Artikel 12Kommissionen (ved kommissær Andor) argumenterede for at indføre solidariskansvar (kædeansvar), idet det var et problem, at arbejdstagere ikke kunne rette løn-krav mod arbejdsgivere, som var forsvundet eller aldrig havde eksisteret.En række lande varpositive i forhold til indførelse af hæftelsesansvari artikel 12.Det blev bl.a. fremført, at bestemmelsen var meget vigtig for at sikre rimelig kon-kurrence mellem virksomhederne. Enkelte lande foreslog en gradvis indførelse afsolidarisk ansvar.Fra dansk side blev det fremhævet, at man ikke havde regler om solidarisk ansvar,men at man evt. – i lyset af en fælles anbefaling fra de danske parter – ville kunnetilslutte sig en bestemmelse i det omfang, kontrol med registrering i RUT-registretkunne tælle som nødvendig omhu.En anden gruppe lande varnegativt stemt overfor indførelse af solidarisk hæftel-sesansvari artikel 12, da det kunne medføre en skævvridning, hvis det udelukken-de fandt anvendelse på udenlandske arbejdsgivere. Enkelte lande mente, at det bur-de være frivilligt, om man ville indføre solidarisk ansvar eller ej.Den Europæiske Globaliseringsfond (EGF, del af MFF)
Formandskabet takkede for medlemslandenes aktive deltagelse på arbejdsgruppe-niveau, men bemærkede, at forhandlingerne om EGF var begrænset af MFF-forhandlingerne. Formandskabet havde finpudset en række bestemmelser, men dervar lang vej endnu.Programme for Social Change and Innovation (PSCI, del af MFF)
Formandskabet erindrede om, at der blev opnået en delvis generel indstilling underdansk formandskab og fortalte, at forhandlingerne med Europa-Parlamentet nu varpåbegyndt. Formandskabet forklarede, at der i vidt omfang var enighed om mikro-finansieringsaksen, og at forhandlingerne om EURES og delegerede retsakter varpåbegyndt.Kommissionen (ved kommissær Andor) forventede vanskelige forhandlinger omnavnlig Europa-Parlamentets ønske om delegerede retsakter og forslaget om en nyungdomsakse i programmet.Antidiskriminationsdirektivet
Formandskabet forklarede, at anvendelsesområdet var præciseret ved, at det nufremgik, at direktivet fandt anvendelse påadgangentil sociale tjenesteydelser oguddannelsesområdet.Kommissær Andor forklarede på vegne af Kommissær Reding, at det med dennepræcisering skulle være klart, at direktivet nu holdt sig indenfor hvad der var EU’skompetence. Diskrimination hørte hverken til på arbejdsmarkedet eller generelt, ogkommissæren understregede vigtigheden af at gøre tekniske fremskridt med direk-tivet, så længe der ikke er politiske fremskridt.Enkelte lande bemærkede, at der ikke var gjort fremskridt i forhandlinger de sene-ste fem år, og at direktivet i alle tilfælde var i strid med nærhedsprincippet, hvorfor2