Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1175408_0001.png
1175408_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG3. september 2012
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø iGrønland (Begrænsning af arbejdsgiverens kriminal-retlige ansvar og skærpelse af det kriminalretlige an-svar, indførelse af koordinatoruddannelse m.v.)
J.nr. 201100134961. kontor/KVM
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Arbejdstilsynet1. januar 2013Karen Vibeke Müller72208970[email protected]

Baggrund for loven

Formålet med lovforslaget er, at arbejdsmiljøloven for Grønland på udvalgte områ-der ajourføres, således at den på flere punkter svarer til den danske arbejdsmiljølov.

Lovforslagets formål

Lovforslaget indeholder følgende forslag:Arbejdsgiverens kriminalretlige ansvar begrænses, når han/hun har gjort alt,hvad der er muligt for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø.Ansattes kriminalretlige ansvar skærpes, når de forsætligt eller groft uagtsomtovertræder arbejdsmiljøloven, samtidig med at arbejdsgiveren opfylder lovensregler.Skærpet kriminalretlig foranstaltning ved overtrædelser af arbejdsmiljølovgiv-ningen, når det har medført en ulykke med alvorlig personskade eller dødsfald.Indførelse af en særlig arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds-og sundhedsarbejdet på bygge- og anlægsområdet. Forslaget indeholder også endispensationsmulighed, som betyder, at hvis der ikke er nogen udbyder af koor-dinatoruddannelsen, vil Arbejdstilsynet kunne give tilladelse til, at den alminde-lige arbejdsmiljøuddannelse erstatter koordinatoruddannelsen.En entydig hjemmel til at Arbejdstilsynet kan opkræve gebyr for, at sikkerheds-repræsentanter deltager i arbejdsmiljøuddannelsen, som i Grønland varetages afArbejdstilsynet.En konsekvensrettelse om, at loven ikke omfatter offshorearbejde, fordi Grøn-lands Selvstyre med virkning fra den 1. januar 2010 har hjemtaget arbejdsmiljø,for så vidt angår offshorearbejde.

Den primære målgruppe for lovforslaget

De foreslåede regler om ændring af dekriminalretlige foranstaltningeromfatter al-le virksomheder med ansatte. Den primære målgruppe er derfor arbejdsgivere, ar-bejdsledere og øvrige ansatte. Det forventes, at der årligt alene vil være enkelte sa-ger om kriminalretlige foranstaltninger, som vil være omfattet af de nye regler.
Derfor vurderes denne del af lovændringen ikke at have nævneværdige ligestil-lingsmæssige konsekvenser.De foreslåede reglerom koordinatoruddannelsevedrører virksomhedernes internearbejdsmiljøarbejde og omfatter alle virksomheder med ansatte på bygge- og an-lægsområdet. Målgruppen er derfor bygherrer, arbejdsgivere, arbejdsledere og øv-rige ansatte, herunder de repræsentanter som de ansatte vælger som koordinatorerpå bygge- og anlægsområdet.Arbejdstilsynet vurderer, at på bygge- og anlægsområde er der beskæftigede fleremænd end kvinder. Det formodes derfor, at flere mænd end kvinder vil tage en ko-ordinatoruddannelse.Arbejdstilsynet vurderer, at disse gruppers forhold i relation til ligestillingsaspekterikke påvirkes af lovforslaget, og derfor har Arbejdstilsynet ikke i anledning af lov-forslaget taget initiativ til en detaljeret opgørelse af antallet af de berørte personerog deres kønsfordeling.Gebyrbestemmelsener en kodificering af gældende ret. Der indføres en entydighjemmel til, at Arbejdstilsynet kan opkræve gebyr for, at sikkerhedsrepræsentanterkan deltage i arbejdsmiljøuddannelsen, som i Grønland varetages af Arbejdstilsy-net. Forslaget gælder for alle uanset køn, og har derfor ingen ligestillingsmæssigekonsekvenser.Arbejdsmiljøregler for offshorearbejde blev med virkning fra 1. januar 2010 hjem-taget af Grønlands Selvstyre. Som en konsekvens af dette foreslås det, at offsho-rearbejde udgår af arbejdsmiljøloven for Grønland. Efter Arbejdstilsynets vurde-ring er dette en mindre ændring, som ikke er relevant at inddrage i en ligestillings-vurdering.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

De foreslåede ændringer i de kriminalretlige foranstaltninger i arbejdsmiljøsagervil kunne have visse mindre konsekvenser for politiet og anklagemyndigheden.En sekundær målgruppe for forslaget er arbejdsgiverorganisationer, som bør haveen interesse i at kende de nye regler, som gælder for virksomhederne.

Samlet vurdering

Arbejdstilsynet vurderer, at der ikke er ligestillingsmæssige konsekvenser forbun-det med de ændrede regler eller at de ændrede regler påvirker henholdsvis mændsog kvinders muligheder og adfærd på de områder af arbejdsmarkedet, som forsla-get omfatter.Arbejdstilsynet skønner, at lovforslaget ikke påvirker eksisterende kønsforskelle,som måtte have betydning for ligestillingen.Det er således Arbejdstilsynets samlede vurdering, at det ikke er nødvendigt atgennemføre en egentlig ligestillingsvurdering af lovforslagets ændringer.
2