Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 113
Offentligt
2218902_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del - Bilag 113
Offentligt
Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 113
Offentligt
Ordblinde / Dysleksiforeningen
i Danmark
Kommentarer fra Ordblinde/Dysleksiforeningen til Folketingets
Beskæftigelsesudvalg
Folketingets Beskæftigelsesudvalg afholdt den 6. februar åbent samråd, hvor
beskæftigelsesministeren var blevet bedt om at kommentere rapporten
”Jobcentrenes
anvendelse af forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning” udarbejdet
af Deloitte.
Ordblindeforeningen har med interesse fulgt dette åbne samråd og ønsker at knytte
nogle kommentarer til det problemfelt, som samrådet vedrørte.
1.
Et af Deloitte-rapportens mest påfaldende analyseresultater er, at kun ca. 8
procent af de ordblinde, der ifølge jobcentrenes vurdering kunne have gavn af
undervisning under deres ledighed, får denne undervisning. Og dét på trods af
at der er afsat en pulje til fuld finansiering af undervisningen.
Ordblindeforeningen opfordrer derfor til en opfølgende analyse af, hvorfor kun
en brøkdel af den formodede målgruppe gennemfører den Vejledende
Læsetest for Voksne (VLV-testen), og hvorfor kun en brøkdel af dem, som
ifølge testen er i målgruppe for FVU og OBU, modtager denne undervisning. Vi
ser gerne, at en sådan opfølgende undersøgelse inddrager flere aktører og
parter, fx arbejdstager- og arbejdsgiverrepræsentanter og deres organisationer,
borgere som er i målgruppe for undervisningen, men ikke får den, samt
Ordblindeforeningen.
2.
En anden af Deloitte-undersøgelsens tankevækkende konklusioner er, at knap
to tredjedele af deltagere henvist fra jobcentrene ikke har haft nogen registreret
progression som følge af undervisningen (jf. rapporten s. 30).
Ordblindeforeningen opfordrer til, at det bliver undersøgt, hvorfor FVU
tilsyneladende har haft så lille effekt for de borgere, der modtager den. Skyldes
det kvaliteten af undervisningen? Skyldes det den forholdsvis korte
undervisningsperiode? Eller er der andre årsager, der gør sig gældende?
3.
Ordblindeforeningen får jævnligt henvendelser fra borgere, der føler sig sat
mellem ”to stole”. Der er gode muligheder for at få handicapkompenserende
hjælpemidler, når borgerne er under uddannelse og i beskæftigelse. Derimod
oplever mange i praksis ikke at kunne få handicapkompenserende hjælpemidler
stillet til rådighed under deres ledighedsperiode. Vi kunne ønske at imødegå
denne problemstilling med eksempelvis en gratis web-baseret løsning til
handicapkompenserende hjælpemidler under deres ledighedsperiode.
4.
Ordblindeforeningen sætter rigtig stor pris på tilbuddet om FVU og OBU, men
ser det dog især som en langsigtet indsats. Ordblinde og læse-/stavesvage
Sekretariatet: Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup
Tlf. 36 75 10 88, SE-NR. 16 74 13 02
E-mail: [email protected], Internet adresse: www.ordblindeforeningen.dk
BEU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 113: Henvendelse af 25/02-13 fra Ordblinde/Dysleksiforeningen vedr. BEUs åbne samråd 6/2-13 om Jobcentrenes anvendelse af forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning.
2218902_0002.png
Ordblinde / Dysleksiforeningen
i Danmark
borgere, der ikke modtager undervisning, oplever ofte et akut og ikke
imødekommet behov for særlig hjælp til formulering og nedskrivning af
ansøgninger og CV.
5.
Ordblindeforeningen ønsker, at man øger fokus på, at borgeren fuldfører FVU
og OBU, selv om borgeren kommer i ordinær beskæftigelse. Vi har nemlig
erfaring for, at borgere ofte vælger ikke at fortsætte undervisningen. Det kan fx
skyldes, at de pga. arbejdstider, transport, familieliv m.m. ikke kan finde tid til at
følge undervisningen uden for arbejdstid. Man må formode, at målgruppen for
FVU og OBU er særligt udsatte for gentagne ledighedsperioder pga.
manglende boglige kompetencer, og derfor at det vigtigt, at de gennemfører
undervisningen
også efter at de har fået arbejde. Vi mener derfor, at en
undervisningsindsats, der foregår i arbejdstiden, evt. understøttet af et
økonomisk incitament i form af eksempelvis en uddannelsespræmie i stil med
den nuværende jobpræmie, bedre vil kunne sikre, at borgeren fuldfører
undervisningen
og dermed fastholde borgeren i ordinær beskæftigelse.
6.
Ordblindeforeningen kunne ønske, at medarbejderne generelt i jobcentrene
bliver opkvalificerede i deres viden om læse-stavesvage og ordblinde.
Derudover kunne vi tænke os, at ordblinde borgere systematisk bliver undervist
i håndtering af deres handicap i forhold til arbejdsmarkedet, selv om de ikke
deltager i OBU. Desuden mener vi, at jobcentret
når man vidende om, at
borgeren er i målgruppe for OBU
pålægges et systematisk sagsbehandlings-
forløb, hvor de har pligt til at undersøge, om der er et behov for handicap-
kompenserende hjælpemidler i forbindelse med en ordinær ansættelse.
7.
Som kommentar til Bjarne Laustsen (S) bemærkning under samrådet om
gennemførelse af AMU-kurser, ønsker Ordblindeforeningen at gøre
opmærksom på, at der hos EUC Nordvestsjælland er en særlig indsats for
læse-stavesvage og ordblinde kursister, kaldet Ord- og Talværkstedet, hvor
man har stor succes med, at læse-stavesvage og ordblinde kursister
gennemfører kurser trods deres problemer. Denne indsats kan måske være til
inspiration i en fremtidig reform.
8.
Samrådet debatterede nogle borgeres manglende vilje til at modtage
undervisning. Her ønsker Ordblindeforeningen at gøre opmærksom på, at nogle
af kan have
”samspilsbetingede”
problemstillinger, fx ordblindhed, ADHD,
misbrug og angst. Derfor anbefaler vi en styrket tværfaglig indsats for at hjælpe
borgerne til at kunne modtage FVU og OBU. Desuden ønsker vi at understrege,
at fordi en stor del af målgruppen for FVU og OBU har så dårlige erfaringer med
undervisning i deres skoletid, kan de drage stor fordel af en
”håndholdt”
motivationsindsats i forhold til at påbegynde et undervisningsforløb.
9.
Ordblindeforeningen mener derimod ikke, at borgere i OBU-målgruppen bør
Sekretariatet: Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup
Tlf. 36 75 10 88, SE-NR. 16 74 13 02
E-mail: [email protected], Internet adresse: www.ordblindeforeningen.dk
BEU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 113: Henvendelse af 25/02-13 fra Ordblinde/Dysleksiforeningen vedr. BEUs åbne samråd 6/2-13 om Jobcentrenes anvendelse af forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning.
2218902_0003.png
Ordblinde / Dysleksiforeningen
i Danmark
kunne pålægges undervisning, da dette ville være diskrimination på grund af et
handicap. Derudover ønsker vi også at sætte et principielt spørgsmålstegn ved
rimeligheden af Deloittes forslag om en styrket anvendelse af FVU og OBU i
jobcentrene:
”Endvidere skal det sikres, at udvikling af læse- og
skrivefærdigheder til 9. klasses niveau finder sted, uanset at det på kort sigt kan
forlænge ledighedsperioden.”
(rapporten s. 7) Det er ikke rimeligt, at bogligt
svage borgere kan få forlænget deres ledighedsperiode. Dels har det direkte
økonomiske konsekvenser for vedkommende, og dels er det sværere at komme
tilbage det ordinære arbejdsmarked, jo længere tid man er væk fra dette.
10.
Ordblindeforeningen ønsker at gøre opmærksom på, at målgruppen for FVU og
OBU, ofte ikke ser sig i stand til at benytte sig af de rigtigt gode muligheder for
at få en erhvervskompetencegivende uddannelse via eksempelvis GVU
(grundlæggende voksenuddannelse) eller VEUD (voksen-erhvervsuddannelse).
Dette mener vi, man kan afhjælpe ved en særlig vejlednings- og
motivationsindsats fra jobcentrene om uddannelsesmuligheder og tilbud om
SPS (specialpædagogisk støtte).
11.
Ordblindeforeningen ønsker at udtrykke en generel bekymring for, om reglerne
for jobcentrenes indhentning af refusioner kan have en negativ effekt for
indsatsen over for læse-stavesvage og ordblinde.
Ordblindeforeningen stiller sig gerne til rådighed, hvis kommentarerne giver anledning
til yderligere spørgsmål, og bidrager gerne med vores viden til kontanthjælpsreformen,
for at sikre, at læse-stavesvage og ordblinde borgere opnår varig selvforsørgelse.
Kontakt:
Christian Bach Andersen, Ordblindeforeningens politiske udvalg
Peter Bislev, Ordblindeforeningens politiske udvalg, mobil 24 63 95 41
Erik Rasmussen, Formand for Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark
Åbent samråd om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning – se
samrådsspørgsmålet her:
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/BEU/samspm/H/index.htm
Deloitte: Jobcentrenes anvendelse af forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning, maj 2012
Sekretariatet: Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup
Tlf. 36 75 10 88, SE-NR. 16 74 13 02
E-mail: [email protected], Internet adresse: www.ordblindeforeningen.dk