Socialudvalget 2012-13, Beskæftigelsesudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 319, BEU Alm.del Bilag 241
Offentligt
1274660_0001.png
1274660_0002.png
1274660_0003.png
1274660_0004.png
22108/13Brølgensionister i Dannrark-Oser der BiDi-:Abent brevtilbeskæffigelsesminister Mette Frederilsen og social-, børne. og integrationsminister An...
20. aug.2013Abentbrevtilbeskæftigelsesminister Mette Frederiksen ogsocial-,bøne-ogintegrationsministerAnnetteVilhelmsen
?ufltfSfor*tårikk,ehrtrkerBrøkpensionister i Danmark-Os er der BiDi-Brøkførlidspensionister på ny ordning fratagesfortsatmillioner"Førtidspensionisterfratagetmillionefertitlenpå enartikel i Berlingskeaf29-fi.2011om supplerende hjælp efrer aktiriovens§ 27a ogAnkestyrelsens praksisændringmed principafgørelserne1-11,2-11ag3-11.
Praksisændringenbetyder,atbrøkførtidspensionister på ny ordning, der er berettiget til kontanthjælp, somminimumskalsuppleresop til kontanthjaelpsniveau, dogmedfradragforbrøkpensionistens og ægtefællens øvrige indtægter,herunder pensionfraudlandet,men ikkeforboligstøtte og børnefamilieydelser og andre indtægter, der er ornfattetafaktivlovens § 33,ogforsærlig støtte efter aktivlovens §34.Desuden skal der foretages en skønsvurdering afdetøkonomiske behovefterpensionslovens reglerforpersonligttillægforattage stilling til,omderudover kontanthjælpsniveauet kan tildelesetyderligere behovsbesternt supplement,så den samlede hjælp etter aktivlovens§27amaksimaltkankomme optil et niveau, der svarer til en fuldførtidspension,jf,Ankestyrelsensprincipafg ørelseA-18-06.Sarntidig medpraksisændringen kasserede Ankestyrelsen principafgørelserneN22-07og A-25-08, der varistridmedden nye praksis og uforenligmedlovreglen, fordi de afgjorde, at den supplerende hjælp efter aktivlovens§27akun
skulle ydes som et behovsbestenrt supplementefterpensionslovens reglerforpersonligt tillæg, og atderikke somminimumskulle udbetales et beløb op til kontanthjælpsniveau,jf.Ankestyrelsens principafgørelse 164-11.Brøkfolkepensionister og brøKørtidspensionistergammel ordning har selv under påberåbelseaflighedsgrundsætningen ikke engangrettil et behovsbestenfi supplement efter pensionslovens reglerforpersonligttillæg op til kontanthjælpsniveau,jf.Ankestyrelsens principafgørelser17-12ag45-12.Derfor er praksis hos kommunerne, at brøkførtidspensionisternyordning (inkl. undertegnede)fårafslagsupplerende hjælp efter aktivlovens§27a,hvisderes forsørgelsesgrundlag ligger på kontanthjælpsniveau-enddauden, at der forinden foretages en skønsvurdering af det økonomiske behov.Antallet afbrøkførtidspensionister på ny ordning, der efter aktivlovens§27atår et behovsbestenrt supplement udoverkontanthjælpsniveauet og op tilenfuld førtidspension,således være tæt pånul.Men brøkførtidspensionister på ny ordning fratages fortsat millioner på grundafAnkes§relsensfejlfortolkning af loven.I
perioden1.7.2OA2til 1.1.2012 har aktivlovens§27ahaftfølgende ordlyd:
27a.Hiælpentil personer,derikke modtager fuld førtidspension efter lovomsocial pension på grundafbetingelserneomoptjening, kan pr. måned højst udgøre det beløb, der ville kunne udbetales,hvisansøgeren havdeværet berettigettilfuld førtidspension. For personer,derikke opfylder betingelsernei§11,stk. 3-6,foratkontanthjælp, kan hjælpen højst udgøre det beløb, der svarer til starthjælpen.Ordene "kan hjælpen højst udgøre det beløb" og "starthjælp" har aldrig voldt nogen problemerforbrøkførtidspensionister på ny ordning,derkunerberettiget til starthjælp,fordide altid har fået beregnet densupplerende hjælp efterakivlovens§27a på grundlag af starthjælpssatserne.
broelpensicur.dogspot.dld2OlS0&abent-bre*til-beslfrigelsesminister.html
2ZOBh3Brølgensionister iDannnrk-Oserder BiD
i-: Abent
brevtilbeslæftigelsesminister Mette Frederilsen og social-,børn+og integrationsministerAn.
Aktivlovens§27a har som konsekvens af afskaffelsen afstarthjaelpenpr.1.1.2012 fåetsamrneordlyd tilbage, sombestemmelsen fik, da den blev vedtagetafFolketinget som affattetiforarbejderne til loven,jf.§4, nr.1,LSFnr.137af15.12.20A0 (førtidspensionsreformen):"§ 27 a.Hjælpentilpersoner,derikke modtager fuld førtidspension efter lovomsocial pension på grundafbetingelserneomoptjening, kan pr. måned højst udgøre det beløb, der ville kunne udbetales, hvis ansøgeren havdeværet berettigettilfuld førtidspension-"Ffuordandenne bestemmelseskalforstås fremgår ligeledesafforarbejderne tilloven,jf.bemærkningerne til de enkeltebestemmelserilovforslagettil§4,til nr.1,LSFnr.137af15.12.2000 (førtidspensionsreformen):
"Det foreslås, at personer,dermodtager førtidspension efter lovomsocial pension,mensom ikke har optjent rettilfuld førtidspension,fåradgangtilatsupplere hjælpenopmedkontanthjælp,menatderindlæggesenøvregrænsesvarende til, hvaddepågældende ville have været berettiget tilitilfældeaffuld optjening. Såledessvarerkontanthjælpen for forsørgere praktisk talt til satsenforgifte og samlevende førtidspensionisterjf.forslagets§1, nr.33,til affattelse af§49, stk-1,nr.8.Persongruppen ornfatter personer, derfårudbetalt en dansk brøkpension,§piskdanskeremedmange års opholdiudlandet ogudlaendinge medfå årsopholdherilandet-menikkeflygtninge. For personermedopholdstilladelse efterudlændingelovens§7 og §8(flygtninge) sidestilles bopælioprindelseslandetmedbopæl heri riget-Hjælpenydes efterdenormale reglerilovomaktiv socialpolitik. Det betyder eksempelvis, at ansøgeren ikkeer
berettiget til hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue,derkan dækkedetøkonomiske behov. Det betyderendvidere, at der skerfradrag forsåvel egnesomægtefælleindtægter, herunder naturligvis de beløb, ansøgerenmodtageripensionfraDanrnark ellerfraudlandet. Ydelse af hjælpen efter denne bestemmelse forudsætterilighedmedandre ydelser efter aktivloven, at modtageren opholder sig herilandet. Såfremt det samlede pensionsbeløbsammen med øvrige indtægter overstiger kontanthjælpen, kanderikke udbetales hjælp efter denne bestemmelse.Det bemærkes, at Danmark ikke er internationalt forpligtet tilatydeet tillægtil personermedbrøkpension."AfAnkestyrelsens principafgørelser A-B-05,isærArbejdsdirektoratets vejledende udtalelse til denne sag,ogA-2-06fremgåromforarbejderne til loven, at intentionerne fra forligsparterneiforbindelse med indførelsen af hjælpen efteraktivlovens§27a som en delafførtidspensionsreformen var, at der skulle suppleres optilfuld førtidspension.
Ordene "kan hjælpen højst udgøre det beløb" og "kontanthjælp" skalifølgeforarbejderne til loven og ordlydeniaktivlovens § 27a forståssomforskelsbeløbetmellem enfuld førtidspension beregnetefterde regler, dergaelderheromipensionsloven,og den tilkendte brøkpension, dogmedfradragforbrøkpensionistens og ægtefællensøvrigeindtægter, herunder pensionfraudlandet, selvombeløbet hervedkommertil at overstige den kontanthjælp, somdenpågældende ville kunne opnå efter aktivlovens §§ 25 og 26, hvis den pågældendeikkevarpensionist.Derfor skal den supplerendehjælpefteraktivlovens § 27a beregnes på grundlagafførtidspensionssatserne,fordidetafforarbejderne til loven fremgår, at kontanthjælpen for forsørgere praktisk talt svarertilførtidspensionssatsenforgifte og samlevende.Sombevis herpå henvisestilvejledningnr.116af18.11.2A02 omreguleringpr.1.1.2AA3af satser på det socialeområdeogvejledningnr.126af25.11.2002omsatserpr. 1.1.2003 på Beskæftigelsesministeriets område, hvorafdefastesatser svarendetilførtidspensionssatserne fremgår som beregningsgrundlagforaktivlovens§27a.
Fra indførelsen af starthjælpen pr.1.7.2002 frerngår der af de efterfølgende vejledningeromsatserBeskæftigelsesesministeriets område ikke længere nogen faste satser som beregningsgrundlag for aktivlovens§27a.Beskæftigelsesminstrene ClausFljorthFrederiksenoglnger Støjberg har åbenbart haft problemermed atfå opførtdefaste satser som beregningsgrundlagforaktivlovens§27aide efterfølgende vejledningeromsatserBeskæftigelsesministeriets område, så brøkførtidspensionister på ny ordning, der er berettiget til kontanthjælp, kan fåsuppleret optilfuld førtidspension, og brøkførtidspensionister på ny ordning, der kun er berettiget til starthjælp,kansuppleret op til starthjælpsniveau.
b,roelpension.blogspot.dld2OlS0&abent-breutil-besldigelsænf
nister.html
z4
22æ113BrølgensionisteriDanrnark- Oserder BiDi-:Abentbrevtilbeslæftigelsesminister
MetteFrederilsen og social-,børne.ogintegrationsminister An...
Determedårsag til,atAnkestyrelsenmedprincipafgørelserneA-18-06, 1-11,2-11og3-'t1ændrede sin tidligerepraksisrnedprincipafgørelserne A-8-05ogA-2-06, der suppleredeop tilfuld førtidspension, og nuerkommetfremtildet ulovlige resultat, at der skal foretages en skønsvurdering afdetøkonomiske behov efter pensionslovens reglerforpersonligt tillæg, hvis den supplerende hjælp efter§27askalligge et stedmellemkontanthjælpsniveauet ogenfuldførtidspension.Denne fortolkning af lovenerselvmodsigende, idet Ankestyrelseniprincipafgørelserne1-11,2-11og3-11har lagtvægt på, at aktivlovens § 27a blev indført og stårikapitel4foratsikre, at brøKørtidspensionister på ny ordningikkestår uden reelt forsørgelsesgrundlag som følgeaf,atførtidspensionsreformen afskaffede pensionslovens reglerforperson ligttillægforalle kommende førtidspensionister.Etreelt forsørgelsesgrundlag og etøkonomisksikkerhedsnetioverensstemmelsemedaktivlovens§1og den danskegrundlovs§75, stk.2kan aktivlovens§27anelap ikke give brøkførtidspensionister pånyordning, der er berettigettilkontanthjælp, når hjælpen ikke beregnes efterfastesatserogerunderlaglhøjgrad afskøn.
Derfor fremgår detafforarbejderne til loven og selve ordlydeniaktivlovens§27a samt vejledningnr.126af25.11.2AA2 omsatserpr.1.1.2003 på Beskæftigelsesministeriets område, at den supplerende hjælp efter aktivlovens§ 27a skal beregnes efter aktivlovens almindelige regler og på grundlagafførtidspensionssatserne-Somkonsekvens af afskaffelsen af starthjælpenpr.1.1.2412 burde det have været ennemsagforbeskæftigelsesminister Mette Frederiksenatfå genopført de faste satser svarendetilførtidspensionssatsernesomberegningsgrundlagforaktivlovens§27aivejledning nr. 9115af123.2A12omsatser mv.2A12ogivejledningnr.9625af12.12.2012omsatsermv.2013,mendet gør de ikkegrundafAnkestyrelsens fejlfortolkning af loven.grundafAnkestyrelsens fejlfortolkning af loven vil mange brøkpensionister på ny ordningtra1-1-2014 ogsåmistederes ret til ellernedsat den supplerendehjælpefter aKivlovens § 27a, nårderammesaf den gensidigeforsørgelsespligtforsamlevende og kontanthjælpssatserneforpersoner under 30år.
Kontanthjælpsreformen har nemligikketagethøjdefor, albrøktørtidspensionisterpå ny ordning på grund af dereshandicap og manglende arbejdsevneikke vilvære uddannelses-,job-ellerakiveringsparate ogikke kan kommeietressourceforløb ellerirevalidering, hvis de ikkeselvføler sigistand til det.BiDanmoder hermed beskæftigelsesminister Mette Frederiksenomat gribe ind og sætte Ankestyrelsen på pladsoggenopført de faste satser svarendetilførtidspensionssatserne som beregningsgrundlagforaktivlovens § 27aiennyvejledningomsatserm.v.2013 og den kommende vejledningomsatserrnv.2A14 og så fremdeles.
Der kan ikke herske tvivl om, at Folketingetmedførtidspensionsreformen vedtog,atden supplerende hjælpefteraKivlovens§27a skal sikre brøkførtidspensionister på ny ordning, dererberettiget til kontanthjælp,etforsørgelsesgrundlag på etniveau, der svarer tilenfuld førtidspension.BiDer af den opfattelse, at brøkfolkepensionisterogbrøkførtidspensionister på gammel ordning skal havesamme
rettigheder som brøkførtidspensionister på ny ordning.BiDanmoder hermed social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsenom atfremsætte det nødvendigelovforslagioverensstemmelsemedlighedsgrundsætningen og den danske grundlovs§75, stk. 2, så ogsåbrøkfolkepensionister og brøkførtidspensionister på gammel ordning sikresetforsørgelsesgrundlag på et niveau,dersvarer tilenfuld folke- eller førtidspension.
LeveomkostningerneiDanrnark er ensforalle pensionister, uanset nationalitet, alderoghandicap, ogomborgerenharboetherilandet hele livet ellerej.
Medvenlighilsen
Britta SchulzBrøkpensionister i Danmark-Os erderBiD
i-314
brodgension.blogspot.dld20l S0&abent-breutil-bestfrigdsesminister.htnrl
22108113BrølpensionisteriDanrnark-OserderBiDi-:AbentbrevtilbeskæftigelsesministerMetteFrederiksenogsocial-,børneogintegrationsministerAn...
Kilder:
Artiklen "Førtidspensionisterfratagetrnillioner" i Berlingskefra den29.14.2411http://vrnruw.b.dk/nationaltlfoertidspensionister-frataget-millionerAnkestyrelsensprincipafgørelserA-8-05,A-2-06, A-18-06, A-22-A7,A-25-08,1-11,2-11,3-11,164-11,17-12og45-12http :/1umnast.d
k/afgoerelser/p rincipafgoerelseri
LBK nr. 946af13O.2AA9(aktivloven)https:/iwww retsinformation.dl</Forms/r071
0.
aspx?id=127 214
LBKnr.190af241A212A12(aktivloven)https:i/u,rarw.retsinformation.dk/Forms/r07
1
0.aspx?id=144126
LSFnr.137af15.12.2$0CI(førtidspensionsreformen)https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.asp>Oid=90229VEJnr.116af18.11.20A2om reguleringpr.1.1.2OO3afsatser på det sociale områdehttps://vumr.retsinformation.dklForms/R0710.asp>Oid=19722VEJnr.126af25.11.20A2 omsatser m.v.pr.1
.1
.2003 på Beskæftigelsesministeriets område
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspfid=29615VEJnr.9115at12.3.2012omsatsermv.2O12https://umnru.retsinformation.dk/FormslROT10.aspfid=140455VEJnr. 9625af12.12.2A12omsatser rrw.2O13https://vwvw.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspfid=144899
broelgension.blogspot.dld20lS0S/abent-breutil-beslfiigdsesminister.lrtnil