Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1211260_0001.png
1211260_0002.png
Misvisende formidling af resultaterne fra et projekt til 300 millionerkroner.Sigurd Mikkelsen, overlæge, dr.med., Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, Bispebjerg HospitalJohan Hviid Andersen, professor, overlæge, ph.d., Arbejdsmedicinsk Klinik, Regionshospitalet, HerningJens Peter Bonde, professor, overlæge, dr.med., Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, Bispebjerg HospitalHenrik Kolstad, professor, overlæge, ph.d., Arbejdsmedicinsk Klinik, Århus UniversitetshospitalKurt Rasmussen, ledende overlæge, ph.d., Arbejdsmedicinsk Klinik, Regionshospitalet, HerningJane Frølund Thomsen, overlæge, ph.d., Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, Bispebjerg Hospital
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har for nylig offentliggjort resultaterne af et storttilbage-til-arbejdet (TTA)-forsøg (www.arbejdsmiljoforskning.dk ) med et budget på ca. 300 mill. kr.Hovedformålet var at undersøge, om en særlig koordineret, tværfaglig og hurtig TTA-indsats i landetskommuner kan hjælpe langvarigt sygemeldte tilbage i normalt arbejde. Det er både et ambitiøst og vigtigtformål - der er ikke i årtier sket væsentlige fremskridt på dette område. Projektet er et randomiseretkontrolleret interventionsforsøg med lodtrækning mellem TTA-indsats og sædvanlig indsats – enten vedlodtrækning blandt personer (3 kommuner) eller ved lodtrækning blandt kommuner (22 kommuner). TTA-indsatsens kærneelementer blev implementeret i alle deltagende kommuner.Hovedresultaterne, opgjort efter lodtrækningsmetode, fremgår af tabellen. Når man ser på hele materialetfindes ingen effekter af TTA-indsatsen: der er ikke flere, der er kommet i arbejde, og den gennemsnitligevarighed af sygemeldingen er ikke mindre i TTA-gruppen.Ved forsøgets afslutning interviewede man proceskonsulenter og TTA-aktører om, hvordan de syntes TTA-konceptet var implementeret i de enkelte kommuner. For kommuner med person-randomisering sketevurderingen dog ikke uafhængigt af kendskab til resultaterne. I 11 kommuner med god implementeringfandtes ingen signifikant effekt af TTA-indsatsen (se tabellen). For 7 kommuner, hvor TTA-effekten kunneopgøres ved interne sammenligninger, var der heller ingen effekt. Herefter ekskluderedes 2 kommuner, hvorman ikke mente at resultaterne skyldtes TTA-indsatsen. For de resterende 5 kommuner fandtes nu en netopsignifikant effekt på sygefraværet, men ikke på tilbagevenden til arbejde. Effekten skyldtes helt overvejendeen enkelt stor kommune. Det er altså et meget skrøbeligt og tvivlsomt delresultat baseret på få eller en enkeltkommune. Den mulige gavnlige effekt, baseret på resultatet for de 5 gode kommuner, kunne herefterberegnes til en reduktion af sygefraværet på 2,6 uger svarende til en økonomisk gevinst på 8.700 kr. per sag,eller 350 mill. kr. per år på landsbasis.Det er dette delresultat, der i NFA-rapporten er blevet TTA-projektets hovedkonklusion. Det mener vi ikkeer en videnskabeligt retvisende formidling af undersøgelsens resultater. Resultatformidlingen er heller ikke ioverensstemmelse med internationale standarder, som NFA eksplicit har forpligtet sig til at følge (Aust B etal. Scand J Work Environ Health 2012;38:120-130).Hovedkonklusionen er efter vores opfattelse, at der ikke er holdepunkt for, at langtidssyge vil kommehurtigere i arbejde eller blive hurtigere raskmeldte, hvis man indfører TTA-konceptet i alle landetskommuner.Konsekvensen af NFA’s resultat-formidling kan blive, at man alligevel implementerer TTA-konceptetlandsdækkende. Det vil formentlig koste flere hundrede millioner. kroner årligt, som der ikke erholdepunkter for, at man vil få gavn af.
Tabel.TTA-effekt: procent-forskel* i sandsynligheden for at komme tilbage til selvforsørgelseeller uddannelse og for kortere sygefravær ved TTA-indsatsen sammenlignet med sædvanligindsats. Sikkerhedsgrænse for TTA-effekten viser hvor meget effekten kan variere på grund aftilfældigheder (95% sikkerhedsgrænser). Den nederste grænse skal være over eller lig 0% for atvære signifikant.Sikkerhedsgrænserfor TTA-effektenStatistisksikkereffektnejnejnejnej
TTA-effektResultater baseret påallekommuner

Tilbage til selvforsørgelse eller uddannelse**

Lodtrækning blandt personer (3 kommuner)1Lodtrækning blandt kommuner (22 kommuner)2

Kortere sygefravær

Lodtrækning blandt personer (3 kommuner)3Lodtrækning blandt kommuner (22) kommuner)41%2%13%2%
-29% til 43%-14% til 21%-17% til 56%-20% til 31%
Resultater baseret påudvalgtekommuner

Tilbage til selvforsørgelse eller uddannelse*

11 gode kommuner7 gode kommuner5 gode kommuner5

Kortere sygefravær

11 gode kommuner57 gode kommuner65 gode kommuner7ikke oplystikke oplyst14%14%16%24%
-4% til 35%-13% til 51%-16% til 58%0% til 52%
nejnejnejja, lige netop
* Tabellen anvender procenttal i stedet for TTA-rapportens Rate Ratioer (RR). En TTA-effekt på fx 13% svarer til en RR=1,13, ogen TTA-effekt på – 13% svarer til en RR på 0,87 (1,00 – 0,13).**Kun opgjort for den del af de sygemeldte, der var i arbejde da de blev sygemeldt.1) Tabel 7.3.2, side 232, 2) Tabel 7.3.4, side 233, 3) Tabel 7.2.3, side 219, 4) Tabel 7.2.6, side 223, 5) Tabel 7.3.5, side 233, 6) Tabel7.2.8, side 225 og teksten 10 linier ovenover (11 kommuner med god implementering..), 7) Side 224 nederste afsnit, 8) Tabel 7.2.7,side 225