Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1
Espergærde, den 13.november 2012
TilFolketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240-København K
Når jeg henvender mig til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, så er det for at henlede de politiske partier iFolketinget på Cirkulære nr. 134 af 2.september 1999 og på den efterfølgende Deltidslov nr. 433 af 10. juni2001.I dette cirkulære udtrykkes, hvad jeg har på sinde, helt klart i § 2: ”Deltidsansatte, der arbejder som løstansatte, undtages fra rammeaftalens bestemmelser.” Hvilket jeg anser for at være klart diskriminerendeimod denne gruppe lønarbejdere.I forsøg på at få oplyst de argumenter, der har ledt til denne udeladelse (og den efterfølgende udeladelse ideltidsloven), samt den dermed forbundne diskrimination har jeg søgt aktindsigt iBeskæftigelsesministeriet, Finansministeriet (Moderniseringsstyrelsen) og i Udenrigsministeriet. Jeg harendvidere også søgt aktindsigt i EU-kommissionens korrespondance med den danske regering omimplementeringen af to EU-direktiver (97/81/EF og 99/70/EF). Alle disse ansøgninger om aktindsigt erblevet mig nægtet. Dog med de undtagelser, at Moderniseringsstyrelsen i ét tilfælde har skrevet, atkorrespondancen med den faglige organisationer under udarbejdelsen af ovennævnte cirkulære nr. 134 af2. september er bortkommet. Desuden har Udenrigsministeriet også været mig behjælpelig med at findeud af, hvornår de fortrolige samtaler mellem den danske regering og EU-Kommissæren for beskæftigelseblev afsluttet og en åbningsskrivelse blev påbegyndt.Min ansøgning om aktindsigt i EU-kommissionens korrespondance med den danske regering om dendanske implementering af de to ovennævnte direktiver er ligeledes blevet afslået med henvisning til, at derer tale om en ubruden proces fra et Pilot-studie til en egentlig åbningsskrivelse mod den danske regeringfor traktatbrud. EU-Kommissæren for Beskæftigelse overvejer stadig om der er tale om én eller flereprocesser.Jeg har selv klaget til EU-Kommissær Laszlo Andor for Beskæftigelse, integration og sociale rettigheder over,at ”deltidsansatte, der arbejder som løst ansatte”, er undtaget fra rammeaftalens bestemmelser og følgeligikke har del i de sociale rettigheder, der ellers tilkommer de fleste lønarbejdende i Danmark. Hvilket jegsom skrevet anser for at være klart diskriminerende overfor en gruppe lønarbejdere med mere end 8 timerpr uge og ofte med flere deltidsansættelser på de videregående uddannelser
2
Ifølge Rigsrevisionens ”Beretning til Statsrevisorerne om forvaltningen af eksterne lektorers ogundervisningsassistenters ansættelsesforhold” fra september 2012 så er der tale om ca. 6.900 deltidslærerepå universiteterne.Den færdiggjorte åbningsskrivelse er tilgået den danske regering den 1.oktober 2012.Det er mit ønske, at Beskæftigelsesudvalget vil overveje, om det ikke er på tide at sløjfe denne undtagelsefra rammeaftalens bestemmelser og få ændret cirkulæret og den efterfølgende lovgivning. Fortsættelsen afdet momentum der er sat som betingelse i direktiverne trænger til at blive genindført. Således at detsvækker en eventuel EU-retssag og dermed også beskytter eksterne lektorer og undervisningsassistentermed sociale rettigheder, der allerede er tildelt meget store grupper i det danske samfund.Det kan ellers blive meget dyrt for den danske regering, hvis den taber en sag ved EU-Domstolen.For et sådant tab vil nok betyde, at der også skal betales erstatning for miste delpension og andre socialerettigheder siden den 1.april 1999.
Med venlig hilsenJan KirsteinGammel Strandvej 189, 3060-Espergærde