Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 87
Offentligt
Lovbrud i dagpengeloven via offentligt ansættelsesstop
Såvel de gamle dagpengeregler som nye tiltag skævvrider ligeværdige arbejdsmuligheder ogøkonomisk grundlag på alle niveauer, fordi de med stigende tendens fastholder store arbejdsgrupperi ledighed. Det offentlige ansættelsesstop skævvrider tanken om lige fordeling af arbejdsmulighederpå arbejdsmarkedet, da offentligt ansatte ikke kan få fast arbejde efter vedtagelse af ansættelsesstop.I 2012 iværksatte Regeringen det nye spare-initiativ indenfor den offentlige sektor, hvor man kanvære usikker på om ansættelsesstoppet gælder på alle niveauer, indenfor den offentlige sektor, ellerkun skal udmøntes på kommunalt niveau. Man kan sige at alle ansatte på statsligt, regionalt ogkommunalt niveau er offentlige ansatte, og ansættelsesstoppet vel er gældende for alle ansatteindenfor den offentlige sektor. I modsatte fald kan man stille spørgsmål til, hvorforansættelsesstoppet ikke gælder for alle offentlige ansatte på alle niveauer.Paradokset i tiltaget med ansættelsesstop for offentligt uddannede er, at man skal søge 4 stillingerindenfor det offentlige med fuldtidsfastansættelse om ugen, men man ikke kan ansættes istillingerne på grund af ansættelsesstoppet. Derfor kan man rent faktisk heller ikke overholdedagpengeloven, da man kun må søge relevant arbejde, og det vel kan sige at være irrelevant, nårman ikke kan ansættes indenfor ens eget fagområde, som man er uddannet til at bestride og harmange års faglig og praktisk erfaring indenfor.Så Regeringen har etableret et tiltag i dagpengesystemet, der umuliggør overholdelse afdagpengeloven, hvilket man kan kalde et lovbrud. Oveni købet godkendt af en rød regering, somellers promoverer sig selv på bløde værdier, og at kæmpe for de lavest lønnede og dårligst stillet idet danske samfund.Man får lov til at søge 4 stillinger indenfor det offentlige, og godtages som arbejdssøgende og at ståtil rådighed for arbejdsmarkedet, så man alligevel kan få udbetalt dagpenge, selvom man ikke kanoverholde loven.Det må da siges at være umyndiggørelse på højeste plan. Man har faktisk ikke ret til dagpenge,selvom om man har indbetalt penge hertil igennem mange år, fordi ansættelsesstoppe umuliggøropfyldelse af dagpengeregler.Ansættelsesstoppet bevirker, at fastansatte offentligt ansatte kan shoppe rundt i de ledige stillinger,imens alle ikke fastansatte ikke har den mulighed. Man kan sige at det stiller de fastansatte
offentligt ansatte meget bedre, for de har kun en mindre ansøgningsskare at kæmpe imod, når derskal udvælges nye medarbejdere til stillingerne. Det bevirker, at alle ledige offentligt uddannedesom eneste mulighed kan være løs vikar indenfor eget arbejdsområde igennem mange år, imensman venter på, at ens dagspengeret skal udløbe, og man kan komme i betragtning igen efter 2 årsledighed via akutjob-ordningen. Og vikarmuligheden eksistere kun i 30 uger, da man herefter ikkehar ret til flere supplerende dagpenge. Så i resten af den 2 årige ledighedsperiode kan man så ventepå akutjobbet i slutspurten af dagpengeperioden. Sammenholdt med at man heller ikke kan uddannesig på kandidatniveau, skaber det tilsammen en håbløs økonomisk situation og moralsk derude foroffentlig arbejdskraft.