Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 207
Offentligt
NOTAT
11-06-2013
EU-Domstolens dom i sagerne C-335/11 og C-337/11 (Ring og Werge), om handicap og beskyttel-se efter forskelsbehandlingsloven
Sagsnr. 2011-3203
EU-Domstolen har torsdag den 11. april 2013 afsagt dom i to danske sager omhandicap. To kvinder med henholdsvis slidgigt og piskesmældsskade var blevet af-skediget efter 120 dages sygefravær. Kvinderne påberåbte sig beskyttelse efter be-skæftigelsesdirektivets regler om personer med handicap. Sagerne verserer ved Sø-og Handelsretten.Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret ved et notat om sagen den25. oktober 2011.Centrale punkter i dommens præmisser
EU-Domstolen har i sagen forholdt sig til tre overordnede temaer:1. Forståelsen af begrebet handicap, herunder om sygdom kan være et handicap.2. Arbejdsgiverens pligt til at tilpasse arbejdspladsen, så en person med handicapkan arbejde på lige fod med andre.3. Om funktionærlovens 120-dages regel om forkortet opsigelsesvarsel i forbin-delse med sygdom er i strid med forbuddet mod forskelsbehandling på grund afhandicap.Ad.1. Om handicapbegrebetEU-Domstolen fastslår, at handicapbegrebet skal fortolkes i overensstemmelse medFN’s handicapkonvention.EU-Domstolen fastslår videre, at sygdom kan medføre en begrænsning, som for-hindrer personen i fuldt og effektivt at deltage på lige fod med andre arbejdstage-re. Hvis begrænsningen er langvarig, kan sygdommen betragtes som et handicap.Sygdom, som ikke medfører en sådan begrænsning, er ikke omfattet af begrebethandicap.Ad. 2. Om tilpasningsforpligtelsenEU-Domstolen fastslår, at nedsat arbejdstid er blandt de tiltag, som en arbejdsgiverskal overveje, for at den handicappede kan fastholde sin tilknytning til arbejdsmar-kedet.EU-Domstolen slår dog samtidigt fast, at arbejdsgiveren kun skal tilbyde nedsat ar-bejdstid, hvis dette ikke er en uforholdsmæssig stor byrde for arbejdsgiveren.Ad. 3. Om 120-dages reglenEU-Domstolen fastslår, at en lønmodtager ikke kan afskediges med forkortet varsel
(120-dages reglen), hvis sygdommen skyldes, at arbejdsgiveren ikke har opfyldtden særlige tilpasningsforpligtelse, som arbejdsgiveren har over for en person medhandicap.EU-Domstolen fastslår også, at 120-dages reglen kan stille handicappede arbejds-tagere ufordelagtigt og medføre en indirekte forskelsbehandling. Domstolen udta-ler, at en handicappet arbejdstager er udsat for en yderligere risiko for at blive sygaf en sygdom, der har sammenhæng med den pågældendes handicap, og at denhandicappede dermed har en højere risiko for at få flere sygefraværsdage og nå 120dages grænsen.Indirekte forskelsbehandling er tilladt, hvis der er et sagligt formål med forskelsbe-handlingen, og midlerne til at opfylde formålet er hensigtsmæssige og ikke går vi-dere end nødvendigt.EU-Domstolen overlader det til Sø- og Handelsretten at vurdere, om 120 dages re-gel i det hele taget kan anvendes, hvis den ansatte har et handicap, som er omfattetaf forskelsbehandlingslovens beskyttelse.Vurdering
Personer med handicap er beskyttet af forskelsbehandlingslovens regler. Begrebethandicap er ikke defineret i loven. Med dommen bliver det fastslået, at sygdom ik-ke i sig selv kan sidestilles med handicap, men at sygdom kan være et handicap,hvis den medfører en relevant begrænsning, og begrænsningen er af lang varighed.EU-dommen ændrer ikke på, at det fortsat vil være en konkret vurdering, om enpersons sygdom kan betragtes som et handicap.I forhold til Domstolens udtalelser om arbejdsgivers tilpasningsforpligtelse, er detnu fastslået, at nedsat arbejdstid er blandt de foranstaltninger, som arbejdsgiverenskal overveje. EU-dommen kan få betydning for retspraksis, men ikke for lovgiv-ningen om arbejdsgivers tilpasningsforpligtelse.Formålet med 120-dages reglen i funktionærloven er at tilskynde arbejdsgivere tilat ansætte og beholde arbejdstagere, der har særlig risiko for gentaget sygefravær,ved at gøre det muligt for arbejdsgiverne efterfølgende at opsige disse med forkor-tet varsel, hvis fraværet viser sig at være af meget lang varighed. Til gengæld vildisse arbejdstagere kunne bevare deres job under sygeperioden.EU-Domstolen anerkender det anførte formål som legitimt, men overlader det tilSø- og Handelsretten at vurdere, om 120-dages reglen går videre end nødvendigtfor at nå målet.Et eventuelt behov for at ændre eller præcisere funktionærlovens regel om forkortetopsigelsesvarsel i forbindelse med sygdom vil afhænge af den endelige dom fra Sø-og Handelsretten.
2