Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1169887_0001.png
1169887_0002.png
1169887_0003.png
1169887_0004.png
1169887_0005.png
1169887_0006.png
1169887_0007.png
1169887_0008.png
1169887_0009.png
1169887_0010.png
1169887_0011.png
1169887_0012.png
1169887_0013.png
1169887_0014.png
1169887_0015.png
1169887_0016.png
1169887_0017.png
1169887_0018.png
1169887_0019.png
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Status fra Tilsynsafdelingen1. halvår 2012
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
IndholdKAPITEL 1 INDLEDNING OG SAMMENFATNING................................................................................................31.1 RESULTATER FRA TILSYNET MED A-KASSERNES OG KOMMUNERNES ADMINISTRATION............................................ 3KAPITEL 2 TILSYN MED A-KASSERNES OG KOMMUNERNES ADMINISTRATION.................................. 42.1 TILSYN MED A-KASSERNES SYSTEMATISKE RÅDIGHEDSVURDERINGER..................................................................... 4
2.1.1 Tilsynet 2011 .................................................................................................................... 42.1.2 Tilsynet 2012 .................................................................................................................... 42.2 A-KASSENS INDSATS OVER FOR LEDIGE SENIORER.................................................................................................... 52.3 DET INTENSIVEREDE RÅDIGHEDSTILSYN................................................................................................................... 52.4 DET KOMMUNALE RÅDIGHEDSTILSYN....................................................................................................................... 62.5 DET KOMMUNALE VISITATIONSTILSYN...................................................................................................................... 72.8 A-KASSE REVISIONSTILSYN....................................................................................................................................... 8
2.8.1 A-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollater for 2010.... 82.8.2 A-kassrnes årsregnskaber og administrationsaftaler for 2011 ......................................... 82.8.3 Revisionsprotokoller - risikovurdering 2011...................................................................... 82.8.4 Revisionsprotokoller – for så vidt angår it-sikkerhed 2011 ............................................... 82.8.5 Status for gennemgang af årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollervedr det regnskabsmæssige og revisionsmæssige forhold ....................................................... 92.9 OPFØLGNING PÅ A-KASSERNES REVISIONSPROTOKOLLATER FOR SÅ VIDT ANGÅR DET ADMINISTRATIVE TILSYN...... 92.9.1. GENNEMGANG2011.............................................................................................................................................. 92.10 REGNSKABSTILSYNET........................................................................................................................................... 10
2.10.1 Inddrivelse af tilbagebetalingskrav i 1. halvår af 2011 .................................................. 102.10.2 Kontrol med uretmæssigt udbetalte refusionsbeløb ..................................................... 10KAPITEL 3 INDSATSEN FOR AT MINIMERE OMFANGET AF FEJLUDBETALINGER ............................. 123.1 ELEKTRONISK KONTROL.......................................................................................................................................... 12
3.1.1 Stikprøvekontrol ved udtræk i COR – Det Centrale Oplysningsseddelregister............... 123.1.2 A-kassernes kontrol ved udtræk i indkomstregisteret 2012 ............................................ 123.1.2.1 Overvågning af a-kassernes kontrol af brug af Indkomstregisteret.......................... 133.1.2.2 Status for a-kassernes kontrol ved brug af Indkomstregisteret i 2011. .................... 133.1.2.3 A-kassernes kontrol ved brug af data fra FerieKonto............................................... 143.2 KONTROLSAMARBEJDE MED ANDRE OFFENTLIGE MYNDIGHEDER........................................................................... 14
3.2.1 Anmeldelser.................................................................................................................... 143.2.2 Aktioner mod sort arbejde/socialt bedrageri ................................................................... 153.2.2.1 Fairplay .................................................................................................................... 153.2.2.2 Lufthavnstilsynet ...................................................................................................... 153.2.2.3 Straksaktivering........................................................................................................ 153.3 TILBAGEBETALINGSSAGER...................................................................................................................................... 16
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Kapitel 1 Indledning og sammenfatningDenne statusrapport samler resultaterne fra Tilsynsenhedens tilsyn 1. halvår 2012.Tilsynene retter sig mod to hovedområder:Tilsyn med a-kassernes og kommunernes administrationIndsatsen for at minimere omfanget af fejludbetalinger
1.1 Resultater fra tilsynet med a-kassernes og kommunernes administrationTilsynet med a-kassernes og kommunernes administration er begrundet i ønsket om at sikrekvaliteten og retssikkerheden på de områder af beskæftigelsesadministrationen, der af staten erudlagt til henholdsvis a-kasserne og kommunerne. Tilsynet er især rettet mod, om administrationener effektiv og sker på betryggende vis og efter de principper, som Folketinget har udstukket.Styrelsen har i 1. halvår 2012 afsluttet en undersøgelse af tilsynet i samtlige a-kasser vedrørenderådighed. Der er undersøgt 1100 sager, som vedrører rådighedssamtaler i 2011. Undersøgelsenhar særligt haft fokus på den del af rådighedspligten, som handler om aktiv jobsøgning. Tilsynethar vist, at a-kassernes rådigheds-vurderinger er blevet omgjort i ca. 2 procent af sagerne.Det skyldes primært, at styrelsen ikke har været enig med a-kassen i om den ledige har værettilstrækkeligt aktivt jobsøgende.I forhold til tidligere er der tale om en svag stigning i omgørelsesniveauet, men det må genereltsiges, at administrationen er tilfredsstillende.Styrelsen har afsluttet en undersøgelse i 5 a-kasser vedrørende a-kassernes rådighedsvurderinger/planer for jobsøgning for aldersgruppen mellem 57 og 62 år.A-kasserne har en særlig pligt til at sikre sig, at ledige i den alders gruppe guides hen på områdermed gode beskæftigelsesmuligheder, ligesom a-kasserne skal sikre sig, at disse medlemmer haret højt jobsøgningsniveau. Undersøgelsen har vist, at generelt har a-kasserne ikke væretopmærksomme på denne særlige pligt. Styrelsen har derfor gjort a-kasserne opmærksomme pådette.Overordnet har den samlede økonomiske effekt af tilsynet med a-kassernes medlemmer for 1.halvår 2012 beløbet sig til knap 15 mio. kr. Tilsynet er sket på baggrund af anmeldelser fra andreoffentlige myndigheder, skatteregisterundersøgelser samt kontrolaktioner i samarbejde med SKAT.Styrelsen har i første halvår 2012 desuden afsluttet tilsynet for 2011 med kommunernesrådighedsadministration i sager om arbejdsmarkedsparate borgere på kontanthjælp. Styrelsen harsom tidligere haft fokus på kommuner med høje fejlprocenter og kommuner med en afvigendesanktionspraksis.Resultaterne viser store lokale forskelle, hvilket også har været tendensen ved tidligereundersøgelser. Nogle kommuner har ingen eller meget få fejl, mens andre har haft fejl i en stor delaf de undersøgte sager. Tendensen er dog, at fejlene nu i forhold til tidligere i højere grad ikkeskyldes problemer med forståelse af lovgivningen, men at kommunerne ikke har fået opstillet fasteprocedurer og retningslinjer for sagsbehandlingen, som der følges op på ledelsesmæssigt.
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
3
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Kapitel 2 Tilsyn med a-kassernes og kommunernes administration2.1 Tilsyn med a-kassernes systematiske rådighedsvurderinger2.1.1 Tilsynet 2011Styrelsen førte i 2011 tilsyn i samtlige a-kasser. Der er undersøgt 1100 sager, som vedrørerrådighedssamtaler i 2011. Undersøgelsen har særligt haft fokus på den del af rådighedspligten,som handler om aktiv jobsøgning. Styrelsen har behandlet sagerne i 2011 og i første halvdel af2012 og har afsluttet undersøgelsen med en rapport om tilsyn med de systematiskerådighedsvurderinger til brug for Tilsynsrådets møde den 13. september 2012.Undersøgelsen viser, at a-kassernes rådighedsvurderinger er blevet omgjort i ca. 2 procent afsagerne.Der er tale om en svag stigning i omgørelsesniveauet i forhold til undersøgelsen vedrørende tilsynmed a-kassernes systematiske rådighedsvurderinger i 2009 og 2010, men generelt eradministrationen tilfredsstillende.De fejl som er konstateret, skyldes at styrelsen i flere tilfælde ikke har været enig i a-kassernesvurderinger om, at de ledige har været tilstrækkeligt aktivt jobsøgende. Styrelsen har imidlertid ikkekunnet omgøre rådighedsvurderingerne, fordi a-kassernes vejledning af de ledige ikke har værettilstrækkelig. Ifølge Ankestyrelsens praksis lægges der i sådanne situationer afgørende vægt på,hvilken vejledning den ledige har modtaget fra a-kassen om at være aktivt jobsøgende.Konsekvensen af denne mangelfulde vejledning har været, at styrelsen i ca. 28 pct. af deundersøgte sager fra 2011 har ment, at den plan for jobsøgning, som den ledige og a-kassen harudarbejdet i fællesskab, skulle tilsidesættes. Der er tale om en stigning i forhold til niveauet fortilsidesættelser i den foregående undersøgelse. I undersøgelsen vedrørende vurderinger fra 2010blev 20 procent af de undersøgte planer tilsidesat.Undersøgelsen viser, at a-kasserne i ca. 10 pct. af de undersøgte sager ikke har holdtrådighedssamtalerne rettidigt. I 2010 havde a-kasserne i ca. 14 pct. af sagerne i undersøgelsenikke holdt rådighedssamtalerne rettidigt.
2.1.2 Tilsynet 2012Styrelsen har i foråret 2012 gennemført 6 uanmeldte tilsynsbesøg i a-kasser. Styrelsen forventer atgennemføre tilsyn med a-kassernes systematiske rådighedsvurderinger i 2012 i den halvdel af a-kasserne, som i tilsynsundersøgelsen fra 2011 havde de dårligste resultater. Styrelsen vildifferentiere sin undersøgelse, således at der anvendes flest ressourcer på de a-kasser, som hardet største forbedringspotentiale.Styrelsen forventer at afsluttet undersøgelsen med en rapport til brug for Tilsynsrådets møde iførste halvdel af 2013.
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
4
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
2.2 A-kassens indsats over for ledige seniorerStyrelsen har i 1. halvår 2012 afsluttet undersøgelse iværksat i 2011 i 5 a-kasser vedrørende a-kassernes rådighedsvurderinger/planer for jobsøgning for aldersgruppen mellem 57 og 62 år.Den undersøgte gruppe af ledige har større risiko for en længere ledighedsperiode, end yngreledige har. A-kasserne har derfor en særlig pligt til at sikre sig, at ledige i den undersøgte gruppeguides hen på områder med gode beskæftigelsesmuligheder, ligesom a-kasserne skal sikre sig, atdisse medlemmer har et højt jobsøgningsniveau.Gennemgangen af sagerne viser, at a-kasserne ikke har været opmærksomme på denne særligepligt. Dette gør sig gældende både for de medlemmer, der er tilmeldt efterlønsordningen og fordem, der ikke er tilmeldt ordningen.For god ordens skyld skal det samtidig nævnes, at de 5 a-kassers administration af plan forjobsøgning ikke er blevet dårligere i perioden fra 2010 til 2011. Baggrunden for, at der iundersøgelsen fra 2011 har været relativt mange tilsidesættelser, er, at a-kasserne ikke har væretopmærksomme på deres særlige forpligtelse over for ledige i aldersgruppen 57 til 62 år.Styrelsen har i hver enkelt sag, hvor en plan for jobsøgning tilsidesættes, oplyst a-kasserne om, påhvilke punkter a-kassernes vejledning ikke har været tilstrækkelig.
2.3 Det intensiverede rådighedstilsynFormålet med det intensiverede rådighedstilsyn er at kontrollere og vurdere a-kassernes afgørelseri rådighedsspørgsmål, der opstår som følge af underretninger fra jobcentrene. Rådighedstilsynetskal være med til at forbedre kvaliteten af a-kassernes afgørelser og sagsbehandling pårådighedsområdet.Styrelsen har i 2011 og i første halvdel af 2012 gennemført tilsyn med de såkaldteunderretningspligtige hændelser fra 2010. Dette tilsyn har været gennemført fra 1996 til 2010.Styrelsen har undersøgt 1014 sager fra 2010, hvor det er blevet kontrolleret, om a-kasserne harbehandlet underretningerne fra jobcentrene korrekt. Undersøgelsen baserer sig på et statistisktilfældigt udvalg af negative underretninger fra jobcentrene.Det er på grundlag af denne undersøgelse, at fejlniveauet i det intensiverede rådighedstilsyn erberegnet.Fejlprocenten i rådighedstilsynet i perioden 2003 – 2010 fremgår af tabel 1.Tabel 1: Fejlprocenten i det intensiverede rådighedstilsynPeriodeJanuar og april kvartal 2003Januar og april kvartal 2004Januar og april kvartal 2005Januar og april kvartal 2006Oktober kvartal 2006 og januar, april og juli kvartal 2007Juli kvartal 2008Januar til og med oktober kvartal 2010
Fejlprocent4,43,23,74,34,61,24,2
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
5
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Baggrunden for faldet fra 2007 til 2008 kan skyldes tilfældigheder. Det har formentlig ogsåbetydning, at ledigheden var historisk lav i juli kvartal 2008 - således forstået at a-kassernes harhaft ressourcer til at kvalitetssikre deres afgørelser om selvforskyldt ledighed.Som det ses af ovenstående er fejlprocenten i 2010 så at sige på linje med fejlprocenterne fraundersøgelserne i 2003 til 2007.Styrelsen har afsluttet det intensiverede rådighedstilsyn for 2010 med en rapport til brug forTilsynsrådets møde den 13. september 2012.
2.4 Det kommunale rådighedstilsynStyrelsen fører tilsyn med kommunernes rådighedsadministration i sager omarbejdsmarkedsparate borgere på kontanthjælp. Tilsynet omfatter sager, hvor ydelsesmodtagerenikke har bekræftet sin tilmelding som jobsøgende, er udeblevet fra tilbud eller jobsamtale, eller påanden måde har handlet, så kommunen skal tage stilling til, om hjælpen skal reduceres og/ellerophøre.I 2011 satte tilsynet ligesom i 2010 fokus på kommuner med høje fejlprocenter og kommuner meden afvigende sanktionspraksis. Ved udvælgelsen af tilsynskommuner lagde styrelsen desudenvægt på, om der havde været kritiske bemærkninger i de kommunale revisionsberetninger, somdet ville være hensigtsmæssigt at følge op på gennem rådighedstilsynet.For at målrette tilsynsvirksomheden yderligere mod ”problemkommuner” iværksatte styrelsen i2011 tilsyn med færre kommuner end i de foregående år, men udtog til gengæld flere sager frahver enkelt kommune. Der blev i alt udvalgt sager fra 33 kommuner, hvoraf 10 kommuner fikbesøg af rådighedstilsynet og resten indsendte sagerne til behandling i styrelsen. 30 tilsyn erendeligt afsluttede.Tabel 2: Afsluttede tilsyn i rådighedstilsynet 2011Antal sager, der erKommunevurderet49Herning59Struer29Ishøj83Silkeborg43Frederiksberg39Aabenraa51Svendborg17Herlev49Køge82Varde39Hvidovre38Vejle55Jammerbugt86Mariagerfjord86Lolland87Sønderborg57Morsø71Vordingborg
Antal sager med fejl1221181761512247811841623721
Fejlpct.23732240152971499212915519261230
Ref.beløb kr.1.18314.85793216.9449.9598.5274.42110.79452.0582.1142.6704.7823.5423.55214.74312.6624.00513.102
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
6
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
OdsherredGentofteGuldborgsundKalundborgSkanderborgVesthimmerlandSlagelseRandersAssensSyddjursHaderslevNyborgI alt
5743849713687904339658731.833
11176175024345093370
194071837283913016420
9.9392.4493.18614.62975.58422.5182.6861.9857.85406.057798328.532
Resultaterne fra 2011-tilsynet afspejler store lokale forskelle, hvilket også har været tendensen vedtidligere undersøgelser. Nogle kommuner har ingen eller meget få fejl, mens andre har haft fejl i enstor del af de undersøgte sager. Det generelle indtryk er, at fejlene ikke skyldes problemer medforståelse af lovgivningen. Fejlene opstår især, hvis kommunen ikke har fået opstillet fasteprocedurer og retningslinjer for sagsbehandlingen, som der følges op på ledelsesmæssigt.I 2012 fokuserer tilsynet især på sager om sanktion ved udeblivelse fra aktivering og øvrige tilbud,og der er indtil videre udvalgt sager fra 8 kommuner, der alle havde mindre gode resultater vedsidste tilsyn: Ballerup, Rødovre, Holbæk, Odense, Halsnæs, Viborg, Helsingør, Hillerød.
2.5 Det kommunale visitationstilsynSiden 2004 har Arbejdsdirektoratet – nu Arbejdsmarkedsstyrelsen - ført tilsyn med omkommunerne holder de lovpligtige jobsamtaler med kontant- og starthjælpsmodtagere rettidigt.Tilsynet har siden 2009 kun udvalgt de kommuner, der især har problemer med at holdejobsamtaler til tiden, jf. oplysninger fra Jobindsats.dk.Der er i gennemsnit behandlet 4.000 sager om året fra ca. 40 kommuner. Tilsynet har vist, at derer en stor spredning kommunerne imellem i bl.a. rettidighedsprocenten og det antal dage, somrettidigheden i jobsamtalerne er overskredet med.I det seneste år er der konstateret en positiv udvikling i rettidigheden med jobsamtaler og dengennemsnitlige fejlprocent er nu på 6 pct. efter i flere år at have ligget på godt 20 pct. - jf. tal fraJobindsats.dk., som indeholder aktuelle og relevante oplysninger om bl.a. personer påoverførselsindkomst.Det bemærkes, at forskellen mellem resultater i visitationstilsynet og tal fra Jobindsats.dk altidskyldes, at Jobindsats opgør rettidigheden på baggrund af alle kommuner, mens visitationstilsynetberegner et gennemsnitstal for de udvalgte kommuner, som typisk er kommuner med særligeproblemer med at overholde rettidigheden.Tilsynsrådet er blevet orienteret om resultaterne fra visitationstilsynet frem til 4. kvartal 2010. Derforeligger ikke resultater for den efterfølgende periode, da tilsynet i 2011 er begrænset til et enkeltkvartal, 4. kvartal, hvor beregningerne ikke er afsluttet endnu.
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
7
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
2.8 A-kasse revisionstilsynStyrelsen kontrollerer a-kassernes regnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollater.Denne kontrol gennemføres i forlængelse af det arbejde som udføres af a-kassernesstatsautoriserede revisorer.
2.8.1 A-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollaterfor 2010A-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler, og revisionsprotokoller for 2010 for så vidtangår regnskabsmæssig og revisionsmæssige forhold blev i overensstemmelse medmålsætningen gennemgået inden 1. marts 2012.Gennemgangen har ikke givet anledning til væsentlige bemærkninger fra tilsynets side.
2.8.2 A-kassernes årsregnskaber og administrationsaftaler for 2011A-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler, og revisionsprotokoller for 2011, som erfremsendt den 15.marts 2012, vil blive gennemgået efter den differentierede model, der omfatterbasis, normal og udvidet gennemgang.Dette sker med udgangspunkt i en systematisk risikovurdering, der sikrer, at ressourcerne i videstmulig omfang anvendes der, hvor der forventes at være størst risiko for fejl.Alle 2011-sager forventes at være gennemgået senest 1. marts 2013.
2.8.3 Revisionsprotokoller - risikovurdering 2011Revisionsprotokollerne gennemgås nøje og ens i alle a-kasser, da bemærkninger og oplysningerheri indgår i grundlaget for risikovurderingen.Fra og med 2011 indgår basis kontrollen med årsregnskabet også i risikovurderingen.Risikovurderingen hverken kan eller skal stå alene, men er et værktøj, der bl.a. anvendes iforbindelse med vurdering af, om der skal foretages yderligere tilsyn i den enkelte a-kasse.Risikovurderingen for 2011 viste generelt et fint resultat.Resultaterne fordeler sig således:8 a-kasser i intervallet ”Meget fint”11 a-kasser i intervallet ”Fint”6 a-kasser i intervallet ”Acceptabelt”2 a-kasser i intervallet ”Mindre godt”
De 5 dårligst placerede a-kasser vil alle få en udvidet gennemgang.
2.8.4 Revisionsprotokoller – for så vidt angår it-sikkerhed 2011Det almindelige tilsyn med a-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsproto-koller omfatter en vurdering af a-kassernes it-sikkerhed.Det bemærkes, at a-kassernes revisorers kontrol med og rapportering om a-kassernes it-sikkerhednormalt sker i forbindelse med årsafslutningen.
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
8
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Denne kontrol har ikke givet anledning til væsentlige bemærkninger fra tilsynets side.
2.8.5 Status for gennemgang af årsregnskaber, administrationsaftaler og revisions-protokoller vedr. det regnskabsmæssige og revisionsmæssige forholdStatus pr. 1. juli 2012 for revisionsafdelingens gennemgang af regnskaber, administrationsaftalerog revisionsprotokoller fremgår nedenfor:Tabel 3: Status for gennemgang af regnskaberRegnskabsårAntal201020112827Gennemgået252Afsluttet222
Risikovurderingen for 2011 er gennemført
2.9 Opfølgning på a-kassernes revisionsprotokollater for så vidt angår detadministrative tilsynDe statsautoriserede revisorer i a-kasserne gennemgår bl.a. a-kassernes administration.Resultatet af gennemgangen sendes i et revisionsprotokollat til Arbejdsmarkedsstyrelsen.Når styrelsen gennemgår protokollaterne vurderes det, om revisors konklusioner giver anledningtil, at styrelsen beder om en redegørelse fra a-kassen.Styrelsen vil altid bede om en redegørelse, hvis det af revisors bemærkninger er uklart, om etproblem har givet anledning til fejludbetalinger, hvordan a-kassen har fulgt op på et problem ellerlignende. Ofte vil der være tale om, at styrelsen beder om redegørelse i tilfælde, hvor der alleredefra a-kassens side er fulgt op på en bemærkning fra revisors side. Kun i få tilfælde er der grundlagfor at følge op med et pålæg til a-kassen om en opstramning eller ændre administration.
2.9.1. Gennemgang 2011Arbejdsmarkedsstyrelsen har i 1. halvår 2012 gennemgået alle a-kassernesrevisionsprotokollater for 2011.Resultatet af gennemgangen er indtil videre, at:3 a-kassers revisionsprotokollater er godkendt uden bemærkninger.24 a-kasser har i revisionsprotokollatet fået bemærkninger om administrationen.1 a-kasse har fået pålæg om at stramme op på administrationen.3 sager er endnu ikke afsluttet.Bekendtgørelse nr. 1142 af 30. september 2010 trådte i kraft med virkning forregnskabsåret 2011. Som noget nyt blev der indført regler om, at a-kassernes revisorerhvert år skal gennemgå 7 faste administrationsområder: korrekt belægning afdagpengekort, supplerende dagpenge, selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse,rådighed, overgang til efterløn, korrekt belægning af efterlønskort og drift af selvstændigvirksomhed samtidig med efterløn.Regnskabsåret 2011 er således første år, hvor kravene til revisorernes gennemgang af a-kassernes administration er udvidet.STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 20129
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Det er styrelsens opfattelse, at dette er årsagen til, at så mange a-kasser for 2011 har fåetbemærkninger om administrationen i revisionsprotokollatet.Da alle sager ikke er afsluttet, har styrelsen pt. ikke opgjort det endelige resultat afgennemgangen.Der vil som sædvanlig blive udarbejdet en selvstændig rapport, når alle sager er afsluttet.
2.10 RegnskabstilsynetRegnskabstilsyn omfatter hele a-kassens virksomhed, dvs. både udbetaling af dagpenge mv.,opkrævning og afregning af medlemsbidrag mv. samt indtægter og udgifter i forbindelse med a-kassernes administration.
2.10.1 Inddrivelse af tilbagebetalingskrav i 1. halvår af 2011Efter Inddrivelsescenterets registreringer har tilgangen af misligholdte tilbagebetalingskrav (medstatsrefusion) fra a-kasserne været ca. 6,5 mio. kr. i første halvår af 2012 mod ca. 16,9 mio. kr. forsamme periode i 2011.Det inddrevne beløb i første halvår af 2012 er på ca. 5,9 mio. kr. mod ca. 4,8 mio. kr. for sammeperiode i 2011. Ifølge Inddrivelsescenteret har den registrerede tilgang af fordringer været på ca.451 mio. kr. i årene 1993-1. halvår 2012. I samme periode har Inddrivelsescenteret inddrevet ca.127 mio. kr. Pr. 30. juni 2012 var der et udestående (ekskl. evt. tilskrevne renter) på ca. 196 mio.kr., idet ned- og afskrivninger gennem årene andrager ca. 128 mio. kr.
2.10.2 Kontrol med uretmæssigt udbetalte refusionsbeløbA-kasserne udbetaler ydelser via Danske Bank med forskud fra staten.Styrelsen fører kontrol med, at refusionsbeløb mv., der er udbetalt med urette, bliver betalt tilbagekorrekt og rettidigt.Fejludbetalinger og indkomne afdrag på tilbagebetalingskrav mv., skal af a-kasserne afregnesmånedsvis bagud senest den 20. i den følgende måned.I tabellen ses a-kassernes oplysninger om indbetalinger til staten i sager, hvor a-kassen kan opnårefusion, og i sager hvor staten ikke yder refusion til a-kassen.Tabel 4: Opgørelse over indbetalinger i 2011, sager for 2011 og tidligereIndbetalt iIndbetalt iUdbetalt isager, hvorsager, hvoraltIndbetalt i IkkeYdelsesart / mio. kr.staten ikkestaten yderrefusion sager i pct.yder refusion refusionaf i alt udbetalt(mio.kr.)(mio.kr.)(mio. kr.)Dagpenge3515,611.446,30,31 %Feriedagpenge6,50,8662,10,98 %Efterløn10,51,79.189,40,11 %Skattefri præmie1,501.151,30,13 %Befordringsgodtgørelse0,2035,80,56 %0,70,03115,40,61 %Udd.ydelse til forsikrede
Indbetalt irefusion sager ipct. af i altudbetalt0,14 %0,12 %0,02 %0,00 %0,00 %0,03 %
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
10
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
De indbetalte beløb i svigsager er inklusive indbetalte afdrag til DCI – Den CentraleInddrivelsesenhed.
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
11
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Kapitel 3 Indsatsen for at minimere omfanget af fejludbetalingerStyrelsen har i 1. halvår 2012 ført tilsyn med, at de oplysninger, som ledige medlemmer ogmedlemmer på efterløn giver a-kassen om arbejde og indtægter mv., er rigtige.Kontrollen har bl.a. været baseret på stikprøver. Stikprøvekontrollen er foregået til dels elektroniskved udtræk i SKATs Centrale Oplysningsseddel Register (COR) og endvidere ved uanmeldtvirksomhedskontrol og ved lufthavnstilsynet.Endvidere har kontrollen været baseret på oplysninger udtrukket i indkomstregisteret. Bådestyrelsen og a-kasserne benytter indkomstregisteret til at føre kontrol med udbetaling af ydelser tila-kassernes medlemmer.I Fairplay-initiativerne indgår bl.a., at myndighederne skal samarbejde og udvekslekontroloplysninger. Styrelsen har med SKAT indgået et formaliseret samarbejde, som er beskreveti Meddelelse af 6. september 2006 om retningslinjer for udveksling af kontroloplysninger.Resultatet af dette samarbejde er beskrevet under punkt 3.3, ”Kontrolsamarbejde med andreoffentlige myndigheder”.
3.1 Elektronisk kontrol3.1.1 Stikprøvekontrol ved udtræk i COR – Det Centrale OplysningsseddelregisterStyrelsen kan bruge SKATs Centrale Oplysningsseddel Register (COR) til at lave løbendeskatteregisterundersøgelser.A-kasserne benytter Indkomstregisteret til at kontrollere lønmodtagere. Indkomstregisteretindeholder ikke oplysninger om selvstændig erhvervsdrivende, og styrelsen bruger derfor COR tilat lave løbende skatteregisterundersøgelser af selvstændig erhvervsdrivende.Skatteregisterundersøgelse af selvstændig erhvervsdrivende for indkomståret 2011 påbegyndes i2. halvår 2012, hvor oplysninger er tilgængelige hos SKAT.I 1. halvår 2012 er der afsluttet 162 sager, som er oprettet i 1. halvår 2012 eller før.Tabel 5: Tilbagebetalingsbeløb, skatteregisterundersøgelserTilbagebetalingsbeløb m.v. skatteregisterundersøgelserKarantæne (timer)Anslået mindre udgift, karantæne(kr.)Tilbagebetalingsbeløb(kr.)Effekten af afgjorte sager(kr.)1. halvår 201214.5371.445.8424.508.7345.954.576
3.1.2 A-kassernes kontrol ved udtræk i indkomstregisteret 2012Styrelsens overvågning af a-kassernes brug af Indkomstregisteret har vist, at kontrollen overordnetfungere tilfredsstillende, men at en mere optimal anvendelse af registeret, herunder i forhold til atmindske behovet for efterfølgende manuel kontrol, kræver tilpasning af retningslinjerne.Styrelsen har derfor revideret retningslinjerne for 2012. (Skr. Nr. 9642 af 20. december 2011 omtilrettelæggelse af kontrollen ved brug af Indkomstregisteret i 2012)
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
12
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Styrelsen har tilpasset retningslinjerne for tilrettelæggelse af kontrollen for 2012 ved at hæve”bagatelgrænsen” til 37 timer.Styrelsens overvågning har endvidere vist, at a-kasserne sagsbehandlingstid bør reduceres afhensyn til risikoen for fejludbetalinger af ydelser frem til det tidspunkt, hvor a-kasserne fremsenderhøringsbrev til medlemmet med oplysning om, at fremtidig udbetaling af ydelser sker medforbehold for, at medlemmet har ret til ydelsen.Styrelsen har derfor for 2012 fastsat frister for, hvornår a-kassen skal have påbegyndtsagsbehandlingen i forhold til de medlemmer, der skal manuelt kontrolleres (høringsbrev).Herudover har styrelsen fastsat frister for, hvornår a-kassen skal afrapportere det endelige resultatfor det enkelte kvartal til styrelsen.
3.1.2.1 Overvågning af a-kassernes kontrol af brug af Indkomstregisteret.Med a-kassernes kontrol af udbetalinger ved brug af Indkomstregisteret opdages langt flerefejludbetalinger end tidligere, og disse fejludbetalinger opdages hurtigere, end der har væretmulighed for med de tidligere kontrolmetoder. Der er dog fortsat potentiale for at optimere ogudvikle kontrollen.Styrelsen overvåger derfor a-kassernes brug af kontrollen, bl.a. ved a-kassernes løbendeafrapportering til styrelsen. Bl.a. på baggrund af disse afrapporteringer iværksætter styrelsen i2012 følgende projekter:Validering af, om a-kassens udtræk er korrekte ud fra de fastsatte retningslinjer for 2012.Der udvælges 4 a-kasser, hvor a-kassens oplysninger om antal af medlemmer, der harindgået i kontrollen / antal medlemmer, der er udtaget til efterfølgende manuel kontrol,valideres. A-kasserne udvælges ud fra størrelse, antal sager til manuel behandling mv.Validering af a-kassernes udtræk ved stikprøvekontrol ved udtræk i COR – Det centraleOplysningsseddelregister. Der foretages udsøgning af medlemmer, der har modtagetydelser på mere end 180.000 kr., samtidig med bidragspligtig indtægt i 2011. Resultatetfremsendes til de relevante a-kasser til videre undersøgelse.Tilsyn på de enkelte a-kasser, hvor afrapporteringen viser afvigelse fra gennemsnittet fx forså vidt angår antal fastsatte sanktioner, fordelingen mellem svig og uagtsomhed mv.
For at optimere mulighederne for overvågning planlægger styrelsen, at a-kassernes løbendeafrapportering skal ske via Defgo.net fra 2013. Dette vil give øgede muligheder for overvågninginden for de enkelte delområder.Størst mulig grad af digitalisering giver bedst mulig grundlag for forenkling af administrationen ogmulighed for en større grad af automatisering af sagsbehandlingen i a-kassen.Styrelsen undersøger derfor løbende mulighederne for at øge digitaliseringen, bl.a. ved udvikling af”Advis´r”, og muligheden for inddragelse af den del af målgruppen, der i 2012 endnu ikke eromfattet af kontrollen ved brug af Indkomstregisteret.
3.1.2.2 Status for a-kassernes kontrol ved brug af Indkomstregisteret i 2011.Arbejdsmarkedsstyrelsen har til brug ved a-kassernes tilrettelæggelse af kontrol ved brug afIndkomstregisteret udmeldt de nærmere retningslinjer for, hvordan a-kasserne i 2011 skulletilrettelægge og effektivisere deres kontrol med de løbende udbetalinger, samt bedt a-kasserne omat afrapporterer resultaterne af kontrollen kvartalsvis.
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
13
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
De foreløbige afrapporteringer viser, at ca. 200.000 medlemmer er omfattet af kontrollen hvertkvartal, heraf er ca. 1/3 ledige medlemmer og ca. 2/3 medlemmer, der modtager efterløn.A-kasserne udtager i gennemsnit 5.500 medlemmer til efterfølgende manuel kontrol, svarende tilca. 3 % af det samlede antal medlemmer, der er omfattet af kontrollen.Den manuelle kontrol resulterer i tilbagebetalingssager i ca. 20 % af tilfældene. Det vil sige, at dertræffes afgørelse om tilbagebetaling i ca. 1.000 sager pr. kvartal.De foreløbige afrapporteringer viser, at det gennemsnitlige tilbagebetalingsbeløb pr. sag reduceresfra kvartal til kvartal. I 1. kvartal 2011 var det gennemsnitlige tilbagebetalingsbeløb ca. 20.000 kr.pr. sag. I 4. kvartal 2011 er dette beløb faldet til ca. 7.000 pr. sag.Som en konsekvens af det faldende tilbagebetalingsbeløb, falder antallet af pålagtekarantænetimer tilsvarende. Fordelingen mellem karantæner for svig og karantæner foruagtsomhed, ændres i retning af uagtsomhed.Dette er helt i tråd med de forventninger, der har været til, at kontrollen ville betyde hurtigereopdagelse af fejludbetalinger, således at det gennemsnitlige tilbagebetalingsbeløb pr. sag overtidmindskes.Den økonomiske effekt af kontrollen for 2011 forventes at være 95 - 100 mil.kr. Heraf er ca. 48 mil.kr. tilbagebetalingsbeløb og ca. 44 mil. kr. effekt af karantænetimer (ca. 400.000 karantæne timer).
3.1.2.3 A-kassernes kontrol ved brug af data fra FerieKonto.Udbetaling af feriegodtgørelse fra FerieKonto sker digitalt fra 1. maj 2011. Dermed er de fysiskeferiekontobeviser og kravet om, at medlemmer, der modtager ydelser fra a-kassen, skal have a-kassens attestation for at få feriegodtgørelse udbetalt forsvundet. A-kasserne har derfor fåetadgang til oplysninger fra FerieKonto via en elektronisk adgang, som FerieKonto stiller til rådighed.A-kassen har pligt til at anvende den elektroniske adgang.A-kassen skal sikre, at der ikke udbetales ydelser til medlemmer i perioder, hvor medlemmet fårudbetalt feriegodtgørelse fra FerieKonto. Styrelsen har derfor udsendt retningslinjer fortilrettelæggelse af kontrollen ved brug af data fra FerieKonto, og samtidigt bedt a-kasserne omløbende at afrapportere resultaterne af kontrollen. (Skr. Nr. 9631 af 20. december 2011 omretningslinjer for tilrettelæggelse af kontrollen ved brug af data fra FerieKonto).Afrapportering af effekten ved kontrollen gennemføres som et pilotprojekt, kvartalsvist, for 1. halvår2012, og fortsætter herefter som halvårlig afrapportering frem til 30. juni 2013.Endelige resultater af kontrollen i pilotprojektperioden forventes at foreligge ultimo 2012.
3.2 Kontrolsamarbejde med andre offentlige myndigheder3.2.1 AnmeldelserSåfremt en anden myndighed, f.eks. SKAT eller en kommune kommer i besiddelse af oplysninger,der tyder på, at der er fejludbetalt ydelser fra en a-kasse, underrettes styrelsen.Styrelsen har i 1. halvår 2012 oprettet 92 sager på baggrund af oplysninger fra andre offentligemyndigheder. Der er i samme periode afsluttet 66 sager, der er oprettet i 1. halvår 2012 eller før.
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
14
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Tabel 6: Tilbagebetalingsbeløb, indberetningerTilbagebetalingsbeløb mv. indberetningerKarantæne(timer)Anslået mindre udgift, karantæne(kr.)Tilbagebetalingsbeløb(kr.)Effekten af afgjorte sager(kr.)
1. halvår 20124.055403.3081.382.2951.785.603
3.2.2 Aktioner mod sort arbejde/socialt bedrageri3.2.2.1 FairplaySom en del af Fairplayindsatsen, hvor Arbejdsmarkedsstyrelsen samarbejder med bl.a. SKAT,kommunerne, politiet og fødevaremyndighederne, foretages uanmeldte kontrolbesøg i udvalgtevirksomheder. Styrelsens del af den fælles opgave er at kontrollere, om ledige arbejder samtidigmed, at de modtager ydelser fra a-kasserne. Kontrolbesøgene sker dels som koordineredelandsdækkende aktioner, dels som følge af anmeldelser eller opfølgning på tidligere besøg, fxkontrol af logbog.Arbejdsmarkedsstyrelsen har i 1. halvår 2012 sammen med andre myndigheder aflagtkontrolbesøg i 605 virksomheder. 1.044 personer er kontrolleret for, om de modtager ydelser fra a-kasserne. Der er indberettet 42 helt eller delvist ledige til straksaktivering, jf. afsnit 3.3.2.2, og derer oprettet 53 sager, hvor der har været mistanke om uberettiget udbetaling af ydelser. Der er iperioden afsluttet 13 sager, som er oprettet i 2012 eller tidligere.Det økonomiske resultat fremgår af tabellen nedenfor, hvori der dog ikke er indregnet denøkonomiske effekt af straksaktiveringer på 324.124 kr., således at den samlede økonomiske effektnår op på 580.695 kr.Tabel 7: Økonomisk resultat af oprettede sager vedrørende sort arbejde/socialt bedrageriAktioner mod sort arbejde/socialt bedrageriKarantæne (timer)Anslået mindre udgift, karantæne (kr.)Tilbagebetalingsbeløb (kr.)Effekten af afgjorte sager (kr.)1. halvår 201298297.669158.902256.571
3.2.2.2 LufthavnstilsynetArbejdsmarkedsstyrelsen har i samarbejde med SKAT udført 8 aktioner i 1. halvår 2012. Der er iden forbindelse oprettet 62 sager..Styrelsen modtager indberetninger fra SKAT , når de i deres sædvanlige arbejde støder påydelsesmodtagere, der har været udrejst, og der er en formodning for, at de har modtaget ydelsermed urette. Løbende er der i 2012 kommet 380 indberetninger fra SKAT.Der er pr. 13. august 2012 registreret tilbagebetalingsbeløb på 1 mio. kr. for sager oprettet i 2012.Der er forsat mange sager, der afventer afgørelser i kommuner og a-kasser.
3.2.2.3 StraksaktiveringArbejdsmarkedsstyrelsen har hjemmel til at indberette helt eller delvist ledige, som træffes ibeskæftigelse under en virksomhedskontrol, til straksaktivering. Der er i 1. halvår af 2012indberettet i alt 42 ledige til straksaktivering.
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
15
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Styrelsen har foretaget en effektmåling på 25 straksaktiverede ledige for at få et indtryk af, dels omder sker en ændring i beskæftigelsesmønsteret, dels om der kan måles en økonomisk gevinst iform af en mindre udgift til dagpenge.Det er styrelsens vurdering på baggrund af nedenstående figur, at straksaktivering er et godtredskab til at få bragt helt eller delvist ledige i beskæftigelse, og at den økonomiske gevinst ertilfredsstillende. Figuren skal læses således, at tidspunktet for straksaktiveringen er fastsat til uge0. Der er herefter målt på perioden 12 uger før og 12 uger efter. Som det fremgår, sker der enmarkant forøgelse af beskæftigede timer i ugerne efter uge 0.Den forøgede beskæftigelse i 12-ugers perioden efter uge 0 har samlet set betydet en mindreudgift til dagpenge på 324.124 kr.Figur 1: Antal timer på dagpengekort i 1. halvår 2012Antal timer på dp-kort 1. halvår 2012600
500
400
300
Serie1
200
100
0Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge-12 -11 -10 -9-8-7-6-5-4-3-2-10+1 +2 +3 +4 +5 +6 +7 +8 +9 +10 +11 +12
3.3 TilbagebetalingssagerHvis en a-kasse bliver klar over, at et medlem i en periode uberettiget har fået ydelser fra a-kassen, skal a-kassen træffe afgørelse om, at det fejludbetalte beløb skal betales tilbage. Samtidigskal a-kassen afgøre, om forholdet er svigagtigt eller uagtsomt, og om medlemmet skal have ensanktion.Den 1. juli 2003 fik a-kasserne ret til at træffe afgørelse som 1. instans i sager om tilbagebetalingog sanktion. Det gjaldt dog kun, når tilbagebetalingsbeløbet var mindre end 25 gangedagpengesatsen. Det betyder, at styrelsen kun har truffet afgørelse i disse sager, hvis medlemmethar klaget over a-kassens afgørelse.
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
16
ARBEJDSMARKEDSSTYRELSEN
Fra den 1. juli 2011 har a-kasserne fået delegeret kompetencen til at træffe afgørelse som 1.instans i alle sager om tilbagebetaling og sanktion, herunder sager hvor tilbagebetalingsbeløbet erstørre end 25 gange den maksimale dagpengesats. Det betyder, at styrelsen alene skal træffeafgørelse i sager, hvor medlemmet klager over a-kassens afgørelse.I 1. halvår 2012 har styrelsen modtaget 128 klagesager - og sager med indstilling om sanktion forsvig - fra a-kasserne og har i samme periode afgjort 189 sager.Tabel 8: Tilbagebetalingsbeløb, TilbagebetalingssagerTilbagebetalingsbeløb mv.Karantæne (timer)Anslået mindre udgift, karantæne (kr.)Tilbagebetalingsbeløb (kr.)Effekten af afgjorte sager (kr.)
1. halvår 201211.4091.134.7335.541.2816.676.014
STATUS FRA TILSYNSAFDELINGEN 1. HALVÅR 2012
17