Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 263
Offentligt
1280447_0001.png
1280447_0002.png
NOTAT
September 2013
Status vedrørende økonomien bagafbureaukratiseringsaftalen af 4. maj 2011 –herunder finansiering af aftalens initiativ nr. 31:”Lettere for medarbejdende ægtefæller at udtrædeaf virksomheden og få dagpenge”I forbindelse med samrådet den 26. juni 2013 i Beskæftigelsesudvalget (alm. del,samrådsspørgsmål AA) blev der bedt om en status på økonomien vedrørendeafbureaukratiseringsaftalens initiativer.Arbejdsmarkedsstyrelsen har oplyst nedenstående:

Økonomiske konsekvenser

J.nr. 2013-00078031. kt./ACH
De økonomiske konsekvenser af afbureaukratiseringsaftalen fra 2011 er endeligtforhandlet med KL.Dertil kommer, at der i initiativet om medarbejdende ægtefæller er tale omindkomstoverførsler (dagpenge og efterløn), hvor man ikke kan isolerekonsekvenserne af et bestemt initiativ.Der er ikke tale om rammebevillinger, men om lovbundne ordninger, hvor nyeinitiativer indgår som en del af nye skøn for ordningerne. Det er således ikke adden vej muligt at identificere og finde frie midler til finansiering af den drøftedeudvidelse af ordningen om udtræden på tro og love.Aftalens initiativ nr. 31 – udtræden på tro og love
Ifølge vedlagte økonomioversigt over alle de forslag, som indgik i aftalen, erforslaget om ”Lettere for medarbejdende ægtefælle at udtræde af virksomheden ogfå dagpenge” budgetteret til at koste 41 mio. kr.De økonomiske konsekvenser blev i forbindelse med udmøntningen af reglen omudtræden på tro og love forhandlet med KL, jf. vedlagte bilag omKommunaløkonomiske konsekvenser af bekendtgørelse nr. 678 af 22. juni 2011om ophør med drift af selvstændig virksomhed.Som det fremgår af bilaget, skal ordningen om udtræden på tro og love evalueresinden 3 år fra ikrafttrædelsen den 1. juli 2011. Hvis evalueringen peger påuhensigtsmæssigheder, skal der tages stilling til, om ordningen skal justeres ellerafskaffes.Arbejdsmarkedsstyrelsen gør opmærksom på, at evalueringen vil blive foretagetprimo 2014, når ordningen har varet i 2½ år, og det må forventes, at grundlaget foren evaluering vil være til stede.
Eneejere og medejere
Den nye regel om medarbejdende ægtefællers ret til at udtræde på tro og lovebetød, at reglerne om ægtefælleudtræden blev ændret, jf. bilaget om de økonomiskekonsekvenser.De ægtefæller, der er eneejere eller medejere, og som kunne udtræde efter detidligere gældende regler om ægtefælleudtræden, er ikke omfattet af tro og lovereglen. De skal derfor i dag opfylde enten de almindelige ophørsregler for eneejere(sælge, lukke eller bortforpagte virksomheden), eller de regler om udtræden, somgælder for medejere (dokumentere lønarbejde, bortfald af arbejdsfunktioner elleransættelse af anden arbejdskraft).De tidligere særregler om ægtefælleudtræden indeholdt på grund af de kontrol-mæssige problemer, der opstår ved selvstændiges ophør, krav om objektive ogkonstaterbare beviser for ophøret. Reglerne var således meget svære at opfylde.Baggrunden for de restriktive regler varat dagpenge og efterløn til selvstændige ikkemåtte virke som direkte eller indirekte erhvervsstøtte.I praksis var langt de fleste, der forsøgte at udtræde på baggrund af de tidligeresærregler om ægtefælleudtræden, medarbejdende ægtefæller – og ikke ægtefæller,der var eneejere og medejere. En eventuel økonomisk besparelse på dagpenge ogefterløn til eneejere og medejere som følge af ophævelsen af de tidligere særregler– sammenholdt med, hvis man havde bevaret særreglerne for denne gruppe – måderfor anses for så lille, at det ikke er muligt at angive et præcist beløb.
2