Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1231680_0001.png
30. marts 2013
Kontanthjælpsreform og FolkehøjskolerneMed reformudspillet ”Alle kan gøre nytte” lægges der op til en stor ændring i kontanthjælpssystemet,herunder uddannelses- og aktiveringsindsatsen. Det er intentionen, at alle unge under 30 år skal være igang med enten uddannelse eller anden aktivitet, der sigter på job eller uddannelse.Højskolerne har i de seneste år gjort en stor indsats for at medvirke til, at flere unge påbegynder oggennemfører en ungdomsuddannelse. Der skal henvises til forsøg med mentorordninger, der nu erpermanentgjort, forløb for unge indvandrere og det igangværende forsøgsprojekt medkombinationsforløb mellem højskoler og erhvervsuddannelser, ligesom bl.a. Arbejdsmarkedsstyrelsen ogregionale Beskæftigelsesråd har givet tilskud til forsøgsprojekter omkring højskoler og ungekontanthjælpsmodtagere.I forlængelse af de positive resultater fra disse er det håbet, at højskolerne vil kunne spille en aktiv rolle iden indsats, der lægges op til.
Nedslag i udspillet (s. 17 ff.)Hovedlinjer for indsats og opfølgning for uddannelsesparate unge:Unge, hvor der kan være risiko for, at de falder fra uddannelse, kan få mulighed for at snuse tilforskellige uddannelsesmuligheder og erhverv.Højskoletilbud bør være en sådan mulighed, jf. det kombinationsprojekt, der viser gode resultater medovergang fra højskole til ungdomsuddannelse. Sehttp://ffd.dk/paedagogisk-udvikling/kombinationsprojektet/evaluering
Hovedlinjer i indsats og opfølgning for aktivitetsparate unge:Unge skal have aktiv hjælp og støtte til at se uddannelse som et mål.Højskoleforløb kan med deres forpligtelse til at yde uddannelsesvejledning indgå som en sådan mulighedUnge kan fx starte i et virksomhedsforløb, der er rettet mod uddannelse, eller etbrobygningsforløb på en uddannelsesinstitution for at snuse til forskelligeuddannelsesmuligheder og erhverv.Højskoleforløb kan indgå som en sådan mulighed.Unge skal samtidig have en koordineret og systematisk indsats, hvor den unges sociale oghelbredsmæssige ressourcer og udfordringer bliver afklaret.Højskoleforløb kan indgå som et element i en sådan afklaring?Unge kan tilbydes en mentorHøjskolerne tilbyder i dag mentorordninger til unge uden ungdomsuddannelse, der har fået etableret enuddannelsesplan i regi af UU – og kan derfor fint indgå som sådan i andet regi også.For unge kan det være en fordel, at de færdes i et uddannelsesmiljø frem for i jobcentret.Jobcenteret bør kunne benytte højskoler som sådanne uddannelsesmiljøer.
FolkehøjskolernesForening i DanmarkHøjskolernes HusNytorv 7DK-1450 København KTlf. +45 3336 4040Fax +45 3313 9870E-mail: [email protected]www.hojskolerne.dkwww.ffd.dk