Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 144
Offentligt
ArbejdstilsynetJ.nr. 20130022230GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 92/58/EØF, 92/85/EØF, 94/33/EF, 98/24/EF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/37/EF for at tilpasse dem til forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger - KOM(2013) 102 endelig
1. Resumé
Kommissionen foreslår en ajourføring af fem arbejdsmiljødirektiver, så henvisninger ogterminologi heri er i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering,mærkning og emballering af stoffer og blandinger (CLP-forordningen).Herudover foreslår Kommissionen en yderligere ajourføring af to af de fem direktiver, idet der herihenvises til ophævede direktiver, som er erstattet af nye.Kommissionen lægger med forslaget således alene op til konsekvensrettelser af de fem direktiver.Det fremgår af forslaget, at der ikke er tilsigtet nogen ændringer i anvendelsesområdet ogbeskyttelsesniveauet for de fem direktiver.Det er vurderingen, at direktivforslaget alene vil betyde, at der skal foretages mindrekonsekvensrettelser i enkelte bekendtgørelser.2. Baggrund
Kommissionens har ved KOM (2013) 102 af 26. februar 2013 fremsendt forslag til direktiv omændring af Rådets direktiver 92/58/EØF, 92/85/EØF, 94/33/EF, 98/24/EF og Europa-Parlamentetsog Rådets direktiv 2004/37/EF for at tilpasse dem til forordning (EF) nr. 1272/2008 omklassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger.Forslaget er fremsendt til Folketinget den 27. februar2013i dansk sprogversion.Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 153 og kan vedtages med kvalificeret flertal efter denalmindelige lovgivningsprocedure i traktatens artikel 294.Der er ikke i forslaget fastsat en dato for direktivets ikrafttræden eller dato for, hvornår direktivetsenest skal være gennemført i medlemslandene. Imidlertid vil CLP-forordningen være fuldt indfaset1. juni 2015, hvorfor national gennemførelse af direktivet må formodes at skulle ske senest samtidighermed.3. Formål og indhold
1
Med virkning fra 1. juni 2015 ophæves direktiv 67/548/EØF af 27. juni 1967 om tilnærmelse aflovgivning om klassificering, emballering og etikettering af farlige stoffer (klassificeringsdirektivet)og direktiv 1999/45/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrativebestemmelser om klassificering, emballering og etikettering af farlige præparater(præparatdirektivet).Baggrunden er, at CLP-forordningen fra dette tidspunkt er fuldt indfaset. Det betyder, atklassificering, emballering og mærkning af de omfattede stoffer og materialer herefter alene kan skeefter CLP-forordningen.Med det fremsendte direktivforslag skal det sikres, at der i de af forslaget omfattede femarbejdsmiljødirektiver fremover henvises til CLP-forordningen og ikke, som i dag, tilklassificeringsdirektivet og præparatdirektivet.Det er med forslaget forudsat, at der ikke sker forringelser af det hidtidige beskyttelsesniveau ogikke ændres på anvendelsesområdet i de fem direktiver, som er omfattet af forslaget.De direktiver, der foreslås ajourført, er følgende:Direktiv 92/58/EØF af 24. juni 1992 om minimumsforskrifter for signalgivning i forbindelsemed sikkerhed og sundhed under arbejdet.Direktiv 92/85/EØF af 19. oktober 1992 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring afsikkerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide, som lige har født,eller som ammer.Direktiv 94/33/EF af 22. juni 1994 om beskyttelse af unge på arbejdspladsen.Direktiv 98/24/EF af 7. april 1998 om beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed underarbejdet mod risici i forbindelse med kemiske agenser.Direktiv 2004/37/EF af 29. april 2004 om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for underarbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer eller mutagener.Herudover indgår det i forslaget, at der skal ske yderligere ajourføring af direktiverne 94/33/EF og92/85/EØF, jf. ovenfor, idet der heri henvises til direktiver, som siden er blevet ophævet. Det drejersig om følgende:Direktiv 90/679/EØF om beskyttelse af arbejdstagerne mod farerne ved at være udsat forbiologiske agenser under arbejdet, som siden er erstattet af direktiv 2000/54/EF om beskyttelseaf arbejdstagerne mod farerne ved at være udsat for biologiske agenser under arbejdet.Direktiv 90/394/EØF om beskyttelse af arbejdstagerne mod farerne om beskyttelse afarbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer, somsiden er erstattet af direktiv 2004/37/EF om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for underarbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer eller mutagener.Ajourføringen skal derfor sikre, at der fremover henvises til direktiverne 2000/54/EF og 2004/37.
2
Der er også her tale om konsekvensrettelser, som ikke forringer det hidtidige beskyttelsesniveau ogikke ændrer på anvendelsesområdet i de to direktiver, som foreslås ajourført.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.5. Nærhedsprincippet
Kommisionen har i forslaget anført, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Forslaget vedrører et område, hvor Den Europæiske Union ikke har enekompetence, nemligbeskyttelse af sikkerheden og sundheden på arbejdspladsen for arbejdstagere.Kommissionen anfører videre, at målene for forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes afmedlemsstaterne, eftersom bestemmelser i direktiver ikke kan ændres og ophæves på nationalt plan.Det anføres, at målene for forslaget kun kan opfyldes på EU-plan, da det indebærer ændring af enEU-retsakt, som finder anvendelse i øjeblikket, og som kun kan ændres på EU-plan.Nærhedsprincippet er overholdt, eftersom forslaget ændrer eksisterende EU-bestemmelser.Regeringen er enig i Kommissionens vurdering, som tager hensyn til, at der er tale om ændring afeksisterende direktiver, hvorfor de nye regler også skal fastsætte på EU-niveau.6. Gældende dansk ret
I Danmark er de fem direktiver, som Kommissionen foreslår ajourført, gennemført ved følgendebekendtgørelser:Bekendtgørelse nr. 518 af 17. juni 1994 om sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivningsom ændret ved bekendtgørelse nr. 512 af 17. maj 2011.Bekendtgørelse nr. 559 af 17. juni 2004 om arbejdets udførelse som senest ændret vedbekendtgørelse nr. 513 af 17. maj 2011.Bekendtgørelse nr. 239 af 6. april 2005 om unges arbejde som ændret ved bekendtgørelse nr. 513af 17. maj 2011.Bekendtgørelse nr. 292 af 26. april 2001 om arbejde med stoffer og materialer (kemiske agenser)som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1125 af 28. november 2011.Bekendtgørelse nr. 507 af 17. maj 2011 om grænseværdier for stoffer og materialer som senestændret ved bekendtgørelse nr. 986 af 11. oktober 2012.Det er vurderingen, at direktivforslaget alene vil betyde, at der skal foretages mindrekonsekvensrettelser i enkelte af bekendtgørelserne.7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget kan medføre behov for mindre konsekvensrettelser i enkeltebekendtgørelser på arbejdsmiljøområdet.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
3
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrativekonsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsmæssige konsekvenser set i forhold til degældende direktiver.Der henvises til det af Kommissionen anførte om, at der med direktivforslaget ingen ændringer skeri anvendelsesområdet og beskyttelsesniveauet for de fem direktiver.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.Der henvises til det af Kommissionen anførte om, at der med direktivforslaget ingen ændringer skeri anvendelsesområdet og beskyttelsesniveauet for de fem direktiver.BeskyttelsesniveauForslaget er neutralt i forhold til beskyttelsesniveauet i forhold til Danmark og generelt i EU.8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold medfrist for svar den 12. marts 2013.Der er modtaget svar fra Dansk Arbejdsgiverforening, Erhvervs- og Vækstministeriet,Erhvervsstyrelsen og Energistyrelsen, som ingen bemærkninger har til forslaget.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men der må forventes at være bredopbakning til forslaget, da der er tale om konsekvensrettelser.10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget, idet regeringen har noteret sig, at det med forslaget erforudsat, at der ikke sker forringelser af det hidtidige beskyttelsesniveau, og at der ikke ændres påanvendelsesområdet i de fem direktiver, som er omfattet af forslaget.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4