Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 75
Offentligt
1207068_0001.png
1207068_0002.png
1207068_0003.png
1207068_0004.png
1207068_0005.png
1207068_0006.png
1207068_0007.png
1207068_0008.png
1207068_0009.png
1207068_0010.png
1207068_0011.png
1207068_0012.png
1207068_0013.png
1207068_0014.png
1207068_0015.png
1207068_0016.png
1207068_0017.png
1207068_0018.png
1207068_0019.png
1207068_0020.png
1207068_0021.png
1207068_0022.png
1207068_0023.png
1207068_0024.png
1207068_0025.png
1207068_0026.png
1207068_0027.png
1207068_0028.png
1207068_0029.png
1207068_0030.png
1207068_0031.png
1207068_0032.png
1207068_0033.png
1207068_0034.png
1207068_0035.png
1207068_0036.png
1207068_0037.png
1207068_0038.png
1207068_0039.png
1207068_0040.png
1207068_0041.png
1207068_0042.png
BESKÆFTIGELSESINDSATSENIFØLGEVIRKSOMHEDERNEUDARBEJDET FOR ARBEJDSMARKEDSSTYRELSENOKTOBER 2011
Indhold1. Indledning og sammenfatning .................................................................... 1 1.1 Formål .................................................................................................. 1 1.2 Sammenfatning .................................................................................... 1 1.3 Rapportens opbygning ......................................................................... 2 2. Undersøgelsens metode ............................................................................ 3 3. Vurderinger på tværs af brancher, størrelse mv. ....................................... 5 4. Vurderinger på tværs af samarbejdsområder .......................................... 13 5. Vurderinger inden for de enkelte samarbejdsområder............................. 17 5.1 Ansættelse med løntilskud og i virksomhedspraktik........................... 17 5.2 Langtidssyge medarbejdere ............................................................... 27 5.3 Medarbejdere med nedsat arbejdsevne ............................................. 29 5.4 Rekruttering ........................................................................................ 31 Bilag ............................................................................................................. 34
1. Indledning og sammenfatningDette er en afrapportering af en spørgeskemaundersøgelse blandtvirksomheder, der har erfaring med at samarbejde med jobcentrene.1.1 FormålFormålet med undersøgelsen – der er gennemført for Arbejdsmarkeds-styrelsen – er at skabe statistisk velunderbygget viden om virksomhedernesholdninger til, erfaringer med og opfattelser af jobcentrenes beskæftigelses-indsats. Undersøgelsen vedrører alene spørgsmål om jobcentre, og handlersåledes ikke om de tilsvarende opfattelser af den indsats, som a-kasser ellerandre aktører yder.Undersøgelsen er én af tre parallelle undersøgelser, somArbejdsmarkedsstyrelsen har fået gennemført i løbet af 2011. Der er blevetgennemført lignende undersøgelser blandt jobcentrenes brugere(Beskæftigelsesindsatsenifølge borgerne – 2011)og blandt de ansatte ijobcentrene (Beskæftigelsesindsatsenifølge sagsbehandlerne – 2011).De tre undersøgelser bidrager med ny helt viden om den aktivebeskæftigelsesindsats. Det er således første gang, at der gennemføres enstor landsdækkende undersøgelse af, hvordan både borgerne,sagsbehandlerne og virksomhederne oplever beskæftigelsesindsatsen ogdens virkning.2.322 virksomheder har besvaret spørgsmålene i denne undersøgelse, derer gennemført i juni 2011. Der er tale om virksomheder, der har samarbejdetmed jobcentre på et eller flere områder, nemlig ansættelse med løntilskud,virksomhedspraktik, delvis syge- eller raskmeldinger eller ret til sygedag-penge fra kommunen til ansatte med en langvarig eller kronisk lidelse (§ 56-aftaler).Undersøgelsen giver således et billede af holdninger blandt devirksomheder, der har erfaringer med at samarbejde med jobcentre, og ikkeet billede af holdninger blandt danske virksomheder som helhed.1.2 SammenfatningI forhold til virksomhedernes vurdering af jobcentrenes indsats er der femhovedkonklusioner.For det førsteer flertallet af virksomhederne tilfredse med den indsats, dehar oplevet fra jobcentrets side – uanset hvad de har samarbejdet med job-centret om. Jo større virksomheden er, desto større tilfredshed er der medsamarbejdet.
1
For det andetadskiller de offentlige og private virksomheder sig på flerepunkter fra hinanden. De offentlige virksomheder er fx mere positive end deprivate virksomheder – både i vurderingen af jobcentrets samlede indsats ogi vurderingen af jobcentrets indsats i forbindelse med ansættelse medløntilskud eller i virksomhedspraktik. Men de private virksomheder vurderer ihøjere grad end de offentlige, at ansættelse med løntilskud eller ivirksomhedspraktik har en gavnlig effekt på de lediges jobmuligheder.For det tredjehar jobcentrets indsats ifølge virksomhederne en gavnligeffekt. To ud af tre virksomheder giver således udtryk for, at ansættelse medløntilskud eller virksomhedspraktik betyder, at de lediges jobchancer erbedre end ellers. Over halvdelen mener, at jobcentrets tilbud til med-arbejdere med nedsat arbejdsevne har stor betydning for virksomhedensmulighed for at fastholde medarbejderne. Endelig vurderer flere endhalvdelen af virksomhederne, at jobcentrets tilbud til langtidssyge har haftstor betydning for virksomhedens mulighed for at fastholde medarbejderne.For det fjerdeangiver et flertal af virksomhederne at have oplevet, at en ellerflere personer er blevet ansat på ordinære vilkår efter at have været ansat ivirksomhedspraktik eller løntilskud.For det femtegiver tre fjerdedele af virksomhederne udtryk for, at de ønsker,at kommunikationen med jobcentret fremover skal ske digitalt.1.3 Rapportens opbygningI de følgende kapitler er undersøgelsens resultater beskrevet nærmere.I kapitel 2 beskrives undersøgelsens metode kort. For en nærmeregennemgang henvises til bilaget.I kapitel 3 gengives virksomhedernes svar på to spørgsmål. Nemligspørgsmålet om, hvordan de vurderer jobcentrets samlede indsats over forvirksomheden og spørgsmålet om, hvordan virksomhederne foretrækker atkommunikere med jobcentret. Spørgsmålene betragtes fra flere vinkler, idetvirksomhedernes svar blandt andet fordeles efter branche og sektor.I kapitel 4 rapporteres virksomhedernes svar på en række spørgsmål, dervedrører tværgående forhold, som fx virksomhedernes vurdering af om deter let at komme i kontakt med den rette medarbejder i jobcentret.Kapitel 5 indeholder en gennemgang af virksomhedernes svar på despørgsmål, der vedrører de enkelte samarbejdsområder, dvs. samarbejdetom ansættelse med løntilskud eller i virksomhedspraktik, samarbejdet omlangtidssyge medarbejdere, om medarbejdere med nedsat arbejdsevne ogom rekruttering af medarbejdere.
2
2. Undersøgelsens metodeDataindsamlingen er gennemført i juni 2011 som en webbaseret spørge-skemaundersøgelse blandt virksomheder, der har samarbejdet med etjobcenter.De deltagende virksomheder er tilfældigt udvalgt blandt virksomheder, der –fra januar til maj 2011 – har samarbejdet med jobcentre om borgere ansatmed løntilskud eller i virksomhedspraktik, delvise syge-/raskmeldte eller1ansatte omfattet af en § 56-aftale .Formålet med denne udvælgelse er at opnå besvarelser fra virksomheder,der har haft et samarbejde med et eller flere jobcentre, og som derfor er istand til at vurdere jobcentrenes indsats. Når det er de ovenfor nævntesamarbejdsområder, der er udvalgt, skyldes det, at andre samarbejds-områder – fx mentorordningen – ikke er dækket af de registre, somudtrækket af virksomheder er foretaget fra.Når der drages konklusioner i rapporten, kan de derfor generaliseres tilvirksomheder, der haft samarbejde om et eller flere af de nævnte forhold.Eksempelvis gælder en konklusion om ’opfattelsen af indsatsen over forlangtidssyge medarbejdere’ de virksomheder, der har samarbejdet med etjobcenter om langtidssyge medarbejdere.44.369 virksomheder har ifølge Arbejdsmarkedsstyrelsens registre haft etsamarbejde med jobcentre i perioden januar-maj 2011. Heraf er udtrukket enstikprøve på 10.023 virksomheder. 2.606 af disse virksomheder har deltageti undersøgelsen. Ud af disse har 2.322 oplyst, at de har samarbejdet med etjobcenter i 2011, hvorfor disse har svaret på spørgeskemaet og indgår somrespondenter i rapporten. De øvrige 284 virksomheder har ikke deltaget iundersøgelsen, fordi de har angivet, at de ikke har samarbejdet med etjobcenter.Fordelingen af respondenter på samarbejdsområderne er som følger: 1.987har samarbejdet med et jobcenter om løntilskud eller virksomhedspraktik,1.050 har samarbejdet med et jobcenter om medarbejdere med nedsatarbejdsevne, 717 har samarbejdet med et jobcenter om langtidssygemedarbejdere, og 334 har samarbejdet med et jobcenter om rekruttering afmedarbejdere. Virksomhederne kan have haft flere typer samarbejde. Derforindgår nogle virksomheder i flere af de nævnte grupper.Blot 54 virksomheder oplyser, at de har samarbejdet med et jobcenter omafskedigelser af medarbejdere. Det lave antal respondenter betyder, atMed en § 56-aftale får arbejdsgiver ret til sygedagpenge fra kommunen i de første to uger afsygefraværet, dvs. i den periode som virksomheden normalt selv skal finansiere. En § 56-aftalekan indgås i forhold til ansatte med en langvarig eller kronisk lidelse.1
3
resultaterne på dette område er så statistisk usikre, at de i praksis eruanvendelige og potentielt misvisende. På den baggrund er de spørgsmål,der vedrører dette samarbejdsområde, ikke behandlet i rapporten.Antallet af respondenter inden for de forskellige samarbejdsområder fremgåraf figuren. Den angiver også, hvilke kapitler der behandler resultaterne:
Antallet af besvarelser giver et grundlag for at identificere statistisk signifi-kante forskelle – fx at virksomheder med ti eller flere ansatte er signifikantmere positive end mindre virksomheder målt på den overordnedetilfredshed. I rapporten er angivet, når der er statistisk signifikante forskellemellem svarandele, mens ikke-signifikante forskelle ikke rapporteres.I store træk fordeler besvarelserne sig som populationen af virksomheder,der er udtrukket fra Arbejdsmarkedsstyrelsens registre. Det gælder alle defire umiddelbart tilgængelige baggrundsoplysninger: Samarbejdsområde,branche, virksomhedsstørrelse (antal ansatte) og geografisk placering.Derfor kan svarene betragtes som repræsentative for populationen.Flere detaljer om undersøgelsens metode fremgår af bilaget.
4
3. Vurderinger på tværs af brancher, størrelse mv.Dette kapitel indeholder en afrapportering af virksomhedernes svar påspørgsmålet om, hvordan de oplever jobcentrets samlede indsats over forvirksomheden og om, hvordan de foretrækker at kommunikere medjobcentret.2.322 virksomheder har svaret på spørgsmålene. Med så stort et antal del-tagere er den statistiske usikkerhed på under ti procentpoint i desvarfordelinger, der gengives i det følgende.Når eksempelvis 67,4 pct. af de offentlige virksomheder angiver, at job-centrets indsats har væretgodellermeget god,så er det 95 pct. sikkert, atandelen af tilfredse ligger i intervallet 63,2-71,7 pct. Blandt de privatevirksomheder angiver 57,2 pct., at jobcentrets indsats har væretgodellermeget god.De private virksomheders svar ligger med 95 procents sikkerhedi intervallet 54,9-59,5 pct. Det kan derfor konkluderes, at flertallet af bådeoffentlige og private virksomheder er tilfredse med jobcentrenes indsats, ogat de offentlige virksomheder er mere tilfredse end de private.Af tabel 3.1fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvordan devurderer jobcentrets samlede indsats.Tabel 3.1: Hvordan vurderer du jobcentrets samlede indsats i forhold tiljeres virksomhed?Pct.Meget godGodHverken god eller dårligDårligMeget dårligVed ikkeTotal10,449,030,16,02,42,1100Antal2421.13870013955482.322
Flertallet af virksomhederne er tilfredse med den indsats, de har oplevet frajobcentrets side. 59 pct. giver udtryk for, at jobcentrets indsats har væretmeget godeller god, mens 30 pct. giver udtryk for, at jobcentrets indsatshverken har været god eller dårlig.8 pct. mener, at indsatsen har væretdårligellermeget dårlig.
5
Af tabel 3.2fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvordan devurderer jobcentrets samlede indsats, fordelt efter virksomhedsstørrelse.Tabel 3.2: Hvordan vurderer du jobcentrets samlede indsats i forhold tiljeres virksomhed? – fordelt efter virksomhedsstørrelsePct.Meget godGodHverken god eller dårligDårligMeget dårligVed ikkeTotalAntal0-910,344,331,67,83,62,41001.15110-4911,652,628,93,91,71,410077850+8,755,728,24,80,32,3100393Total10,449,030,16,02,42,11002.322
Der er sammenhæng mellem graden af tilfredshed og virksomhedsstørrelse.Jo større virksomheden er, desto større tilfredshed er der med samarbejdet.Virksomheder med ti eller flere ansatte er således signifikant mere positiveend virksomheder med færre end ti ansatte. Blandt virksomheder med op tilni ansatte vurderer 55 pct., at jobcentrets samlede indsats ergod ellermeget god.Blandt virksomheder med ti ansatte eller derover giver 64 pct.udtryk for, at jobcentrets indsats ergod eller meget god.
6
Af tabel 3.3fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvordan devurderer jobcentrets samlede indsats, fordelt på brancher.Tabel 3.3: Hvordan vurderer du jobcentrets samlede indsats i forhold til jeres virksomhed? – fordeltpå brancherPct.Råvare-produktionog industriHandelServiceVidens-tungebrancherOffentligadministration,undervisningog sundhed13,053,726,2Total
Meget godGodHverken godeller dårligDårligMeget dårligVed ikkeTotalAntal
11,353,126,1
8,646,631,8
10,748,930,2
6,238,040,9
10,449,030,2
4,73,01,8100337
7,92,62,4100453
6,02,71,4100765
7,42,94,5100242
4,41,01,7100523
6,02,42,11002.322
Note: Branche er ukendt for to virksomheder, hvorfor disse alene indgår i totalen og ikke ifordelingen på branche.
På tværs af brancher vurderer 59 pct., som nævnt, at indsatsen har væretgod eller meget god.To brancher skiller sig signifikant ud fra dette resultat – den videnstungebranche er mindre tilfreds, mens branchen ’offentlig administration, under-visning og sundhed’ er mere tilfreds. Blandt de videnstunge virksomhedermener 44 pct., at indsatsen har væretgod eller meget god.For offentligadministration, undervisning og sundhed er den tilsvarende andel 67 pct. Deøvrige brancher adskiller sig ikke signifikant fra gennemsnittet i forhold tildette spørgsmål.
7
Af tabel 3.4fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvordan devurderer jobcentrets samlede indsats fordelt på, om virksomheden eroffentlig eller privat.Tabel 3.4: Hvordan vurderer du jobcentrets samlede indsats i forhold tiljeres virksomhed? – fordelt på sektorPct.Meget godGodHverken god ellerdårligDårligMeget dårligVed ikkeTotalAntalOffentlig13,953,527,0Privat9,447,831,3Total10,449,030,1
3,20,61,7100467
6,52,92,21001.820
6,02,42,11002.322
Note: Sektor er ukendt for 35 virksomheder, hvorfor disse alene indgår i totalen og ikke ifordelingen på offentlige og private virksomheder. Angivelsen af, om en virksomhed er offentligeller privat, er baseret på virksomhedernes egne oplysninger herom i spørgeskemaet.
Der er signifikant forskel på offentlige og private virksomheders vurdering afjobcentrets samlede indsats. Offentlige virksomheder er mest positive.67 pct. af de offentlige virksomheder giver udtryk for, at jobcentrets samledeindsats har væretgod eller meget god.Det samme gør sig gældende for 57pct. af de private virksomheder.
8
Af tabel 3.5fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvordan devurderer jobcentrets samlede indsats fordelt efter, hvilken beskæftigelses-region virksomheden er placeret i.Tabel 3.5: Hvordan vurderer du jobcentrets samlede indsats i forhold til jeresvirksomhed? – fordelt på beskæftigelsesregionerPct.NordjyllandMidtjyllandSyddanmarkHovedstadenog Sjælland9,543,533,3Total
Meget godGodHverken godeller dårligDårligMeget dårligVed ikkeTotalAntal
13,954,123,0
10,850,731,3
10,153,026,8
10,449,030,1
3,33,72,0100244
4,11,71,4100651
5,91,72,6100545
8,43,02,3100857
6,02,42,11002.322
Note: Blandt de 2.322 virksomheder, der har svaret, er den geografiske placering ukendt for 25virksomheder. De indgår derfor alene i totalen og ikke i fordelingen på beskæftigelsesregion.
Svarene fra virksomhederne i to beskæftigelsesregioner adskiller sigsignifikant fra svarene på landsplan. I Nordjylland er virksomhederne meretilfredse med jobcentrets samlede indsats, mens de i hovedstaden og påSjælland er mindre tilfredse.68 pct. af virksomhederne fra Region Nordjylland (mod 59 pct. på landsplan)giver udtryk for, at jobcentrets indsats har væretgod eller meget god.IBeskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland giver 53 pct. af virksom-hederne den samme vurdering af jobcentrets indsats.
9
Af tabel 3.6fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvorvidt deønsker at kommunikere med jobcentret elektronisk eller via brev.Tabel 3.6: Hvordan foretrækker I den skriftlige kommunikation medjobcentret?Pct.Pr. elektronisk postPr. brevDet er lige megetVed ikkeTotal73,85,519,90,9100Antal1.714127461202.322
Et stort flertal af virksomhederne – 74 pct. – ønsker, at kommunikationenmed jobcentret foregår elektronisk, mens 6 pct. foretrækker, at den foregårvia almindelig post. For 20 pct. af virksomhederne er det underordnet, omden skriftlige kommunikation foregår elektronisk eller ved hjælp afalmindelige postgange.Af tabel 3.7fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvorvidt deønsker at kommunikere med jobcentret elektronisk eller via brev, fordelt eftervirksomhedernes størrelse.Tabel 3.7: Hvordan foretrækker I den skriftlige kommunikation medjobcentret? – fordelt efter virksomhedsstørrelsePct.Pr. brevPr. elektronisk postDet er lige megetVed ikkeTotalAntal0-97,770,620,90,71001.15110-493,974,620,21,410077850+2,081,716,00,3100393Total5,573,819,90,91002.322
Der er sammenhæng mellem virksomhedernes størrelse og deres ønskeom, at kommunikationen med jobcentret skal foregå elektronisk. Jo størrevirksomheden er, desto mere er den tilbøjelig til at foretrække, atkommunikationen foregår elektronisk. 82 pct. af virksomhederne med 50
10
eller flere ansatte foretrækker således, at kommunikationen med jobcentretforegår elektronisk. Det er en signifikant højere andel end de 71 pct. afvirksomhederne med færre end ti ansatte, der har samme ønske tilkommunikationen.Af tabel 3.8fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvorvidt deønsker at kommunikere med jobcentret elektronisk eller via brev, fordelt eftervirksomhedernes branche.Tabel 3.8: Hvordan foretrækker I den skriftlige kommunikation med jobcentret? – fordelt påbrancherPct.Råvare-produktionog industriHandelServiceVidens-tungebrancherOffentligadministration,undervisningog sundhed5,075,3Total
Pr. brevPr.elektroniskpostDet er ligemegetVed ikkeTotalAntal
3,374,5
9,370,2
6,070,6
0,886,8
5,573,8
20,8
19,2
22,5
12,4
19,3
19,9
1,5100337
1,3100453
,9100765
0,0100242
0,4100523
0,91002.321
Note: Branche er ukendt for én virksomhed, hvorfor denne alene indgår i totalen og ikke ifordelingen på branche.
Virksomhederne inden for de videnstunge brancher adskiller sig signifikantfra de øvrige brancher. 87 pct. (mod 74 pct. generelt) af virksomhederneinden for de videnstunge brancher ønsker, at den skriftlige kommunikationmed jobcentret skal foregå elektronisk.
11
Af tabel 3.9fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvorvidt deønsker at kommunikere med jobcentret elektronisk eller via brev, fordelt efterom virksomhederne er offentlige eller private.Tabel 3.9: Hvordan foretrækker I den skriftlige kommunikation medjobcentret? – fordelt efter sektorPct.Pr. brevPr. elektronisk postDet er lige megetVed ikkeTotalAntalOffentlig4,377,318,00,4100467Privat5,773,120,31,01001.820Total5,573,819,90,91002.322
Note: Sektor er ukendt for 35 virksomheder, hvorfor disse alene indgår i totalen og ikke ifordelingen på offentlige og private virksomheder. Angivelsen af, om en virksomhed er offentligeller privat, er baseret på virksomhedernes egne oplysninger herom i spørgeskemaet.
Det fremgår, at 77 pct. af de offentlige virksomheder og 73 pct. af de privatevirksomheder foretrækker, at den skriftlige kommunikation med jobcentretforegår elektronisk. Forskellen er imidlertid ikke signifikant.
12
4. Vurderinger på tværs af samarbejdsområderI dette kapitel rapporteres virksomhedernes svar på fire tværgåendespørgsmål. Spørgsmålene drejer sig bl.a. om virksomhedernes vurdering afjobcentrets samlede indsats på det specifikke samarbejdsområde, og omhvorvidt det er forbundet med administrative byrder at samarbejde medjobcentret. Virksomhedernes svar er fordelt efter, hvad de har samarbejdetmed jobcentret om.Af tabel 4.1fremgår virksomhedernes svar på, hvordan de vurderer job-centrets indsats på det specifikke område, de har samarbejdet medjobcentret om.Tabel 4.1: Hvordan vurderer du jobcentres samlede indsats i forbindelse med, at I har haft…Pct.MegetgodGodHverkengodellerdårlig27,6DårligMegetdårligVedikkeTotalAntal
ledige ansat medløntilskud eller ivirksomhedspraktiklangtidssygemedarbejderemedarbejderemed nedsatarbejdsevnebehov for hjælptil rekruttering afmedarbejdereTotal
12,8
49,0
5,8
2,6
2,1
100
1.893
12,0
39,7
31,0
6,8
4,2
6,3
100
717
13,7
52,5
22,5
4,9
2,3
4,2
100
1.050
12,0
40,4
29,9
9,3
6,6
1,8
100
334
12,8
47,1
27,2
6,0
3,1
3,7
100
4.048
Note: Respondenterne har haft mulighed for at angive, at de har samarbejdet med jobcentretom flere ting. Totalen måler antallet af samarbejdsrelationer (4.048) og ikke antallet afvirksomheder, der indgår i undersøgelsen (2.322). Udover de nævnte områder rummer totalenogså samarbejde om afskedigelser og øvrige forhold. Disse er ikke medtaget i skemaet, idet derer få observationer.
Samarbejde med jobcentret om medarbejdere med nedsat arbejdsevne erdet samarbejdsområde, der får det signifikant bedste skudsmål af virksom-hederne. 66 pct. af de virksomheder, der har samarbejdet med jobcentretom dette område, mener, at jobcentrets indsats ergod eller meget god.Det forholder sig modsat med samarbejdet med jobcentret om langtidssygemedarbejdere og rekruttering af nye medarbejdere. For begge disseområder gælder det, at vurderingen af jobcentrets indsats er signifikantmindre positiv, end den er generelt. 52 pct. af de virksomheder, der har
13
samarbejdet med jobcentrene om langtidssygdom og rekruttering, giverudtryk for, at jobcentrets indsats har væretgodellermeget god(mod 60 pct.i gennemsnit).Af tabel 4.2fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvorvidt deoplever, at jobcentret har ydet bistand, når virksomheden har haft behovet.Tabel 4.2: I hvilken grad har jobcentret ydet bistand, når virksomheden har haft brug for det? –fordelt på samarbejdsområderPct.I højgradI nogengradHverkeni højeller lavgrad17,5I mindregradSlet ikkeVedikkeTotalAntal
Løntilskud ogvirksomhedspraktikLangtidssygemedarbejdereNedsat arbejdsevneRekrutteringTotal
22,2
40,2
8,7
3,1
8,2
100
1.987
22,0
45,5
17,0
8,5
2,4
4,6
100
717
24,724,022,9
43,542,241,9
16,815,317,3
8,411,18,9
1,75,12,8
5,02,46,1
100100100
1.0503344.284
Note: Respondenterne har haft mulighed for at angive, at de har samarbejdet med jobcentretom flere ting. Totalen måler antallet af samarbejdsrelationer (4.284) og ikke antallet afvirksomheder, der indgår i undersøgelsen (2.322). Udover de nævnte områder rummer totalenogså samarbejde om afskedigelser og øvrige forhold. Disse er ikke medtaget i skemaet, idet derer få observationer.
65 pct. af virksomhederne, vægtet efter antal samarbejdsrelationer, mener,at de i en eller anden grad har fået bistand fra jobcentret på det tidspunkt, dehar haft brug for det.23 pct. giver udtryk for, at virksomhedernei høj gradhar fået bistand, da dehavde behov for det, mens 42 pct. svarer, at dei nogen gradfik bistand tiltiden. 17 pct. angiver, at dehverken i høj eller lav gradhar fået bistand frajobcentret, da der var brug for det. Endelig svarer 12 pct. af virksomhedernevægtet efter antal samarbejdsrelationer, at bistandeni mindre gradellersletikkeer blevet ydet, når der var brug for det.
14
Af tabel 4.3fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, i hvilketomfang de mener, at samarbejdet med jobcentrene har været forbundetmed administrative byrder.Tabel 4.3: I hvilken grad har I oplevet administrative byrder, når I har samarbejdet med jobcentret?– fordelt på samarbejdsområderPct.I højgradI nogengradHverkeni højeller lavgrad18,2I mindregradSlet ikkeVedikkeTotalAntal
Løntilskud ogvirksomhedspraktikLangtidssygemedarbejdereNedsat arbejdsevneRekrutteringTotal
14,1
38,1
20,2
7,1
2,3
100
1.987
17,4
40,9
19,5
15,5
4,2
2,5
100
717
14,415,915,0
38,441,038,9
21,016,519,0
19,119,218,8
5,45,46,1
1,72,12,1
100100100
1.0503344.284
Note: Respondenterne har haft mulighed for at angive, at de har samarbejdet med jobcentretom flere ting. Totalen måler antallet af samarbejdsrelationer (4.284) og ikke antallet afvirksomheder, der indgår i undersøgelsen (2.322). Udover de nævnte områder rummer totalenogså samarbejde om afskedigelser og øvrige forhold. Disse er ikke medtaget i skemaet, idet derer få observationer.
54 pct. af virksomhederne, vægtet efter antal samarbejdsrelationer, angiver,at deti høj gradelleri nogen grader forbundet med administrative byrder atsamarbejde med jobcentret. 19 pct. mener, at dethverken i høj eller i lavgrader tilfældet, mens 25 pct. mener, at deti mindre gradellerslet ikkeerforbundet med administrative byrder at samarbejde med jobcentret.
15
Af tabel 4.4fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvorvidt det erlet eller svært at komme i kontakt med den rette medarbejder i jobcentret.Tabel 4.4: Hvordan er det at komme i kontakt med den rette medarbejder i jobcentret? – fordelt påsamarbejdsområderPct.Det ermegetsværtsværthverkenlet ellersvært33,2letmegetletVedikkeTotalAntal
Løntilskud ogvirksomhedspraktikLangtidssygemedarbejdereNedsat arbejdsevneRekrutteringTotal
6,2
19,5
27,1
5,6
8,5
100
1.987
7,3
21,8
35,6
25,8
4,2
5,4
100
717
5,09,66,4
19,619,520,0
36,934,434,6
27,127,826,6
5,85,75,5
5,53,06,8
100100100
1.0503344.284
Note: Respondenterne har haft mulighed for at angive, at de har samarbejdet med jobcentretom flere ting. Totalen måler antallet af samarbejdsrelationer (4.284) og ikke antallet afvirksomheder, der indgår i undersøgelsen (2.322). Udover de nævnte områder rummer totalenogså samarbejde om afskedigelser og øvrige forhold. Disse er ikke medtaget i skemaet, idet derer få observationer.
32 pct. af virksomhederne, vægtet efter antal samarbejdsrelationer,vurderer, at det erletellermeget letat komme i kontakt med den rettemedarbejder i jobcentret. 35 pct. mener, at dethverken er let eller svært,mens 26 pct. vurderer, at det ersværtellermeget svært.
16
5. Vurderinger inden for de enkeltesamarbejdsområderI dette kapitel rapporteres resultaterne af de spørgsmål, der vedrører despecifikke områder, som virksomhederne har samarbejdet med jobcentretom.5.1 Ansættelse med løntilskud og i virksomhedspraktikBorgerne kan som led i den aktive beskæftigelsesindsats komme i forløb påen virksomhed. Det kan ske i form af virksomhedspraktik eller ansættelse2med løntilskud.I dette afsnit behandles resultaterne fra de 1.987 virksomheder, der harangivet, at de har samarbejdet med jobcentre om løntilskud ellervirksomhedspraktik. Heraf har 1.893 haft en ledig ansat med løntilskud eller ivirksomhedspraktik.Reglerne, der gælder for ansættelse af ledige med løntilskud, variererafhængigt af, om ansættelsen sker i en offentlig eller en privat virksomhed.Fx adskiller løn- og arbejdsvilkår sig for personer, der bliver ansat med3løntilskud. Da nogle af disse forskelle kan påvirke virksomhedernesoplevelse af samarbejdet med jobcentret, er virksomhedernes svar påspørgsmålene i dette afsnit fordelt efter, om virksomheden er offentlig eller4privat.
Jf. kapitel 11 og 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Jf. §§ 54 og 55 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.4Angivelsen af, om en virksomhed er offentlig eller privat, er baseret på virksomhedernes egneangivelser i spørgeskemaet.3
2
17
Af tabel 5.1fremgår fordelingen af virksomhedernes samlede vurdering afden indsats, jobcentret har gjort i forbindelse med at få ledige ansat iløntilskud eller virksomhedspraktik.Tabel 5.1: Hvordan vurderer du jobcentrets samlede indsats i forbindelsemed, at I har haft ledige med løntilskud eller i virksomhedspraktik?
Pct.
Offentligevirksomheder17,250,626,83,30,71,4100429
Privatevirksomheder11,448,627,96,53,32,31001.436
Total
Meget godGodHverken god eller dårligDårligMeget dårligVed ikkeTotalAntal
12,849,027,65,82,62,11001.893
Note: Kun virksomheder, der bekræfter athave haft personer ansati løntilskud ellervirksomhedspraktik, er blevet bedt om at besvare spørgsmålet. Sektor er ukendt for 28 af dissevirksomheder, hvorfor disse alene indgår i totalen og ikke i fordelingen på offentlige og privatevirksomheder.
Flertallet – 62 pct. – af virksomhederne mener, at jobcentrets indsats harværetgodellermeget god.28 pct. betegner indsatsen somhverken godeller dårlig,mens 8 pct. mener, at indsatsen har væretdårligellermegetdårlig.De offentlige virksomheder er signifikant mere positive end de privatevirksomheder. 68 pct. af de offentlige virksomheder, der har samarbejdetmed jobcentret om ansættelse med løntilskud eller virksomhedspraktik,mener, at jobcentrets indsats har væretgodellermeget god.Blandt deprivate virksomheder er det 60 pct., der giver jobcentret denne vurdering.
18
Af tabel 5.2fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på spørgsmåletom, hvem der typisk tager initiativ til dialogen mellem virksomheden ogjobcentret om at få en ledig ansat i løntilskud eller virksomhedspraktik.Tabel 5.2: Hvem har typisk taget initiativ til dialogen mellem virksomhedenog jobcentret om muligheden for at få ledige ansat med løntilskud eller ivirksomhedspraktik?Pct.Offentligevirksomheder49,929,911,66,81,8100441Privatevirksomheder35,328,430,73,22,41001.516Total
JobcentretVirksomhedenLedigeAndreVed ikkeTotalAntal
38,628,726,44,02,31001.987
Note: 30 respondenter har ikke oplyst, om de er en offentlig eller privat virksomhed. De indgårderfor alene i totalen.
For alle virksomheder – uanset sektor – gælder det, at der er stor bredde i,hvem der tager initiativet. 39 pct. af virksomhederne oplyser, at det typisk erjobcentret, 29 pct. angiver, at det typisk er virksomheden, og 26 pct. af virk-5somhederne angiver, at det typisk er de ledige, der tager initiativet.De offentlige og private virksomheder adskiller sig signifikant fra hinandenpå dette område. 50 pct. af de offentlige virksomheder angiver, at det typisker jobcentret, der tager initiativet, mens det samme gør sig gældende for 35pct. af de private virksomheder.Parallelt hermed peger 12 pct. af de offentlige virksomheder på, at det typisker den ledige, der tager initiativet. Blandt de private virksomheder er det 31pct., der giver udtryk for, at det er de ledige, der typisk tager initiativet.Der er ingen signifikante forskelle mellem de to sektorer i forhold til andelenaf virksomheder, der vurderer, at det er virksomheden selv, der tagerinitiativet.
En mindre andel – 4 pct. – oplyser, at det typisk er andre, der tager initiativet. Disse virksom-heder har haft mulighed for at angive, hvilke andre der var tale om. Mange af dem peger på, atdialogen er etableret på initiativ fra andre aktører.
5
19
Af tabel 5.3fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvorvidt dehar oplevet jobcentret som aktivt eller passivt i forhold til at finde plads tilledige i virksomheden.Tabel 5.3: Vil du beskrive jobcentret som aktivt eller passivt i forhold til atfinde plads til ledige i virksomheden?Pct.Offentligevirksomheder13,256,717,9Privatevirksomheder8,844,925,5Total
Meget aktivtAktivtHverken aktivteller passivtPassivtMeget passivtVed ikkeTotalAntal
9,947,523,8
6,10,75,4100441
9,45,26,31001.516
8,74,26,01001.987
Note: 30 respondenter har ikke oplyst, om de er en offentlig eller privat virksomhed. De indgårderfor alene i totalen.
Det fremgår, at 57 pct. af virksomhederne, der har samarbejdet medjobcentret om løntilskud eller virksomhedspraktik, oplever jobcentret somaktivtellermeget aktivt.24 pct. mener, at jobcentrethverken er aktivt ellerpassivt,mens 13 pct. vurderer, at jobcentret erpassivtellermeget passivt.Der viser sig at være signifikant forskel på, hvordan virksomheder i hen-holdsvis den offentlige og private sektor oplever jobcentrets aktivitet.Jobcentrene er tilsyneladende mest opsøgende i forhold til de offentligevirksomheder. 70 pct. af de offentlige virksomheder vurderer således, atjobcentret eraktivtellermeget aktivt,mens det samme gør sig gældende for54 pct. af de private virksomheder.
20
Af tabel 5.4fremgår fordelingen af virksomhedernes vurdering af, hvordanen ansættelse i løntilskud eller virksomhedspraktik har påvirket ledigesmuligheder for efterfølgende at få et job.Tabel 5.4: Hvordan har ansættelse med løntilskud eller i virksomhedspraktiki jeres virksomhed påvirket lediges muligheder for at få et job efterfølgende?Pct.Offentligevirksomheder15,4Privatevirksomheder25,3Total
Deres jobmuligheder erblevet meget bedrebedrehar ikke ændret sigdårligeremeget dårligereVed ikkeTotalAntal
22,8
49,919,10,20,015,4100429
45,818,40,50,59,61001.436
46,618,60,40,411,11001.893
Note: Kun virksomheder, der bekræfter athave haft personer ansati løntilskud ellervirksomhedspraktik, er blevet bedt om at besvare spørgsmålet. 28 af disse virksomheder harikke oplyst, om de er offentlige eller private. De indgår derfor alene i totalen.
Flertallet af virksomhederne vurderer, at det har en positiv indflydelse på delediges efterfølgende jobmuligheder, at de har været i løntilskud eller ivirksomhedspraktik. 69 pct. af virksomhederne vurderer, at jobmulighederneer blevetbedreellermeget bedre,19 pct. svarer, at jobmulighederneikkehar ændret sig,mens færre end 1 pct. vurderer, at ansættelse medløntilskud eller virksomhedspraktik har givet ledigedårligereellermegetdårligeremuligheder for efterfølgende beskæftigelse.I forhold til dette spørgsmål giver virksomhederne fra den private sektor denmest positive vurdering. 25 pct. af de private virksomheder mener, at delediges mulighed for at få et job efter løntilskud eller virksomhedspraktik ermeget bedre.Dette er en signifikant større andel end de 15 pct. af deoffentlige virksomheder, der har givet samme svar.
21
Af tabel 5.5fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, om virksom-hedspraktik eller løntilskud har ført til efterfølgende ordinær ansættelse ivirksomheden.Tabel 5.5: Har I ansat en eller flere personer i virksomheden, somforudgående har været ansat med løntilskud eller i virksomhedspraktikhos jer?Pct.Offentligevirksomheder60,836,62,6100429Privatevirksomheder58,939,11,91001.436Total
JaNejVed ikkeTotalAntal
59,538,42,11001.893
Note: Kun virksomheder, der bekræfter athave haft personer ansati løntilskud ellervirksomhedspraktik, er blevet bedt om at besvare spørgsmålet. 28 af disse virksomheder harikke oplyst, om de er offentlige eller private. De indgår derfor alene i totalen.
60 pct. af virksomhederne angiver, at de har ansat en eller flere personer,som tidligere har været ansat med løntilskud eller i virksomhedspraktik. 38pct. oplyser, at de ikke har ansat nogen, som tidligere har været i et sådantforløb. I forhold til dette spørgsmål er der ingen signifikante forskelle på,hvordan virksomheder i henholdsvis den offentlige og private sektor svarer.Det er værd at bemærke, at ovenstående resultatikkekan tages som etudtryk for, at seks ud af ti ansættelser i virksomhedspraktik eller løntilskudfører til efterfølgende ansættelse. Resultatet viser alene, at seks ud af tivirksomheder har ansat en person på ordinære vilkår, som de tidligere harhaft i virksomhedspraktik eller ansat med løntilskud.Virksomheder, der har oplyst, at de ikke har ansat personer, som har været ivirksomheden med løntilskud eller i virksomhedspraktik, har fået mulighedfor at uddybe deres svar. Det er kun få virksomheder, der har benyttet sig afmuligheden. Svarene er, at økonomien i virksomheden ikke har tilladt enordinær ansættelse, eller at det ikke var aktuelt, fordi vedkommende selvfandt et andet ustøttet job eller flyttede bopæl.
22
Af tabel 5.6fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvem der isærhar støttet og vejledt ledige, der har været ansat i løntilskud ellervirksomhedspraktik.Tabel 5.6: Hvem har især givet ledige støtte og vejledning under ansættelsemed løntilskud eller i virksomhedspraktik i jeres virksomhed?Pct.Offentligevirksomheder58,5Privatevirksomheder34,5Total
AndremedarbejdereLedelsenJobcentretMentor finansieretaf jobcentretFamilie og vennerIngenAndreVed ikkeTotalAntal
39,9
21,27,92,3
35,912,03,1
32,811,12,9
0,00,74,25,1100429
0,22,42,98,91001.436
0,22,03,28,01001.893
Note: Kun virksomheder, der bekræfter athave haft personer ansati løntilskud ellervirksomhedspraktik, er blevet bedt om at besvare spørgsmålet. 28 af disse virksomheder harikke oplyst, om de er offentlige eller private. De indgår derfor alene i totalen.
40 pct. af virksomhederne under ét vurderer, at det især er kolleger –andremedarbejdere– der har givet de ledige støtte og vejledning. 33 pct. giverudtryk for, at de ledige især er blevet støttet og vejledt afledelsen,mens 11pct. peger påjobcentretsom den primære støtte og vejleder. 3 pct. afvirksomhederne siger, at det især er enmentorfinansieret af jobcentret, derhar ydet støtte og vejledning.I forhold til dette spørgsmål er der signifikante forskelle mellem offentlige ogprivate virksomheder. Der er – sektorerne imellem – forskel på, hvor tit deter andre ansatte, som især giver en ny kollega i praktik eller med løntilskudstøtte og vejledning. Det gælder i 59 pct. af de offentlige virksomheder og 35pct. af de private.Samme forskel – men med omvendt fortegn – ses i forhold til situationen,hvor det især er ledelsen, der har ydet støtte og vejledning. Det sker mere iprivate virksomheder (36 pct.) end i offentlige virksomheder (21 pct.).
23
Af tabel 5.7fremgår svarfordelingen på et spørgsmål om, hvorvidt virksom-hederne oplever, at jobcentret har ydet bistand, når de har haft behov fordet.Tabel 5.7: I hvilken grad har jobcentret ydet bistand, når virksomhedenhar haft brug for det i samarbejdet om løntilskud eller virksomhedspraktik?OffentligevirksomhederI høj gradI nogen gradHverken i høj ellerlav gradI mindre gradSlet ikkeVed ikkeTotalAntal26,345,114,5Privatevirksomheder21,038,918,3Total
22,240,217,5
8,40,94,8100441
8,83,89,11001.516
8,73,18,21001.987
Note: 30 respondenter har ikke oplyst, om de er en offentlig eller privat virksomhed.De indgår derfor alene i totalen.
Blandt virksomheder, der har samarbejdet med jobcentret om løntilskud ellervirksomhedspraktik, mener 62 pct., at jobcentreti høj gradelleri nogen gradhar ydet bistand til virksomheden, når den har haft brug for det. 18 pct. afvirksomhederne giver udtryk for, at jobcentrethverken i høj eller lav gradharydet bistand til virksomheden, når der har været behov for det. 12 pct. afvirksomhederne svarer, at jobcentreti mindre gradellerslet ikkehar ydetbistand til virksomheden, når den har haft brug for det.De offentlige virksomheder er mere positive i deres vurdering af jobcentretend de private. 71 pct. af de offentlige virksomheder mener, at jobcentretihøj gradelleri nogen gradhar ydet bistand, når der har været brug for det.Det er en signifikant højere andel end de 60 pct. af de private virksomheder,der giver samme svar.
24
Af tabel 5.8fremgår svarfordelingen på et spørgsmål om, hvorvidtvirksomhedernes samarbejde med jobcentrene har været forbundet medadministrative byrder.Tabel 5.8: I hvilken grad har I oplevet administrative byrder, når I harsamarbejdet med jobcentret om løntilskud eller virksomhedspraktik?OffentligevirksomhederI høj gradI nogen gradHverken i høj ellerlav gradI mindre gradSlet ikkeVed ikkeTotalAntal16,841,017,7Privatevirksomheder13,437,418,3Total
14,138,118,2
18,65,20,7100441
20,47,72,81001.516
20,27,12,31001.987
Note: 30 respondenter har ikke oplyst, om de er en offentlig eller privat virksomhed.De indgår derfor alene i totalen.
52 pct. af virksomhederne, der har samarbejdet med jobcentret om ansæt-telse med løntilskud eller virksomhedspraktik, angiver, at dei høj gradellerinogen gradhar oplevet administrative byrder, når de har samarbejdet medjobcentret. Omkring hver femte virksomhed – 18 pct. – mener, at dehverkeni høj eller i lav gradoplever administrative byrder, når de samarbejder medjobcentret. Endelig giver 27 pct. af virksomhederne udtryk for, at dei mindregradellerslet ikkeoplever administrative byrder.Der er ingen signifikante forskelle på de offentlige og private virksomhederssvar på dette spørgsmål.
25
Af tabel 5.9fremgår svarfordelingen på spørgsmålet om, hvorvidtvirksomhederne oplever det som værende let eller svært at komme i kontaktmed den rette medarbejder i jobcentret.Tabel 5.9: Hvordan er det at komme i kontakt med den rette medarbejder ijobcentret for virksomheder, der har samarbejdet om løntilskud ellervirksomhedspraktik?OffentligevirksomhederDet er megetsværtsværthverken leteller sværtletmeget letVed ikkeTotalAntal5,7Privatevirksomheder6,3Total
6,2
18,834,2
19,733,0
19,533,2
32,75,43,2100441
25,55,79,81001.516
27,15,68,51001.987
Note: 30 respondenter har ikke oplyst, om de er en offentlig eller privat virksomhed.De indgår derfor alene i totalen.
33 pct. af virksomhederne giver udtryk for, at det erletellermeget letatkomme i kontakt med den rette medarbejder i jobcentret. En tilsvarendeandel mener, at dethverken er let eller svært.Og 26 pct. af virksomhederneangiver, at det ersværtellermeget sværtat komme i kontakt med den rettemedarbejder.Virksomhederne i den offentlige og den private sektor adskiller sig ikke frahinanden på dette område.
26
5.2 Langtidssyge medarbejdereI forhold til sygemeldte med et arbejde kan virksomheden og jobcentret haveen række samarbejdsflader. Den første formelle anledning til kontakt er, atjobcentret som udgangspunkt skal kontakte arbejdsgiveren i forbindelse medførste samtale med den sygemeldte. Formålet er at få en dialog medarbejdspladsen om, hvorvidt og hvornår den sygemeldte helt eller delvist kan6vende tilbage til arbejdspladsen .Udover en løbende kontakt kan jobcentret give en række tilbud til densygemeldte eller arbejdsgiveren. Formålet med tilbuddene er at fremme, at7den sygemeldte vender helt eller delvist tilbage til arbejdspladsen.Dette afsnit behandler resultaterne fra de 717 virksomheder, der har angivet,at de har samarbejdet med jobcentret om indsatsen over for langtidssygemedarbejdere.Af tabel 5.10fremgår svarfordelingen på spørgsmålet om, hvilke tilbudjobcentret har givet i forbindelse med, at virksomhederne har haft langtids-syge medarbejdere.Tabel 5.10: Hvilke af følgende tilbud har jobcentret givet i forbindelse med,at virksomheden har haft langtidssyge medarbejdere?Pct.SygedagpengerefusionDelvis raskmeldingVirksomhedspraktikBevilling af mentor ellerpersonlig assistentBevilling af hjælpemidlerJobcentret har ikkehjulpet med tilbudAndetVed ikkeTotal62,854,545,019,4Antal450391323139
14,87,5
10654
4,92,5211,4
35181.516
Note: Respondenterne har haft mulighed for at afgive flere svar. Derfor summerandelene til mere end 100 pct.
67
Jf. § 15, stk. 7 i sygedagpengeloven.Jf. blandt andet §§ 7a og 15 i sygedagpengeloven.
27
Det fremgår, at virksomhederne særligt oplever, at jobcentrene benyttertilbud om sygedagpengerefusion (63 pct.), delvis raskmelding (55 pct.) ogvirksomhedspraktik (45 pct.). Tilbud om bevilling af mentor eller personligassistent (19 pct.) og bevilling af hjælpemidler (15 pct.) bliver brugt i mindreudstrækning.5 pct. af virksomheder angiver, at jobcentret har givet andre tilbud iforbindelse med, at virksomheden har haft langtidssyge medarbejdere.Disse virksomheder har haft mulighed for at uddybe deres svar. De peger påforskellige tilbud – lige fra stresskurser og fysioterapi over personligesamtaler til tilbud om fleksjob til den syge medarbejder.Endelig angiver 8 pct. af virksomhederne, at de ikke har fået tilbud frajobcentret i forbindelse med, at virksomheden har haft langtidssygemedarbejdere.Af tabel 5.11fremgår svarfordelingen på spørgsmålet om, hvorvidtjobcentrets tilbud har haft stor eller lille betydning for virksomhedensmulighed for at fastholde de langtidssyge medarbejdere.Tabel 5.11: Hvor stor eller lille betydning har tilbuddene haft forvirksomhedens mulighed for at fastholde de langtidssyge medarbejdere?Pct.Meget storStorHverken stor eller lilleLilleIngenVed ikkeTotal18,835,322,96,010,96,0100Antal121228148397039645
Note: Kun virksomheder, der har angivet, at de har fået tilbud fra jobcentret i forbindelse med, atvirksomheden har haft langtidssyge medarbejdere, er blevet bedt om at besvare spørgsmålet.
Flertallet – 54 pct. – af virksomhederne vurderer, at jobcentrets tilbud iforhold til langtidssyge har haft enstorellermeget storbetydning for, atmedarbejderen har kunnet fastholdes. 23 pct. vurderer, at jobcentrets tilbudhverken har haft stor eller lille betydning,mens 17 pct. vurderer, at tilbud-dene har haft enlilleelleringenbetydning for virksomhedens muligheder forat fastholde de langtidssyge medarbejdere.
28
5.3 Medarbejdere med nedsat arbejdsevneJobcentret har mulighed for at tage forskellige tiltag over for borgere, der harbegrænsninger i arbejdsevnen – og over for de virksomheder, der ansætterdisse personer. Jobcentret kan blandt andet bevillige fleksjob, give tilbud omvirksomhedspraktik og yde tilskud til udgifter til hjælpemidler, der kan8kompensere for medarbejderens begrænsninger i arbejdsevnen.I dette afsnit behandles resultaterne fra de 1.050 virksomheder, der harangivet, at de har samarbejdet med jobcentre om indsatsen over formedarbejdere med nedsat arbejdsevne.Af tabel 5.12fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvilke tiltagjobcentret har hjulpet virksomheden med i forhold til medarbejdere mednedsat arbejdsevne.Tabel 5.12: Hvilke af følgende tiltag har jobcentret hjulpet virksomhedenmed i forhold til medarbejdere med nedsat arbejdsevne?Pct.FleksjobVirksomhedspraktikSygedagpengerefusionMentorordningHjælpemidlerLøntilskud til førtidspen-sionister (tidl. skånejob)Personlig assistentRevalideringJobcentret har ikkehjulpet med tiltagAndetVed ikkeTotal69,457,531,014,111,411,2Antal729604325148120118
9,56,83,9
1007141
3,12,8220,8
33292.318
Note: Virksomhederne har kunnet angive flere svar. Derfor summerer andelene til mere end100 pct.
8
Jf. blandt andet §§ 42, 51, 69 og 100 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
29
69 pct. af de virksomheder, der angiver, at de har samarbejdet medjobcentret om medarbejdere med nedsat arbejdsevne, angiver, at jobcentrethar hjulpet i form af at bevilge et fleksjob. 58 pct. oplyser, at jobcentret harbenyttet virksomhedspraktik, mens 31 pct. giver udtryk for, at de harmodtaget sygedagpengerefusion fra jobcentret. Endelig angiver 14 pct., atmentorordningen er blevet brugt.Der er 4 pct. af virksomhederne, der angiver, at jobcentret ikke har hjulpetmed tiltag.Af tabel 5.13fremgår fordelingen af virksomhedernes vurdering af, hvor storbetydning jobcentrets tiltag har haft for muligheden for at fastholde med-arbejdere med nedsat arbejdsevne.Tabel 5.13: Hvor stor eller lille betydning har tiltagene haft forvirksomhedens mulighed for at fastholde medarbejdere med nedsatarbejdsevne?Pct.Meget storStorHverken stor eller lilleLilleIngenVed ikkeTotal17,239,324,26,36,56,4100Antal169385237626463980
Note: Kun virksomheder, der har angivet, at jobcentret har hjulpet med tiltag, er blevet bedt omat besvare spørgsmålet.
Flertallet – 57 pct. – af virksomhederne vurderer, at jobcentrets tilbud tilmedarbejdere med nedsat arbejdsevne har haft enstorellermeget storbetydning. 24 pct. angiver, at dethverken har haft stor eller lille betydning,mens 13 pct. giver udtryk for, at jobcentrets tilbud har haftlilleelleringenbetydning for virksomhedens mulighed for at fastholde medarbejdere mednedsat arbejdsevne.
30
5.4 RekrutteringEn af jobcentrenes opgaver er at bistå arbejdsgivere med at findearbejdskraft. Det kan blandt andet ske ved, at jobcentret videregiveroplysninger om ledig arbejdskraft til arbejdsgiverne og fortæller de ledige om9beskæftigelsesmuligheder blandt arbejdsgiverne.I dette afsnit behandles resultaterne fra de 334 virksomheder, der harsamarbejdet med jobcentre om rekruttering.Resultaterne i dette afsnit skal tolkes med varsomhed, fordi virksomhederneudvalgt på en sådan måde, at de ikke kan forventes at være repræsentativei forhold til alle virksomheder, der har samarbejdet med jobcentrene omrekruttering.Virksomhederne i denne undersøgelse er – som nævnt i kapitel 2 og ibilaget – udvalgt fra en liste over virksomheder, der har samarbejdet medjobcentre om enten løntilskud eller virksomhedspraktik, delvissyge/raskmeldinger eller kronisk/langvarigt syge medarbejdere. I detomfang, disse virksomheder også har samarbejdet med jobcentrene omrekruttering, har de haft mulighed for at besvare spørgsmål i den10forbindelse.Konsekvensen af denne skævhed i udsøgningen af virksomheder er, atresultaterne kan tages som udtryk for holdninger blandt virksomheder, der iforvejen samarbejder med jobcentret om andre ting – primært løntilskud ogvirksomhedspraktik.Tabel 5.14 nedenfor vil givet være påvirket af, at der ikke er tale om etrepræsentativt udsnit af danske virksomheder, men derimod om et udsnit,der benytter løntilskud og virksomhedspraktik. Andelen, der angiver, atjobcentret har fundet ledige, der er blevet ansat med løntilskud eller erkommet i virksomhedspraktik,er her sandsynligvis højere, end det ville haveværet, såfremt stikprøven var repræsentativ for danske virksomheder
Jf. § 5 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Der foreligger ikke registeroplysninger om, hvilke virksomheder der benytter jobcentret tilrekruttering af medarbejdere. Derfor har det ikke været muligt at udvælge sådannevirksomheder til undersøgelsen.10
9
31
Af tabel 5.14fremgår fordelingen af virksomhedernes svar på, hvadresultatet af samarbejdet med jobcentret om rekruttering af medarbejderehar været.Tabel 5.14: Hvad har resultatet været af samarbejdet med jobcentret omrekruttering af medarbejdere?Pct.Jobcentret har fundet ledige, der erblevet ansat med løntilskud eller erkommet i virksomhedspraktikJobannoncer er blevet slået op påJobnetJobcentret har fundet medarbejdere,der er blevet ansat på ordinære vilkårAndetVed ikkeTotal41,0Antal137
25,4
85
13,5
45
11,78,4100
3928334
41 pct. af virksomhederne angiver, at resultatet har været, at jobcentret harfundet en ledig, der er blevet ansat med løntilskud eller er kommet ivirksomhedspraktik. 25 pct. af virksomhederne svarer, at resultatet afsamarbejdet med jobcentret var, at der blev slået en jobannonce op påJobnet, mens 14 pct. af virksomhederne angiver, at resultatet var, atjobcentret fandt en person, der er blevet ansat på ordinære vilkår.Endelig angiver 12 pct. af virksomhederne, at resultatet af samarbejdet harværet et andet. Disse virksomheder har haft mulighed for at uddybe deressvar. Nogle virksomheder peger i den forbindelse på at a-kassen eller andenaktør har fundet mulige kandidater til rekruttering. Andre virksomhederangiver, at resultatet helt udeblev, fordi jobcentret enten ikke reagerede påvirksomhedens opfordring til samarbejde eller ikke fandt kvalificerede ellerinteresserede ledige til den ledige stilling.
32
Af tabel 5.15fremgår svarfordelingen på spørgsmålet om, hvem der typiskhar taget initiativ til at inddrage jobcentret i forbindelse med rekruttering afmedarbejdere.Tabel 5.15: Hvem har typisk taget initiativ til at inddrage jobcentret iforbindelse med rekruttering af medarbejdere?Pct.VirksomhedenJobcentretLedigeAndreVed ikkeTotal71,914,46,33,93,6100Antal24048211312334
Ifølge 72 pct. af virksomhederne er det typisk virksomheden selv, der tagerinitiativ til at inddrage jobcentret. 14 pct. angiver, at det typisk er jobcentret,der tager initiativet, mens 6 pct. vurderer, at det typisk er de ledige, der tagerinitiativet.4 pct. af virksomhederne peger på, at det typisk er andre, der har tagetinitiativet til at inddrage jobcentret i forbindelse med rekruttering afmedarbejdere. Virksomheder, der har angivet dette, har haft mulighed for atuddybe deres svar. De peger i den forbindelse hovedsagligt på andreaktører.
33
BilagDataindsamlingen er gennemført i juni 2011 som en webbaseret surveyblandt virksomheder, der har samarbejdet med et jobcenter i perioden januartil maj 2011.Udvikling af spørgeskema:Det spørgeskema, som udgør grundlaget forundersøgelsen, er udviklet af Slotsholm og efterfølgende godkendt afArbejdsmarkedsstyrelsen. Spørgeskemaet er konstrueret til at skabe videnom virksomhedernes opfattelser af deres samarbejde med jobcentrene.Deltagende virksomheder, der bekræfter at have samarbejdet med etjobcenter, har fået nogle generelle spørgsmål om deres samarbejde medjobcentrene samt nogle specifikke spørgsmål om konkrete samarbejds-områder.Som det fremgår af nedenstående tabel, er virksomhederne blevet bedt omat besvare mellem otte og 30 spørgsmål. Alle besvarer otte generellespørgsmål. Virksomheder med samarbejde om løntilskud eller virksom-hedspraktik, besvarer yderligere op til ni spørgsmål – det vil sige i alt 17spørgsmål. Er der samarbejdet om alle områder, stilles i alt 30 spørgsmål.Tabel 1: Antal spørgsmål fordelt på samarbejdsområderAfsnit i spørgeskemaetGenereltLøntilskud og virksomhedspraktikLangtidssyge medarbejdereMedarbejdere med nedsat arbejdsevneRekrutteringAfskedigelserI alt op tilAntal spørgsmål89333430
Spørgeskemaet indeholder primært spørgsmål med lukkede svarkategorier.Nogle svarkategorier består af graduerede skalaer (fx medmeget godi denene ende af skalaen ogmeget dårligi den anden ende). Andre består aflister, hvor respondenterne har kunnet angive ét eller flere svar (fx listenover samarbejdsområder).Spørgeskemaets kvalitet er testet gennem pilotinterview med ledende HR-medarbejdere i virksomheder, der har samarbejdet med jobcentret omløntilskud, virksomhedspraktik, delvis raskmelding eller § 56-aftaler.
34
Dimensionering:Undersøgelsen er dimensioneret til at give velunderbyggetviden om virksomhedernes vurderinger af jobcentrets indsats. Besvarelserneskal – på et højt statistisk sikkerhedsniveau – give grundlag for identifikationaf forskelle mellem vurderinger givet virksomhedernes forskelligesamarbejdsflader.Udvælgelse og udsendelse til virksomheder:Arbejdsmarkedsstyrelsen harleveret et totaludtræk af 44.369 offentlige og private virksomheder, der iperioden januar til maj 2011 har haft personer ansat med løntilskud, haftledige i virksomhedspraktik, haft delvist syge-/raskmeldte eller ansatteomfattet af en § 56-aftale. Udtrækket indeholder for hver enkelt virksomhedsarbejdssteder – herefter benævnt virksomheder – oplysninger om, hvormange personer (fordelt efter ydelserne a-dagpenge, kontant- og starthjælpsamt sygedagpenge), der har været omfattet af hver af de nævnteforløbstyper. Foruden de nævnte informationer indeholder data CVR- og p-nummer.Slotsholm har beriget udtrækket med e-mail-adresser samt forskelligebaggrundsvariable (fx antal ansatte, branche og geografi) fra Experiansvirksomhedsdatabase (Web-Direct), som rummer alle danske virksomhederfra CVR-registret. Totaludtrækket fra Arbejdsmarkedsstyrelsen er såledesflettet sammen med Experians register ud fra p-nummer (arbejdssted).Virksomheder uden valid e-mail og virksomheder, der er reklamebeskyttedeog derfor ikke må kontaktes, er slettet fra udtrækket fraArbejdsmarkedsstyrelsen.Ud af de tilbageværende virksomheder er simpelt, tilfældigt udtrukket enstikprøve på 10.023 virksomheder. Disse virksomheder er blevet inviteret tilat deltage i undersøgelsen. At der er udtrukket et så stor antal virksomhederskyldes, at en webbaseret survey blandt virksomheder erfaringsmæssigtgiver en relativ lav svarprocent.Gennemførelse:Den 6. juni 2011 fik 10.023 virksomheder en e-mail med etlink til et spørgeskema. De kunne besvare skemaet indtil den 27. Juni 2011.Virksomhederne er blevet bedt om, at spørgeskemaet besvares af en, derhar overblik over samarbejdet med jobcentret, fx en HR-chef, HR-medarbejder eller lignende.For at højne svarprocenten blev der udsendt en rykker-e-mail til de virksom-heder, der endnu ikke havde besvaret spørgeskemaet en uge efter, dehavde modtaget det.Datafangst:2.606 virksomheder fra stikprøven på 10.023 har deltaget iundersøgelsen. Dermed er svarprocenten 26. Niveauet er tilfredsstillende foren webbaseret survey blandt virksomheder.
35
Blandt de 2.606 besvarelser er der 284 virksomheder, der ikke bekræfter athave samarbejdet med et jobcenter, hvorfor de er blevet ekskluderet fradataindsamlingen.Tilbage er 2.322 virksomheder, der har bekræftet, at de har samarbejdetmed et jobcenter inden for det seneste år. De har besvaret spørgeskemaet isin helhed og udgør derfor det egentlige datagrundlag for rapporten.Tabel 2: Har jeres virksomhed samarbejdet med et kommunalt jobcenter inden fordet seneste år?Pct.JaNejVed ikkeTotal89,19,71,2100Antal2.322254302.606
De 2.322 virksomheder har kunnet angive på hvilke områder, samarbejdeter foregået ved at vælge et eller flere områder fra en liste. Virksomhedernesfordeling på samarbejdsområder fremgår af tabellen nedenfor.Hovedparten af de deltagende virksomheder – 86 pct. – bekræfter sam-arbejde med jobcentret om ansættelser med løntilskud eller i virksomheds-praktik. Det er forventeligt, at en stor del af virksomhederne har samarbejdetom løntilskud eller virksomhedspraktik, da virksomhedspraktik og løntilskud11udgør majoriteten af de registrerede samarbejder i stikprøven.Tabel 3: Hvad har virksomheden samarbejdet med jobcentret om?Pct.Ledige med løntilskud eller i virksomhedspraktikMedarbejdere med nedsat arbejdsevneLangtidssyge medarbejdereRekruttering af medarbejdereAfskedigelserAndetI alt85,645,230,914,42,36,1184,5Antal1.9871.050717334541424.284
Note: n = 2.322. Virksomheder der bekræfter samarbejde med et jobcenter. Virksomhedernehar haft flere svarmuligheder, derfor summerer andelene til mere end 100 pct.
Størsteparten – 79 pct. – af de 2.322 virksomheder har samarbejdet med etjobcenter flere gange inden for det seneste år. Omkring 20 pct. har kun sam-arbejdet med jobcentret én gang.
11
Løntilskud og virksomhedspraktik udgør 81 pct. af de registrerede samarbejder i stikprøven.
36
Tabel 4: Hvor mange gange har virksomheden samarbejdet med jobcentret på deteller de områder, du lige har nævnt, inden for det seneste år?Pct.12-34-56-10Flere end 10Ved ikkeTotal19,943,317,98,19,31,4100Antal4631.005416189216332.322
Note: Virksomheder der bekræfter samarbejde med et jobcenter.
Statistisk sikkerhed:Besvarelserne giver basis for at drage konklusioner omundersøgelsens resultater med høj statistisk sikkerhed.En undtagelse er dog, at blot 54 virksomheder oplyser, at de harsamarbejdet med et jobcenter om afskedigelser af medarbejdere. Det laveantal respondenter betyder, at resultaterne på dette område er så statistiskusikre, at de i praksis er uanvendelige og potentielt meget misvisende. Påden baggrund er de spørgsmål, der vedrører dette samarbejdsområde, ikkebehandlet i rapporten.I rapporten angives løbende, hvorvidt konklusioner er signifikante. Med detmenesstatistisk signifikante.Når noget er statistisk signifikant, er detsandsynligvis sandt – i modsætning til at være styret af tilfældigheder.Der er anvendt konfidensintervaller på 95 procents sikkerhedsniveau. Nårdet således fremgår af rapporten, at der er signifikant forskel på vurderingenmellem to andele – fx at virksomheder med 10 eller flere ansatte ersignifikant mere positive end små virksomheder målt på den overordnedetilfredshed – betyder det, at det med 95 procents sandsynlighed er sandt.Repræsentativitet:Besvarelserne kan betragtes som tilnærmelsesvisrepræsentative i forhold til populationen af virksomheder, der harsamarbejdet med et jobcenter om de forløb, der fremgår af totaludtrækket.Dvs. løntilskud og virksomhedspraktik, delvis syge-/raskmelding og § 56-aftaler. Derfor er data ikke vægtet.Fire forhold underbygger, at besvarelserne kan betragtes somtilnærmelsesvis repræsentative:For det førsteer der ingen tydelig tendens til over- eller underrepræsentationaf virksomheder med bestemte typer registrerede samarbejder blandtbesvarelserne i forhold til population og stikprøve.
37
Tabel 5: Besvarelse af spørgeskema blandt stikprøvens virksomheder fordelt påregistreret samarbejdePct.Løntilskud, a-dagpengemodtagereLøntilskud, kontant- og starthjælpsmodtagereLøntilskud, sygedagpengemodtagereVirksomhedspraktik, a-dagpengemodtagereVirksomhedspraktik, kontant- ogstarthjælpsmodtagereVirksomhedspraktik, sygedagpengemodtagereDelvis syge-/raskmelding§ 56-aftaleTotalAntalPopulation34,47,60,744,623,82,216,26,4135,943.989Stikprøve32,06,20,745,624,31,818,57,3136,410.023Besvarelser36,97,60,945,126,42,719,68,5147,72.322
Note: Den enkelte virksomhed i stikprøven kan være registreret for flere end ét samarbejde.Derfor summerer antallet af registreringer til mere end antallet af virksomheder i stikprøven. Foren lille del af virksomhederne er ikke registreret samarbejdsform.
For det andeter der ingen væsentlig over- eller underrepræsentation afbestemte brancher blandt besvarelserne i forhold til populationen.Virksomheder i brancher, der traditionelt har mange offentlige virksomheder,er dog lettere underrepræsenteret i stikprøven. Til gengæld svarervirksomheder fra de pågældende brancher hyppigere på spørgeskemaetend virksomheder i andre brancher – en bias, der kendes fra andrespørgeskemaundersøgelser. Korrektion af skævheden i stikprøven vil derforbetyde, at denne bias introduceres i besvarelserne. Da de to modgåendebevægelser delvist ophæver hinanden, vurderes, at besvarelsernesuvægtede fordeling på brancher er tilfredsstillende i forhold til populationen.
38
Tabel 6: Fordeling på fem overordnede brancherPct.Råvareproduktion og industriHandelServicebcda
Population11,121,230,89,326,90,710044.369
Stikprøve13,822,434,412,117,10,210010.023
Besvarelser14,519,533,010,422,50,01002.322
Videnstunge brancher
Offentlig administration, undervisning, sundhedUoplystTotalAntal
Note: Fire af branchekategorierne er hver især sammenlagt af en række brancher fra Danmarksa)Statistiks 21-gruppering i DB07-branchekoder: Landbrug, skovbrug og fiskeri,b)råstofindvinding, energiforsyning og vandforsyning, renovation og industri. Bygge og anlæg,hoteller og restauranter, transport, ejendomshandel og udlejning, rejsebureauer, rengøring ogc)anden operationel service, kultur og fritid og andre serviceydelser. Information ogd)kommunikation, finansiering og forsikring og vidensservice. Offentlig administration, forsvar ogpoliti, undervisning, sundhed og socialvæsen.
For det tredjeer der ikke væsentlig over- eller underrepræsentation afbestemte regioner blandt besvarelserne i forhold til populationen.Tabel 7: Besvarelse af spørgeskema fordelt på beskæftigelsesregionPct.Hovedstaden og SjællandSyddanmarkMidtjyllandNordjyllandTotalAntalPopulation41,023,223,512,210044.369Stikprøve40,023,525,810,710010.023Besvarelser37,323,728,310,61002.322
Note: For omkring én procent af virksomhederne er den geografiske fordeling estimeret påbasis af de øvrige 99 pct.
39
I forhold tilvirksomhedsstørrelse er billedet nogenlunde det samme, dogmed en tendens til, at de helt små virksomheder er underrepræsenterede ibesvarelserne.Tabel 8: Besvarelse af spørgeskema fordelt på antal medarbejderePct.0-9 medarbejdere10-49 medarbejdere50+ medarbejdereTotalAntalNote:0-9 medarbejdereinkluderer uoplyst antal ansatte.Population56,630,213,210044.369Stikprøve57,229,813,010010.023Besvarelser49,533,516,91002.322
Givet forholdene nævnt ovenfor ville en vægtning kun have beskedenindflydelse på resultaterne. Derfor bør vægtning kun ske, hvis der er enforhåndshypotese om en bestemt bias – hvilket ikke er tilfældet.Valgte man alligevel at vægte på en enkelt baggrundsvariabel, ville manrisikere, at fordelingen på øvrige baggrundsvariable blev mere skæv end iden uvægtede stikprøve.
40