Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 86
Offentligt
Fremsat den xx. marts 2013 af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
ForslagtilLov om barseludligning for selvstændigt erhvervsdrivende
Anvendelsesområde§ 1.Der etableres en obligatorisk barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende.Stk. 2.Som selvstændigt erhvervsdrivende i henhold til denne lov regnes personer, der af SKAT er regi-strerede som udøvere af selvstændig erhvervsmæssig virksomhed eller honorarmodtagere med B-indkomst.Bidrag§ 2.Selvstændigt erhvervsdrivende i aldersgruppen 18-64 år indbetaler et bidrag til barseludligningsord-ningen, jf. dog stk. 2 og stk. 4.Stk. 2.Undtaget fra bidragspligt er selvstændigt erhvervsdrivende for hvem, der indbetales fuldt ATP-bidrag som lønmodtagere,Stk. 3.Bidraget udgør et årligt kronebeløb fastsat forholdsmæssigt på følgende måde:1) En selvstændigt erhvervsdrivende betaler fuldt bidrag til barseludligningsordningen, hvis der ikke erindbetalt ATP-bidrag for den pågældende som lønmodtager2) En selvstændigt erhvervsdrivende betaler et forholdsmæssigt beregnet bidrag til barseludlignings-ordningen, hvis der er indbetalt delvist ATP-bidrag for den pågældende som lønmodtager3) Bidrag under 30 kr. opkræves ikke.Stk. 4.Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om undtagelse fra bidragspligten, beregning af bidrag,bidragsstørrelse og opkrævningen heraf.Kompensation§ 3.En selvstændigt erhvervsdrivende kan modtage kompensation i forbindelse med graviditet, fødsel ogadoption, når:1) den selvstændigt erhvervsdrivende efter barsellovens regler har ret til barseldagpenge som selvstæn-digt erhvervsdrivende ved helt eller delvist fravær i virksomheden på grund af graviditet, fødsel ogadoption,2) den selvstændigt erhvervsdrivende har anmodet Udbetaling Danmark om barseldagpenge, og3) den arbejdsfortjeneste, der ligger til grund for beregningen af dagpenge efter barsellovens regler,overstiger højeste barseldagpengesats.
1
Stk. 2.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om karensperioder for barseludligningsordningen.§ 4.Kompensationen udgør forskellen mellem det maksimale beløb, der udbetales pr. uge i barseldag-penge til en selvstændigt erhvervsdrivende efter barselloven og den selvstændigt erhvervsdrivendes arbejds-fortjeneste, der ligger til grund for beregningen af barseldagpenge, inden for et fastsat ugentligt kroneloft, jf.stk. 2. Kompensationen udbetales i en nærmere fastsat kompensationsperiode.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter kroneloftet og kompensationsperioden i overensstemmelsemed kroneloftet og refusionsperioden i den lovbaserede barseludligningsordning for det private arbejdsmar-ked (Barsel.dk).Stk. 3.Kompensationen udbetales bagud. Udbetalingerne sker efter lov om offentlige betalinger m.v.eller regler, som er fastsat i medfør heraf.Administration§ 5.Arbejdsmarkedets Tillægspension administrerer barseludligningsordningen for selvstændigt er-hvervsdrivende.§ 6.Beskæftigelsesministeriet og Arbejdsmarkedets Tillægspension, kan indhente relevante oplysningerhos en selvstændigt erhvervsdrivende, offentlige registre m.v. til brug for administration af ordningen, her-under afgrænsning af kredsen af bidragspligtige selvstændigt erhvervsdrivende, beregning af størrelsen afbidrag og kompensation, fastsættelse af længden af kompensationsperioden, opkrævning af bidrag samt ud-betaling af kompensation. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler herom.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at selvstændigt erhvervsdrivende efter anmod-ning fra Beskæftigelsesministeriet eller Arbejdsmarkedets Tillægspension, skal udlevere alle oplysninger,som er relevante for administration af barseludligningsordningen.Tilsyn og kontrol§ 7.Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om kontrol med administration af barseludligningsord-ningen, herunder om kontrol med indbetalinger til og udbetalinger fra ordningen.§ 8.Har den selvstændigt erhvervsdrivende til Udbetaling Danmark eller SKAT givet urigtige oplysnin-ger eller undladt at give oplysninger af betydning for udbetaling af kompensation, bortfalder kompensationenhelt eller delvist, og den uberettigede udbetalte kompensation skal tilbagebetales. Har de afgivne oplysningerbetydning for beregning af bidragets størrelse, kan det manglende beløb kræves efterbetalt.Stk. 2.Der er udpantningsret for de i stk. 1 og § 2 nævnte beløb og renter heraf.Stk. 3.Arbejdsmarkedets Tillægspension kan give henstand med indbetaling samt eftergivelse af det i § 2nævnte beløb og renter heraf.Stk. 4.Sker indbetaling af bidrag ikke rettidigt, skal den selvstændigt erhvervsdrivende betale renter med1½ pct. for hver påbegyndt måned fra forfaldsdato.§ 9.Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om udarbejdelse af årsregnskab for indbetalinger til ogudbetalinger fra barseludligningsordningen, og om at årsregnskabet er offentligt tilgængeligt.Klageadgang
2
§ 10.Klager over Arbejdsmarkedets Tillægspensions afgørelser efter denne lov eller regler fastsat i med-før af loven kan inden for en frist på 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt klageren, indbringes fordet i henhold til lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension nedsatte ankenævn.Straf§ 11.Medmindre strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der afgiverurigtige eller vildledende oplysninger eller undlader at afgive oplysninger, som har betydning for indbetalingaf bidrag, jf. § 2, og udbetaling af kompensation, jf. § 3.Stk. 2.I regler, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse afreglerne.Ikrafttræden og overgangsbestemmelse§ 12.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.Første opkrævning af årsbidrag sker pr. 1. september 2015 på baggrund af SKAT’s oplysningerom selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2014.Stk. 3.Udbetaling af kompensation sker tidligst fra 1. oktober 2015.§ 13.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningDer er behov for at styrke kvinders incitament til at blive selvstændigt erhvervsdrivende samt forbedrelønkompensationen i forbindelse med barselorlov for både mænd og kvinder.Formålet med dette lovforslager således at indføre en obligatorisk barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende for at frem-me ligestilling mellem mænd og kvinder.Det er et centralt udgangspunkt, at ordningen så vidt muligt skal stille lønmodtagere og selvstændigterhvervsdrivende lige i forhold til den sociale sikring i forbindelse med barsel, og at ordningen i videst mu-ligt omfang skal svare til de ordninger, der er etableret for lønmodtagere.I 2006 blev der indført en barseludligningsordning på det private arbejdsmarked, som alle private ar-bejdsgivere skal bidrage til for at fordele udgifterne til løn under barselorlov. Arbejdsgiverne skal bidrage tilordningen, selv om de ikke udbetaler løn under barselorlov, og selv om de ikke har medarbejdere ansat, somer på barselorlov. Arbejdsgivere, der udbetaler løn under barsel-/forældre-orlov kan få refusion fra dennebarseludligningsordning.Med lovforslaget foreslås indført en barseludligningsordning, som finansieres af bidrag fra personer, derudøver selvstændig erhvervsvirksomhed. Ordningen vil samtidig betyde, at selvstændigt erhvervsdrivende,der er berettigede til barseldagpenge som selvstændigt erhvervsdrivende, fremover kan få udbetalt en kom-pensation udover barseldagpenge, hvis den arbejdsfortjeneste, der ligger til grund for beregningen af dag-penge efter barsellovens regler, overstiger det beløb, de kan få udbetalt i barseldagpenge.Ordningen indføres for at imødekomme et behov hos selvstændigt erhvervsdrivende for at få kompensationlige som private arbejdsgivere får lønrefusion for de ansatte, der får udbetalt løn under barsel.
2. Baggrunden for lovforslagetRegeringen har i regeringsgrundlaget tilkendegivet, at regeringen vil etablere en barseludligningsordningfor selvstændigt erhvervsdrivende.
3. Gældende retEn selvstændigt erhvervsdrivende har ret til barseldagpenge, hvis den pågældende inden for de sidste 12måneder har udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang i mindst 6 måneder, heraf denseneste måned før fraværsperioden. At udøve selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang vil i for-hold til barselloven sige, at den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid udgør mindst halvdelen af den normaleoverenskomstmæssige ugentlige arbejdstid, svarende til mindst 18½ time ugentligt i virksomheden. Bereg-ningen af størrelsen af den selvstændigt erhvervsdrivendes barseldagpenge foretages på grundlag af arbejds-fortjenesten ved virksomheden, som dokumenteres ved årsopgørelsen for det seneste regnskabsår. Den selv-stændigt erhvervsdrivende kan modtage fulde barseldagpenge, når den pågældende er på barsel fuldtid, ellerhalve barseldagpenge, hvis den pågældende vælger at arbejde op til maksimalt halv tid i erhvervsvirksomhe-den under barslen. Barseldagpenge efter barselloven kan maksimalt udgøre kr. 4.005 pr. uge (2013).Der findes i dag ikke en barselsudligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende. En selvstændigterhvervsdrivende kan derfor ikke få kompensation, der er større end de maksimale barseldagpenge, som denpågældende har ret til efter barselslovens regler, uanset hvor stor arbejdsfortjenesten ved erhvervsvirksom-heden er.På det private arbejdsmarked blev der i 2006 indført en obligatorisk barseludligningsordning. Ordningensikrer, at private arbejdsgivere, som udbetaler løn under barselorlov til deres medarbejdere, udover refusion
4
efter barselloven, får refusion op til et kroneloft for lønudgiften. Derved sikres en udligning af barselomkost-ningen mellem arbejdsgivere med mange kvindelige ansatte og arbejdsgivere med mange mandlige ansatte.
4. Lovforslagets indholdEtablering af en barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende skal sikre selvstændigt er-hvervsdrivende mulighed for kompensation i forbindelse med barselorlov ud over det, der allerede dækkes afde almindelige barseldagpenge. Ordningen skal således sikre en yderligere kompensation i forhold til dealmindelige barselsdagpenge.Det foreslås, at barseludligningsordningen for selvstændige erhvervsdrivende i videst muligt omfangsvarer til den lovbaserede barseludligningsordning for det private arbejdsmarked. Derfor er det udgangs-punktet, at relevante ændringer i sidstnævnte ordning vil få betydning for barseludligningsordningen forselvstændigt erhvervsdrivende.Det foreslås, at den bidragspligtige kreds afgrænses til alle selvstændigt erhvervsdrivende i alderen 18-64år, som driver selvstændig erhvervsvirksomhed. Undtaget fra bidragspligt er selvstændigt erhvervsdrivendefor hvem der er indbetalt fuldt ATP-bidrag som lønmodtager. Dette betyder, at ordningen målrettes merepræcist mod personer, for hvem indtægt af selvstændig erhvervsvirksomhed mv. er en væsentlig del af detøkonomiske grundlag. Den bidragspligtige kreds skønnes at udgøre knapt 212.000 personer, hvoraf knap150.000 er fuldtidsbeskæftigede.Bidraget fastsættes forholdsmæssigt i forhold til eventuelt indbetalt ATP-bidrag for den selvstændigterhvervsdrivende som lønmodtager. ATP-bidraget anvendes, fordi selvstændigt erhvervsdrivende ofte harbeskæftigelse som lønmodtager ved siden af, og bidragets størrelse bør afhænge af graden af selvstændigerhvervsvirksomhed. Der er ca. 62.000 selvstændigt erhvervsdrivende i den bidragspligtige kategori, derogså har lønmodtagerbeskæftigelse.Det foreslås, at kompensationen svarer til den refusion, som private arbejdsgivere modtager, når en med-arbejder får udbetalt løn under barselorlov. Da barseludligningsordningen for selvstændige erhvervsdrivendefølger udviklingen i den lovbaserede ordning for det private arbejdsmarked, vil længden af kompensations-perioden og kroneloftet svare til det, der gælder for den lovbaserede ordning.Ordningen foreslås administreret af Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), som i forvejen admini-strerer Barsel.dk og Udbetaling Danmark.Forslaget indebærer et meget tæt samspil med Udbetaling Danmark. Det skyldes, at den selvstændigeerhvervsdrivende skal anmode Udbetaling Danmark om barseldagpenge, og at Udbetaling Danmark i denforbindelse modtager de nødvendige oplysninger. Ved anmodning afgives blandt andet oplysninger om om-fanget af arbejdet i virksomheden og angivelse af barselperioden.
5. Ligestillingsmæssige konsekvenserLovforslaget vurderes at have positive ligestillingsmæssige konsekvenser, idet formålet med lovforslageter at forbedre de økonomiske vilkår for selvstændige på barselorlov. Da flest kvinder i disse år tager barsel-orlov, vil en barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende styrke kvinders incitament til at bli-ve iværksættere. Samtidig tilskyndes mandlige selvstændigt erhvervsdrivende til at tage mere orlov end til-fældet er i dag.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vil medføre økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige i form af sikker-hedsstillelse for udgifter afholdt af ATP i forbindelse med udvikling og etablering af barseludligningsordnin-gen for selvstændige erhvervsdrivende.7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget vil medføre mindre økonomiske konsekvenser for selvstændigt erhvervsdrivende i form afet årligt bidrag på ca. 300 kr. Eneste administrative konsekvens er, at den selvstændigt erhvervsdrivende éngang om året skal foretage indbetaling af bidrag til ordningen.
5
I 2010 var der ca. 16.000 selvstændigt erhvervsdrivende kvinder i den fødedygtige alder (17-49 år) med enindtægt som selvstændigt erhvervsdrivende, der var højere end eller svarende til barseldagpengemaksimum.Det anslås, at ca. 750 selvstændigt erhvervsdrivende kvinder hvert år vil gå på barsel fra denne gruppe. Hertilkommer kompensationsberettigede selvstændigt erhvervsdrivende fædre. Det skønnes, at ca. 2.500 mændville benytte sig af en barselsudligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende.På den baggrund skønnes det, at den gennemsnitlige kompensationsudgift pr. selvstændigt erhvervsdri-vende (omregnet til fuldtidsbeskæftigede) vil være i størrelsesordenen 31.000 kroner om året pr. kvinde, dermodtager kompensation, og 6.000 kroner pr. mand, der modtager kompensation baseret på erfaringer fraBarsel.dk. Forskellen skyldes, at kvinders barselsperioder generelt er betydeligt længere end mænds.Den samlede kompensationsudgift skønnes herefter med betydelig forsigtighed at være i størrelses-ordenen 35-40 mio. kroner om året, hvis det forudsættes, at selvstændigt erhvervsdrivende og arbejdsgiveregennemsnitligt kompenseres i samme omfang.Etablering af en barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende kan på længere sigt medføre, at flereskal have kompensation, idet det kan tilskynde flere kvinder til at blive selvstændigt erhvervsdrivende.8. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. Forslagets miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.11. HøringLovforslaget har været sendt til høring hos Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, DSHåndværk og Industri, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Kommunernes Landsforening (KL),Danske Regioner, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Landsorganisationen i Danmark (LO), Funktionæ-rernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO),Akademikernes Centralorganisation (AC), Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kristelig Fagbevægelse(KRIFA), Ledernes Hovedorganisation (LH), Sundhedskartellet, Institut for Menneskerettigheder (IMR),Kvinderådet, KVINFO, Dansk Kvindesamfund, Advokatrådet og Den Danske Dommerforening,
12. Sammenfattende skema med vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser / min- Negative konsekvenser / merud-dre udgiftergifterIngenIngen udgifter for det offentlige,men en garantistillelse på op til21 mio. kr. for ATPs udlæg så-fremt lovgivningen skulle ændresinden udviklingsomkostningerneer finansieret.IngenDer er tale om en omforde-ling mellem selvstændigterhvervsdrivende, der samletset vurderes til at have be-Ingen.35-40 mio. kr. om året i omforde-ling inden for ordningen.15 mio. kr. årligt i administrati-onsomkostninger ved at drive
Økonomiske konsekvenser for stat,kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser for er-hvervslivet
6
Administrative konsekvenser for er-hvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser for bor-gerneForholdet til EU-retten
grænsede økonomiske konse-kvenser. Udover omfordelin-gen inden for ordningen vilder være administrations- ogetableringsomkostninger.Ingen
ordningen.20 mio. kr. i alt i udviklingsom-kostninger.
IngenIngen
Mindre administrative konse-kvenser for de berørte virksom-hederIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
7
Bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 1
Det foreslås, at der etableres en obligatorisk barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivendepå samme måde som for arbejdsgivere på det private arbejdsmarked.Det foreslås i stk. 2, at selvstændigt erhvervsdrivende i denne lov defineres som personer, der af SKAT erregistreret som udøvere af selvstændig erhvervsmæssig virksomhed eller honorarmodtagere med B-indkomst.Honorarmodtagere med B-indkomst er i udgangspunktet karakteriseret ved, at de ikke er underlagt eninstruktionsbeføjelse, og i så fald falder uden for lønmodtagerbegrebet, men heller ikke har nogen økono-misk risiko, og derved falder uden for begrebet udøvere af selvstændig erhvervsvirksomhed. Honorarer, somhverken er optjent som led i tjenesteforhold eller selvstændig erhvervsvirksomhed, udbetales som udgangs-punkt som B-indkomst. Honorarmodtagere med B-indkomst, kan f.eks. være kunstnere, projektleverandørerog personer, der arbejder som freelancere uden at befinde sig i et ansættelsesforhold til en arbejdsgiver.Ikke alle udøvere af erhvervsmæssig virksomhed i henhold til skattelovgivningen er imidlertid i målgrup-pen for en barseludligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende. Det indebærer, at visse grupper afpersoner, der af SKAT er registreret som udøvere af erhvervsmæssig virksomhed, må undtages fra bidrags-pligten i medfør af § 2, stk. 4.Personer, der udøver ikke-erhvervsmæssig virksomhed, herunder hobbyvirksomhed, er ikke omfattet afden obligatoriske barseludligningsordning.
Til § 2Det foreslås i stk. 1, at selvstændigt erhvervsdrivende i aldersgruppen 18-64 år betaler et årligt bidrag tilordningen, jf. dog stk. 2 og 4. Beregningsperioden er et fuldt kalenderår.Bidraget er beregnet, således at bidraget dækker de faktiske omkostninger, som er knyttet til barseludlig-ningsordningen. Omkostningerne til barseludligningsordningen afhænger af længden af kompensationsperi-oden, antallet af selvstændigt erhvervsdrivende omfattet af barseludligningsordningen og antallet af fædre ogmødre, der går på barselorlov. Dertil kommer omkostninger til etablering, administration, evaluering og kon-trol. Det forudsættes, at alle omkostninger til etablering, administration og kontrol afholdes af bidragene frade omfattede selvstændigt erhvervsdrivende.Ordningen skal hvile i sig selv, således at udgifterne modsvarer de faktiske omkostninger. Det er ikkehensigten at spare op i ordningen. Der vil dog af likviditetsmæssige hensyn være behov for en buffer af envis størrelse. Etableringsomkostningerne afskrives over en 5-årig periode.Det foreslås i stk. 2, at en selvstændigt erhvervsdrivende undtages fra bidragspligten, hvis der er indbe-talt fuldt ATP-bidrag for den pågældende i forbindelse med dennes beskæftigelse som lønmodtager. FuldtATP-bidrag betales for ugelønnede lønmodtagere, der er beskæftiget mindst end 27 timer ugentligt. For 14-dages lønnede betales der fuldt bidrag ved mindst 54 timer i en 14-dages periode og for månedslønnede vedmindst 117 timer om måneden. Begrundelsen herfor er, at det lægges til grund, at omfanget af en selvstændigerhvervsdrivendes erhvervsmæssige virksomhed er relativt beskedent, hvis denne fx sideløbende arbejdermindst 27 timer ugentligt som lønmodtager.Efter forslagets stk. 3, udgør bidraget et årligt kronebeløb. Det forventelige fuldtidsbidrag for en selv-stændig vil være ca. 300 kr. om året (2012-tal). Det foreslås, at den enkeltes bidragsbetaling sker bagudrettet.Bidraget fastsættes forholdsmæssigt i forhold til et eventuelt indbetalt ATP-bidrag som lønmodtager.Det foreslås i stk. 4, at selve fastsættelsen af bidrag sker administrativt, således at Beskæftigelsesministe-ren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for beregning af bidragsstørrelse og opkrævningen af bidrag.Beregning og opkrævning af bidrag hos den enkelte selvstændigt erhvervsdrivende skal foregå på den admi-nistrativt mest enkle måde. Det foreslås ligeledes, at ministeren ved bekendtgørelse kan undtage visse grup-per af selvstændigt erhvervsdrivende fra bidragspligten. Det forventes blandt andet at være personer, deralene af skattetekniske årsager er registrerede som udøvere af erhvervsmæssig virksomhed. Det kan fx være
8
personer, der har anskaffet sig solceller eller har foretaget forældrekøb af boliger, hvor man har valgt at an-vende virksomhedsskatteordningen.Til § 3Det foreslås, at en selvstændigt erhvervsdrivende skal opfylde tre betingelser for at opnå ret til kompen-sation efter barseludligningsordningen.For det første er det en betingelse, at den pågældende efter barsellovens regler har ret til barseldagpengesom selvstændigt erhvervsdrivende ved helt eller delvist fravær i virksomheden på grund af graviditet, fødseleller adoption. Det er ligeledes en betingelse, at den pågældende har anmodet Udbetaling Danmark om bar-seldagpenge. Endelig er det en betingelse, at den pågældende har en arbejdsfortjeneste ved virksomheden,som overstiger det ugebeløb, der udbetales i barseldagpenge til den pågældende efter barselloven.Det foreslås således, at betingelserne for ret til kompensation knyttes til den selvstændige erhvervdriven-des ret til barseldagpenge efter barselloven.En selvstændigt erhvervsdrivende, der har ret til det maksimale dagpengebeløb pr. uge, jf. barsellovens §35, stk. 1, og i den sammenhæng har dokumenteret en arbejdsfortjeneste ved virksomheden, der overstigerdette beløb, vil således efter forslaget være kompensationsberettiget efter ordningen.Som dokumentationsgrundlag for en selvstændigt erhvervsdrivendes arbejdsfortjeneste ved virksomhe-den anvendes årsopgørelsen for det seneste regnskabsår. Der tages udgangspunkt i oplysningerne om over-skud af virksomhed herunder overskud af udlejningsejendom og indtægter ved bortforpagtning. Renteind-tægter, der vedrører virksomheden, og indtægt overført til medarbejdende ægtefælle fratrækkes. Renteudgif-ter vedrørende virksomheden, den selvstændigt erhvervsdrivendes egne syge- og barseldagpenge og henlæg-gelser til investeringsfond lægges til, jf. barselbekendtgørelsens § 22, stk. 1.Der kan udbetales kompensation til en selvstændigt erhvervsdrivende i perioder, hvor den pågældendevælger at have fuldt fravær fra virksomheden under barslen og dermed modtager fulde barseldagpenge. Derkan ligeledes udbetales kompensation i perioder, hvor den pågældende vælger at arbejde op til maksimalthalvdelen af tiden i virksomheden og dermed modtager halve barseldagpenge.Det foreslås, at kompensationen udbetales automatisk til den selvstændigt erhvervsdrivendes NemKonto,da barseludligningsordningen modtager alle nødvendige oplysninger fra Udbetaling Danmark fra behandlin-gen af den pågældendes barseldagpengesag. Den selvstændigt erhvervsdrivende skal således ikke ansøge omudbetaling af kompensation, idet denne vil blive beregnet og udbetalt automatisk fra barseludligningsordnin-gen. Dette svarer til den tilsvarende ordning for arbejdsgivere på det private arbejdsmarked.Det foreslås i stk. 2, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om karensperioder for barseludlig-ningsordningen. En karensperiode er en periode, hvor den selvstændigt erhvervsdrivende indbetaler til enordning uden at have ret til refusion. Der forventes ikke fastsat en karensperiode med det samme, men skulleudviklingen vise, at det ville være hensigtsmæssigt med en karensperiode, før en selvstændigt erhvervsdri-vende kan modtage kompensation, vil det være muligt for ministeren at fastsætte regler om dette.
Til § 4Det foreslås i stk. 1, at kompensationen udgør forskellen mellem de udbetalte barseldagpenge pr. uge ogden selvstændigt erhvervsdrivendes arbejdsfortjeneste ved virksomheden, der ligger til grund for beregnin-gen af barseldagpenge, inden for et fast ugentligt kroneloft, ligesom det kendes i den lovbaserede barselud-ligningsordning på det private arbejdsmarked (Barsel.dk), hvor der dog er tale om et timeloft. Niveauet forden ugentlige kompensation vil svare til niveauet for kompensation i ordningen for arbejdsgivere på det pri-vate arbejdsmarked.Kompensationen foreslås beregnet på grundlag af oplysninger indhentet af Udbetaling Danmark i for-bindelse med ansøgning om barselsdagpenge som selvstændigt erhvervsdrivende. Ved fastsættelse af dag-pengenes størrelse anvender Udbetaling Danmark oplysninger fra ansøgers årsopgørelse om arbejdsfortjene-sten i virksomheden, jf. bemærkningerne til § 3.
9
Efter forslagets stk. 2, fastsætter beskæftigelsesministeren kroneloftet og længden af den periode, hvorden selvstændigt erhvervsdrivende er berettiget til kompensation. Det er forudsat, at kroneloftet og kompen-sationsperiodens længde fastsættes på samme niveau som i medfør af lov om barseludligning for det privatearbejdsmarked.Det foreslås i bestemmelsens stk. 3, at kompensationen udbetales bagud hvert kvartal til den selvstændigterhvervsdrivende samtidig med udbetaling af barseldagpenge fra Udbetaling Danmark. Det foreslås, at udbe-taling af kompensation sker via NemKonto.Til § 5Det foreslås, at Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) administrerer ordningen på beskæftigelsesmini-sterens vegne. ATP administrerer allerede i dag den lovbaserede barseludligningsordning på det private ar-bejdsmarked (Barsel.dk). Baggrunden for, at administrationen af barseludligningsordningen for selvstændigterhvervsdrivende også tillægges ATP, er, at ATP via Udbetaling Danmark allerede er i besiddelse af de data,der er nødvendige for at udbetale kompensation. Desuden kan ATP fastsætte bidragets størrelse bl.a. på bag-grund af oplysninger om indbetalt ATP-bidrag.Til § 6Bestemmelsen er udformet som bemyndigelser til beskæftigelsesministeren til at fastsætte nærmere reg-ler om hvilke oplysninger, der udveksles og til hvilket formål. Udveksling af oplysninger i henhold til lovenmellem offentlige og private institutioner forudsættes at ske inden for rammerne af persondataloven. Be-myndigelserne vil blive udmøntet i en administrationsbekendtgørelse.Det foreslås i stk. 1, at beskæftigelsesministeren og ATP kan indhente oplysninger til brug for admini-stration af ordningen. Det er en forudsætning for barseludligningsordningen, at der indhentes oplysninger hosselvstændigt erhvervsdrivende, offentlige registre og e-indkomstregisteret m.v. i forbindelse med kontrol,herunder afgrænsning af kredsen af bidragspligtige selvstændigt erhvervsdrivende, beregning af størrelsen afbidrag og opkrævning af bidrag. Tilsvarende skal der indhentes oplysninger til brug for beregningen af kom-pensation, fastsættelse af længden af kompensationsperioden samt udbetaling af kompensation. Indhentningaf oplysninger fra selvstændigt erhvervsdrivende vil i videst muligt omfang søges begrænset. Oplysningernevil primært skulle hentes fra eksisterende registre, således at de selvstændigt erhvervsdrivende ikke behøverat indberette de samme oplysninger til flere myndigheder.Det foreslås i stk. 2, at selvstændigt erhvervsdrivende har pligt til at udlevere oplysninger, som er rele-vante for administrationen af barseludligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende. Udleveringensker efter anmodning fra beskæftigelsesministeren eller ATP.Efter lovforslagets § 3 ydes der fra barseludligningsordningen kompensation på baggrund af den selv-stændigt erhvervsdrivendes anmodning til Udbetaling Danmark om at få udbetalt barseldagpenge ved gravi-ditet, fødsel eller adoption. For at undgå at belaste den pågældende med administrative byrder, foreslås det atanvende de oplysninger, som gives til Udbetaling Danmark i forbindelse med anmodning om barseldagpen-ge. Oplysningerne, som afgives til Udbetaling Danmark er tilstrækkelige for ATP i forbindelse med kompen-sationsudbetalingen. Det er således hensigten at overføre oplysninger om overskud og honorar, terminsdatom.v. fra Udbetaling Danmark til ATP, når den selvstændigt erhvervsdrivende ansøger Udbetaling Danmarkom barseldagpenge. ATP udbetaler herefter kompensation til den selvstændigt erhvervsdrivende fra barsel-udligningsordningen, såfremt den selvstændigt erhvervsdrivende lever op til kriterierne for dette.Med hensyn til muligheder for at videregive oplysninger, som er hentet fra Det Centrale Personregister,følger det af CPR-loven, at dette kan ske ved lov eller bestemmelser, der er fastsat i henhold til lov.
Til § 7Det foreslås, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om kontrol af de oplysninger, som har væretlagt til grund for bidrag til og kompensation fra barseludligningsordningen.
10
På bidragssiden vil der være tale om at sammenholde de indberettede oplysninger om CPR-nr. medATP’s registre.På kompensationssiden vil der være kontrol af, at kompensationsperioden ikke overstiger maksimum forordningen.Der vil være behov for at kontrollere via CPR-registeret, at den barslende selvstændigt erhvervsdrivendehar født et barn på den angivne dato eller i CPR-registeret er registreret som far til et barn født på den angiv-ne dato.Samkøring af elektroniske registre til kontrolformål skal ske i henhold til de retningslinjer, der er fastsatherom i lov om behandling af personoplysninger (persondataloven).Bestemmelsen svarer til bestemmelsen om tilsyn og kontrol i lov om barseludligningsordningen for detprivate arbejdsmarked (Barsel.dk).
Til § 8Det foreslås i stk. 1, at kompensation, som uberettiget er modtaget, bortfalder helt eller delvist. Der skalske tilbagebetaling i de tilfælde, hvor den selvstændigt erhvervsdrivende til Udbetaling Danmark har afgiveturigtige oplysninger eller undladt at meddele oplysninger af betydning for udbetaling af kompensationen.Såfremt de afgivne oplysninger har haft betydning for beregning af størrelsen af bidraget, således at denbidragspligtige selvstændigt erhvervsdrivende ikke har betalt bidrag eller betalt for lidt i bidrag til barselud-ligningsordningen, kan det manglende beløb kræves efterbetalt.Det foreslås i stk. 2, at der bliver udpantningsret for betalingsforpligtelser i henhold til loven.Adgangen til at fastsætte bestemmelser om udpantningsret er hjemlet i lov om udpantning og om udlæguden grundlag af dom eller forlig, jf. lovbekendtgørelse nr. 774 af 18. november 1986. Det fremgår af dennelovs § 1, stk. 1, nr. 1, at kravet skal være hjemlet ved lov og opkræves af en offentlig myndighed. Ved forsen indbetaling gives der med bestemmelsen i stk. 2 mulighed for udpantning for det skyldige beløb. Tilligeer der udpantningsret for uberettiget modtagne ydelser og for manglende indbetaling af bidrag, jf. stk. 1,samt renter af disse beløb. Det vil være i de tilfælde, hvor den selvstændigt erhvervsdrivende enten uberetti-get har modtaget for meget i kompensation eller har afgivet urigtige oplysninger eller fortiet oplysninger,således at der er indbetalt for lidt i bidrag.Det foreslås endvidere i stk. 3, at ATP kan give henstand med betaling samt eftergive bidrag og renterheraf. Bestemmelsen tænkes anvendt i de tilfælde, hvor særlige økonomiske forhold hos den selvstændigterhvervsdrivende bevirker, at det vil være hensigtsmæssigt enten at give henstand eller eftergive skyldigebidragsindbetalinger. Det kan eksempelvis være i forbindelse med rekonstruktion eller konkurs.Det foreslås i stk. 4, at den selvstændigt erhvervsdrivende skal betale renter med 1½ pct. for hver påbe-gyndt måned fra forfaldsdato, såfremt den selvstændigt erhvervsdrivende ikke indbetaler bidrag rettidigt.Rentesatsen afviger fra rentelovens bestemmelser herom. Bestemmelsen svarer til ATP-lovens § 17, stk. 3.Eftersom det er hensigten, at ATP skal administrere den lovbaserede ordning, vil det være mest hensigts-mæssigt, at rentebestemmelsen følger eksisterende ordninger, som administreres af ATP.Bestemmelsen svarer til bestemmelsen om urigtige oplysninger i lov om barseludligningsordningen fordet private arbejdsmarked (Barsel.dk).
Til § 9Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte regler om udarbejdelse af årsregn-skab for barseludligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende. Bestemmelsen skal ses i lyset af, atordningen skal være udgiftsneutral for staten, og at det er ministeren, som skal påse, at der er balance i ind-betalinger til og udbetalinger fra barseludligningsordningen for selvstændigt erhvervsdrivende. For at skabeåbenhed omkring ordningen foreslås det, at der tillige fastsættes regler om, at årsregnskabet er offentligttilgængeligt. Bestemmelsen svarer til bestemmelsen om årsregnskab i lov om barseludligningsordningen fordet private arbejdsmarked (Barsel.dk).
11
Til § 10Det foreslås, at klager over ATP’s afgørelser efter denne lov eller regler fastsat i medfør af loven indenfor en frist på 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt, kan indbringes for ATP’s Ankenævn, jf. lovom Arbejdsmarkedets Tillægspension. Klageadgangen omfatter afgørelser om beregning og opkrævning afden selvstændigt erhvervsdrivendes bidrag, afgørelser om udbetaling af kompensation og evt. tilbagebetalingaf for meget udbetalt kompensation.De klageberettigede vil være de selvstændigt erhvervsdrivende, der efter denne lov indbetaler bidrag ellermodtager kompensation.Bestemmelsen svarer til bestemmelsen om klageadgang i lov om barseludligningsordningen for det priva-te arbejdsmarked (Barsel.dk).Til § 11Efter bestemmelserne i stk. 1 kan der straffes med bøde, såfremt en selvstændig erhvervsdrivende afgiverurigtige eller vildledende oplysninger, eller hvis den selvstændigt erhvervsdrivende undlader at meddeleoplysninger, som har betydning for indbetaling af bidrag, jf. § 4, eller udbetaling af kompensation, jf. § 2.Det er hensigten at sikre, at udbetalinger fra og indbetalinger til den lovbaserede ordning sker på et kor-rekt grundlag.Efter bestemmelsen i stk. 2 kan der i bekendtgørelser, der udstedes i medfør af loven, fastsættes regler ombødestraf.Bestemmelsen svarer til strafbestemmelsen i lov om barseludligningsordningen for det private arbejds-marked (Barsel.dk).Til § 12Det forventes, at ordningen kan træde i kraft den 1. januar 2014, og at første opkrævning af bidrag vil skepå baggrund af SKATs oplysninger om selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2014. Oplysningherom vil først kunne videregives af SKAT til ATP i juli 2015, hvorefter bidraget kan beregnes og opkræves.ATP vil herefter opkræve første bidrag vedrørende 2014 med forfaldsdato 1. september 2015. Udbetalingforventes at kunne ske fra 1. oktober 2015. Kompensationen udbetales til personer, der efter den 1. oktober2015 er berettiget til barseldagpenge i Udbetaling Danmark.Ved etablering af barseludligningsordningen for selvstændigt vil der blive lagt vægt på, at ordningen bli-ver administrativt enkelt, og at den ikke må medføre væsentlige administrative omkostninger.Efter bestemmelsen i stk. 2 finder loven ikke anvendelse i Færøerne og Grønland.
12