Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1179636_0001.png
1179636_0002.png
1179636_0003.png
1179636_0004.png
1179636_0005.png
1179636_0006.png
1179636_0007.png
1179636_0008.png
1179636_0009.png
1179636_0010.png
1179636_0011.png
1179636_0012.png
1179636_0013.png
1179636_0014.png
1179636_0015.png
1179636_0016.png
1179636_0017.png
1179636_0018.png
1179636_0019.png
1179636_0020.png
1179636_0021.png
1179636_0022.png
1179636_0023.png
1179636_0024.png
1179636_0025.png
1179636_0026.png
1179636_0027.png
1179636_0028.png
1179636_0029.png
1179636_0030.png
1179636_0031.png
1179636_0032.png
1179636_0033.png
1179636_0034.png
1179636_0035.png
1179636_0036.png
Udkast - 12. november 2012Fremsat den ………….. af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omdigital indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefraværsamt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efterbarselloven og forskellige andre love(Digital kommunikation om tilskudsordninger m.v.)§1I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 706 af 28.juni 2012, foretages følgende ændringer:1.Efter § 10 a indsættes ikapitel 4 a:”§ 10 b.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om obligatoriskanvendelse af digital kommunikation mellem kommunen, arbejdsgivere ogselvstændigt erhvervsdrivende om tilskud m.v. efter denne lov. Ministerenkan herunder fastsætte regler om obligatorisk anvendelse af et bestemtdigitalt system.”2.I§ 110, stk. 2,ændres ”kapitel 12, 14” til: ”kapitel 12-14”.§2I lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefraværsamt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efterbarselloven, jf. lovbekendtgørelse nr. xx af xx. november 2012, foretagesfølgende ændringer:1.Lovenstitelaffattes således:”Lovom NemRefusion”.2.Overalt i loven ændres ”SDPI-løsningen” til: ”NemRefusion”.3.I§ 1, stk. 1,ændres ”til brug for anmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven(SDPI-løsningen)” til: ”NemRefusion”.4.§ 1, stk. 2, nr. 1-3,affattes således:”Stk.2.Formålet med NemRefusion er
1
1) at give arbejdsgiveren, den selvstændigt erhvervsdrivende ogarbejdsløshedskassen administrative lettelser ved afgivelse af oplysninger tilkommunen og Udbetaling Danmark,2) at overføre oplysningerne fra arbejdsgiveren, den selvstændigterhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen til kommunen og UdbetalingDanmark,3) at give kommunen og Udbetaling Danmark administrative lettelser vedmodtagelse og behandling af sager og”.5.I§ 2og§ 9, stk. 1,ændres ”SDPI-løsningens” til: ”NemRefusions”.6.§ 3affattes således:”§3.Kommunen har pligt til at modtage indberetninger og dokumentationvia NemRefusion til brug for kommunens sagsbehandling.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KLnærmere regler om kommunens pligt til at modtage data, til at levereoplysninger om resultatet af kommunens behandling af indberetningernetilbage til NemRefusion og til systemet for Validering af Atypisk Sygefraværsamt til at foretage stikprøver af indberetningerne.Stk. 3.Udbetaling Danmark har pligt til at modtage indberetninger ogdokumentation via NemRefusion til brug for Udbetaling Danmarkssagsbehandling.Stk. 4.Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om UdbetalingDanmarks pligt til at modtage data, til at levere oplysninger om resultatet afUdbetaling Danmarks behandling af indberetningerne tilbage tilNemRefusion og til at foretage stikprøver af indberetningerne.”7.§ 4, stk. 1,affattes således:”§4.Den enkelte kommune er dataansvarlig efter persondataloven for dedata i NemRefusion, som skal anvendes i kommunens sagsbehandling.”8.§ 5affattes således:”§5.Arbejdsgiveren, den selvstændigt erhvervsdrivende ogarbejdsløshedskassen skal i det omfang, det fremgår af anden lovgivning,anvende NemRefusion ved afgivelse af oplysninger, ansøgninger m.v. tilkommunen eller Udbetaling Danmark.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KL ogUdbetaling Danmark nærmere regler om arbejdsgiverens, den selvstændigterhvervsdrivendes og arbejdsløshedskassens anvendelse af NemRefusion.”9. I§ 14, stk. 2,indsættes efter ”kommunerne”: ”og Udbetaling Danmark”.
§3I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 653 af 26. juni 2012, somændret ved § 15 i lov nr. 326 af 11. april 2012 og § 5 i lov nr. 928 af 18.september 2012, foretages følgende ændringer:1.§ 11, stk. 3, 2. pkt.,affattes således:”Skeranmeldelsen via NemRefusion, sendes oplysningsskemaet fraNemRefusion til den sygemeldte umiddelbart efter anmeldelsen.”2
2.Overalt i loven ændres ”SDPI-løsningen” til: ”NemRefusion”.§4I barselloven, jf. lovbekendtgørelse nr. xx af xx. november 2012, foretagesfølgende ændring:1.Overalt i loven ændres ”SDPI-løsningen” til: ”NemRefusion”.§5Loven træder i kraft 2. april 2013.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets indhold2.1. Ændringer i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats2.1.1. Digital kommunikation mellem kommunen og arbejdsgivere samtselvstændigt erhvervsdrivende om tilskud m.v.2.1.1.1. Gældende regler2.1.1.2. Den foreslåede ordning2.1.1.3. Digitalisering af tilskudsordningerne set i forhold tilpersondataloven2.1.2. Fastsættelse af frister for anmodning om udbetaling af tilskud m.v.2.1.2.1. Gældende regler2.1.2.2. Den foreslåede ordning2.1.2.3. Kontrol med udbetaling af tilskud m.v.2.2. Ændringer i lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelseaf sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpengeefter barselloven (SDPI-loven)2.2.1. Gældende regler2.2.2. Den foreslåede ordning2.3. Konsekvensændringer i sygedagpengeloven og barselloven3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema
4
1. IndledningPå baggrund af Folketingsvedtagelse V 82 (2009-2010) om digitalisering afden offentlige sektor, indgik den daværende regering, KL og DanskeRegioner aftalen om Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2011-2015.Aftalen blev den 26. oktober 2011 tiltrådt af den nuværende regering.Dette lovforslag er et led i udmøntningen af Den FællesoffentligeDigitaliseringsstrategi. Formålet er at sikre, at kommunikationen mellemkommuner, arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende omtilskudsordninger m.v. efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vil kunneske digitalt.På syge- og barseldagpengeområderne har det siden 1. september 2011 væretobligatorisk for arbejdsgiverne at anmode om udbetaling af refusion m.v.digitalt fra kommunen. Dette sker via en digital løsning, som ejes og drivesaf et af KL 100 pct. ejet aktieselskab med hjemmel i lov om digitalindberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodningom refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven (SDPI-loven).Den digitale løsning omtales i lovgivningsmæssig sammenhæng som SDPI-løsningen, mens løsningen i forhold til brugerne kendes under navnetNemRefusion, fx påwww.virk.dkog på løsningens hjemmesidewww.nemrefusion.dk. I det følgende omtales SDPI-løsningen derfor somNemRefusion.Lovforslaget indebærer, at beskæftigelsesministeren får en generelbemyndigelse til, at der administrativt kan fastsættes regler om, atarbejdsgiveres og selvstændigt erhvervsdrivendes anmodninger omudbetaling af tilskud m.v. efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skalforegå digitalt.Dermed vil de nuværende papirbaserede anmodninger om tilskud tilkommunen kunne afløses af en digital proces, hvor den digitaleindberetningsløsning NemRefusion vil blive anvendt.Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil i førsteomgang omhandle anmodninger om løntilskud og tilskud til fleksjob tilkendtfør 1. januar 2013 efter kapitel 10 og 13 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats. Det er hensigten, at arbejdsgiverne og selvstændigterhvervsdrivende i den første periode tilbydes den digitale ordning påfrivillig basis. På et senere tidspunkt vil ordningen gøres obligatorisk, påsamme måde som det i dag er tilfældet ved anmeldelse af en medarbejderssygefravær, og ved arbejdsgiveres anmodning om refusion af sygedagpengeog dagpenge efter barselloven.Kommunerne vil være forpligtet til at kunne modtage anmodninger omudbetaling af løntilskud og tilskud til fleksjob digitalt, fra det tidspunktløsningen tilbydes som en frivillig løsning for arbejdsgiverne.Ifølge et kommissorium under Styregruppen for Tværoffentlige Samarbejder(STS) er det KL, der udvikler digitaliseringen for så vidt angår anmodningerom løntilskud og tilskud til fleksjob.5
Styregruppen for Tværoffentligt Samarbejde (STS) har godkendt”Kommissorium for projekt vedr. automatiseret sagsbehandling på refusions-og tilskudsområdet”, som giver KL mandat til videreudvikling afNemRefusion, så den også kan fungere som arbejdsgivernes digitaleindberetningsplatform for tilskud til fleksjob og løntilskud. Det er planenifølge kommissoriet, at der skal være mulighed for senere udbredelse af it-understøttelsen til andre ydelsesområder, fx voksenlærlinge og andretilskudsordninger inden for beskæftigelsesområdet.Forslaget til bemyndigelsesreglen er derfor udformet således, at der vil væremulighed for senere at fastsætte administrative regler om digitalkommunikation mellem kommune, arbejdsgivere og selvstændigterhvervsdrivende om andre tilskuds- og refusionsordninger efter lov om enaktiv beskæftigelsesindsats.Sammen med det kommunale IT-fællesskab KOMBIT A/S har KLudarbejdet et udkast til løsningsforslag, ifølge hvilket faciliteterne iNemRefusion genbruges. KOMBIT A/S er et ikke-finansielt aktieselskab,som er 100 pct. ejet af KL.Fokusområde 6 i Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi omhandler ”Endigital, effektiv og forenklet beskæftigelsesindsats”, og der er fastsat trepejlemærker for området frem mod 2015, hvorefterborgerne og virksomhederne skal opleve den digitale kommunikationmed jobcentrene som let og overskuelig,der skal gennemføres en forenkling af udbetalingen afforsørgelsesydelser. Dette skal ske igennem en fortsat samling ogautomatisering af sagsbehandlingen samt via velfungerendeselvbetjeningsløsninger,smartere it-løsninger og enklere regler skal sikre mindre socialt snyd ogfærre fejl i udbetalingerne i de offentlige ydelser.
Pejlemærkerne understøttes af i alt seks initiativer. De skal samlet setbidrage til at sikre en velfungerende beskæftigelsesindsats og effektivitet påydelsesområder, hvor ansvaret for fastlæggelsen af de overordnede rammerer placeret indenfor forskellige ministerområder, og hvor sagsbehandlingentypisk foregår i kommunerne og delvist i Udbetaling Danmark.De seks initiativer omhandler følgende:Bedre it-understøttelse af jobcentrene (6.1)Digital selvbetjening hos Udbetaling Danmark (6.2)eIndkomst fjerner dobbeltarbejde (6.3)Digitale anmodninger om refusion og løntilskud (6.4)Bedre selvbetjeningsmuligheder for borgerne (6.5)Effektiv screening for snyd (6.6.)
Nærværende lovforslag er en udmøntning af initiativ 6.4.
6
2. Lovforslagets indhold2.1. Ændringer i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats2.1.1. Digital kommunikation mellem kommunen og arbejdsgivere samtselvstændigt erhvervsdrivende om tilskud m.v. efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats2.1.1.1. Gældende reglerNår private og offentlige arbejdsgivere samt selvstændigt erhvervsdrivendeanmoder kommunen om udbetaling af løntilskud eller tilskud til fleksjob,sker det i dag med papirblanketter, der sendes med posten eller afleveres ikommunen. Der er således tale om en manuel proces.2.1.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at der skabes en generel bemyndigelse i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats til, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler omobligatorisk anvendelse af digital kommunikation mellem arbejdsgiverne, deselvstændigt erhvervsdrivende og kommunerne i forbindelse medanmodning og udbetaling af tilskud m.v. efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats.En generel bemyndigelse vil medvirke til at sikre, at lovgivningen kan følgeden teknologiske udvikling. Derudover er en generel bemyndigelse ioverensstemmelse med Folketingsvedtagelse V 82 (2009-2010) om en nyfællesoffentlig digitaliseringsstrategi. Heraf fremgår, at digitale løsningerskal bidrage til at sikre fælles data og viden på tværs af kommunerne,arbejdsløshedskasser og andre aktører, så indsatsen for borgere ogvirksomheder bliver effektiv og koordineret.I dag bruger både arbejdsgivere, de selvstændigt erhvervsdrivende ogkommuner mange ressourcer på at anmode om løntilskud og tilskud tilfleksjob fra kommunen. Hensigten er, at det skal gøres mere enkelt ogdigitalt, så både arbejdsgiverne, selvstændigt erhvervsdrivende ogkommunerne sparer tid. Målet er, at den manuelle proces fra sommeren2013 afløses af en digital proces baseret på Nemrefusion.Inden det bliver gjort obligatorisk at anvende NemRefusion, er det hensigten,at det i en kortere periode, fx ½ år, skal være frivilligt for arbejdsgiverne ogselvstændigt erhvervsdrivende at anvende NemRefusion ved anmodning omudbetaling af løntilskud og tilskud til fleksjob. Dermed følges den sammemodel, som blev anvendt i forbindelse med etableringen af NemRefusion ogarbejdsgivernes anmodning om refusion af syge- og barseldagpenge.Det foreslås derfor endvidere, at der i lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsskabes hjemmel til, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, atdet skal være obligatorisk for arbejdsgivere og selvstændigterhvervsdrivende at anvende NemRefusion ved anmodning om udbetaling afløntilskud og tilskud til fleksjob.7
2.1.1.3.Digitalisering af tilskudsordningerne set i forhold tilpersondatalovenBehandlingen af anmodninger om udbetaling af løntilskud, tilskud tilfleksjob m.v. efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal ske ioverensstemmelse med god databehandlingsskik, jf. persondatalovens § 5.Behandlingen kan endvidere finde sted i overensstemmelse medpersondatalovens § 6, stk. 1, nr. 2, 3 og 6.Efter persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 2, kan behandling blandt andet ske,hvis den er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af en aftale, som denregistrerede er part i. Den registrerede er således part i et tilskudsberettigetansættelsesforhold, hvortil kommunen skal udbetale tilskud på baggrund afarbejdsgiverens eller den selvstændigt erhvervsdrivendes anmodning.Efter § 6, stk. 1, nr. 3, kan behandling blandt andet ske, hvis den ernødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler dendataansvarlige. Den dataansvarlige – kommunen – er således forpligtet til atudbetale tilskud til arbejdsgiveren eller den selvstændigt erhvervsdrivende.Efter § 6, stk. 1, nr. 6, kan behandling blandt andet ske, hvis den ernødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave, der henhører underoffentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt.Kommunen er således ved lov pålagt at udbetale tilskud til arbejdsgiveren ogden selvstændigt erhvervsdrivende.En anmodning om tilskud til fleksjob indikerer, at personen, der anmodesom tilskud for, har visse helbredsmæssige begrænsninger. Det vil dog ikkefremgå af anmodningen, hvilke helbredsmæssige begrænsninger, der er taleom.Ifølge persondatalovens § 8, stk. 1, må der som udgangspunkt ikkebehandles følsomme oplysninger om væsentlige sociale problemer, herunderoplysninger om fleksjobtilskud, hvoraf det fremgår, at der foreligger nedsatarbejdsevne hos den registrerede. Sådanne oplysninger kan dog behandles,hvis det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgave. Der kan pådenne baggrund behandles oplysninger om tilskud til fleksjob, idetoplysningerne er nødvendige af hensyn til kommunens behandling aflovmæssige udbetalingsanmodninger fra arbejdsgivere og selvstændigterhvervsdrivende.I forbindelse med ansættelse af personer med løntilskud hos privatevirksomheder er der efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med enkelteundtagelser krav om en vis varighed af forudgående ledighed. Efterpersondataloven kan langvarig ledighed indikere væsentlige socialeproblemer. Oplysninger om væsentlige sociale problemer må efterpersondatalovens § 8, stk. 1, som udgangspunkt ikke behandles for denoffentlige forvaltning, medmindre det er nødvendigt for varetagelsen afmyndighedens opgaver. Kommunerne er ved lov pålagt at udbetale tilskudm.v. til virksomheder og selvstændigt erhvervsdrivende. Kommunerne kan8
derfor behandle anmodninger om udbetaling af løntilskud for personer ansatmed løntilskud, uanset om personen har været ledig i kortere eller længeretid.Det er kommunerne, der er dataansvarlige for de oplysninger i NemRefusionsom indberettes af arbejdsgiveren og den selvstændigt erhvervsdrivende iforbindelse med deres anmodning om udbetaling af tilskud m.v., jf. denforeslåede ændring til ordlyden af SDPI-lovens § 4, stk. 1, i lovens § 2, nr. 7.Der er efter persondatalovens § 29, stk. 1, pligt for den dataansvarlige ellerdennes repræsentant til at give information til den registrerede i desituationer, hvor oplysningerne ikke er indsamlet hos den registrerede selv,senest når videregivelsen af oplysningerne finder sted. Bestemmelsen gælderdog ikke, når det - som det er tilfældet med det foreliggende forslag – erfastsat i lovgivningen, at den dataansvarlige skal foretage registrering ellervideregivelse af de indsamlede oplysninger, jf. persondatalovens § 29, stk. 2.Når arbejdsgivere anmoder om sygedagpenge via NemRefusion, sendes idag et underretningsbrev til personen, der anmodes om sygedagpenge for.Dette sker blandt andet af kontrolhensyn, fordi kommunen ikke i forvejenhar bevilget sygedagpenge til en på forhånd kendt sygedagpengeperiode.Da der ved ansættelse med løntilskud og fleksjob er tale om et støttetansættelsesforhold, hvor kommunen har bevilget tilskud på forhånd, og hvorden ansatte dermed på forhånd er bekendt med, at arbejdsgiveren erberettiget til at anmode om tilskud, er der ikke samme kontrolhensyn fordisse ordninger. Der vil derfor ikke blive sendt underretningsbreve iforbindelse med arbejdsgiveres eller selvstændigt erhvervsdrivendesanmodning om udbetaling af løntilskud og tilskud til fleksjob viaNemRefusion.I forbindelse med udmøntningen af lovforslagets § 1 vil bekendtgørelse omen aktiv beskæftigelsesindsats blive ændret. Der vil forud for ændringenblive indhentet en udtalelse fra Datatilsynet, jf. persondatalovens § 57.Det bemærkes i øvrigt, at udmøntningen af bestemmelsen vil ske i overens-stemmelse med Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, sombehandles for den offentlige forvaltning, »Sikkerhedsbekendtgørelsen«, somhar almen gyldighed for sikkerheden i forbindelse med databehandling.2.1.2. Fastsættelse af frister for anmodning om udbetaling af tilskud m. v.2.1.2.1. Gældende reglerDet fremgår af § 110, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, atbeskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om beregning ogudbetaling, herunder refusion, samt om administration, regnskab, revision,tilsyn m.v. for tilskud og ydelser på områderne løntilskud, udgifter tilhjælpemidler og mentorer m.v. og jobrotation.For løntilskudsjob er bemyndigelsen udmøntet i § 78 i bekendtgørelsen omen aktiv beskæftigelsesindsats, hvor det fremgår, at løntilskud udbetales9
bagud for én måned ad gangen på baggrund af arbejdsgiverens anmodning,og at der kan aftales en udbetaling for tre måneder ad gangen.For udbetaling af tilskud til fleksjob findes der i dag ikke en tilsvarenderegel. Erfaringsmæssigt venter nogle arbejdsgivere ofte lang tid – nogle heltop til et år – med at søge tilskud til fleksjob.En arbejdsgiver, som ønsker at anmode om sygedagpengerefusion i enløbende sygedagpengesag, kan alene få udbetalt refusion for tidsrum, derligger indtil 3 måneder forud for fremsættelse af kravet, jf. sygedagpenge-lovens § 59, stk. 5.Kommunen kan dog udbetale refusion af sygedagpenge, når en overskridelseaf fristen skyldes driftsforstyrrelser hos NemRefusion af et omfang og envarighed, der har afskåret arbejdsgiveren fra at anmelde rettidigt, ellerskyldes forhold, som i det væsentlige må tilskrives lønmodtageren, ellerskyldes forkert vejledning fra offentlige myndigheder eller andre, der måantages at have særligt kendskab til forholdene, eller når særligeomstændigheder i øvrigt taler derfor.2.1.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 110 udvides til ogsåat gælde tilskud, der udbetales til arbejdsgiver i forbindelse med ansættelse ifleksjob og støtte i form af tilskud til personer, der driver selvstændigvirksomhed efter lovens kapitel 13.Som følge af aftalen om reform af førtidspension og fleksjob, som den 30.juni 2012 blev indgået mellem regeringen, Venstre, Liberal Alliance og DetKonservative Folkeparti, ændres reglerne for udbetaling af tilskud forfleksjob samt støtte i form af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivendetilkendt fra den 1. januar 2013.I det fremsatte forslag til Lov om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension ogforskellige andre love (Reform af førtidspension og fleksjob, herunderindførelse af ressourceforløb, rehabiliteringsteams, fleksløntilskud m.v.) L53 foreslås det, at arbejdsgiveren ikke skal anmode om udbetaling af tilskudtil fleksjob i fleksjob, der er oprettet fra den. 1. januar 2013. Arbejdsgiverenskal alene udbetale løn for det arbejde, som den ansatte i fleksjob udfører.Kommunen supplerer lønnen fra arbejdsgiveren med et fleksløntilskud, derreguleres på baggrund af lønindtægten.Endvidere foreslås det i lovforslaget L 53, at kommunen udbetaler tilskud tilselvstændigt erhvervsdrivende, der fra den 1. januar 2013 får tilbud om støttei forbindelse med drift af selvstændig virksomhed. Tilskuddet udbetales med1/12 af det beregnede tilskud pr. måned.Disse er derfor ikke omfattet af den foreslåede ordning.Bemyndigelsen vil blive brugt til at få ens tidsfrister for arbejdsgiverensanmodning om udbetaling af løntilskud og tilskud til fleksjob, svarende tiltidsfristen som gælder på sygedagpengeområdet. På denne måde får10
arbejdsgiveren og den selvstændigt erhvervsdrivende én frist at forholde sigtil ved løbende anmodninger om udbetaling af sygedagpengerefusion,løntilskud og tilskud til fleksjob.Anmodningsfristen for udbetaling af tilskud til fleksjob til arbejdsgivere ogselvstændigt erhvervsdrivende forventes således administrativt at blivefastsat til tre måneders udbetaling bagud. Kommunen vil kunne dispenserefra arbejdsgiverens og den selvstændigt erhvervsdrivendes manglendeoverholdelse af fristen for anmodning om tilskud til fleksjob, eftertilsvarende dispensationsbestemmelser, som gælder for arbejdsgivere isygedagpengeloven.2.1.2.3. Kontrol med udbetaling af tilskud m.v.I dag bliver arbejdsgiveren bedt om at vedlægge kopi af lønsedler somdokumentation, enten for ændringer i lønnen, eller for at der ikke er sketændringer i lønnen.Ved indførelsen af udbetalinger via NemRefusion vil der ikke længere bliveindsendt kopi af lønsedler i forbindelse med anmodning om udbetaling aftilskud. Det skal derfor sikres, at der i kommunerne foretages fornødenstikprøvekontrol af udbetalte tilskud til fleksjob. Reglerne herom fastsættesmed hjemmel i den foreslåede ændring til ordlyden af SDPI-lovens § 3, stk.2, jf. denne lovs § 2, nr. 6.For løntilskudsanmodninger har kommunerne mulighed for at kontrollerearbejdsgivernes oplysninger på baggrund af eIndkomstregisteret efterforudgående aftale med SKAT om, hvilke oplysninger og felter iindkomstregisteret der skal være adgang til.2.2. Ændringer i lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelseaf sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpengeefter barselloven (SDPI-loven)2.2.1. Gældende reglerI lov nr. 283 af 15. april 2009 er fastsat de nærmere betingelser for dendigitale indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven.Det er kommunerne, som har ansvaret for behandling af sager omsygedagpenge. Fra 1. december 2012 har Udbetaling Danmark overtagetansvaret for behandling af sager om dagpenge efter barselloven frakommunerne.Det er et af KL 100 pct. ejet aktieselskab – KOMBIT A/S – som har stået forat etablere NemRefusion. KOMBIT A/S har ansvaret for at drive,vedligeholde og videreudvikle NemRefusion, jf. SDPI-lovens § 1.NemRefusion finansieres af kommunerne og Udbetaling Danmark, jf. SDPI-lovens kapitel 5. Beskæftigelsesministeren fører tilsyn med blandt andetKOMBIT A/S’s økonomi, drift og opgaveløsning i forbindelse medNemRefusion, jf. SDPI-lovens kapitel 6.11
Der er i bekendtgørelse nr. 643 af 11. juni 2010 om digital kommunikationm.v. i sager om sygedagpenge og dagpenge efter barselloven og ibekendtgørelse nr. 644 af 11. juni 2010 om digital indberetningsløsning tilbrug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion afsygedagpenge og dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen) fastsatnærmere regler om NemRefusion og anvendelsen af denne.NemRefusion blev sat i drift den 26. august 2010 som en frivillig digitalløsning for arbejdsgivere, arbejdsløshedskasser og selvstændigterhvervsdrivende. Det blev samtidig obligatorisk for kommunerne atmodtage indberetninger fra NemRefusion til brug for kommunenssagsbehandling, jf. SDPI-lovens § 3.Siden 1. september 2011 har det været obligatorisk for arbejdsgivere atanvende NemRefusion ved anmeldelse af en medarbejders sygefravær ogved anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven.Arbejdsløshedskasser skal anvende NemRefusion, når de skal anmeldelediges sygefravær, og tilsvarende skal en selvstændigt erhvervsdrivendeanmelde sygefravær og anmode om syge- og barseldagpenge viaNemRefusion, jf. SDPI-lovens § 5.Arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende har adgang til et vente-register, som automatisk via e-mail og sms varsler om frister på syge- ogbarseldagpengeområdet. Arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende harendvidere adgang til at se status for kommunens sagsbehandling ogspecifikationen af eventuelle udbetalinger. Ved indførelsen af NemRefusionblev det vurderet, at de økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet vil beløbe sig til en årlig besparelse på 112 mio. kr. (2008priser).For kommunerne betyder NemRefusion, at de har pligt til at modtageindberetningerne fra NemRefusion til direkte indlæggelse i deres syge- ogbarseldagpengesystem. Ved indførelsen af NemRefusion blev det vurderet,at kommunerne vil få nettobesparelser på i alt 96 mio. kr. årligt fra 2011.I perioden 1. september 2011 til 31. august 2012 har arbejdsgivere,selvstændigt erhvervsdrivende og arbejdsløshedskasser foretaget mere end1,6 mio. indberetninger på syge- og barseldagpengeområdet viaNemRefusion.2.2.2. Den foreslåede ordningDa det ønskes, at NemRefusion, udover syge- og barselområdet, fremoverogså skal anvendes ved arbejdsgiverens anmodning om udbetaling af tilskudm.v. efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, vil SDPI-lovens titel ikkelængere være retvisende.Det foreslås derfor, at lovens titel ændres til lov om NemRefusion, og at der ioverensstemmelse med dette sker den nødvendige sproglige justering i derelevante bestemmelser.
12
Det foreslås endvidere, at loven ændres, således at det fremgår af loven, atanvendelse af NemRefusion skal ske, når det er fastlagt i anden lovgivning.Der skal derfor være hjemmel i særlov, eller bekendtgørelse udstedt i medføraf anden særlov, til at fx en arbejdsgiver ved anmodning om udbetaling aftilskud skal anvende NemRefusion.Formålet med tilpasningen af loven er således at fremtidssikre loven, så titelog indhold ikke skal ændres hver gang, der sker ændringer af fx de områder,hvor en arbejdsgiver skal anmelde refusionskrav via NemRefusion.Der foreslås ingen ændringer i forhold til ejerskabet af NemRefusion ogKOMBIT A/S´s forpligtigelser i den forbindelse. Der foreslås ligeledesingen ændringer i reglerne om finansieringen af løsningen, i kommunernesog Udbetaling Danmarks grundlæggende forpligtigelser i forhold tilNemRefusion, eller i reglerne om tilsyn, regnskab og revision m.v. Der ersåledes alene tale om ændringer, som gør det muligt, at der fremover kan skeindberetninger fra arbejdsgivere, selvstændigt erhvervsdrivende og arbejds-løshedskasser på andre områder end syge- og barseldagpengeområdet.2.3. Konsekvensændringer i sygedagpengeloven og barsellovenForslaget om ændring af SDPI-lovens titel, jf. denne lovs § 2, nr. 1,medfører, at der skal foretages konsekvensrettelser i sygedagpengeloven ogbarselloven. Det skyldes, at der flere steder i de to love henvises til SDPI-løsningen, som fremover forslås at hedde NemRefusion. Det foreslås derfor,at der sker ændringer i sygedagpengeloven og barselloven, jf. denne lovs § 3og § 4.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeSom led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 har KL ogRegeringen besluttet, at det skal ”vurderes,hvordan blandt andet refusionfor ansatte i fleksjob og løntilskud kan optimeres og automatiseres mestmuligt gennem bedre it-understøttelse, genbrug af data, regelforenkling mv.”Ifølge regeringens plan ’Ambitioner om mere’ skal digitalisering oganvendelse af teknologi frigøre i størrelsesordenen 3 mia. kr. årligt i 2020.Den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi skal bidrage væsentligt til atrealisere dette potentiale og dermed til at sikre den holdbaresamfundsøkonomi, der er forudsætningen for at bevare velfærdssamfundet ide kommende år.I dette lovforslag gennemføres regelændringer, der gør det muligt atidriftsætte et it-system, der it-understøtter virksomhedernes anmodning omtilskud til fleksjob og løntilskud. Det er aftalt mellem regeringen og KL, atprojektledelsen af arbejdet med at forberede den tekniskesystemunderstøttelse på refusion af løntilskud og fleksjob varetages afkommunerne i fællesskab via KOMBIT og at implementeringsprojektetforudsættes finansieret af kommunerne. Det er endvidere aftalt, at dekommunale udgifter til udvikling og drift af systemet vil indgå i opgørelsenaf besparelsespotentialet. Det er skønnet, at udgiften til udvikling af systemetvil udgøre 5,0 mio. kr. og at de årlige driftsudgifter vil udgøre 1,7 mio. kr. I13
de økonomiske beregninger er der taget højde for, at der vil være et faldendeantal fleksjobsager efter gammel ordning som følge af fleksjobaftalen.En ny obligatorisk løsning forventes at medføre kommunalenettomerudgifter for kommunen som myndighed på i alt 5,7 mio. kr. i 2013og nettobesparelser for kommunen som myndighed på i alt 12,2 mio. kr. i2014, 12,5 mio. kr. i 2015 og 11,2 mio. kr. årligt i 2016. Der er tale omadministrative lettelser, som vil blive forhandlet med de kommunale parter.Herudover er der administrative lettelser af offentlige arbejdsgivere påsamlet set 13,5 mio. kr. i 2014, 13,8 mio. kr. i 2015 og 12,5 mio. kr. i 2016.For staten er der lettelser på 2,4 mio. kr. i 2014, 2,4 mio. kr. i 2015 og 2,2mio. kr. i 2016. For regionerne er der lettelser på 1,1 mio. kr. i 2014, 1,1mio. kr. i 2015 og 1,0 mio. kr. i 2016. For kommunerne er der lettelser på 9,9mio. kr. i 2014, 10,2 mio. kr. i 2015 og 9,3 mio. kr. i 2016.De økonomiske konsekvenser for kommunerne skal indgå i forhandlingerneom Aftalen om kommunernes økonomi for 2014 med de kommunale parter.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet af brugenaf den tilpassede Nemrefusionsløsning er estimeret til en årlig besparelse forerhvervslivet på 14,3 mio. kr. i 2014, 14,4 mio. kr. i 2015 og 12,8 mio. kr. i2016.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer mv.Lovforslaget har været i høring hos Ankestyrelsen, ATP,Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE),Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening,Danske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening, DanskeHandicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Det CentraleHandicapråd, Finansrådet, Finanstilsynet, FinanssektorensArbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- ogarbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af statsforvaltningsjurister,Frie Funktionærer, SFR – danske revisorer, FTF, JobrådgivernesBrancheforening, Kommunernes Landsforening (KL), Kooperationen,Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KristeligArbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- ogSkånejobbere, Landsforeningen for Arbejdsskadede (LFA), Rigsrevisionen,14
Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for Socialt Udsatte,Statsforvaltningerne og Sundhedskartellet.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/ mindreudgifterNegative konsekvenser /merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat,Ingenkommuner og regionerKommuner som myndighed:2013: 0 mio. kr.2014: 14 mio. kr.2015: 14 mio. kr.2016: 13 mio. kr.Kommunale arbejdsgivere:2013: 0 mio. kr.2014: 10 mio. kr.2015: 10 mio. kr.2016: 9 mio. kr.Administrative konsekvenser forstat, kommuner og regionerRegionale arbejdsgivere:2013: 0 mio. kr.2014: 1 mio. kr.2015: 1 mio. kr.2016: 1 mio. kr.Statslige arbejdsgivere:2013: 0 mio. kr.2014: 2 mio. kr.2015: 2 mio. kr.2016: 2 mio. kr.
IngenKommuner:2013: 6 mio. kr.2014: 2 mio. kr.2015: 2 mio. kr.2016: 2 mio. kr.
Økonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivet
2013: 0 mio. kr.2014: 14 mio. kr.2015: 14 mio. kr.2016: 13 mio. kr.
Miljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
IngenIngen
De økonomiske konsekvenser for kommunerne skal forhandles med dekommunale parter
15
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Det foreslås, at beskæftigelsesministeren får en generel bemyndigelse til atfastsætte regler om, at arbejdsgivernes og selvstændigt erhvervsdrivendesanmeldelse til kommunen om udbetaling af tilskud m.v. efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats skal ske helt eller delvist digitalt.Den foreslåede bemyndigelse agtes i første omgang anvendt til at fastsætteregler om, at den nuværende manuelle proces mellem arbejdsgiver samtselvstændigt erhvervsdrivende og kommune i forbindelse med anmodningom udbetaling af løntilskud og tilskud til fleksjob afløses af en obligatoriskdigital proces. Bemyndigelsen vil også kunne anvendes til at fastsættebestemmelser om fritagelse for obligatorisk indberetning for visse grupper afjuridiske personer og virksomheder.Bemyndigelsen vil efterfølgende kunne anvendes til fastsættelse af regler omobligatorisk digital kommunikation mellem kommunen, arbejdsgivere ogselvstændigt erhvervsdrivende om andre tilskuds- og refusionsordninger, fxvoksenlærlinge.Det foreslås, at beskæftigelsesministeren også bemyndiges til at fastsætteregler om obligatorisk anvendelse af en bestemt digital indberetningsløsning.Denne bemyndigelse agtes anvendt til at fastsætte regler om, at den digitaleindberetningsløsning skal være baseret på NemRefusion, således atarbejdsgiverne ikke på anden vis end via NemRefusion vil kunne anmodeom udbetaling af tilskud m.v. efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.NemRefusion anvendes i dag som en obligatorisk digital indberetnings-løsning i forbindelse med virksomheders anmodning om refusion af syge-dagpenge og dagpenge efter barselsloven. Med lovforslaget ændres lov nr.283 af 25. april 2009 om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelseaf sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpengeefter barselloven (SDPI-loven), således at det kommer til at fremgå, atkommunen også har pligt til at modtage indberetninger og dokumentation påfx løntilskudsområdet og området for tilskud til fleksjobs via NemRefusion.Der henvises til pkt. 2.2.2. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 2Forslaget indebærer, at der sker der en udvidelse af den eksisterendebemyndigelsesbestemmelse i lovens § 110, så den også gælder for fleksjob.Der vil herefter kunne fastsættes regler om anmodningsfrist for tilskud tilfleksjob til arbejdsgivere samt støtte i form af tilskud til selvstændigterhvervsdrivende.16
Erfaringsmæssigt venter arbejdsgivere ofte lang tid – nogle helt op til et år –med at søge tilskud til fleksjob. En anmodningsfrist vil lette kommunernesadministration af fleksjobtilskud.I bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats er der fastsat regler om,at tilskuddet for løntilskudsanmodninger udbetales bagud for én måned adgangen på baggrund af arbejdsgiverens anmodning, og at der kan aftales enudbetaling for tre måneder ad gangen. Det foreslås, at anmodningsfristen fortilskud til fleksjob til arbejdsgivere samt støtte i form af tilskud tilselvstændigt erhvervsdrivende fastsættes til tre måneders udbetaling bagud,således at der gælder samme anmodningsfrist for de forskellige tilskud.Kommunen vil kunne dispensere fra arbejdsgiverens og den selvstændigterhvervsdrivendes manglende overholdelse af fristen for anmodning omtilskud, når overskridelsen af fristen skyldes driftsforstyrrelser hosNemRefusion af et omfang og en varighed, der har afskåret arbejdsgiverenfra at anmelde rettidigt, eller skyldes forkert vejledning fra offentligemyndigheder eller andre, der må antages at have særligt kendskab tilforholdene, eller når særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor.Dispensationsreglerne følger de gældende dispensationsbestemmelser forarbejdsgivere i sygedagpengeloven.Desuden skal det sikres, at der i kommunerne foretages fornøden stikprøve-kontrol af udbetalte tilskud til fleksjob. Regler herom fastsættesadministrativt.Der henvises til pkt. 2.1.2. i de almindelige bemærkninger.
Til § 2Til nr. 1Det foreslås at ændre titlen på Lov om digital indberetningsløsning til brugfor anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpengeog dagpenge efter barselloven til lov om NemRefusion.Formålet med ændringen er at sikre, at titlen bliver retvisende i forhold tillovens indhold, da det er målet, at NemRefusion skal udvides til at kunneanvendes til indberetninger på andre områder end syge- ogbarseldagpengeområdet, når det er fastsat i anden lovgivning.Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 2Som følge af forslaget om ændring af titlen, jf. denne lovs § 2, nr. 1, forslåsdet, at overalt i lov om NemRefusion, ændres SDPI-løsningen tilNemRefusion.Der er alene tale om en sproglig ændring.17
Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 3Det fremgår af SDPI-lovens § 1, stk. 1, at et af KL (KommunernesLandsforening) 100 pct. ejet aktieselskab (Selskabet) etablerer, driver,vedligeholder og videreudvikler den digitale indberetningsløsning til brugfor anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpengeog dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).Det foreslås, at der som følge af forslaget om at ændre lovens titel, jf. dennelovs § 2, nr. 1, sker en tilpasning af ordlyden i SDPI-lovens § 1, stk. 1,således at den digitale løsning omtales som NemRefusion. Der er ikke medforslaget tiltænkt nogen form for ændring af indholdet af bestemmelsen.Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 4Det fremgår af den gældende § 1, stk. 2, at formålet er, at SDPI-løsningenskal give arbejdsgiveren, den selvstændigt erhvervsdrivende ogarbejdsløshedskassen administrative lettelser ved afgivelse af oplysninger tilkommunen i sager om sygedagpenge og til Udbetaling Danmark i sager omdagpenge efter barselloven. Derudover skal SDPI-løsningen overføreoplysningerne fra arbejdsgiveren, den selvstændigt erhvervsdrivende ogarbejdsløshedskasserne til kommunen i sager om sygedagpenge og tilUdbetaling Danmark i sager om dagpenge efter barselloven. Endelig skalSDPI-løsningen give kommunen administrative lettelser ved modtagelse ogbehandling af sager om sygedagpenge og Udbetaling Danmarkadministrative lettelser i sager om dagpenge efter barselloven.Det foreslås, at der sker en sproglig tilpasning af formålsbestemmelsen,således at der fremover ikke sker en henvisning til de forskellige typer afsager, men alene henvises til sager som behandles af henholdsvis kommunenog Udbetaling Danmark.Med hjemmel i denne lovs § 1, nr. 1, er det således foreslået, atbeskæftigelsesministeren får hjemmel til at fastsætte regler om, atarbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende fremover skal anvendeNemRefusion ved anmodning om udbetaling af tilskud mv. efter lov om enaktiv beskæftigelsesindsats.Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 5Som følge af forslaget om ændring af lovens titel, jf. denne lovs § 2, nr. 1,foreslås det, at ”SDPI-løsningens” ændres til ”NemRefusions”. Der er alenetale om en konsekvensændring.Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige bemærkninger.18
Til nr. 6Det fremgår af den gældende § 3, stk. 1 og stk. 2, at kommunen har pligt tilat modtage indberetninger og dokumentation via SDPI-løsningen tilindlægning i kommunens systemer. Endvidere har kommunen pligt til atlevere oplysninger om resultatet af kommunens behandling af sager omsygedagpenge til SDPI-løsningen og til det digitale kontrolværktøjValidering af Atypisk Sygefravær (VAS).Resultatet af kommunens behandling kan fx være en udbetalings-specifikation, som kommunen skal levere til NemRefusion. Det betyder, atresultatet via NemRefusion kan gøres tilgængeligt for den arbejdsgiver, somhar anmodet om fx udbetalingen af løntilskud.I den gældende § 3, stk. 2, er der en bemyndigelse for beskæftigelses-ministeren til efter forhandling med KL at fastsætte nærmere regler omkommunens pligt til at modtage og levere data og foretage stikprøvekontrolaf indberetningerne.Tilsvarende regler findes i de gældende § 3, stk. 4 – 6, for så vidt angårUdbetaling Danmarks pligt i forhold til indberetninger i forhold tilbarselloven.Det foreslås, at § 3 ændres, således at det klart fremgår af § 3, stk. 1 og 3, atkommunerne og Udbetaling Danmark har pligt til at modtage indberetningerog dokumentation via NemRefusion til brug for deres sagsbehandling. Detforeslås endvidere, at der i § 3, stk. 2 og 4, indsættesbemyndigelsesbestemmelser for beskæftigelsesministeren til at fastsættenærmere regler om kommunernes og Udbetaling Danmarks modtagelse afdata, om deres levering af sagsresultatet retur til NemRefusion og til VASsamt om deres pligt til at foretage stikprøver af indberetningerne.På denne måde sikres, at der kan tages højde for, at der kan være forskelligehensyn i forhold til fx sagsgange mv. på de forskellige områder.Bemyndigelsen foreslås anvendt til fastsættelse af regler om, at der i syge-og barseldagpengesager fortsat skal være pligt for kommunen og UdbetalingDanmark til at levere oplysninger om resultatet af behandling af sagen. Derskal således fortsat ske returnering af en udbetalingsspecifikation, som gørestilgængelig for en arbejdsgiver eller en selvstændigt erhvervsdrivende, somhar anmodet om udbetalingen af syge- eller barseldagpenge viaNemRefusion.Til nr. 7Efter den gældende § 4, stk. 1, er den enkelte kommune dataansvarlig efterpersondataloven for de data i SDPI-løsningen, som skal anvendes ikommunens behandling af en sag om sygedagpenge. Datatilsynet har ikkehaft bemærkninger til indholdet af § 4.Det foreslås, at det også er den enkelte kommune, som er dataansvarlig efterpersondataloven for de data i NemRefusion, der skal anvendes i kommunens19
behandling af en sag om udbetaling af tilskud mv. efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, som foreslået i denne lovs § 1, nr. 1.Der er derfor behov for at udvide § 4, stk. 1, så det klart fremgår, at det erkommunen, som er dataansvarlig for de data i NemRefusion, somkommunen skal anvende i deres sagsbehandling. Ændringen sker såledesalene for at fremtidssikre loven.Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 8Efter gældende § 5, stk. 1, skal arbejdsgiveren og den selvstændigterhvervsdrivende via SDPI-løsningen anmelde sygefravær eftersygedagpengeloven og fravær før 4 uger før forventet fødsel efterbarsellovens bestemmelser herom, samt anmode om refusion afsygedagpenge efter sygedagpengeloven og dagpenge efter barselloven.Tilsvarende skal arbejdsløshedskassen via SDPI-løsningen afgiveoplysninger til brug for kommunens behandling af den sygemeldte ledigessag og til brug for Udbetaling Danmarks behandling af et ledigt medlems sagom dagpenge efter barselloven.Efter gældende § 5, stk. 2, fastsætter beskæftigelsesministeren efterforhandling med KL nærmere regler om arbejdsgiverens og den selvstændigterhvervsdrivendes anmeldelse af sygefravær og anmodning om refusion eftersygedagpengeloven, og om arbejdsløshedskassens afgivelse af oplysningertil brug for kommunens behandling af den sygemeldtes sag.Endelig fremgår det af gældende § 5, stk. 3, at beskæftigelsesministerenfastsætter nærmere regler om anmeldelse af fravær før 4 uger før forventetfødsel efter barsellovens bestemmelser herom, om anmodning om refusion afdagpenge efter barselloven og om arbejdsgiverens og arbejdsløshedskassensafgivelse af oplysninger i øvrigt til brug for Udbetaling Danmarksbehandling af ansøgninger om dagpenge efter barselloven.Det foreslås, at indholdet af SDPI-lovens § 5 ændres, således at det fremgår,at en arbejdsgiver, en selvstændigt erhvervsdrivende og en arbejdsløsheds-kasse, i det omfang det fremgår af anden lovgivning, skal anvendeNemRefusion ved afgivelse af oplysninger, ansøgninger mv. til kommuneneller Udbetaling Danmark.Derved sikres, at kravet om anvendelse af NemRefusion vil være at finde iden relevante særlov, eller bekendtgørelse udstedt i medfør af særloven.For så vidt angår kravet om, at en arbejdsgiver, en selvstændigt erhvervs-drivende og en arbejdsløshedskasse skal anvende NemRefusion vedafgivelse af oplysninger til kommunen i en sygedagpengesag, vedanmodning om sygedagpenge eller ved anmodning om sygedagpenge-refusion, fremgår det således allerede i dag af sygedagpengelovens § 38, §40, § 40 a, § 43 og § 59.
20
Ligeledes findes der bestemmelser i barselloven, § 30 og § 40, der pålæggerselvstændigt erhvervsdrivende, arbejdsløshedskasser og arbejdsgivere atanvende NemRefusion.Tilsvarende vil der med den foreslåede hjemmel i denne lovs § 1, nr. 1, blivefastsat regler om, at arbejdsgivere, der anmoder om løntilskud eller tilskud tilfleksjob, og selvstændigt erhvervsdrivende, der søger om flekstilskud frakommunen, skal anvende NemRefusion.Det foreslås, at beskæftigelsesministeren fortsat skal have en hjemmel tilefter forhandling med KL og Udbetaling Danmark at fastsætte nærmereregler om arbejdsgiverens, den selvstændigt erhvervsdrivendes ogarbejdsløshedskassens anvendelse af NemRefusion.Det foreslås, at hjemlen fremover også skal anvendes til at fastsætte reglerom de tekniske krav ved anvendelse af NemRefusion, herunder at der skalanvendes OCES digital signatur (digital signatur/NemID), og at tidspunktetfor indberetningen er det tidspunkt, indberetteren har signeret indberetningeni NemRefusion.Der henvises til pkt. 2.2. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 9Det fremgår af den gældende § 9, at udgifterne til NemRefusion afholdes afkommunerne og Udbetaling Danmark i form af bidrag, der beregnes af ogindbetales til Selskabet. Udbetaling Danmark blev tilføjet i § 9 ved lov nr.326 af 11. april 2012, som har virkning fra 1. december 2012, hvorUdbetaling Danmark overtager ansvaret for udbetaling af barseldagpenge.Det fremgår af den gældende § 14, stk. 1, at beskæftigelsesministeren kanovertage NemRefusion eller lægge NemRefusion ud til en anden offentligmyndighed eller privat et privat selskab, hvis Selskabet groft eller gentagnegange tilsidesætter sine forpligtigelser efter loven. Udnytter beskæftigelses-ministeren retten til at overtage NemRefusion, fremgår det af § 14, stk. 2, atkommunen skal betale bidragene efter § 9 til Beskæftigelsesministeriet.I forbindelse med lov 326 af 11. april blev Udbetaling Danmark ikke tilføjeti § 14, stk. 2. Dette var en fejl, og den foreslåede ændring med denne lovs §2, nr. 9, er således alene at rette op på denne fejl, således at bidrag fraUdbetaling Danmark i den nævnte situation ligeledes skal betales tilBeskæftigelsesministeriet.
Til § 3Til nr. 1Det foreslås, som konsekvens af forslaget i denne lovs § 2, nr. 1, om atændre titlen på SDPI-loven til NemRefusion, at ordlyden i § 11, stk. 3,ændres tilsvarende.
21
Til nr. 2SDPI-løsningen er nævnt i sygedagpengelovens § 38, stk. 1-3, omlønmodtagerens anmodning om sygedagpenge fra kommunen, i § 40, stk. 4-5, om arbejdsgiverens anmeldelse af sygefravær til kommunen, i § 40 a, stk.2- 3, om arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefravær til kommunen, i §43, stk. 3 og 5, om den selvstændiges anmeldelse over for kommunen, samt i§ 59, stk. 6-8, om arbejdsgiverens anmeldelse af refusionskrav tilkommunen.Det foreslås, som følge af forslaget i denne lovs § 2, nr. 1, om at ændre titlenpå SDPI-loven til NemRefusion, at der i sygedagpengeloven de nævntesteder sker en sproglig ændring fra SDPI-løsningen til NemRefusion. Der eralene tale om konsekvensændringer i sygedagpengeloven.
Til § 4Til nr. 1SDPI-løsningen er nævnt i barsellovens § 30, stk. 5, hvorefterarbejdsløshedskassen skal anmelde den lediges fravær via SDPI-løsningen tilUdbetaling Danmark, i § 40, stk. 1, hvoraf det fremgår, at arbejdsgiverenskal anmelde refusionskrav via SDPI-løsningen til Udbetaling Danmark og i§ 40, stk. 4, hvorefter Udbetaling Danmark kan udbetale refusion, nåroverskridelse af anmeldelsesfristen skyldes driftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen.Det foreslås, som følge af forslaget i denne lovs § 2, nr. 1, om at ændre titlenpå SDPI-loven til NemRefusion, at der i barselloven de 3 steder sker ensproglig ændring fra SDPI-løsningen til NemRefusion. Der er alene tale omkonsekvensændringer i barselloven.
Til § 5Det foreslås, at loven træder i kraft den 2. april 2013.
22
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende reglerGældende formuleringLovforslaget§1I lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, jf.lovbekendtgørelse nr. 706 af 28. juni2012, foretages følgende ændringer:1.Efter § 10 a indsættes ikapitel 4 a:”§ 10 b.Beskæftigelsesministerenkan fastsætte regler om obligatoriskanvendelse af digital kommunikationmellem kommunen, arbejdsgivere ogselvstændigt erhvervsdrivende omtilskud m.v. efter denne lov.Ministeren kan herunder fastsætteregler om obligatorisk anvendelse afet bestemt digitalt system”
§ 110.Løntilskuddet iforbindelse med ansættelse efterkapitel 12 nedsættes med detbeløb, som arbejdsgiverenmodtager som refusion fra detoffentlige som følge af, atarbejdsgiveren fortsat udbetalerløn.Stk. 2.Beskæftigelsesministerenfastsætter nærmere regler omberegning og udbetaling,herunder refusion, samt omadministration, regnskab,revision, tilsyn m.v. for tilskudog ydelser efter kapitel 12, 14 og18 og kan herunder bestemme, atadministrationen ogudbetalingen til kommunernekan overføres til en andenoffentlig myndighed.
2.I§ 110, stk. 2,ændres ”kapitel 12,14” til: ”kapitel 12-14”.
23
§2I lov om digital indberetningsløsningtil brug for anmeldelse af sygefraværsamt anmodning om refusion afsygedagpenge og dagpenge efterbarselloven, jf. lovbekendtgørelse nr.xx af xx. november 2012, foretagesfølgende ændringer:Lov om digital indberetnings-løsning til brug for anmeldelseaf sygefravær samt anmodningom refusion af sygedagpenge ogdagpenge efter barselloven1

.

Lovens titel affattes således:”Lovom NemRefusion”.
Kapitel 1Etablering af SDPI-løsningen§ 1. Et af KL (KommunernesLandsforening) 100 pct. ejetaktieselskab (Selskabet)etablerer, driver, vedligeholderog videreudvikler den digitaleindberetningsløsning til brug foranmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion afsygedagpenge og dagpenge efterbarselloven (SDPI-løsningen).Stk. 2.Formålet med SDPI-løsningen er1) at give arbejdsgiveren, denselvstændigterhvervsdrivende ogarbejdsløshedskassenadministrative lettelser vedafgivelse af oplysninger tilkommunen i sager omsygedagpenge og tilUdbetaling Danmark i sagerom dagpenge efterbarselloven,2) at overføre oplysningernefra arbejdsgiveren, denselvstændigterhvervsdrivende ogarbejdsløshedskassen tilkommunen i sager om2.Overalt i loven ændres ”SDPI-løsningen” til: ”NemRefusion”.3.I§ 1, stk. 1,ændres ”til brug foranmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion afsygedagpenge og dagpenge efterbarselloven (SDPI-løsningen)” til:”NemRefusion”
4.§ 1, stk. 2, 1-3,affattes således:”Stk. 2. Formålet med NemRefusioner1) at give arbejdsgiveren, denselvstændigt erhvervsdrivende ogarbejdsløshedskassen administrativelettelser ved afgivelse af oplysningertil kommunen og UdbetalingDanmark,2) at overføre oplysningerne fraarbejdsgiveren, den selvstændigterhvervsdrivende ogarbejdsløshedskassen til kommunenog Udbetaling Danmark,3) at give kommunen og UdbetalingDanmark administrative lettelser vedmodtagelse og behandling af sagerog”.24
sygedagpenge og tilUdbetaling Danmark i sagerom dagpenge efterbarselloven,3) at give kommunenadministrative lettelser vedmodtagelse og behandling afsager om sygedagpenge og atgive Udbetaling Danmarkadministrative lettelser i sagerom dagpenge efterbarselloven og4) at give kommunenoplysning om atypisksygefravær, som skal indgå ikommunens sagsbehandling,via behandling i systemet forValidering af AtypiskSygefravær.§ 2.Beskæftigelsesministerenfastsætter efter forhandling medKL nærmere regler om SDPI-løsningens udformning og kravtil Selskabet og dets varetagelseaf SDPI-løsningen.5.I§ 2og§ 9, stk. 1,ændres ”SDPI-løsningens” til: ”NemRefusions”.
Kapitel 2Forpligtelser for kommunen ogUdbetaling Danmark§ 3.Kommunen har pligt til atmodtage indberetninger ogdokumentation via SDPI-løsningen til indlægning ikommunens systemer.Stk. 2.Kommunen har pligt tilat levere oplysninger omresultatet af kommunensbehandling af sager omsygedagpenge til SDPI-løsningen og til systemet forValidering af AtypiskSygefravær.Stk. 3.Beskæftigelsesministerenfastsætter efter forhandling medKL nærmere regler omkommunens pligt til at modtageog levere data og foretage6.§ 3affattes således:”§3.Kommunen har pligt til atmodtage indberetninger ogdokumentation via NemRefusion tilbrug for kommunens sagsbehandling.Stk. 2.Beskæftigelsesministerenfastsætter efter forhandling med KLnærmere regler om kommunens pligttil at modtage data, til at levereoplysninger om resultatet afkommunens behandling afindberetningerne tilbage tilNemRefusion og til systemet forValidering af Atypisk Sygefraværsamt til at foretage stikprøver afindberetningerne.Stk. 3.Udbetaling Danmark har pligttil at modtage indberetninger ogdokumentation via NemRefusion tilbrug for Udbetaling Danmarks25
stikprøvekontrol afindberetningerne.Stk. 4.Udbetaling Danmarkhar pligt til at modtageindberetninger ogdokumentation via SDPI-løsningen til indlægning iUdbetaling Danmarks systemer.Stk. 5.Udbetaling Danmarkhar pligt til at levere oplysningerom resultatet af UdbetalingDanmarks behandling af sagerom dagpenge efter barselloventil SDPI-løsningen.Stk. 6.Beskæftigelses-ministeren fastsætter nærmereregler om Udbetaling Danmarkspligt til at modtage og leveredata og foretage stikprøve-kontrol af indberetningerne.§ 4.Den enkelte kommune erdataansvarlig efter persondata-loven for de data i SDPI-løsningen, som skal anvendes ikommunens behandling af ensag om sygedagpenge.Stk. 2.Udbetaling Danmark erdataansvarlig efter persondata-loven for de data i SDPI-løsningen, som skal anvendes iUdbetaling Danmarksbehandling af en sag omdagpenge efter barselloven.Kapitel 3Forpligtelser for arbejdsgiveren,den selvstændigterhvervsdrivende ogarbejdsløshedskassen§ 5.Arbejdsgiveren og denselvstændige erhvervsdrivendeskal via SDPI-løsningenanmelde sygefravær eftersygedagpengeloven og fraværfør 4 uger før forventet fødselefter barsellovens bestemmelserherom samt anmode om refusionaf sygedagpenge efter
sagsbehandling.Stk. 4.Beskæftigelsesministerenfastsætter nærmere regler omUdbetaling Danmarks pligt til atmodtage data, til at levereoplysninger om resultatet afUdbetaling Danmarks behandling afindberetningerne tilbage tilNemRefusion og til at foretagestikprøver af indberetningerne.”
7.§ 4, stk. 1,affattes således:”§4.Den enkelte kommune erdataansvarlig efter persondatalovenfor de data i NemRefusion, som skalanvendes i kommunenssagsbehandling.”
8.§ 5affattes således:”§5.Arbejdsgiveren, denselvstændigt erhvervsdrivende ogarbejdsløshedskassen skal i detomfang, det fremgår af andenlovgivning, anvende NemRefusionved afgivelse af oplysninger,ansøgninger m.v. til kommunen ellerUdbetaling Danmark.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren26
sygedagpengeloven og dagpengeefter barselloven. Tilsvarendeskal arbejdsløshedskassen viaSDPI-løsningen afgiveoplysninger til brug forkommunens behandling af densygemeldte lediges sag og afgiveoplysninger til brug forUdbetaling Danmarksbehandling af et ledigt medlemssag om dagpenge efterbarselloven.Stk. 2.Beskæftigelses-ministeren fastsætter efterforhandling med KL nærmereregler om arbejdsgiverens ogden selvstændigt erhvervs-drivendes anmeldelse afsygefravær og anmodning omrefusion efter sygedagpenge-loven og om arbejdsløsheds-kassens afgivelse af oplysningertil brug for kommunensbehandling af den sygemeldtessag.Stk. 3.Beskæftigelses-ministeren fastsætter nærmereregler om anmeldelse af fraværfør 4 uger før forventet fødselefter barsellovens bestemmelserherom, om anmodning omrefusion af dagpenge efterbarselloven og om arbejds-giverens og arbejdsløsheds-kassens afgivelse af oplysningeri øvrigt til brug for UdbetalingDanmarks behandling afansøgninger om dagpenge efterbarselloven.Kapitel 4Forpligtelser for Selskabet§ 6.Selskabet skalforanledige, at de af Selskabetsopgaver vedrørende SDPI-løsningen, der vil kunne udføresaf eksterne leverandører, medpassende mellemrum sendes iudbud. Beskæftigelsesministerenskal godkende udbudsmaterialet.
fastsætter efter forhandling med KLog Udbetaling Danmark nærmereregler om arbejdsgiverens, denselvstændigt erhvervsdrivendes ogarbejdsløshedskassens anvendelse afNemRefusion.”
27
Stk. 2.Opgaver, der eruegnede til udbud, kan udføresaf Selskabet.§ 7.Selskabet skal stilleSDPI-løsningen vederlagsfrit tilrådighed for arbejdsgiveren, denselvstændigt erhvervsdrivende,arbejdsløshedskassen og andre,der skal anvende løsningen.Stk. 2.Selskabet kan opkræveet gebyr for test forud fortilslutning til SDPI-løsningen.Gebyret må ikke overstigeSelskabets udgifter til testen.Beskæftigelsesministerenfastsætter efter forhandling medKL nærmere regler omgebyropkrævningen.Stk. 3.Selskabet skal sikre, atkommunen har fri og uhindretadgang til at modtage de data,som kommunen har ret til.Stk. 4.Selskabet skal efteranmodning vederlagsfrit levereudtræk af oplysninger fra SDPI-løsningen til Danmarks Statistikog Beskæftigelsesministeriet.Dansk Arbejdsgiverforening kantil brug for udarbejdelse afstatistik tilsvarende efteranmodning vederlagsfrit fåudtræk af oplysninger fra SDPI-løsningen, som er indberettet afDansk Arbejdsgiverforeningsmedlemsvirksomheder.§ 8.Kommunerne erdataansvarlig for de opgaver, derløses i Selskabet.Stk. 2.Kommunerne overladeropgaverne, jf. §§ 6 og 7, tilbehandling hos Selskabet, somer databehandler forkommunerne.Stk. 3.Selskabet handler efterinstruks fra kommunerne.Selskabet skal træffe defornødne tekniske ogorganisatoriske sikkerheds-foranstaltninger mod, at28
oplysninger hændeligt ellerulovligt tilintetgøres, fortabeseller forringes, og mod, at dekommer til uvedkommendeskendskab, misbruges eller iøvrigt behandles i strid med lovom behandling af person-oplysninger. Selskabet skal påkommunernes anmodning givekommunerne tilstrækkeligeoplysninger til, at kommunernekan påse, at de nævnte tekniskeog organisatoriske sikkerheds-foranstaltninger er truffet.Kapitel 5Finansiering af SDPI-løsningen§ 9.Udgifterne til SDPI-løsningens etablering, drift,vedligehold og videreudviklingafholdes af kommunerne ogUdbetaling Danmark i form afbidrag, der beregnes af ogindbetales til Selskabet.Stk. 2.Beskæftigelses-ministeren fastsætter efterforhandling med KL nærmereregler om finansieringen afSDPI-løsningen, herunder omkommunernes og UdbetalingDanmarks bidrag til Selskabet.§ 10.Selskabet må alenebenytte bidragene efter § 9 til denødvendige omkostninger tiletablering, drift, vedligehold ogvidereudvikling af SDPI-løsningen.Stk. 2.Selskabet må ikkeudbetale udbytte eller foretageanden udlodning af overskudbaseret på SDPI-løsningen.Kapitel 6Tilsyn, regnskab og revision m.v.§ 11.Beskæftigelses-ministeren fører tilsyn medoverholdelsen af denne lov og de29
regler, der er udstedt i medfør afloven, herunder fører tilsyn medSelskabets økonomi, drift ogopgaveløsning i forbindelse medSDPI-løsningen.Stk. 2.Selskabet skal væreopbygget på en sådan måde, ataktiviteterne vedrørende SDPI-løsningen er tydeligt adskilt fraSelskabets øvrige aktiviteter.§ 12.Selskabet skal givebeskæftigelsesministeren adgangtil alle oplysninger, data ogdokumenter vedrørende SDPI-løsningen.Stk. 2.Selskabet skal foraktiviteter vedrørende SDPI-løsningen føre regnskaber oglade disse revidere på sammemåde, som hvis de pågældendeaktiviteter blev udført afsærskilte aktieselskaber.Beskæftigelsesministeren kanfastsætte nærmere regler forSelskabets regnskabsføring.Stk. 3.Efter at SDPI-løsningen er blevet sat i drift,skal Selskabet udarbejde en årligredegørelse for arbejdet medkvalitetssikring af SDPI-løsningen, herunder resultater afsystemmæssige kontrolrutiner idet forløbne år. Beskæftigelses-ministeren fastsætter efterforhandling med KL regler omindholdet af redegørelsen.Stk. 4.Rigsrevisor kan kræveSelskabets regnskabervedrørende SDPI-løsningenforelagt til gennemgang.§ 13.Hvis Selskabet over-træder bestemmelserne i dennelov eller regler udstedt i medføraf loven, kan beskæftigelses-ministeren give bestyrelsen ellerdirektøren pålæg om at bringeforholdet i overensstemmelsemed lovens regler. Hvis ikkeSelskabet inden for en fastsatfrist herfor efterkommer30
pålægget, kan beskæftigelses-ministeren som tvangsmiddelpålægge de pågældende dagligeeller ugentlige bøder.
Kapitel 7Misligholdelse§ 14.Hvis Selskabet grofteller gentagne gange til side-sætter sine forpligtelser efterdenne lov eller regler udstedt imedfør af denne lov, kanbeskæftigelsesministerenovertage etableringen, driften,vedligeholdelsen og videre-udviklingen af SDPI-løsningeneller lægge etableringen, driften,ved ligeholdelsen og videre-udviklingen af SDPI-løsningenud til en anden offentligmyndighed eller et privatselskab.Stk. 2.Hvis beskæftigelses-ministeren udnytter sin ret efterstk. 1, betaler kommunerne istedet bidrag til Beskæftigelses-ministeriet, som heraf betalerSelskabets eventuelle ikke-dækkede etableringsudgifter ogdriftsunderskud, jf. kapitel 5.Kapitel 8Administrative bestemmelser§ 15.Beskæftigelsesministeren kanoverlade sine beføjelser ihenhold til denne lov tilArbejdsmarkedsstyrelsen.§ 16.Beskæftigelsesministeren kanfastsætte regler om, at vissebreve inden for SDPI-løsningenkan sendes uden underskrift,således at et brev uden under-skrift m.v. i retlig henseendesidestilles med et brev med31
9. I§ 14, stk. 2,indsættes efter”kommunerne”: ”og UdbetalingDanmark”.
personlig underskrift.
§3I lov om sygedagpenge, jf.lovbekendtgørelse nr. 653 af 26. juni2012, som ændret ved § 15 i lov nr.326 af 11. april 2012 og § 5 i lov nr.928 af 18. september 2012, foretagesfølgende ændringer:§ 11....Stk. 3.Kommunen skal sendeoplysningsskemaet til densygemeldte ved anmeldelse afsygefravær i løbende sager. Skeranmeldelsen via den digitaleindberetningsløsning til brug foranmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion afsygedagpenge og dagpenge efterbarselloven (SDPI-løsningen),sendes oplysningsskemaet fraSDPI-løsningen til densygemeldte umiddelbart efteranmeldelsen. Den sygemeldteskal svare senest 8 dage efterafsendelsen afoplysningsskemaet, medmindreandet aftales med kommunen.§38.Lønmodtageren skalanmode om sygedagpenge frakommunen senest 8 dage efterafsendelsen afunderretningsbrevet fra SDPI-løsningen på baggrund afarbejdsgiverens ellerarbejdsløshedskassensanmeldelse af sygefraværet. Harlønmodtageren modtaget lønunder sygefraværet, skallønmodtageren anmode omsygedagpenge fra kommunensenest 8 dage efter afsendelse afunderretningsbrevet fra SDPI-løsningen på baggrund afarbejdsgiverens sidsterefusionsanmodning.Stk. 2.Anmodning omsygedagpenge skal ske ved at32
1.§ 11, stk. 3, 2. pkt.,affattes således:”Sker anmeldelsen via NemRefusion,sendes oplysningsskemaet fraNemRefusion til den sygemeldteumiddelbart efter anmeldelsen.”2.Overalt i loven ændres ”SDPI-løsningen” til: ”NemRefusion”.
udfylde blanketten, somudsendes sammen medunderretningsbrevet fra SDPI-løsningen.Stk. 3.Er der ikke sendt etunderretningsbrev fra SDPI-løsningen trods lønmodtagerensanmeldelse af sygefraværet tilarbejdsgiveren ellerarbejdsløshedskassen, skallønmodtageren anmode omsygedagpenge fra kommunensenest 3 uger efter 1. fraværsdag,når lønmodtageren skal modtagesygedagpenge fra kommunen fra1. fraværsdag. Harlønmodtageren fået udbetaltsygedagpenge fra arbejdsgivereni arbejdsgiverperioden eller endel af denne, skal lønmodtagerenanmode om sygedagpenge frakommunen, senest 3 uger efter atudbetalingen fra arbejdsgiverener ophørt. Anmodning sker idette tilfælde ved at udfylde enblanket, som udleveres afkommunen.Stk. 4.§ 40...Stk. 4.Anmeldelse afsygefraværet til kommunen skalske via SDPI-løsningen.Stk. 5.Lønmodtageren skalved et underretningsbrev fraSDPI-løsningen orienteres omde oplysninger, somarbejdsgiveren har afgivet tilSDPI-løsningen ved anmeldelseaf sygefraværet. Erlønmodtageren ikke enig i de afarbejdsgiveren afgivneoplysninger, skal lønmodtagerensenest 8 dage efter afsendelsenaf underretningsbrevet fra SDPI-løsningen gøre kommunenopmærksom herpå.§ 40 a....Stk. 2.Anmeldelse afsygefraværet til kommunen skal33
ske via SDPI-løsningen.Stk. 3.Medlemmet skal ved etunderretningsbrev fra SDPI-løsningen orienteres om deoplysninger, somarbejdsløshedskassen har afgivettil SDPI-løsningen vedanmeldelsen af sygefraværet. Ermedlemmet ikke enig i de afarbejdsløshedskassen afgivneoplysninger, skal medlemmetsenest 8 dage efter afsendelsenaf underretningsbrevet fra SDPI-løsningen gøre kommunenopmærksom herpå.§ 43...Stk. 3.Anmeldelse afsygefraværet til kommunen skalske via SDPI-løsningen.Stk. 4...Stk. 5.Kommunen kan dogudbetale sygedagpenge for tidenfør anmodningsdagen, når denselvstændige på grund afhospitalsophold eller ophold iudlandet har været forhindret i atanmelde rettidigt, eller når andresærligt undskyldende forhold harbevirket, at anmeldelse ikke ersket rettidigt. Tilsvarendegælder, hvis overskridelse affristen skyldes driftsforstyrrelserhos SDPI-løsningen af etomfang og en varighed, der harafskåret den selvstændige fra atanmelde rettidigt.Anmodningsfristen kan dog ikkefraviges, når anmodningen erindgivet mere end 6 månederefter sygdommens indtræden.Stk. 6.§ 59...Stk. 6.Kommunen kan dogudbetale refusion, nåroverskridelsen af fristen skyldesdriftsforstyrrelser hos SDPI-løsningen af et omfang og envarighed, der har afskåretarbejdsgiveren fra at anmelderettidigt, eller skyldes forhold,34
som i det væsentlige måtilskrives lønmodtageren, ellerskyldes forkert vejledning fraoffentlige myndigheder ellerandre, der må antages at havesærligt kendskab til forholdene,eller når særligeomstændigheder i øvrigt talerderfor. Dette gælder dog ikke,når anmodningen om refusionindgives senere end 6 månederefter 1. fraværsdag.Stk. 7.Anmeldelse afrefusionskrav til kommunen skalske via SDPI-løsningen.Stk. 8.Lønmodtageren skalved et underretningsbrev fraSDPI-løsningen orienteres omde oplysninger, somarbejdsgiveren har givet tilSDPI-løsningen vedanmodningen om refusion. Erlønmodtageren ikke enig i de afarbejdsgiveren afgivneoplysninger, skal lønmodtagerensenest 8 dage efter afsendelsenaf underretningsbrevet fra SDPI-løsningen gøre kommunenopmærksom herpå.§4I barselloven, jf. lovbekendtgørelsenr. xx af xx. november 2012,foretages følgende ændring:§ 30. ...Stk. 5.Senest 1 uge eftermodtagelsen af en anmeldelseefter stk. 4 skalarbejdsløshedskassen anmeldefraværet via SDPI-løsningen tilUdbetaling Danmark, derherefter udsender etunderretningsbrev til det ledigemedlem med de modtagneoplysninger.Stk. 6...§ 40. En arbejdsgiver, derefter § 39 er berettiget til35
1.Overalt i loven ændres ”SDPI-løsningen” til: ”NemRefusion”.
refusion af barseldagpenge, skalanmelde refusionskravet viaSDPI-løsningen til UdbetalingDanmark.Stk. 2...Stk. 4.Udbetaling Danmarkkan dog udbetale refusion, nåroverskridelse af fristen i stk. 2skyldes driftsforstyrrelser hosSDPI-løsningen af et omfang ogen varighed, der har afskåretarbejdsgiveren fra at anmelderettidigt.Stk. 5...§5Loven træder i kraft den 2. april2013.
36