Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 213
Offentligt
Side 1
Brede den 12.6.2012
Til beskæftigelsesminister Mette Frederiksensamt beskæftigelsesudvalget
Et par helt tilfældige – uheldige – årgange ældre ledige kommer voldsomt i klemme ipinsens dagpengeforligJeg tillader mig denne henvendelse, idet jeg går ud fra at ministeren ogbeskæftigelsesudvalget har mulighed for - og pligt til - at dykke ned i de nærmerekonsekvenser af dagpengeforliget, i forbindelse med fremlæggelse af det udeståendelovforslag om den såkaldte arbejdsmarkedsydelse i næste samling.Jeg vælger indtil videre at gå ud fra, at de omfattende og alvorlige konsekvenser, aftalenom en del af dette forligs finansiering har for en lille gruppe ældre ledige fra helt specifikkeårgange, simpelthen er overset i "kampens hede" under forhandlingerne om forliget.Det her handler om meget mere end retten til seniorjob for nogen af os - de 2850.Mit åbne brev til jer er nedenfor.Med venlig hilsenInger Colding-Jørgensen
Side 2
Brede den 12.6.2012
Åbent brev til Beskæftigelsesminister Mette Frederiksensamt medlemmerne af Beskæftigelsesudvalget
Et par helt tilfældige – uheldige – årgange ældre ledige kommer voldsomt iklemme i pinsens dagpengeforligRetten til seniorjob bortfalder for nogen af os helt – for andre udskydes den.Vi stilles som enlige i udsigt at skulle slutte vores aktive arbejdsliv på en arbejdsmarkedsydelse på60% af dagpengene.For de 10.430 kr., det bliver til pr. måned, skal vi i op til 15 mdr. både kunne forsørge os selv ogsamtidig fortsat være bundet til at betale både A-kassekontingent og Efterlønsbidrag (925 kr.).For en del af os, er det en umulighed at nå helskindede frem til efterlønsalderen, uden at opgivevores nuværende bolig og meget mere.Indenfor de næste to år tvinges flere af os tidligt på efterløn som 60-61-årige - uanset om der ermange gode arbejdsår i os endnu. Vel og mærke til den lave sats på 91% af dagpengene. Fordinetop lige os, der er født før 1. januar 1956, skal udskyde starten på efterløn mindst to år for atvære fultidsforsikret.Alt sammen blot fordi vi tilfældigvis har et par tilfældige ”forkerte” årstal på fødselsattesten, og har væretså uheldige - efter et langt arbejdsliv - at blive ofre for krisen mange fyringsrunder.Det seniorjob, der før pinse stod som et lys for enden af tunnelen ovenpå den personlige krise, mange af ospludseligt er blevet smidt ud i, viser sig pludselig efter pinse at være et modkørende tog, som Regeringensammen med Enhedslisten har valgt, at sætte på skinnerne forude.Det seniorjob, som vi berettiget har set frem til og selv har bidraget økonomisk til. Berettigelsen ligger dels ide mange års bidrag til A-kasse og efterlønsordningen, som er en forudsætning for at kunne få seniorjob.Dels i en tillid til lovteksten i den efterlønsreform, et stort flertal i folketinget vedtog i 2011. Vi valgte at blivei efterlønsordningen frem for at udtræde, fordi det sikrede os frem til efterlønnen.
Sammenhængen mellem pinsens dagpengeforlig og efterlønsreformen fra 2011
Pinsens forlig river tæppet væk under 2850 ledige A-kassemedlemmer, der har betalt rigtig mange år tilefterlønsordningen, og forliget har hermed - helt uanstændigt - fjernet hele grundlaget for den beslutning,vi skulle tage i 2012, - efter efterlønsreformen i 2011 - om fortsat medlemskab af efterlønsordningen trodsflere forringelser.Der blev på det tidspunkt i al rådgivningen fremhævet to incitament til at blive på ordningen for især deældste af os, som netop rammes nu:-Retten til den skattefri præmie, hvis man var så heldig at have et arbejde og valgte at arbejde i heleefterlønsperioden.-Retten til seniorjob, hvis krisen kom til at betyde, at vi mistede vores job.Undersøgelser har vist, at mange af os, der valgte at blive på efterlønsordningen, gjorde det på grund afretten til seniorjob. Ikke ud fra et ønske om at gå tidligt på efterløn eller på grund af den skattefri præmie.Et par uheldige – tilfældige – årgange blandt de ældre, der mister dagpengeretten i 2. halvår af 2014 samt i2015, bliver mere end dobbelt ramt. Nemlig os, der tilfældigvis er årgang 1954 eller 1955 og er mindre endde 2 år fra vores efterlønsalder. Her er ikke tale om udskydelse af retten til seniorjob, men bortfald af
Side 3
Brede den 12.6.2012
denne ret. Denne sidste mulighed for, fra en jobaktiv situation, - med mulighed for styrkelse af selvværdet -at finde plads på arbejdsmarkedet igen, inden man kan blive tvunget tidligt på efterløn.En af de medvirkende årsager til de forskellige årgangens meget forskellige vilkår efter pinseforliget er, atefterlønsalderen, ifølge efterlønsreformen fra 2011, hæves succesivt over en årrække. Her er lidt fakta-tal:Fødeår19541955Alder i 2013 Efterlønsalder59 år1. halvår - 60½2. halvår - 6158 år1. halvår - 61½2. halvår - 62År for efterlønsalder2. halvår 2014 - bortfald af seniorjob2. halvår 2015 - bortfald af seniorjob2. halvår 2015 - bortfald af seniorjob2. halvår 2016 - ret til max ½ års seniorjob i 2016
Ikke nok med, at seniorjobbet er røget helt for årgang 54 og det meste af 55. Disse to årgange er også dem,der pålægges at skulle klare sig på 60% af dagpengene i så lang en periode, at det er umuligt at beholdeskindet på næsen frem til efterlønnen. For de 10.430 kr., det bliver til pr. måned, skal vi i op til 15 mdr.både kunne forsørge os selv og samtidig fortsat betale både A-kassekontingent og Efterlønsbidrag. Desudenvil de to årgange, hvis de skal gå på efterløn umiddelbart efter perioden på arbejdsmarkedsydelse, kun få etbeløb svarende til 91% af dagpengene i efterløn. Fordi netop lige os, der er født før 1. januar 1956, ifølgeefterlønsreformen skal udskyde starten på efterløn mindst to år for at være fultidsforsikret.Nej – vi kan ikke ”bare” finde et job - selvom det er det, vi ønsker os allermestMange af os fra de årgange, der nu berøres, er afskediget i en af de mange grimme fyringsrunder, der harværet det sidste års tid. Når vi prøver at rejse os igen, oplever vi, at vi er havnet på et arbejdsmarked, deraldersdiskriminerer ved hjælp af ansøgningsportaler og automatsvar, der sorterer ansøgere fra på grund afdet cpr-nummer, man skal indtaste, for overhovedet at komme til at aflevere ansøgning og CV. Mangesteder bliver ansøgningen slet ikke læst. Det finder man ud af, hvis man prøver at henvende sig tilvirksomhederne. Og Iveddet er næsten umuligt for denne aldersgruppe at få plads på arbejdsmarkedetigen. Det siger alle undersøgelser.Det må være muligt at finde de penge et andet stedPersonligt forstår jeg ikke, at hverken Enhedslisten eller Regeringen vil være bekendt at udsætte en lillegruppe ledige med en helt konkret alder for dette løftebrud ift. efterlønsreformen. Endda få måneder efter,at vi skulle tage stilling til vores egen status i ordningen. Jeg tillader mig at gå ud fra, at I har overset nogleaf de konsekvenser, den del-financiering af forliget medfører for os.Gennemfører Folketinget dette forlig ved lov efter sommerferien, har I tilrettelagt en kynisk deroute for etantal specifikke årgange - på vores vej ud af arbejdsmarkedet efter et langt livs bidrag til samfundet. Detsynes jeg er helt uanstændigtog usolidarisk.Det må være muligt at finde en anden finansierings-løsning, som ikke rammer så skævt. Jeg måindtrængende appellere til jer om at gennemtænke det her igen, inden i blot fremlægger det nuværendeforlig for folketinget til beslutning.Jeg må gerne kontaktes.Med venlig hilsenInger Colding-JørgensenLystoftevænget 113, 2800 LyngbyMail:[email protected],Mobil 21699404