Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 139
Offentligt
Den 17. marts 2013D.nr. 1368-121Sagsbeh. Dan R Schimmell
Vedr.: Foretræde for Folketingets beskæftigelsesudvalgLandsforeningen LEV vil på foretrædet den 20. marts 2012 for Beskæftigelsesud-valget gerne dele den succes, der er skabt via projekt KLAP med at sikre job tilmennesker med udviklingshæmning på det ordinære arbejdsmarked.Vi nåede målet før tiden!I betingelserne fra Beskæftigelsesministeriet til projekt KLAP blev det fastlagt, atLandsforeningen LEV over en periode på 3 år skulle skaffe 500 job til menneskermed udviklingshæmning. Dette mål er allerede i dag mere end indfriet. Voresdialog med landsdækkende virksomheder har skabt over 750 jobs, og mere end250 udviklingshæmmede har nu skiftet det beskyttede værksted ud med et jobmed støtte og løntilskud på det ordinære arbejdsmarked. Dette er til gavn ogglæde både for den enkelte borger, for virksomheden og ikke mindst for sam-fundsøkonomien. De 250 borgere med udviklingshæmning, der allerede nu haropnået et job på det ordinære arbejdsmarked, betyder, at der årligt er frigjort 25mio.kr. til løsning af andre samfundsopgaver.Jobbene findes – også til andre handicapgrupperLandsforeningen LEV vil i 2013 kunne opnå aftaler med landsdækkende virk-somheder om mere end 3.000 jobs med støtte, og set over en femårig periodevil der kunne skabes op til i alt 10.000 jobs. Problemet kan altså hurtigt blive atfinde nok mennesker med udviklingshæmning, der kan magte et job med løntil-skud. Landsforeningen LEV har derfor været i dialog med en række handicapor-ganisationer, ligesom vi har spurgt de virksomheder, vi allerede er i kontaktmed, om de er parate til at også at tilbyde jobs til mennesker med autisme,ADHD, psykisk sårbare unge. Tilbagemeldingerne har været entydigt positive,såfremt implementeringen af nye medarbejdergrupper kan foregå, som når virk-somhederne bliver introduceret til kolleger med udviklingshæmning.Det burde være så let, men alligevel er det så svært.Målsætningen med projekt KLAP har været at ”vise vejen”, hvorefter erfaringer
og metoder skulle overdrages til kommunerne, der herefter skulle varetage op-gaven. Desværre viser erfaringerne mange eksempler på, at kommunerne ikkevil kunne løse opgaven. Alt for ofte mødes borgere med udviklingshæmning afkommuner, hvor de enkelte forvaltninger ikke taler sammen. Borgeren lades istikken, når bl.a. jobcenter, socialforvaltning og STU-afdeling ikke samarbejderfor at finde den bedste løsning set over et helt liv, men i stedet hver især forsø-ger at undgå at skulle betale en udgift i indeværende budgetår.Jobformidling efter KLAPFormidlingen af job med løntilskud på det ordinære arbejdsmarked bør ogsåfremadrettet være forankret i Landsforeningen LEV:- De landsdækkende virksomheder og deres HR-afdelinger foretrækkerdialog med en landsdækkende organisation, der kender målgruppen,frem for at skulle tale med en række enkeltstående kommuner- De landsdækkende virksomheder ønsker også af hensyn til deres CSR-profil at indgå en samarbejdsaftale med en NGO- Borgeren med handicap vil under sin jobafklaring have tillid til en orga-nisation, der kender målgruppen og har opbygget betydelige erfaringermed hensyn til match mellem borger og job med løntilskud- Landsforeningen LEV kender problemstillingerne i kommunerne og deforskellige forvaltningsgrene, hvilket er til hjælp for både borger, med-arbejderne i kommunerne og for virksomhederne.Landsforeningen LEV ser det som helt naturligt – ja, faktisk absolut nødvendigt –at organisationen bærer erfaringerne fra KLAP videre. Der kan indgås virksom-hedsaftaler med måske 10.000 jobs, og disse jobs skal først tiltænkes menne-sker med udviklingshæmning og andre kognitive handicaps. Alt dette kan I ”læ-se” mere om i den vedlagte ”tegneserie: Det er dumt at lade være”.
Med venlig hilsenLandsforeningen LEV
Dan R Schimmell
2