Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 53
Offentligt
1195410_0001.png
1195410_0002.png
1195410_0003.png
1195410_0004.png
NOTAT
12. december 2012
Referat af EPSCO-rådsmødet den 6. december 2012(beskæftigelses- og socialdelen)
J.nr. 2012-9566JAIC/rmh

Generelt

Rådsmødet blev afviklet planmæssigt og uden de store overraskelser. Som ventet il-lustrerede den orienterende debat om håndhævelsesdirektivet, at der er store me-ningsforskelle medlemslande imellem. Under eftermiddagens debat om Europa2020 bakkede ministrene generelt op om den netop vedtagne vækstredegørelse ogbekræftede vigtigheden af EPSCO rådets rolle.Rådet tog formandskabets orientering om PSCI til efterretning. Rådskonklusioner-ne om vold mod kvinder og rådserklæringen om aktiv aldring blev vedtaget. Rådettog fremskridtsrapporterne om Antidiskriminationsdirektivet og om Den europæi-ske Globaliseringsfond til efterretning.Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen deltog fra dansk side.

Drøftelse af håndhævelsesdirektivet med fokus på artikel 9 og 12.

Formandskabet understregede sagens vigtighed, men bemærkede at man ikke hav-de kunnet gøre fremskridt i relation til artikel 9 og artikel 12 i direktivet, hvorforman opfordrede til en konstruktiv debat, som kunne danne basis for arbejdet underdet irske formandskab.Artikel 9En række lande (inkl. Kommissionen) argumenterede for, at listen over tilladtekontrolforanstaltninger i artikel 9 burde væreudtømmende(lukket liste) for at sikregennemsigtighed i de nationale systemer og mindske de administrative byrder forvirksomhederne. Det blev ligeledes understreget, at en ikke-udtømmende liste vilhave negativ indflydelse på konkurrenceevnen for de virksomheder, der udstatione-rer medarbejdere. Enkelte lande i denne gruppe viste sig dog villige til at finde etkompromis.På den anden side stod en gruppe lande (herunder DK), der argumenterede for, atlisten over tilladte kontrolforanstaltninger i artikel 9ikke burde være udtømmende(åben liste) for at sikre, at direktivet har den nødvendige fleksibilitet, således at detløbende kan tilpasses udviklingen på arbejdsmarkedet. Dette var afgørende for athindre, at virksomhederne finder metoder til omgåelse af direktivet. Fra dansk sideblev det fremhævet, at det var vigtigt med et åbent arbejdsmarked, men også at derfindes problemer med bedrageri og uhæderlige virksomheder i alle lande, og nårdisse virksomheder krydser grænserne, giver det nogle udfordringer. Derfor var detogså nødvendigt at sikre et bedre administrativt samarbejde landene imellem. Ogsåi denne gruppe lande var der en mindre gruppe, som erklærede villige til at finde etkompromis.
Artikel 12Kommissionen (ved kommissær Andor) argumenterede for at indføre solidariskansvar (kædeansvar), idet det var et problem, at arbejdstagere ikke kunne rette løn-krav mod arbejdsgivere, som var forsvundet eller aldrig havde eksisteret.En række lande varpositive i forhold til indførelse af hæftelsesansvari artikel 12.Det blev bl.a. fremført, at bestemmelsen var meget vigtig for at sikre rimelig kon-kurrence mellem virksomhederne. Enkelte lande foreslog en gradvis indførelse afsolidarisk ansvar.Fra dansk side blev det fremhævet, at man ikke havde regler om solidarisk ansvar,men at man evt. – i lyset af en fælles anbefaling fra de danske parter – ville kunnetilslutte sig en bestemmelse i det omfang, kontrol med registrering i RUT-registretkunne tælle som nødvendig omhu.En anden gruppe lande varnegativt stemt overfor indførelse af solidarisk hæftel-sesansvari artikel 12, da det kunne medføre en skævvridning, hvis det udelukken-de fandt anvendelse på udenlandske arbejdsgivere. Enkelte lande mente, at det bur-de være frivilligt, om man ville indføre solidarisk ansvar eller ej.

Den Europæiske Globaliseringsfond (EGF, del af MFF)

Formandskabet takkede for medlemslandenes aktive deltagelse på arbejdsgruppe-niveau, men bemærkede, at forhandlingerne om EGF var begrænset af MFF-forhandlingerne. Formandskabet havde finpudset en række bestemmelser, men dervar lang vej endnu.

Programme for Social Change and Innovation (PSCI, del af MFF)

Formandskabet erindrede om, at der blev opnået en delvis generel indstilling underdansk formandskab og fortalte, at forhandlingerne med Europa-Parlamentet nu varpåbegyndt. Formandskabet forklarede, at der i vidt omfang var enighed om mikro-finansieringsaksen, og at forhandlingerne om EURES og delegerede retsakter varpåbegyndt.Kommissionen (ved kommissær Andor) forventede vanskelige forhandlinger omnavnlig Europa-Parlamentets ønske om delegerede retsakter og forslaget om en nyungdomsakse i programmet.

Antidiskriminationsdirektivet

Formandskabet forklarede, at anvendelsesområdet var præciseret ved, at det nufremgik, at direktivet fandt anvendelse påadgangentil sociale tjenesteydelser oguddannelsesområdet.Kommissær Andor forklarede på vegne af Kommissær Reding, at det med dennepræcisering skulle være klart, at direktivet nu holdt sig indenfor hvad der var EU’skompetence. Diskrimination hørte hverken til på arbejdsmarkedet eller generelt, ogkommissæren understregede vigtigheden af at gøre tekniske fremskridt med direk-tivet, så længe der ikke er politiske fremskridt.Enkelte lande bemærkede, at der ikke var gjort fremskridt i forhandlinger de sene-ste fem år, og at direktivet i alle tilfælde var i strid med nærhedsprincippet, hvorfor2
forhandlingerne burde stoppe nu. Heroverfor stod enkelte andre lander, der støttedefortsættelsen af arbejdet med direktivet på europæisk niveau, da forskelsbehandlingikke hørte til i Europa.

Rådskonklusioner om vold mod kvinder

Formandskabet havde på baggrund af rapporten fra ligestillingsinstituttet (EIGE)set på, hvordan man kunne støtte arbejdet med bekæmpelse af vold mod kvinder.Arbejdet baserede sig endvidere på arbejdet under det forrige danske formandskabi 2002. Resultatet af dette var den nærværende rådskonklusionen, hvor der blandtandet fokuseredes på støtteforanstaltninger til ofre, men også på forebyggelse og påmænds ansvar for at sige fra overfor vold mod kvinder.

Europa 2020-diskussion

Formandskabet præsenterede rammen for drøftelserne i formandskabsnoten oghenviste i øvrigt til de nyligt vedtagne rapporter fra Kommissionen, henholdsvisDen årlige Vækstredegørelse, Fællesrapporten om Beskæftigelse og Ungepakken.Kommissionen (ved kommissær Andor) oplyste, at Den årlige Vækstredegørelseville blive debatteret på DER i den kommende uge. Kommissæren understregede,at de beskæftigelsesmæssige og sociale elementer var centrale i Den årlige Vækst-redegørelse for 2013 og understregede i den forbindelse vigtigheden af sociale sik-kerhedsnet.Kommissær Andor præsenterede endvidere den netop vedtagneUngdomsbeskæfti-gelsespakke.Til grund for pakken lå nogle meget foruroligende tal om unges be-skæftigelse, og der var derfor brug for at handle nu. Kommissæren fremhævedesom forventet navnlig forslaget til en rådshenstilling om en unge-garanti, hvor hanopfordrede Rådet til at vedtage denne – og dermed sikre, at unge indenfor 4 måne-der får job- eller uddannelsestilbud. Kommissæren påpegede, at udgifterne hertilville blive opvejet af resultatet. Kommissæren oplyste ligeledes, at det kommendeirske formandskab havde påtaget sig at arbejde hurtigt med forslaget med henblikpå vedtagelse på EPSCO ultimo februar 2013, hvilket blev bekræftet at den irskeminister. Yderligere lagde Kommissionen op til bedre forhold for praktikophold oglærlingeuddannelser, og man havde iværksat en 2. høring af parterne på europæiskplan vedr. førstnævnte, ligesom Kommissionen lagde op til en videreudvikling af”Dit første EURES-job”.Delegationerne var overordnet positive over Den årlige Vækstredegørelse, Beskæf-tigelsesrapporten og Ungepakken. Flere lande redegjorde for de konkrete initiativer(navnlig på pensionsområdet), der var iværksat på baggrund af dette års landespeci-fikke anbefalinger.Det indkommende irske formandskab oplyste, at man ville bestræbe sig på en så ef-fektiv gennemførelse af det 3. europæiske semester som muligt. Vedr. EPSCO’srolle var man af den opfattelse, at også EPSCO i tillæg til ECOFIN skulle adressereområderne løn og pensioner. Vedr. ungepakken bekræftede den irske minister, atman ville sætte forslaget om en unge-garanti på dagsordenen for EPSCO mødet ifebruar 2013.Delegationerne bakkede generelt op om hensigten med ungepakken, herunder for-slaget til en unge-garanti, som fik positive ord med på vejen. Det blev dog bemær-3
ket, at man naturligvis skulle studere detaljerne nærmere. Kun et enkelt land ud-trykte bekymring for de byrder, en unge-garanti kunne betyde for medlemsstaterne,mens et andet land understregede, at dele af ungepakken skulle kunne implemente-res under hensyntagen til nationale forhold.Formandskabet konkluderede, at alle medlemslande anerkendte behovet for at fort-sætte indsatsen, men at diskussionen også havde vist at der var særtræk i de for-skellige lande, som følge af forskellige udgangspunkter. Formanden pegede på vig-tigheden af at fortsætte med initiativer til bekæmpelse af arbejdsløsheden, navnligfor de unge og fandt, at der var sendt et klart budskab fra ministrene om, at manville fortsætte erfaringsudvekslingen.

Rådserklæring om aktiv aldring

Formandskabet forklarede, at det europæiske år om aktiv aldring var starten på til-tag omkring aktiv aldring, og at arbejdet ikke sluttede med udgangen af året. Manhavde fokuseret på beskæftigelse, solidaritet mellem generationer og sundhedsdi-mensionen.Kommissær Andor bemærkede, at erklæringen og de vejledende principper skullefungere som en tjekliste for medlemslandene.
4