Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 6
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af beskæftigelsesministeren
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden(Ændring og udvidelse af fondens formål m.v.)§1I lov nr. 87 af 30. januar 2007 om Forebyggelsesfonden, som ændret ved lov nr. 345 af 5. maj2009 og ved lov nr. 430 af 28. april 2010, foretages følgende ændringer:1.Lovenstitelaffattes således:”Lovom Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse”2.Overskriftentil kapitel 1 affattes således:”Formålmed Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse”3.§ 1affattes således:”§1.Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er et uafhængigt organ inden for den statsligeforvaltning.”4.§ 2affattes således:”§2.Fondens midler anvendes til forebyggelse, fastholdelse og inklusion på arbejdsmarkedet.”5.§ 3affattes således:”§3.Der kan ydes støtte til følgende formål:1) Indsatser, der forebygger fysisk og psykisk nedslidning samt arbejdsulykker ogerhvervssygdomme.2) Indsatser, der bidrager til at fastholde seniorer samt medarbejdere med nedsat arbejdsevne ellerbidrager til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom.3) Indsatser, der bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter rammer for fordeling, anvendelse og prioritering affondens midler og opgaver.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at midler fra fonden skal anvendes til særligeindsatser inden for fondens formål.”6.§§ 4, 4 aog5 aophæves.
7.I§ 5ændres ”projekter” til: ”indsatser”.8.§ 6affattes således:”§6.Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er oprettet med en kapital på 3 mia. kr.”9.§ 8affattes således:”§8.Fonden afholder de nødvendige udgifter til sekretariatsbetjening og øvrige administrativeudgifter samt eventuelle udgifter til honorering af bestyrelsens formand og medlemmer.”10.§ 10affattes således:”§ 10.Forebyggelsesfondens bestyrelse består af en formand og følgende andre medlemmer:1. Et medlem indstillet af Landsorganisationen i Danmark og et fra et medlemsforbund.2. Et medlem indstillet af Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd.3. Et medlem indstillet af Akademikernes Centralorganisation.4. Et medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening.5. Et medlem indstillet af Lederne.6. Et medlem indstillet af Danske Regioner.7. Et medlem indstillet af Kommunernes Landsforening.8. Et medlem fra Danske Handicaporganisationer.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede til bestyrelsen. De tilforordnede har ikkestemmeret.Stk. 3.Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens medlemmer og formand for en periode afop til 4 år. Bestyrelsens medlemmer og formand kan genudpeges. Hvis formanden eller et medlemaf bestyrelsen udtræder af bestyrelsen før udløbet af perioden, kan en afløser udpeges for denresterende del af perioden.Stk. 4.Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, som skal godkendes afbeskæftigelsesministeren.”11.§§ 11og12ophæves.12.§ 13affattes således:”§13.Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.Stk. 2.Alle beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt flertal blandt de fremmødte. I tilfælde afstemmelighed er formandens stemme afgørende.Stk. 3.Bestyrelsen kan bemyndige formanden eller sekretariatet til at træffe afgørelser påbestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.”13.§ 14affattes således:”§14.Bestyrelsen kan inden for rammerne af de midler, som fonden administrerer efter § 3, stk.2, udmelde særlige indsatsområder.
2
Stk. 2.Bestyrelsen fastsætter kriterier for tildeling af de midler, som fonden administrerer, ogbevilger på baggrund af kriterierne støtte efter ansøgning.Stk. 3.Bestyrelsen udarbejder en årlig beretning, som skal være offentliggjort hvert år inden d. 1.maj.Stk. 4.Bestyrelsen skal tillige på anden vis udbrede kendskabet til fondens virke og resultatet afde indsatser, aktiviteter, projekter m.v., som fonden har tildelt midler.”14.§ 15ophæves.15.§ 16affattes således:”§16.I forbindelse med varetagelsen af sine opgaver kan bestyrelsen rådføre sig med relevantemyndigheder eller eksperter.”16.§§ 17 - 19ophæves.17.Overskriftenfør§ 20samt§§ 20 - 22ophæves.18.I§ 23udgår ”og i de faglige rådgivende udvalg”.19.§ 24affattes således:”§ 24.Sekretariatet fastsætter retningslinjer om ansøgningers indhold og form samt retningslinjerfor udbetalinger.Stk. 2.Sekretariatet påser, at de fastsatte retningslinjer er overholdt. Ansøgninger og tilbud, derikke opfylder formkravene, afvises af sekretariatet.Stk. 3.Sekretariatet giver tilsagn om støtte til godkendte ansøgninger og forestår udbetaling afstøtte”20.Overskriftenfør§ 25samt§§ 25 - 30ophæves.21.§ 31, stk. 1,affattes således:”Sekretariatet fører tilsyn med anvendelsen af de midler, fonden administrerer og bevilger.”22.I§ 34, stk. 2,ændres ”§ 30, stk. 1” til: ”§ 24, stk. 2”.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 3, § 14, stk. 2, og §24, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, nr. 13 og nr. 19.
3
4
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1. Indledning ........................................................................................................................................52. Lovforslagets indhold.......................................................................................................................62.1. Fondens formål og navn ...........................................................................................................62.1.1. Gældende regler.................................................................................................................62.1.2. Forslagets indhold .............................................................................................................62.2. Fondens anvendelsesområde ....................................................................................................72.2.1. Gældende regler.................................................................................................................72.2.2. Forslagets indhold .............................................................................................................72.3.Rammer for fordeling, anvendelse og prioritering af fondens midler og opgaver ....................72.3.1. Gældende regler.................................................................................................................72.3.2. Lovforslagets indhold.........................................................................................................72.4. Bestyrelsen ................................................................................................................................82.4.1. Gældende regler.................................................................................................................82.4.2. Lovforslagets indhold.........................................................................................................82.5. De faglige rådgivende udvalg ...................................................................................................92.5.1. Gældende regler.................................................................................................................92.5.2. Lovforslagets indhold.........................................................................................................93. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.......................................................94. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet .......................................................95. Administrative konsekvenser for borgerne ......................................................................................96. Miljømæssige konsekvenser .............................................................................................................97. Forholdet til EU-retten ....................................................................................................................98. Høring ............................................................................................................................................109. Sammenfattende skema ..................................................................................................................101. IndledningForebyggelsesfonden blev oprettet ved lov nr. 87 af 30. januar 2007. Loven udmøntede den del af aftalenaf 20. juni 2006 om initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden(velfærdsaftalen), der vedrørte oprettelse af en forebyggelsesfond. Fonden blev etableret med en bestyrelse,et antal faglige rådgivende udvalg og et sekretariat. Fonden blev oprettet med en kapital på 3 mia. kr.Fondens formål er at yde støtte til at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning ved anvendelse affondens midler. Forebyggelsesfonden har ydet støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser medhenblik på at forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrke genoptræning og rehabilitering afsyge og personer med handicap og at støtte utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden om risiko vedrygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet. Ved lov nr. 430 af 28. april 2010 blev lovensanvendelsesområde udvidet til også at omfatte forebyggelse af stress og psykisk nedslidning.Fondens formål er således i dag at yde støtte til at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidningved anvendelse af fondens midler.Støtten ydes til projekter, der knytter sig til arbejdspladser, med henblik på at:- forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange,- styrke genoptræning og rehabilitering af syge og personer med handicap,- støtte utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fedme ogfysisk inaktivitet,
5
- forebygge stress og psykisk nedslidning.Kravet om projekternes tilknytning til arbejdspladser medfører, at fonden ikke kan støtte projekter, dersigter mod indslusning af arbejdskraft uden tilknytning til arbejdsmarkedet. Hertil knytter sig dogundtagelsen i § 3, stk.1, nr.4, om projekter til bedre genoptræning og rehabilitering af syge og personer medhandicap.Flere af fondens projekter er blevet evalueret eksternt, som følge af den politiske aftale fra 2009 omfornyelse af Forebyggelsesfonden. I december 2011 afleverede den eksterne evaluator den førsteevalueringsrapport på grundlag af ca. 120 afsluttede projekter fra 2007-2008.Den eksterne evaluering har påpeget, at det er vanskeligt for projektejerne at påvise egentlige effekter afprojekterne. Som led i aftalen om fornyelse af fonden har fonden siden 2011 udbudt såkaldteforebyggelsespakker med mindre virksomheder som en vigtig målgruppe. Forebyggelsespakker erforuddefinerede og mere målrettede indsatser, som trin for trin beskriver aktiviteter der gennemføres påvirksomheden. De foreløbige erfaringer tyder på, at sådanne foruddefinerede indsatser er nemmere athåndtere for særligt mindre virksomheder og giver samtidig sikkerhed for større effekt.I forbindelse med finanslovsaftalen for 2012 er der mellem regeringen og Enhedslisten indgået aftale omen målretning af Forebyggelsesfonden. Målretningen er efterfølgende udmøntet i regeringens udspil ”Et godtog langt arbejdsliv for alle”, der indeholder 10 initiativer, som skal sikre en bedre forebyggelse ogfastholdelse.Lovforslaget skal understøtte, at fonden får et tydeligere og mere direkte samspil medbeskæftigelsesindsatsen. Det indebærer, at fondens midler skal bidrage til mindre nedslidning og tilfastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet med henblik på senere tilbagetrækning. Endvidere skal fondensmidler kunne anvendes til at styrke inklusionen på arbejdsmarkedet, så borgere på kanten af arbejdsmarkedetfår bedre mulighed for at anvende den arbejdsevne, de har. Dette ligger i tråd med den aftale om reform afførtidspension og fleksjob, som blev indgået den 30. juni 2012.2. Lovforslagets indhold2.1. Fondens formål og navn2.1.1. Gældende reglerFondens navn er Forebyggelsesfonden, og fondens formål er at yde støtte til at forebygge og forhindrefysisk og psykisk nedslidning ved anvendelse af fondens midler. Fonden yder støtte til projekter, der knyttersig til arbejdspladser, med henblik på at forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrkegenoptræning og rehabilitering af syge og personer med handicap, at støtte utraditionelle initiativer, derstyrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet, og at forebygge stress ogpsykisk nedslidning.2.1.2. Forslagets indholdDet foreslås, at fonden fremover kan yde støtte til forebyggelse, fastholdelse og inklusion påarbejdsmarkedet.Fonden skal således fremadrettet bidrage til indsatser inden for arbejdsmiljøet, herunder forebyggelse afnedslidning, arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Formålsbestemmelsen er derfor udformet, så den ermere rummelig end hidtil, og fondens fokusområde bliver bredere. Fonden skal fortsat bidrage til, atnedslidningen på arbejdsmarkedet reduceres. Fremadrettet skal fonden endvidere bl.a. kunne støtte indsatser,der medvirker til, at seniorer har et arbejdsliv, der gør, at de får lyst til at blive længere tid påarbejdsmarkedet, og indsatser der understøtter udsatte borgeres inklusion på arbejdsmarkedet. Eksempelvisskal flere af initiativerne i reformen af førtidspension og fleksjob kunne understøttes af fondens midler.I forlængelse heraf foreslås, at fondens navn ændres til: ”Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse”.
6
2.2. Fondens anvendelsesområde2.2.1. Gældende reglerDet er i loven angivet, at der kan ydes støtte til følgende formål:1) Projekter, der forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange.2) Projekter, der bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager til hurtigtilbagevenden til arbejdsmarkedet af sygemeldte.3) Projekter, der udvikler ny teknologi inden for de i nr. 1 og 2 nævnte formål.4) Projekter til bedre genoptræning og rehabilitering af syge og personer med handicap.5) Projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.6) Projekter, der forebygger stress og psykisk nedslidning.2.2.2. Forslagets indholdDet foreslås, at formål, der kan fremover skal kunne støttes, er:1) Indsatser, der forebygger fysisk og psykisk nedslidning samt arbejdsulykker og erhvervssygdomme.2) Indsatser, der bidrager til at fastholde seniorer samt medarbejdere med nedsat arbejdsevne eller bidragertil hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom.3) Indsatser, der bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.Ved indsatser forstås i denne sammenhæng initiativer der – i bred forstand – understøtter fondens formål.Det er ikke længere som hovedregel en betingelse, at den enkelte indsats er udarbejdet i projektform, eller atdet er udarbejdet af støttemodtageren. Den nye formulering giver mulighed for bredt at støtte indsatser, derkan understøtte beskæftigelsen.Det foreslås, at den støtte, der fremover gives direkte til arbejdspladser/virksomheder, primært skal være iform af foruddefinerede og mere målrettede indsatser, som trin for trin beskriver aktiviteter der gennemførespå virksomheden. Således udbyder fonden allerede nu såkaldte forebyggelsespakker.Samtidig vil fondens midler eksempelvis kunne bidrage til mindre nedslidning og fastholdelse af seniorerpå arbejdsmarkedet med henblik på senere tilbagetrækning, til at styrke inklusionen på arbejdsmarkedet, såborgere på kanten af arbejdsmarkedet får en bedre mulighed for at anvende den arbejdsevne, de har, og til atunderstøtte udviklingen på arbejdsmarkedet. Endvidere vil fondens midler kunne anvendes tilfastholdelsesinitiativer på arbejdspladsen eller i hjemmet m.v. med henblik på at lette tilbagevenden tilarbejdspladsen for medarbejdere, der har været ude for en ulykke eller er blevet ramt af en skade.2.3. Rammer for fordeling, anvendelse og prioritering af fondens midler og opgaver2.3.1. Gældende reglerDet fremgår af bemærkningerne til den gældende § 6, at det ved vedtagelsen af den oprindelige lov blevforudsat, at de politiske partier bag aftalen om oprettelsen af Forebyggelsesfonden hvert år inden vedtagelsenaf den årlige finanslov skulle fastlægge de overordnede rammer for fondens opgaver inden for lovens formål.Af den gældende § 14 fremgår, at bestyrelsen hvert år fastsætter en handlingsplan, der indeholder deoverordnede retningslinjer for fondens virke, og at bestyrelsen har til opgave at sikre, at fonden yderøkonomisk støtte til projekter i overensstemmelse med retningslinjerne i handlingsplanen.2.3.2. Lovforslagets indholdDer lægges med forslaget op til, at styrke samspillet mellem de forskellige indsatser, herunder atarbejdsmiljøindsatsen kan knyttes tættere til den øvrige beskæftigelsesindsats, med henblik på at styrkefastholdelsen af seniorer og udsatte mennesker på arbejdsmarkedet.
7
2.4. Bestyrelsen2.4.1. Gældende reglerForebyggelsesfonden består af en bestyrelse med en formand og 16 medlemmer, et antal fagligerådgivende udvalg og et sekretariat. Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens medlemmer, ogarbejdsmarkedets parter er repræsenteret med 12 medlemmer, 6 som indstilles af arbejdsgiverorganisationer,og 6 som indstilles af lønmodtagerorganisationer. 4 medlemmer udpeges efter drøftelse med Social- ogIntegrationsministeren (oprindeligt Socialministeren) og Ministeren for Sundhed og Forebyggelse(oprindeligt Indenrigs- og sundhedsministeren). Beskæftigelsesministeren udpeger suppleanter formedlemmerne. Beskæftigelsesministeren udpeger efter forhandling med social- og integrationsministeren ogministeren for Sundhed og Forebyggelse medlemmer til de faglige rådgivende udvalg, se afsnit 2.5.Der er knyttet tilforordnede fra Beskæftigelsesministeriet, Social- og Integrationsministeriet og Ministerietfor Sundhed og Forebyggelse samt Finansministeriet til bestyrelsen.Bestyrelsens opgave er at sikre, at fonden yder økonomisk støtte til projekter, der ud fra en overordnetstrategisk vurdering er relevante. Det er bestyrelsen, der ud fra egne relevanskriterier træffer afgørelse om,hvilke projekter der skal tildeles støtte. De faglige rådgivende udvalg skal sikre, at fonden yder støtte tilprojekter af høj faglig kvalitet. Bestyrelsen udarbejder handlingsplaner for udmøntning af midlerne inden forde overordnede politiske rammer.Bestyrelsen afgiver årligt en beretning for fondens virke. Beretningen offentliggøres. Endvidere udarbejderbestyrelsen en redegørelse til brug for de årlige politiske forhandlinger om de overordnede rammer fortildeling af midler.2.4.2. Lovforslagets indholdSom følge af forslaget om, at fonden fremover yder støtte til forhåndsdefinerede indsatser, og at det ikkelængere som udgangspunkt vil være muligt at ansøge om støtte til egne projekter på de enkeltearbejdspladser, foreslås det, at bestyrelsens opgaver ændres. Det foreslås blandt andet, at•bestyrelsen skal have en udmøntende og bevilgende funktion i forhold til de politiske beslutningerom uddelinger af fondens midler blandt andet til forebyggelsespakker og seniorpakker. I denforbindelse foreslås det, at bestyrelsen får en begrænset ret til at omdisponere midler mellem deforskellige brancher, der er tildelt pakker, for hurtigt og effektivt at kunne respondere overfor debrancher og virksomheder, hvor efterspørgslen er størst. I det omfang der politisk vedtages nyeindsatsområder, kan bestyrelsen også have en planlæggende funktion.•bestyrelsen kan pege på relevante udviklingsinitiativer i forhold til at sikre samspillet mellem blandtandet forebyggelse og fastholdelse.•bestyrelsen kan stille forslag om relevante udviklingsprojekter i krydsfeltet mellem forebyggelse ogfastholdelse, for eksempel projekter om sygefraværsindsatser.•bestyrelsen gennem en årlig beretning, seminarer m.v., kan oplyse om den viden, der indsamles pågrundlag af de forskellige indsatser, der tildeles relevante brancher og virksomheder.Det foreslås, at bestyrelsen gøres mindre og skal bestå af repræsentanter for arbejdsmarkedets parter, énrelevant interesseorganisation og tilforordnede. De tilforordnede har dog ikke stemmeret.Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens medlemmer. Relevante interesseorganisationer er fxpatientforeninger, handicaporganisationer samt øvrige medlemmer, der kan understøtte lovens formål omforebyggelse, fastholdelse og inklusion. Beskæftigelsesministeren udpeger de tilforordnede. Baggrunden forforslaget om en mindre bestyrelse er, at fondens bestyrelse får en anden opgave end hidtil, og at dens arbejdei den forbindelse bør effektiviseres.
8
2.5. De faglige rådgivende udvalg2.5.1. Gældende reglerBeskæftigelsesministeren nedsætter et antal faglige rådgivende udvalg, som skal sikre, at fonden yderstøtte til projekter af høj kvalitet. Beskæftigelsesministeren udpeger efter forhandling med socialministerenog indenrigs- og sundhedsministeren medlemmerne til de faglige rådgivende udvalg og fastsætter ligeledesefter forhandling med socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren regler om udvalgene, herunderantallet af udvalg, antallet af medlemmer, krav til medlemmernes faglige kvalifikationer, udpegningsperiode,beslutningsdygtighed og beslutningsform. De faglige rådgivende udvalg opgave er at vurdere den fagligekvalitet i de enkelte ansøgninger og tilbud. Udvalgene fastsætter kvalitetskriterier for projekter og udbud.Kvalitetskriterierne godkendes af bestyrelsen.2.5.2. Lovforslagets indholdDet foreslås, at de faglige rådgivende udvalg nedlægges som konsekvens af, at støttemidlerne fremoverprimært tænkes uddelt til foruddefinerede indsatser, som allerede er fagligt vurderet og beskrevet. Detvurderes, at behovet for faglige vurderinger herefter vil kunne dækkes af sekretariatet i kombination medbestyrelsens mulighed for at rådføre sig med relevante myndigheder eller eksperter.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForebyggelsesfonden blev oprettet i 2007 med en kapital på 3 mia. kr. Forslagene finansieres inden forrammen af de midler, som forligskredsen fastlægger. Udgangspunktet for den konkrete udmøntning erregeringens udspil ”Et godt og langt arbejdsliv for alle”.Forslaget om, at der ikke længere skal gøres brug af de faglige rådgivende udvalg, vil betyde, at udgiftenpå 0,8 mio. kr. til vederlag til udvalgenes medlemmer vil bortfalde. Derudover giver lovgivningen hjemmeltil, at fondens midler kan overføres til indsatser nævnt i § 3, det vil sige indsatser, der forebygger fysisk ogpsykisk nedslidning samt arbejdsulykker og erhvervssygdomme, indsatser, der bidrager til at fastholdeseniorer samt medarbejdere med nedsat arbejdsevne eller bidrager til hurtig tilbagevenden tilarbejdsmarkedet efter sygdom og indsatser, der bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDa det er frivilligt, om virksomhederne ønsker at søge støtte til relevante projekter, vurderes forslaget ikkeat medføre administrative konsekvenser for virksomhederne.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget berører EU’s regler om statsstøtte og EU’s regler om udbud. I det omfang fondens midlerudbetales som økonomisk støtte til offentlige og private virksomheder, sker udbetalingerne fra fonden – somhidtil – i overensstemmelse med EU’s regler for statsstøtte. Udbetalingerne vil fortsat ske ioverensstemmelse med disse regler. Forslaget skal således notificeres til Europa-Kommissionen med henblikpå kommissionens godkendelse.I det omfang fondens midler udbetales på baggrund af udbud, skal EU’s udbudsregler iagttages.
9
8. HøringAkademikernes Centralorganisation, Arbejdsmiljørådet, Business Danmark, CentralorganisationernesFællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Danske Handicaporganisationer, DanskeRegioner, Danske Universiteter, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark(Kooperationen), Det Nationale Forebyggelsesråd, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,Forebyggelsesfonden, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Frie Funktionærer, KA Pleje, KL(Kommunernes Landsforening), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KristeligArbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Ingeniørforeningen (IDA), Landsforeningen Af nuværendeog tidligere Psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen for Arbejdsskadede (LFA), Landsorganisationen iDanmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Lederforum, Ledernes Hovedorganisation, OSI– Organisationen af Selvejende Institutioner, Producentforeningen Sammenslutningen af Ældreråd iDanmark, Ældremobiliseringen, Ældresagen.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser/MerudgifterIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstaten, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstaten, regioner og kommunerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenForslaget skal notificeres til Europa-Kommissionen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Den gældende lovs titel er Lov om Forebyggelsesfonden.Det foreslås, at lovens titel bliver Lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse. Dette begrundes med,at det foreslås, at fonden fremadrettet skal kunne yde støtte til forebyggelse, fastholdelse og inklusion påarbejdsmarkedet.Til nr. 2Den gældende overskrift til kapitel 1 er i dag Forebyggelsesfondens oprettelse og formål.Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det foreslås, at Forebyggelsesfonden ændrer navn til Fonden forForebyggelse og Fastholdelse.Til nr. 3Det fremgår af den gældende § 1, at Forebyggelsesfonden er et uafhængigt organ inden for den statsligeforvaltning.Den gældende § 1 angiver fondens navn og det foreslås, at fondens navn fremover skal være Fonden forForebyggelse og Fastholdelse. Det foreslåede navn vil således være med til at understrege, at fondenfremover understøtter indsatser inden for både forebyggelse og fastholdelse i tilknytning til arbejdsmarkedet.
10
Til nr. 4Lovens § 2, stk. 1, angiver formålet med den økonomiske støtte, som fonden kan yde. Formålet er at ydestøtte til at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning.Efter § 2, stk. 2, ydes der støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser, med henblik på at forebyggenedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrke genoptræning og rehabilitering af syge og personer medhandicap, og at støtte utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol,fedme og fysisk inaktivitet, og at forebygge stress og psykisk nedslidning.Det foreslås, at støtten fremover kan ydes til indsatser, der sigter mod forebyggelse, fastholdelse oginklusion i forhold til arbejdsmarkedet.Ved forebyggelse forstås støtte til virksomheders arbejde med at forbedre det fysiske og psykiskearbejdsmiljø på arbejdspladsen. Der tænkes på fx støtte til rådgivning til virksomhedens arbejdsmiljøarbejde,herunder om hvordan antallet af arbejdsulykker kan mindskes, det psykiske arbejdsmiljø forbedres ellerantallet af medarbejdere, der overbelaster muskler og skelet, nedbringes.Ved fastholdelse forstås for det første fastholdelse af seniorer, dvs. personer over 55 år med henblik på atudsætte tilbagetrækningen fra arbejdsmarkedet så meget som muligt. Ved fastholdelse forstås desudenfastholdelse af personer med lille eller begrænset arbejdsevne, der allerede er på arbejdsmarkedet, men somer i risiko for at miste tilknytningen til arbejdsmarkedet.Ved inklusion forstås støtte til indsatser, der har til formål at give borgere med lille eller begrænsetarbejdsevne mulighed for at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Det kan være borgere med lange og kompleksesygdomsforløb bag sig, som i lang tid eller aldrig har fået fodfæste på arbejdsmarkedet. Støtte kan ske tilindsatser overfor kommuner, virksomheder m.fl. Fonden skal således med sine støttemuligheder understøtte,at udsatte borgere kan blive inkluderet på arbejdsmarkedet med det formål at medvirke til, at færre ender påpassiv forsørgelse.Til nr. 5Af den nugældende § 3, stk. 1, fremgår, at der kan ydes støtte til projekter:•Der forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange.•Der bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager til hurtigtilbagevenden til arbejdsmarkedet af sygemeldte.•Der udvikler ny teknologi inden for ovenstående 2 formål.•Til bedre genoptræning og rehabilitering af syge og personer med handicap.•Der styrker bevidstheden om risiko forbundet rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.•Der forebygger stress og psykisk nedslidning.Fonden kan udbyde projekter, inden for ovenstående formål, jf. den gældende § 3, stk. 3.Den foreslåede ændring medfører, at fonden fremover kan støtte ”indsatser”, hvor lovens tidligereformulering var ”projekter”. Ved indsatser forstås i denne sammenhæng initiativer der – i bred forstand –understøtter fondens formål. Det er ikke længere som hovedregel en betingelse, at den enkelte indsats erudarbejdet i projektform, eller at den er udarbejdet af støttemodtageren. Den nye formulering giver mulighedfor bredt at understøtte indsatser for et rummeligt arbejdsmarked.Bestemmelsen angiver de typer af indsatser, der kan ydes støtte til med fondens midler. Bestemmelsenindebærer, at der både kan ydes støtte til indsatser, der foregår direkte på en arbejdsplads, og indsatser, somligger udenfor arbejdsmarkedet, men hvor formålet er at opnå en tilknytning til arbejdsmarkedet.Bestemmelsen indebærer endvidere, at der ved indsatser forstås, at det på forhånd kan være defineret, hvilkeinitiativer og aktiviteter indsatserne omfatter. Det kan fx være i form af:•Støtte til virksomheder med henblik på at løse fysiske og psykiske arbejdsmiljøproblemer fxinden for ergonomi, reduktion af ulykker og stress•Forebyggelsespakker målrettet nedslidningstruede brancher og job, der trin for trin beskriveren indsats på en virksomhed med det formål at håndtere nedslidningsproblemer eller forebyggeulykker og/eller erhvervssygdomme på den pågældende arbejdsplads•Seniorpakker til virksomheder, der beskriver hvordan ledelse og medarbejdere kan skabebedre balance mellem belastninger og seniormedarbejderens arbejdskapacitet. Der kan også være
11
tale om andre tiltag, hvor personer på arbejdspladsen over 55 år kan opnå ændringer i opgaver m.v.med henblik på at øge deres lyst til at blive længere tid på arbejdsmarkedet.•Støtte til bl.a. kommunernes indsats overfor nedslidte eller arbejdsskaderamte borgere medhenblik på at kunne fastholde deres tilknytning til arbejdsmarkedet.•Støtte til indsatser overfor borgere, der p.g.a. langvarige sygdomsforløb m.v. er på kanten afarbejdsmarkedet. Eksempelvis vil det være muligt at støtte indsatser i kommunerne, der har tilformål at afdække arbejdsevnen hos en borger med henblik på at denne får fodfæste påarbejdsmarkedet. Støtten kan også gives i form af tilskud til en virksomhed, der tilbyder en borgerjob på nedsat tid, eller job med særlige hensyn.•Særlige tilsynsindsatser i forhold til nedslidning og psykisk arbejdsmiljø.•Handleplan mod arbejdsulykker i bygge- og anlægsbranchen.•Tidlig indsats over for mennesker, der rammes af en arbejdsskade eller erhvervssygdom.Beskæftigelsesministeren udpeger de særligt nedslidningstruede brancher på baggrund af oplysninger omblandt andet overhyppighed af førtidspension, langvarigt sygefravær og efterløn. Datagrundlaget udarbejdesaf Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i samarbejde med Arbejdstilsynet.Til stk. 2.Den foreslåede bemyndigelse til beskæftigelsesministeren giver hjemmel til at fastsætte nærmerebestemmelser, der kan sikre en effektiv og hensigtsmæssig drift af fonden.Med forslaget gøres reglerne for, hvordan støtte fra fonden tildeles, mere smidige. Formålet er at gørereglerne mere rummelige i forhold til at kunne indeholde ændringer i de tiltag, det politisk besluttes at støttefremover på et foranderligt arbejdsmarked.Udviklingen på arbejdsmarkedet kan medføre behov for ændringer i rammerne for fordeling, anvendelseog prioritering af fondens midler og opgaver. Det foreslås, at de nærmere bestemmelser,beskæftigelsesministeren finder behov for at fastsætte, kan udmøntes i fx en bekendtgørelse eller vejledning.Til stk.3.
indsatser indenfor rammerne af fondens formål. Det foreslås, at de nærmere bestemmelser,beskæftigelsesministeren finder behov for at fastsætte i medfør af denne bestemmelse, ligeledes kanudmøntes i fx en bekendtgørelse eller vejledning.
Den foreslåedebemyndigelse til beskæftigelsesministeren giver hjemmel til at vedtage mere konkrete
Til nr. 6Af den gældende § 4 fremgår, at fonden efter ansøgning tildeler økonomisk støtte til projekter ogaccepterer tilbud, der falder ind under fondens formål (stk. 1), at der – afhængigt af formål – kan ydes støttetil offentlige eller private virksomheder, foreninger og organisationer (stk. 2), og at beskæftigelsesministerenkan fastsætte regler om, hvem der kan indgive ansøgning om støtte (stk. 3).I § 4 a er indsat en bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om, at privatevirksomheder med under 50 ansatte kan få støtte til udgifter til ekstern bistand forbundet medvirksomhedernes ansøgninger om støtte til projekter eller tilbud i forbindelse med åbne udbud.I § 5 a er indsat en bemyndigelse til at beskæftigelsesministeren kan bestemme, at fonden skal iværksætteog afholde udgifter til særlige aktiviteter, der har til formål at forbedre virksomhedernes muligheder for atopnå støtte fra fonden, eller som har til formål at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning.Det foreslås, at §§ 4, 4 a og 5a ophæves. Da der lægges op til en større rummelighed i forhold til hvilkeindsatser, der kan støttes, er der behov for en større fleksibilitet i mulighederne for at tildele støtte. Lovensanvendelsesområde og muligheder for fastsættelse af retningslinjer herom er på den baggrund justeret ogbeskrevet i§§ 3og14,som erstatter §§ 4, 4 a og 5a.Til nr. 7Forslaget er en konsekvens af ændringen af§ 3.Der henvises til § 1, nr. 5.
12
Til nr. 8Forslaget er en konsekvens af, at fondens navn er foreslået ændret.Det fremgår af den gældende § 6, stk. 2, hvordan beløbsrammerne for fondens uddelinger er disponeret ifondens levetid.Det foreslås, at bestemmelsen ophæves som konsekvens af, at der i § 3, stk. 2, foreslås givet bemyndigelsetil fastsættelse af de overordnede rammer for fordeling og prioritering af fondens midler.Til nr. 9Fonden kan efter den gældende lovs § 8 afholde de nødvendige udgifter til sekretariatsbetjening og øvrigeadministrative udgifter samt eventuelle udgifter til honorering af bestyrelsens og de faglige rådgivendeudvalgs formand og medlemmer.De faglige rådgivende udvalg foreslås nedlagt, og som konsekvens heraf fjernes bestemmelsen omhonorering af de faglige rådgivende udvalgs formand og medlemmer.Til nr. 10Det fremgår af § 10, stk. 1, at bestyrelsen består af 17 medlemmer inklusiv formand. Af stk. 2 fremgår det,at beskæftigelsesministeren foretager udpegning af formand til fondens bestyrelse. Fremgangsmåden forbeskæftigelsesministerens udpegning af bestyrelsens medlemmer fremgår af stk. 3. Arbejdsmarkedets parterskal være repræsenteret i bestyrelsen med 12 medlemmer, hvoraf 6 indstilles af arbejdsgiverorganisationer,og 6 indstilles af lønmodtagerorganisationer. Ligeledes udpeges 4 repræsentanter efter drøftelse med Social-og Integrationsministeren (oprindeligt Socialministeren) og Ministeren for Sundhed og Forebyggelse(oprindeligt Indenrigs- og Sundhedsministeren). Efter stk. 4 udpeges der suppleanter for medlemmerne. Stk.5 fastsætter, hvad der skal ske ved enkelte medlemmers midlertidige forfald.Til stk. 1Det foreslås, at bestyrelsen fremover skal bestå af 10 medlemmer inklusiv formand. Det foreslås, atbeskæftigelsesministeren til bestyrelsen udpeger et medlem indstillet af Landsorganisationen i Danmark oget fra et medlemsforbund, et medlem indstillet af Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, etmedlem indstillet af Akademikernes Centralorganisation, et medlem indstillet af DanskArbejdsgiverforening, et medlem indstillet af Lederne, et medlem indstillet af Danske Regioner, et medlemindstillet af Kommunernes Landsforening og et medlem fra Danske Handicaporganisationer.Bestyrelsesmedlemmerne udpeges efter indstilling fra de relevante organisationer.Det foreslås, at der ikke fremover skal udpeges suppleanter for medlemmerne. Ved forfald tilenkeltstående, konkrete møder kan de udpegede medlemmer dog sende stedfortræder, som ikke behøver atvære udpeget af beskæftigelsesministeren. Baggrunden er et ønske om at skabe grundlag for en mere effektivfond.Til stk. 2Det foreslås, at beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede til bestyrelsen. Det foreslås, atbeskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede, som kan virke som sagkyndige inden for fondens område.Med de opgaver, som fonden fremover skal udføre, foreslås det, at beskæftigelsesministeren udpegertilforordnede fra relevante enheder i Beskæftigelsesministeriet, pt. Styrelsen for Fastholdelse ogRekruttering, Arbejdstilsynet og Beskæftigelsesministeriets departement. Hvis beskæftigelsesministerenfinder det relevant at udpege tilforordnede fra andre enheder i Beskæftigelsesministeriet eller andreministerier, kan sådanne udpeges, når de kan virke som sagkyndige inden for fondens område.Til stk. 3Det fremgår af den gældende § 12, stk. 1, at bestyrelsen udpeges for en periode af 4 år, samt hvad der skalske, hvis formand eller medlemmer går af i utide.
13
Det foreslås, at formanden og medlemmerne af bestyrelsen udpeges for en periode af op til fire år og at derkan ske genudpegning. Hvis formanden eller et medlem af bestyrelsen permanent udtræder af bestyrelsen førudløbet af perioden, kan en afløser udpeges for den resterende del af perioden.Til stk. 4Det fremgår af den gældende § 12, stk. 2, at beskæftigelsesministeren fastsætter en forretningsorden forbestyrelsens virke.Det foreslås, at fonden selv udarbejder sin egen forretningsorden, som skal godkendes afbeskæftigelsesministeren. Forretningsordenen skal være udarbejdet senest 1. april 2013.Til nr. 11Til § 11Det fremgår af den gældende § 11, at der knyttes tilforordnede fra de berørte ministerområder samtFinansministeriet til bestyrelsen. De virker som sagkyndige inden for fondens område og har ikke stemmeret.Det foreslås, at regler om tilforordnede fremover skal fremgå af§ 10, stk. 2.Der henvises til § 1, nr. 10ovenfor.Til § 12Udpegningsperiode og fastsættelse af forretningsorden fremgår af den gældende § 12, og reglerne heromforeslås at fremgå af § 10, stk. 2 og 3. Der henvises til § 1, nr. 10.Til nr. 12Til stk. 1Af den gældende § 13, stk. 1, fremgår, hvor mange medlemmer fra arbejdsgiver- oglønmodtagerorganisationer samt medlemmer udpeget af ministerierne, der skal være til stede, for atbestyrelsen er beslutningsdygtig.Det foreslås, at bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsen er til stede.De ændrede regler om beslutningsdygtighed giver en mere fleksibel beslutningsproces.Til stk. 2Det fremgår af den gældende § 13, stk. 2, at bestyrelsen træffer afgørelse efter flertallets beslutning. Er derstemmelighed ved en afstemning, er formandens stemme afgørende.Denne bestemmelse foreslås uændret.Til stk. 3.Det fremgår af den gældende § 17, at bestyrelsen kan bemyndige formanden og sekretariatet til at træffeafgørelser på bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.Det foreslås, at indholdet af den gældende § 17, fremover skal fremgå af§ 13, stk. 3.Til nr. 13Til stk. 1Det fremgår af den gældende § 14, stk. 1, at bestyrelsen udarbejder en årlig handlingsplan, der indeholderde overordnede retningslinjer for fondens virke, og hvor bestyrelsens strategiske satsninger fremgår.Det foreslås i § 14, stk. 1, at bestyrelsen kan udmelde særlige indsatsområder inden for de midler, somfonden administrerer efter § 3, stk. 2. Dette indbefatter forslag til prioritering af fondens indsats påhovedområder i overensstemmelse med de politiske forhandlinger. I det omfang det politisk er vedtaget, atfonden støtter indsatser i andet statsligt regi, skal bestyrelsen ikke udmelde særlige indsatsområder ellerprioritere fondens indsats.
14
Til stk. 2Det fremgår af § 14, stk. 2, at bestyrelsen har til opgave at sikre, at de midler, som fonden administrerer,anvendes til projekter, der er relevante i forhold til retningslinjerne i handlingsplanen, herunder destrategiske satsninger.Det foreslås, at bestyrelsen bemyndiges til at fastsætte kriterier for tildeling af de midler, fondenadministrerer, til de politisk vedtagne indsatser, jf. § 3, stk. 2, og til på baggrund af disse kriterier bevilgestøtte efter ansøgning.I forbindelse med målretningen af fonden foreslås det, at støtte til arbejdsmiljørådgivning samtforebyggelsespakker målrettes virksomheder inden for nedslidningstruede brancher og job. For så vidt angårindsatser overfor seniorer og borgere på kanten af arbejdsmarkedet, er det hensigten, at alle virksomheder vilkunne søge.Til stk. 3Det fremgår af den gældende § 18, stk. 1 og 2, at bestyrelsen afgiver en årsberetning, der oplyser omfondens arbejde og om anvendelsen af fondens midler. Af stk. 2 fremgår det, at årsberetningen hvert år skaludsendes og offentliggøres inden for en frist, der fastsættes af beskæftigelsesministeren.Det foreslås, at den gældende § 18, stk. 1 og 2, fremover skal fremgå af § 14, stk. 3, dog med den ændringat fristen for offentliggørelsen af beretningen fremgår direkte af lovens § 14, stk. 3.Til stk. 4Det fremgår af den gældende § 18, stk. 3, at bestyrelsen ud over at udgive en årsberetning også skalinformere om resultaterne af de projekter, der ydes støtte til, fx via en hjemmeside for fonden, konferencerm.v.Det foreslås, at den gældende § 18, stk. 3, fremover skal fremgå af § 14, stk. 4, dog med den tilføjelse, atbestyrelsen ud over at informere om resultaterne af de projekter, der er ydet støtte til, også skal udbrederesultatet af de aktiviteter m.v., som fonden har tildelt midler.Til nr. 14Det følger af den gældende § 15, stk. 1, at bestyrelsen skal vurdere relevansen af de konkrete ansøgninger,som de faglige rådgivende udvalg har fundet fagligt velkvalificerede. Bestyrelsen foretager en vurdering af,om et ansøgt projekt er relevant i forhold til fondens formål om at forebygge nedslidning. Der sker hermedogså en prioritering af ansøgningerne inden for de midler, der er afsat.Det følger af den gældende § 15, stk. 2, at bestyrelsen fastsætter retningslinjer for vurdering af ansøgningerog tilbud.Som følge af fondens ændrede opgaver, foreslås det, at§ 15ophæves.Til nr. 15Det følger af § 16, at bestyrelsen i forbindelse med sine opgaver kan rådføre sig med de faglige rådgivendeudvalg eller med relevante myndigheder eller eksperter.Som følge af forslaget om, at de faglige rådgivende udvalg udgår, jf. nr. 17, foreslås det, at bestyrelsen iforbindelse med varetagelsen af sine opgaver kan rådføre sig med relevante myndigheder eller eksperter.Til nr. 16Til § 17Det foreslås, at indholdet af den gældende § 17, fremover skal fremgå af § 13, stk. 3. Der henvises til § 1,nr. 12.Til § 18
15
Det foreslås, at indholdet af den gældende § 18, fremover skal fremgå af § 14, stk. 2 og 3. Der henvises til§ 1, nr. 13.Til § 19Det følger af den gældende § 19, stk. 1, at der årligt skal være politiske forhandlinger om fordeling ogprioritering af fondens midler og opgaver.Det følger af den gældende § 19, stk. 2, at bestyrelsen udarbejder en årlig redegørelse til brug for de årligepolitiske forhandlinger om fordeling og prioritering af fondens midler og opgaver.Af den gældende § 19, stk. 3, fremgår det, at beskæftigelsesministeren fastsætter en frist for, hvornårredegørelsen skal være udarbejdet.Det foreslås, at beskæftigelsesministerens fastsættelse af de overordnede rammer for fordeling ogprioritering af fondens midler og opgaver samt bestyrelsens udarbejdelse af en årlig redegørelse oghandlingsplan nu reguleres i § 3, stk. 2, og § 14, stk. 3. Der henvises til § 1, nr. 5 og nr. 13.Til nr. 17I den gældende § 20 er de nærmere regler for udpegning og regler om de faglige rådgivende udvalg fastsat.Det fremgår af den gældende § 21, at de faglige rådgivende udvalg skal sikre kvaliteten i de projekter, derfår støtte fra fonden.Af den gældende § 22 følger det, at beskæftigelsesministeren fastsætter en forretningsorden for de fagligerådgivende udvalg.Det foreslås, at de faglige udvalg nedlægges som konsekvens af, at støtten fra fonden primært vil gå tilforuddefinerede indsatser, som allerede er fagligt vurderet og beskrevet. Det vurderes, at den nødvendigefaglige vurdering på den baggrund vil kunne varetages af fondens sekretariat i kombination med bestyrelsensmulighed for at rådføre sig med relevante myndigheder eller eksperter.Til nr. 18Det fremgår af den gældende § 23, at beskæftigelsesministeren udpeger et sekretariat, som skal sikrekoordination af arbejdet i bestyrelsen og de faglige rådgivende udvalg.Som følge af forslaget om, at de faglige udvalg nedlægges, jf. § 1, nr. 17, foreslås det, at anførelsen af defaglige rådgivende udvalg udgår af § 23.Til nr. 19Af den gældende § 24, stk. 1, fremgår sekretariatets opgaver i forbindelse med behandling af ansøgninger.Af stk. 2 fremgår, at sekretariatet udarbejder retningslinjer om bl.a. krav til og vejledning om ansøgninger.Til stk. 1Det foreslås, at sekretariatet fortsat fastsætter retningslinjer om ansøgningers indhold og form og ydervejledning og retningslinjer om fondens udbetalinger.Til stk. 2Det foreslås, at bestemmelsens opbygning ændres, og at der til bestemmelsen føjes den administrativeadgang til formalitetsafslag, som i dag fremgår af lovens § 30, stk. 1. Baggrunden er, at § 30 foreslåsophævet. Der henvises til § 1, nr. 20.Til stk. 3.Det foreslås, at fondens sekretariat bemyndiges til at forestå overførslerne til de relevante virksomheder ogtil i den forbindelse at fastsætte retningslinjer herfor. I det omfang indsatser gennemføres af andremyndigheder, overføres de tilhørende midler via en intern statslig overførsel på finansloven. Bestemmelsenforeslås at gælde både politisk vedtagne indsatser, jf. § 3, stk. 2, og de indsatser bestyrelsen for fondenvedtager at støtte, jf. § 14, stk. 2.Formålet er at sikre en enkel og smidig administration.
16
Til nr. 20De nuværende bestemmelser retter sig mod indkaldelse af projektansøgninger, som de kendes i fonden idag. Da det foreslås, at der fremover primært skal fokuseres på forud definerede indsatser, vil der ikke værebehov for bestemmelserne, som derfor foreslås ophævet. I tilfælde af at udviklingen på arbejdsmarkedetskulle tilsige, at der igen indkaldes projektansøgninger i åbne ansøgningsrunder, vurderes det, at der i deforeslåede § 3, stk. 2, § 14, stk. 1 og 2, og § 24 vil være hjemmel til udarbejde retningslinjer for sådannerunder.Til nr. 21Ændringen foreslås som konsekvens af forslaget om, at fonden fremover primært støtter forud defineredeindsatser. Den foreslåede ordlyd kan rumme fondens tilsyn med både de nytænkte indsatser og de hidtidigeprojekter. I det omfang fonden støtter indsatser i andet statsligt regi, forudsættes det, at tilsynet medmidlernes anvendelse sker i dette regi.Til nr. 22Foreslås ændret som konsekvens af, at bestemmelsen i den nuværende § 30, stk. 1 foreslås flyttet til § 24,stk. 2.
Til § 2Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.Til stk. 2I forbindelse med oprettelsen af Forebyggelsesfonden ved lov nr. 87 af 30. januar 2007, blev ordningenanmeldt til Europa-Kommissionen, da ordningen kan indebære statsstøtte til virksomheder.De foreslåede ændringer af de formål og projekter, som fonden kan yde støtte til, skal derfor ligeledesgodkendes af Europa-Kommissionen, før ændringerne kan iværksættes.Det foreslås derfor, at beskæftigelsesministeren fastsætter ikrafttrædelsen af de bestemmelser, der vedrørerstøtte til virksomheder, og som derfor skal godkendes af Europa-Kommissionen.
17