Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1203315_0001.png
1203315_0002.png
NotatForvaltning:Dato:
9. januar 2013Social og ArbejdsmarkedJ.nr.:Br.nr.:
Udfærdiget af:HelleVedrørende:
Bonde
Konsekvenserne af Beskæftigelsesankenævnets afgørelse om indskrænkede rammer forbevilling af jobrotationsydelse i Region MidtjyllandNotatet sendes/sendt til:
Formanden for Arbejdsmarkedsudvalget og det lokale beskæftigelsesråd, Arbejdsmarkedschefen,Driftschefen i Miljø og Teknik
Opsummering af problemstilling vedrørende jobrotationsydelse og retstilstanden i Region MidtjyllandIfølge LAB-loven har en virksomhed mulighed for at få udbetalt jobrotationsydelse. Denne ydelse udgørpt. 170,36 kr. kr. /time i den offentlige sektor og ca. 190 kr/t. i den private sektor. Den kan søges og ud-betales fra Jobcentrene til virksomheder, som ansætter ledige som jobrotationsvikarer, mens ansatte erpå uddannelse. Der er således etretskravpå at få midlerne udbetalt, når betingelserne i øvrigt er op-fyldt.I juni 2012 traf beskæftigelsesankenævnet i Region Midtjylland afgørelse i en række ankesager, som i enorienteringsskrivelse er meddelt til jobcentrene. Afgørelserne forholder sig til forløb, som omfatter vok-senerhvervsuddannelser – altså uddannelser, som veksler mellem skoleforløb og praktikuddannelsesfor-løb. Afgørelserne fastslår, at der ikke kan udbetales jobrotationsydelse til arbejdsgiverne i medarbejde-rens praktikuddannelsesperiode på egen arbejdsplads. Og det er blevet oplyst, at afgørelserne alene harbetydning for virksomheder beliggende i Region Midtjylland. Det betyder, at arbejdspladser i de øvrigeregioner i overensstemmelse med hidtidig praksis fortsat kan få bevilget jobrotationsydelse både i skole-og praktikperioderne.Konsekvenserne af afgørelserne er såvel principielle som konkrete:Der hersker en særlig retstilstand i Midtjylland, hvilket betyder, at arbejdspladser beliggendeher, er dårligere stillet end i resten af landetDen økonomiske konsekvens bliver, at de enkelte projekter ikke kan hænge sammen – og ar-bejdspladserne fravælger derfor at etablere jobrotationEksempler på praktiske konsekvenser af afgørelserne:En stor offentlig arbejdsplads i Randers har siden foråret 2011 arbejdet systematisk med uddan-nelse og jobrotation for ca. 150 medarbejdere. 1. generation af aktiviteterne har omfattet 16 ro-tationsvikarer i et år og ansættelse af et antal ekstraordinære elever. 2. generation af projektethar medført, at de 16 rotationsvikarer fra 1. generationsforløbet er blevet tilbudt pladser somvoksenelever, og 16 nye rotationsvikarer erblevet tilbudt 1 års rotationsvikariat. Det er imidler-
-2-tid blevet meddelt, at det ellers planlagte 3.generations jobrotationsforløb angiveligt ikke vil bli-ve gennemført på grund af de ændrede betingelserEn privat virksomhed i Randers, som er en udviklingsorienteret virksomhed med tradition forstor social ansvarlighed, har vist interesse for at gennemføre rotation med brug af voksenelever,men dette kan nu vanskeligt lader sig gøre med de ændrede rammer. Særligt uforståeligt er dether, at virksomheden, som har afdelinger flere steder i landet, vil kunne opleve, at rammebetin-gelserne er forskellige afhængigt af, i hvilken landsdel rotationsforløb ønskes sat i gangVed Randers Kommune er netop tiltrådt en chef i en afdeling med omkring 80 fortrinsvist kort-uddannede medarbejdere. Pågældende ønsker at videreføre en stærk tradition for jobrotation,som han har udviklet og gennemført i en kommune beliggende i en nabo-region, hvor han tidli-gere havde arbejdet. Denne model er af økonomiske grunde ikke mulig at gennemføre i Randerspå grund af beskæftigelsesankenævnets afgørelse