaldet og at de i denne periode har kunnet indgå ægteskab eller registreret partnerskabmed hinanden.I de tilfælde hvor de samlevende har fælles bopæl i Danmark på tidspunktet for dødsfaldet og har eller harhaft fælles barn, kan ATP via oplysningerne i CPR-registeret kontrollere, om betingelserne for at få udbetalten dødsfaldsydelse er opfyldt. I disse sager kan kravet om anmodning fraviges. Det fælles barn erstatter tro-og love-erklæringen om, at parret levede sammen i et ægteskabslignende forhold. ATP vil i disse sagerkunne udbetale automatisk, når ATP modtager meddelelsen om medlemmets død fra CPR-registeret.Til nr. 3
Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at SALA er ophørt som selvstændigarbejdsgiverorganisation og dens hidtidige aktiviteter er overgået til DA.Det foreslås, at retten for SALA til at indstille 2 arbejdsgiverrepræsentanter til ATP´s Repræsentantskabophæves, da SALA ikke længere eksisterer.
12
Det foreslås, at DA overtager denne indstillingsret, således at DA indstiller 10 repræsentanter til ATP´sRepræsentantskab mod i dag 8 repræsentanter.Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2.Til nr. 4
Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at SALA er ophørt som selvstændigarbejdsgiverorganisation og dens hidtidige aktiviteter er overgået til DA.Det foreslås, at retten for SALA til at indstille 1 medlem af ATP´s Bestyrelse ophæves, da SALA ikkelængere eksisterer.Det foreslås, at DA overtager denne indstillingsret, således at DA indstiller 4 medlemmer til ATP´sBestyrelse mod i dag 3 medlemmer.Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2.Til § 3Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at SALA er ophørt som selvstændigarbejdsgiverorganisation og dets hidtidige aktiviteter er overgået til DA.Det foreslås, at retten for SALA til i fællesskab med Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) at indstilleét ordinært medlem og 4 suppleanter til Arbejdsretten ophæves, da SALA ikke længere eksisterer.Det foreslås, at DA overtager denne indstillingsret i fællesskab med FA, således at DA herefter i fællesskabmed FA kan indstille ét ordinært medlem og 4 suppleanter til Arbejdsretten.Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2.Til § 4Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at SALA er ophørt som selvstændigarbejdsgiverorganisation og dets hidtidige aktiviteter er overgået til DA.Det foreslås, at retten for SALA til at indstille en repræsentant i Helbredsoplysningsrådet udgår, da SALAikke længere eksisterer, og at rådet består herefter af 15 medlemmer.Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2.Til § 5Til nr. 1.Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at SALA er ophørt som selvstændigarbejdsgiverorganisation og dets hidtidige aktiviteter er overgået til DA.Det foreslås, at retten for SALA til at indstille 1 medlem af Beskæftigelsesrådet ophæves, da SALA ikkelængere eksisterer.Det foreslås, at DA overtager denne indstillingsret, således at DA indstiller 9 medlemmer tilBeskæftigelsesrådet mod i dag 8 medlemmer.
13
Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2.Til nr. 2.Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at SALA er ophørt som selvstændigarbejdsgiverorganisation og dets hidtidige aktiviteter er overgået til DA.Det foreslås, at retten for SALA til at indstille 1 medlem af det regionale beskæftigelsesråd, dog 2 ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland ophæves, da SALA ikke længere eksisterer.Det foreslås, at DA overtager denne indstillingsret, således at DA indstiller 6 medlemmer til det regionalebeskæftigelsesråd, dog 12 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland mod i dag 5 medlemmer tilregionsrådet og 10 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland.Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2.Til § 6Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at SALA er ophørt som selvstændigarbejdsgiverorganisation og dets hidtidige aktiviteter er overgået til DA.Det foreslås, at retten for SALA til at indstille 1 medlem af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring(AES) ophæves, da SALA ikke længere eksisterer.Det foreslås, at DA overtager denne indstillingsret, således at DA indstiller 5 medlemmer af AES mod i dag4 medlemmer af AES.Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2.Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende retBekendtgørelse nr. 1156 af 3. oktober 2007 af lovom Lønmodtagernes DyrtidsfondLovforslaget§11.§ 2, stk. 1, punkt 8),affattes således:§ 2.8) ved flytning til udlandet for at tage varig bopælder,..”8) ved flytning til udlandet for at tage varig bopælder og efter at have haft ophold der i 6 måneder,”2.§ 2, stk. 2,affattes således:Stk. 2.Ved lønmodtagerens død udbetales beløbetmed tillæg til boet. Beløb, der ikke har kunnetudbetales til boet, kan udbetales i forholdsmæssigeandele til afdødes arvinger, forudsat at arvingernekan fremlægge den af Lønmodtagernes Dyrtidsfondkrævede skriftlige dokumentation forarverettighederne.”
Stk. 2.Ved lønmodtagerens død udbetales beløbetmed tillæg til boet.
14
3.I§ 2,indsættes som nytstk. 3:”Stk. 3.Beløb, der ikke har kunnet udbetales vedlønmodtageren død, jf. stk. 1 og stk. 2, tilfalderfonden 5 år efter, at lønmodtageren er død.”
4.§ 4affattes således:§ 4.Lønmodtagernes Dyrtidsfond ledes af enbestyrelse og en direktør. Bestyrelsen består af 21medlemmer, hvoraf de 15 er de til enhver tidværende lønmodtagerrepræsentanter irepræsentantskabet for ArbejdsmarkedetsTillægspension, medens 6 udpeges affinansministeren for 3 år ad gangen. Af de affinansministeren udpegede medlemmer udpeges 1medlem efter indstilling af statsrevisorerne.Stk. 2.Bestyrelsen vælger en formand af sinmidte.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren fastsættervedtægter for fonden, herunder nærmere regler omudbetalingen af beløb efter loven.”§4.Lønmodtagernes Dyrtidsfond ledes af enbestyrelse og en direktør. Bestyrelsen udpeges afbeskæftigelsesministeren og består af 7 medlemmer.De 4 medlemmer udpeges således:4) 2 medlemmer efter indstilling afLandsorganisationen i Danmark.5) 1 medlem efter indstilling af FTF(Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd).6) 1 medlem efter indstilling af AkademikernesCentralorganisation.Stk. 2.Bestyrelsen udpeges for 3 år ad gangen oggenudpegning kan finde sted.Stk. 3.Bestyrelsen vælger en formand, blandt debestyrelsesmedlemmer som organisationerne i § 4,stk. 1, har indstillet til udpegning afbeskæftigelsesministeren.Stk. 4.Bestyrelsen vælger en næstformand, blandtde 3 bestyrelsesmedlemmer som er udpeget direkteaf beskæftigelsesministeren.Stk. 5.Beskæftigelsesministeren fastsættervedtægter for fonden, herunder nærmere regler omudbetalingen af beløb efter loven samt ominformation til lønmodtagerne om beløb,forrentning, omkostninger, skat m.v.”
§ 5.Bestyrelsen for Lønmodtagernes Dyrtidsfondvaretager sine opgaver efter denne lov med bistand ifornødent omfang af administrationen afArbejdsmarkedets Tillægspension efter nærmereaftale mellem fondens bestyrelse og bestyrelsen forArbejdsmarkedet Tillægspension, herunder ombetaling til Arbejdsmarkedets Tillægspension foradministrationsomkostninger.Stk. 2.Bestyrelsen for LønmodtagernesDyrtidsfond kan i fornødent omfang indgå aftalerom administrationsopgaver, it-leverancer ogformueforvaltningsopgaver med andre leverandører.§ 11.Stk. 2.Indsigelse mod størrelsen af det udbetaltebeløb kan ikke fremsættes 3 år efter udbetalingen.
5.§ 5affattes således:”§5.Lønmodtagernes Dyrtidsfond kan indgå aftalerom administration, it-leverancer ogformueforvaltningsopgaver med eksterneleverandører. En sådan outsourcing skal ske ihenhold til § 4 d.6.§ 11, stk. 2,affattes således:”Stk. 2. Indsigelse mod størrelsen af det udbetaltebeløb eller om manglende modtagelse af detudbetalte beløb kan ikke fremsættes senere end 3 årefter udbetalingen forudsat, at lønmodtagerne varinformeret om, at udbetaling fandt sted”.7.I§ 11indsættes som et nytstk. 3:
15
”Stk.3.Indsigelse mod beløb, der er tilfaldet fondensom følge af manglende mulighed for udbetaling, jf.§ 2, stk. 3, og § 3, stk. 2, kan ikke fremsættes senereend 3 år efter det tidspunkt, hvor beløbet er tilfaldetfonden. Såfremt indsigelse fremsættes inden dennævnte frist, kan beløb, der er tilfaldet fonden,udbetales til den eller de personer, der har mistetretten til et beløb, forudsat at den eller de berettigedekan fremlægge den af Lønmodtagernes Dyrtidsfondkrævede skriftlige dokumentation for retten tilbeløbet.”§ 14.Med bøde eller hæfte straffes, hvis ikkestrengere straf er forskyldt efter anden lovgivning,den, der som medlem af bestyrelsen eller revisor forfonden1) undlader at opfylde de pligter, der påhvilerham efter loven,2) giver urigtige eller vildledende oplysninger tilarbejdsministeren eller andre offentligemyndigheder om forhold, der vedrører fonden,3) gør sig skyldig i grov eller oftere gentagenforsømmelse eller skødesløshed, der kan medføretab for fonden.Stk. 2.De i stk. 1 nævnte personer er under ansvarefter borgerlig straffelov § 152 og § 264 b forpligtettil over for uvedkommende at hemmeligholde, hvadde gennem deres virksomhed bliver vidende om.
8. I§ 14, stk. 1,indsættes efter ”den, der sommedlem af bestyrelsen”: ”eller som direktør”9. I§ 14, stk. 1, nr. 2,ændres ”arbejdsministeren”til: ”beskæftigelsesministeren”10. I§ 14, stk. 1, nr. 3),indsættes efter ”der kanmedføre tab for fonden”: ”eller lønmodtagerne.”11.§ 14, stk. 2,affattes således:”Stk.2.De i stk. 1 nævnte personer samt ansatte ifonden er under ansvar efter borgerlig straffelov §152, jf. § 152 e, forpligtet til over foruvedkommende at hemmeligholde, hvad de gennemderes virksomhed bliver vidende om.”§2I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf.lovbekendtgørelse nr. 942 af 2. oktober 2009, somændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 599 af 14. juni 2011 ogsenest ved lov nr. 117 af 17. februar 2009.1. I§ 2, stk. 1,indsættes som nytlitra d:"d) personer, der er visiteret til beskyttetbeskæftigelse med honorering i form af løn ihenhold til § 103, stk. 1 i lov om social service."2. I§ 14 b,indsættes som nytstk. 3:Stk. 3.En efterlevende samlever, som opfylderbetingelserne i stk. 2, kan anmode om at få udbetaltengangsbeløbet i stk. 1, hvis betingelserne for atkunne blive noteret som samlevende efter stk. 2 varopfyldt på tidspunktet for dødsfaldet.”Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
Bekendtgørelse nr. 942 af 2. oktober 2009 af lovom Arbejdsmarkedets Tillægspension§ 2.Medlemmer af ArbejdsmarkedetsTillægspension er, jf. dog § 3,a) lønmodtagere i alderen 16-66 år, jf. dog § 15,stk. 6, der er beskæftiget her i landet, eller somudsendes til et andet land for den danske stat, danskevirksomheder og institutioner samt på danske skibe,b) personer, der oppebærer rådighedsløn ellerventepenge i henhold til lov om tjenestemænd istaten, folkeskolen og folkekirken eller i henhold tilde kommunale tjenestemandsregulativer ellerreglementer,c) personer, der er opsagt, og som oppebærer løn ien opsigelsesperiode.§ 14 b.Stk. 3.Ydelse efter stk. 1 kan udbetales til enefterlevende efter et medlem, der har været medlemaf tillægspensionsordningen i sammenlagt mindst 2
16
år, og som derudover har betalt bidrag svarende til 2årsbidrag i henhold til § 4 a eller § 15, stk. 1.Stk. 4.Beløbet i stk. 1 kan reguleres afbestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension.§ 21.Repræsentantskabet består af 15arbejdsgiverrepræsentanter og 15lønmodtagerrepræsentanter samt en formand.Stk. 2.Arbejdsgiverrepræsentanterne udpegessåledes, jf. § 25:1) 8 efter indstilling af DanskArbejdsgiverforening.2) 2 efter indstilling af Sammenslutningen afLandbrugets Arbejdsgiverforeninger.3) 1 efter indstilling af finansministeren.4) 1 efter indstilling af Danske Regioner.5) 2 efter indstilling af KommunernesLandsforening.6) 1 efter indstilling af FinanssektorensArbejdsgiverforening.§ 23.Bestyrelsen består af formanden forrepræsentantskabet som formand og 12 andremedlemmer, der vælges blandt repræsentantskabetsmedlemmer, og som udpeges således, jf. § 25:1) 3 efter indstilling af DanskArbejdsgiverforening.2) 1 efter indstilling af Danske Regioner ogKommunernes Landsforening i fællesskab.3) 1 efter indstilling af Sammenslutningen afLandbrugets Arbejdsgiverforeninger.4) 1 efter indstilling af finansministeren.5) 3 efter indstilling af Landsorganisationen iDanmark.6) 2 efter indstilling af repræsentantskabetslønmodtagerrepræsentanter repræsenterendelønmodtagere ansat i stat og kommuner.7) 1 efter indstilling af Funktionærernes ogTjenestemændenes Fællesråd og LedernesHovedorganisation i fællesskab.Lov nr. 106 af 26. februar 2008 om Arbejdsrettenog faglige voldgiftsretter§ 3.Rettens ordinære dommere og suppleanterbeskikkes af beskæftigelsesministeren efterindstilling fra følgende organisationer ogmyndigheder:1) 3 ordinære medlemmer og 6 suppleanterindstilles af Dansk Arbejdsgiverforening.2) 1 ordinært medlem og 4 suppleanter indstillesaf Sammenslutningen af LandbrugetsArbejdsgiverforeninger og Finanssektorens
4.§ 21, stk. 2,affattes således:”Stk.2.Arbejdsgiverrepræsentanterne udpegessåledes, jf. § 25:1) 10 efter indstilling af DanskArbejdsgiverforening.2) 1 efter indstilling af finansministeren.3) 1 efter indstilling af Danske Regioner.4) 2 efter indstilling af KommunernesLandsforening.5) 1 efter indstilling af FinanssektorensArbejdsgiverforening.”5.§ 23, stk. 1,affattes således:”Stk.1.Bestyrelsen består af formanden forrepræsentantskabet som formand og 12 andremedlemmer, der vælges blandt repræsentantskabetsmedlemmer, og som udpeges således, jf. § 25:1) 4 efter indstilling af Dansk Arbejdsgiverforening.2) 1 efter indstilling af Danske Regioner ogKommunernes Landsforening i fællesskab.3) 1 efter indstilling af finansministeren.4) 3 efter indstilling af Landsorganisationen iDanmark.5) 2 efter indstilling af repræsentantskabetslønmodtagerrepræsentanter repræsenterendelønmodtagere ansat i stat og kommuner.6) 1 efter indstilling af Funktionærernes ogTjenestemændenes Fællesråd og LedernesHovedorganisation i fællesskab.”
§3I lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter, jf.lovbekendtgørelse nr. 106 af 26. februar 2008 somsenest ændret ved lov nr. 343 af 17. april 2012foretages følgende ændring:1.§ 3, stk. 1, nr. 2,affattes således:”2) 1 ordinært medlem og 4 suppleanter indstilles af
17
Arbejdsgiverforening i fællesskab.3) 2 ordinære medlemmer og 4 suppleanterindstilles af Finansministeriet, Danske Regionerog KL i fællesskab.4) 4 ordinære medlemmer og 10 suppleanterindstilles af Landsorganisationen i Danmark.5) 2 ordinære medlemmer og 7 suppleanterindstilles af FTF, AkademikernesCentralorganisation og LedernesHovedorganisation i fællesskab.Lov nr. 286 af 24. april 1996 om brug afhelbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet§ 8.Stk. 2.Arbejdsministeren udpeger rådets formand.Rådet består herudover af 16 medlemmer, derudpeges af arbejdsministeren efter indstilling frafølgende myndigheder og organisationer:1 repræsentant for Arbejdsministeriet,1 repræsentant for Arbejdsmiljøinstituttet,1 repræsentant for Det Etiske Råd,1 repræsentant for Direktoratet for Arbejdstilsynet,1 repræsentant for Erhvervsministeriet,1 repræsentant for Den almindelige danskeLægeforening,1 repræsentant for Justitsministeriet,1 repræsentant for Sundhedsstyrelsen,1 repræsentant for AkademikernesCentralorganisation,1 repræsentant for Funktionærernes ogTjenestemændenes Fællesråd,1 repræsentant for Ledernes Hovedorganisation,1 repræsentant for Landsorganisationen i Danmark,1 repræsentant for Dansk Arbejdsgiverforening,1 repræsentant for Finansministeriet, KommunernesLandsforening og Amtsrådsforeningen i Danmark iforening,1 repræsentant for FinanssektorensArbejdsgiverforening og1 repræsentant for Sammenslutningen afLandbrugets Arbejdsgivere.Bekendtgørelse nr. 731 af 15. juni 2010 af lov omansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats§ 34.Beskæftigelsesrådet består af en formand og25 andre medlemmer.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren udpeger, bortsetfra formanden, medlemmerne af Beskæftigelsesrådetefter indstilling fra de i rådet repræsenteredeorganisationer og myndigheder således:
Dansk Arbejdsgiverforening og FinanssektorensArbejdsgiverforening i fællesskab.”
§4I lov om brug af helbredsoplysninger m.v. påarbejdsmarkedet, jf. lov nr. 286 af 24. april 1996foretages følgende ændring:1.I§ 8, stk. 2,ændres ”16 medlemmer” til: ”15medlemmer” og følgende udgår: ”og 1 repræsentantfor Sammenslutningen af LandbrugetsArbejdsgivere.”
§5I lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 731af 15. juni 2010 som senest ændret ved § 5 i lov nr.476 af 30. maj 2012 foretages følgende ændring:1.I§ 34, stk. 2,affattes således:”Stk.2.Beskæftigelsesministeren udpeger, bortsetfra formanden, medlemmerne af Beskæftigelsesrådetefter indstilling fra de i rådet repræsenteredeorganisationer og myndigheder således:
18
1) 8 fra Dansk Arbejdsgiverforening,2) 8 fra Landsorganisationen i Danmark,3) 1 fra Sammenslutningen af LandbrugetsArbejdsgiverforeninger,4) 1 fra Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd,5) 1 fra Akademikernes Centralorganisation,6) 1 fra Ledernes Hovedorganisation,7) 4 fra KL (Kommunernes Landsforening) og8) 1 fra De Samvirkende Invalideorganisationer.
1) 9 fra Dansk Arbejdsgiverforening,2) 8 fra Landsorganisationen i Danmark,3) 1 fra Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd,4) 1 fra Akademikernes Centralorganisation,5) 1 fra Ledernes Hovedorganisation,6) 4 fra KL (Kommunernes Landsforening) og7) 1 fra De Samvirkende Invalideorganisationer.”2.§ 38, stk. 2,affattes således:”Stk.2.Beskæftigelsesministeren udpeger, bortsetfra formanden, medlemmerne af rådet efterindstilling fra de i rådet repræsenteredeorganisationer og myndigheder således:1) 6 fra Dansk Arbejdsgiverforening, dog 12 ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland,2) 5 fra Landsorganisationen i Danmark, dog 10 ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland,3) 1 fra Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd, dog 2 i beskæftigelsesregionen forHovedstaden og Sjælland,4) 1 fra Akademikernes Centralorganisation, dog 2 ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland,5) 1 fra Ledernes Hovedorganisation, dog 2 ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland,6) 5 fra kommunerne beliggende ibeskæftigelsesregionen i forening, dog 10 frakommunerne beliggende i beskæftigelsesregionenfor Hovedstaden og Sjælland i forening,7) 1 fra De Samvirkende Invalideorganisationer, dog2 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland, og8) 1 fra regionsrådet, dog 1 fra hver af de toregionsråd i beskæftigelsesregionen for Hovedstadenog Sjælland.”
§ 38.Det regionale beskæftigelsesråd består af enformand og 21 andre medlemmer, dog 42 ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren udpeger, bortsetfra formanden, medlemmerne af rådet efterindstilling fra de i rådet repræsenteredeorganisationer og myndigheder således:1) 5 fra Dansk Arbejdsgiverforening, dog 10 ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland,2) 5 fra Landsorganisationen i Danmark, dog 10 ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland,3) 1 fra Sammenslutningen af LandbrugetsArbejdsgiverforeninger, dog 2 ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland,4) 1 fra Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd, dog 2 i beskæftigelsesregionen forHovedstaden og Sjælland,5) 1 fra Akademikernes Centralorganisation, dog2 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland,6) 1 fra Ledernes Hovedorganisation, dog 2 ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland,7) 5 fra kommunerne beliggende ibeskæftigelsesregionen i forening, dog 10 frakommunerne beliggende ibeskæftigelsesregionen for Hovedstaden ogSjælland i forening,8) 1 fra De Samvirkende Invalideorganisationer,dog 2 i beskæftigelsesregionen for Hovedstadenog Sjælland, og9) 1 fra regionsrådet, dog 1 fra hver af de toregionsråd i beskæftigelsesregionen forHovedstaden og Sjælland.Bekendtgørelse nr. 848 af 7. september 2009 af
§6I lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelsenr. 848 af 7. september 2009, som senest ændret ved
19
lov om arbejdsskadesikring§ 61.Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikringer en selvejende institution.Stk. 2.ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikring har til opgave at1) beregne og opkræve bidrag til at finansiereudgifter ved erhvervssygdomme og2) udbetale erstatning m.v. til tilskadekomne ellerderes efterladte.Stk. 3.ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikring ledes af en direktør og enbestyrelse, der består af en formand og 20 andremedlemmer. Heraf udpeges1) 4 medlemmer af Dansk Arbejdsgiverforening,2) 1 medlem af Sammenslutningen afLandbrugets Arbejdsgiverforeninger,3) 1 medlem af finansministeren,4) 2 medlemmer af KL (KommunernesLandsforening) og regionsrådene i forening,5) 1 medlem af FinanssektorensArbejdsgiverforening,6) 1 medlem af Ledernes Hovedorganisation,7) 7 medlemmer af Landsorganisationen iDanmark,8) 2 medlemmer af Funktionærernes ogTjenestemændenes Fællesråd og9) 1 medlem af AkademikernesCentralorganisation.Udpegning af medlemmer sker efter reglerne i lovom ligestilling af kvinder og mænd.
lov nr. 443 af 23. maj 2012 foretages følgendeændring:1.§ 61, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikringledes af en direktør og en bestyrelse, der består af enformand og 20 andre medlemmer. Heraf udpeges1) 5 medlemmer af Dansk Arbejdsgiverforening,2) 1 medlem af finansministeren,3) 2 medlemmer af KL (KommunernesLandsforening) og regionsrådene i forening,4) 1 medlem af FinanssektorensArbejdsgiverforening,5) 1 medlem af Ledernes Hovedorganisation,6) 7 medlemmer af Landsorganisationen i Danmark,7) 2 medlemmer af Funktionærernes ogTjenestemændenes Fællesråd og8) 1 medlem af Akademikernes Centralorganisation.Udpegning af medlemmer sker efter reglerne i lovom ligestilling af kvinder og mænd.”
§8Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. maj 2013.
20