Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del Bilag 110
Offentligt
Forslag
tilLov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere(Flere oplysninger i RUT, ændring af fristen for at anmelde ændringer i RUT, hjemmel til administrative bødeforelæg mv.)
§1
I lov om udstationering af lønmodtagere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 256 af 25. marts 2011, foretagesfølgende ændringer:1.
§ 5, nr.1, affattes således:”1) Lov om arbejdsmiljø samt bestemmelser om et sikkert og sundt arbejdsmiljø i anden lovgivning.”2.
I§ 7 a, stk. 1, 2 og 6, § 7 c, stk. 2,og§ 7 d, stk. 2,ændres ”Erhvervs- og Selskabsstyrelsen” til”Erhvervsstyrelsen”.3.
I§ 7 a, stk. 1,indsættes efter nr. 6:”7) Virksomhedens momsnummer i hjemlandet.”4.
I §7 a, stk. 2indsættes efter nr. 4:”5) Virksomhedens momsnummer i hjemlandet.”5.
7 a, stk. 5, 2. pkt.,affattes således:”Ændringer vedrørende oplysningerne skal anmeldes senest 3 dage efter ændringen.”6.
§ 7 c, stk. 1,affattes således:”§7 c.
Der kan gives offentlig adgang til de oplysninger, der er nævnt i § 7 a, stk. 1, nr. 1-5 og 7, og stk. 2,nr. 1-5.”[7.
I§ 7 eindsættes efter stk. 3 som nyt stykke:”Stk. 4.Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte, at tilsyn medanmeldelsespligten efter § 7 a indenfor bestemte sektorer skal varetages af den myndighed, der i øvrigt førertilsyn med overholdelse af regler om arbejdsmiljø m.v. inden for den pågældende sektor.”]8.
Efter§ 10 cog førkapitel 7indsættes:»§ 10 d.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, atArbejdstilsynet i nærmere angivne sager om de overtrædelser, der er nævnt i § 10 a, kan tilkendegive i etbødeforelæg, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig iovertrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet ibødeforelægget.Stk. 2.Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtettil at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.Stk. 3.Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning.Stk. 4.Vedtagne bøder tillægges udpantningsret.«
1
Stk. 1.Loven træder i kraft 1. juli 2013, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Offentlig adgang til oplysninger om dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen og omvirksomhedens momsnummer i hjemlandet, jf. lovens § 7 c, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6,gælder kun oplysninger om dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen og om virksomhedensmomsnummer i hjemlandet, der registreres efter 1. juli 2013.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
INDHOLDSFORTEGNELSE1. Indledning og baggrund2. Lovforslaget2.1. Udvidelse af anmeldelsespligten – krav om oplysning af momsnummer i hjemlandet2.1.1. Gældende ret2.1.2. Lovforslaget2.2. Kortere frist for at anmelde ændring af oplysninger i RUT2.2.1. Gældende ret2.2.2. Lovforslaget2.3. Offentlig adgang til flere oplysninger i RUT2.3.1. Gældende ret2.3.2. Lovforslaget2.4. Udstedelse af administrative bødeforlæg for overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT2.4.1. Gældende ret2.4.2. Lovforslaget2.5. Præciseringer samt ny bemyndigelse til beskæftigelsesministeren2.5.1. Også anden lovgivning om arbejdsmiljø finder anvendelse ved udstationering2.5.2. ”Erhvervs- og Selskabsstyrelsen” ændres til ”Erhvervsstyrelsen”2.5.3. Ny bemyndigelse til beskæftigelsesministeren3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Høring9. Sammenfattende skema
3
1. Indledning og baggrundUdenlandske virksomheder, som leverer tjenesteydelser i Danmark, og som udstationerer medarbejdere i denforbindelse, har siden 1. maj 2008 haft pligt til at anmelde en række oplysninger i Registeret for UdenlandskeTjenesteydere i Danmark (herefter RUT). I 2010 blev anmeldelsespligten til RUT skærpet på en rækkepunkter.RUT har til formål at give myndighederne og arbejdsmarkedets parter mulighed for at sikre håndhævelsen afde regler og vilkår, der gælder for udenlandske tjenesteydere og arbejdstagere, som opererer i Danmark.Oplysningerne i RUT er et vigtigt redskab for både myndigheder og arbejdsmarkedets parter til at sikre, atudenlandske tjenesteydere overholder danske regler og vilkår.I forbindelse med finansloven for 2012 blev der nedsat et udvalg om modvirkning af social dumping, derskulle undersøge muligheden for yderligere tiltag til at modvirke social dumping indenfor EU-rettensrammer. Udvalget skulle blandt andet undersøge muligheden for tiltag, som kan styrke og/eller supplereRUT og validiteten af data i RUT, samt undersøge muligheden for, at Arbejdstilsynet kan få hjemmel til atudstede administrative bødeforelæg for overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT.Udvalget afleverede sin rapport i oktober 2012, og i rapporten har udvalget identificeret en række muligekonkrete tekniske forbedringer og nye funktioner i RUT, samt enkelte nye oplysningskrav, som vil sikreflere, hurtigere og bedre tilgængelige oplysninger i RUT. Myndighederne og arbejdsmarkedets parter vildermed få bedre mulighed for at sikre, at udenlandske virksomheder overholder danske regler.I rapporten peger udvalget endvidere på, at der er grundlag for at give Arbejdstilsynet hjemmel til at udstedeadministrative bødeforelæg til udenlandske tjenesteydere, der overtræder anmeldelsespligten til RUT.De mulige tiltag i rapporten, som udvalget peger på vedr. styrkelse af RUT, indgår i finanslovsaftalenmellem regeringen og Enhedslisten for 2013. Følgende fremgår af aftalen:”Aftaleparterne er enige om at give Arbejdstilsynet mulighed for at udstede administrative bøder tiludenlandske tjenesteydere, der overtræder anmeldelsespligten. Hermed får Arbejdstilsynet mulighed forhurtigt at reagere over for udenlandske tjenesteydere, der ofte er kortvarigt i landet.Et stigende antal virksomheder foretager anmeldelse til RUT. Der har dog været mange eksempler på, atudenlandske tjenesteydere afgiver forkerte oplysninger. Herudover opleves det, at RUT er ufleksibelt ogmangler en række relevante oplysninger. For at styrke registret er aftaleparterne derfor enige om, at RUTskal styrkes yderligere med flere og bedre tilgængelige oplysninger, herunder:Udvidelse af RUT, så registrering af adresser i RUT valideres af Bygnings- og Boligregistretsadressefunktionalitet.Udvikling af en webservice, der sikrer realtidsdata, så kontrolmyndighederne altid har adgang tilopdaterede data.Udvikling af en mobilapplikation til trådløs anvendelse.Udvikling af en upload-funktion i RUT, så det bliver muligt for udenlandske tjenesteydere frivilligt atuploade dokumenter (fx attest A1) i forbindelse med registrering.Offentliggørelse af oplysninger om arbejdsperiodens varighed til brug for fagbevægelsen mv.Udvidelse af RUT til at indeholde oplysninger om momsnummer i hjemlandet.Gratis data i RUT.Udvikling af et myndighedsmodul, så myndigheder, der anvender RUT, kan angive, om virksomheden erreel.
4
Udvikling af RUT til at indeholde en række nye funktioner, så der ved registrering frivilligt kan afgivesoplysninger om social sikring i hjemlandet (attest A1) samt oplysninger om, hvorvidt der er afsendtforhåndserklæring inden for området med gensidig anerkendelse af kvalifikationer til relevantmyndighed.
Efter gældende regler skal nye oplysninger om arbejdssted, arbejdsperiode mv. registreres i RUT senest 8dage, efter at ændringerne er indtruffet. Da RUT nu baseres på et velfungerende onlinesystem, kan fristen forregistrering af ændringer forkortes. Aftaleparterne er på den baggrund enige om, at fristen for registrering afændringer i RUT forkortes efter en nærmere vurdering af, hvordan fristen kan fastsættes under hensyntagentil behovet for fleksibel arbejdstilrettelæggelse mv.Der afsættes 7,1 mio. kr. i 2013, 9,4 mio. kr. i 2014, 8,8 mio. kr. i 2015 og 8,7 mio. kr. i 2016 til styrkelsen afRUT.”En række af de aftalte ændringer af RUT kræver ikke ændringer af udstationeringsloven. Disse ændringerforudsætter dels udvikling af en række nye it-tekniske løsninger af RUT-systemet, dels ændringer i deadministrative forskrifter vedr. RUT, jf. bekendtgørelse nr. 1619 af 15. december 2010 om Register forUdenlandske Tjenesteydere.Derimod kræver det en ændring af lov om udstationering af lønmodtagere at udvide anmeldelsespligten tilRUT til også at omfatte oplysning om momsnummer i hjemlandet. Det kræver desuden en lovændring atgive offentlig adgang til flere oplysninger om arbejdsperiodens længde og at forkorte fristen for at anmeldeændring af oplysninger i RUT. Ligeledes skal der gives hjemmel til Arbejdstilsynet til at kunne udstedeadministrative bødeforlæg for overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT.Dette lovforslag er således en udmøntning af de dele af finanslovsaftalen mellem regeringen og Enhedslisten,som forudsætter ændringer af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.2. LovforslagetLovforslaget indeholder følgende elementer:Udvidelse af anmeldelsespligten – krav om oplysning af momsnummer i hjemlandetKortere frist for at anmelde ændring af oplysninger i RUTOffentlig adgang til flere oplysninger i RUTUdstedelse af administrative bødeforlæg for overtrædelse af anmeldelsespligten til RUTUdover at gennemføre de dele af finanslovsaftalen, som indebærer en ændring af udstationeringsloven,foretages der med lovforslaget i øvrigt enkelte mindre ændringer i udstationeringsloven.Det præciseres, at også anden lovgivning om arbejdsmiljø finder anvendelse ved udstationering”Erhvervs- og Selskabsstyrelsen” ændres til ”Erhvervsstyrelsen”Beskæftigelsesministerens får bemyndigelse til efter forhandling med relevant minister at fastsætte, attilsynet med anmeldelsespligten til RUT indenfor bestemte sektorer skal varetages af en andenmyndighed end Arbejdstilsynet.2.1. Udvidelse af anmeldelsespligten – krav om oplysning af momsnummer i hjemlandet2.1.1. Gældende retUdenlandske virksomheder, som leverer tjenesteydelser i Danmark, og som udstationerer medarbejdere i denforbindelse, har siden 1. maj 2008 skulle anmelde en række oplysninger i RUT.I 2010 blev anmeldelsespligten til RUT skærpet på en række punkter. Arbejdstilsynet fik ansvaret for athåndhæve og føre tilsyn med udenlandske tjenesteyderes anmeldelsespligt til RUT, og bødeniveauet for
5
overtrædelse af anmeldelsespligten blev fordoblet. Desuden fik udenlandske virksomheder uden ansatte(enkeltmandsvirksomheder) pligt til at anmelde oplysninger til RUT, og hvervgivere fik pligt til at sikre sig,at den udenlandske tjenesteyder har anmeldt oplysninger til RUT i forbindelse med ydelser indenfor bygge-og anlæg, landbrug, skovbrug og gartneri. Pligten for enkeltmandsvirksomheder og hvervgivere trådte i kraft1. januar 2010 samtidig med det blev muligt at anmelde oplysninger elektronisk i RUT via et nyt onlinesystem.Formålet med anmeldelsespligten og etableringen af RUT og de efterfølgende ændringer har været at sikre etforbedret datagrundlag for myndighederne med henblik på, at myndighederne kan føre et mere effektivt ogmålrettet tilsyn med, at også udenlandske virksomheder og deres ansatte, som midlertidigt arbejder ogleverer tjenesteydelser i Danmark, overholder danske regler, fx arbejdsmiljølovgivningen og skatte- ogafgiftslovgivningen. Derudover har RUT til formål at gøre visse oplysninger offentligt tilgængelige forblandt andet arbejdsmarkedets parter for dermed at tilgodese deres muligheder for at sikre de udstationeredelønmodtagere løn- og arbejdsvilkår svarende til niveauet i Danmark.Efter udstationeringslovens § 7 a har udenlandske virksomheder – med og uden ansatte – pligt til at anmeldesig i RUT. Følgende oplysninger skal anmeldes til RUT:Virksomhedens navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger.Dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.Sted for levering af tjenesteydelsen.Virksomhedens branchekode.Udenlandske tjenesteydere, der udstationerer ansatte, skal herudover anmelde følgende:Identiteten af lønmodtagere, som virksomheden udstationerer, og udstationeringsperiodens varighed.Kontaktperson for virksomheden. Kontaktpersonen skal udpeges af virksomheden blandt de personer,der arbejder i Danmark i forbindelse med levering af tjenesteydelsen.2.1.2. LovforslagetFor i højere grad at kunne kontrollere, hvorvidt virksomheder anmeldt i RUT reelt er etableret i hjemlandet,foreslås det, at udenlandske tjenesteydere fremover i forbindelse med registrering i RUT også skal anmeldeoplysninger om momsnummeret i hjemlandet, idet momsregistrering i hjemlandet kan være ét af kriteriernefor at være reelt etableret.På skatte- og afgiftsområdet er der indenfor EU etableret et system med oplysninger om momsregistreringfor virksomheder i EU. Systemet kaldes VIES og står for ”VAT Information Exchange System”. VIESsystemet omfatter virksomheder med driftssted indenfor hele EU og anvendes til udveksling af oplysningerom momsregistrering for virksomheder i EU samt oplysninger om handel med momsfrie varer indenfor EU.Systemet kan anvendes af skatte- og afgiftsmyndigheder i EU.De danske skattemyndigheder - SKAT - vil således efter forslaget blandt andet kunne anvende oplysningerom momsnummer, når der skal forberedes kontrolindsatser i forhold til udenlandske virksomheder. SKATkan gennem VIES kontrollere, om en udenlandsk virksomhed har et momsnummer i hjemlandet. Hvis der ertvivl om, hvorvidt den udenlandske virksomhed udøver reel aktivitet i hjemlandet, kan SKAT kontakte denkompetente myndighed i hjemlandet med henblik på at få bekræftet, om virksomheden er reelt aktiv ihjemlandet og dermed reelt leverer tjenesteydelser over grænserne.Det foreslås, at kravet om oplysning om momsnummer i hjemlandet skal gælde både for udenlandskevirksomheder, som udstationerer lønmodtagere, og for selvstændige uden ansatte.2.2. Kortere frist for at anmelde ændring af oplysninger i RUT
6
2.2.1. Gældende retEfter de gældende regler skal anmeldelse til RUT ske senest, når arbejdet påbegyndes i Danmark. Hvis dersker ændringer under arbejdet, fx nyt arbejdssted, skal ændringen anmeldes senest 8 dage efter ændringen.Da RUT i 2008 blev etableret, foregik anmeldelse manuelt og det var derfor nødvendigt, at der var en vistidsmæssig fleksibilitet for den udenlandske tjenesteyder med hensyn til manuelt at kunne indsendeoplysninger om ændringer til RUT.2.2.2. LovforslagetDet foreslås at forkorte fristen fra 8 til 3 dage med hensyn til, hvornår udenlandske tjenesteydere skalanmelde ændringer af oplysninger i RUT.Anmeldelse til RUT foregår i dag online. De tekniske forbedringer af RUT, som skal gennemføres somopfølgning på finanslovsaftalen for 2013 i form af forbedret datakvalitet af oplysninger i RUT og hyppigeopdateringer, har blandt andet til formål at sikre realtidsdata til brug for myndighedernes effektive kontrol.Det er derfor ikke hensigtsmæssigt, at der er en periode på 8 dage, hvor oplysningerne i RUT kan væreforældede.2.3. Offentlig adgang til flere oplysninger i RUT2.3.1. Gældende retEfter de gældende regler kan der gives offentlig adgang til oplysninger i RUT om virksomhedens navn,forretningsadresse og kontaktoplysninger, kontaktperson, virksomhedens branchekode og sted for levering aftjenesteydelsen (arbejdsstedet). Der er ikke efter de gældende regler offentlig adgang til oplysninger om datofor påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.2.3.2. LovforslagetDet foreslås, at der fremover tillige kan gives offentlig adgang til oplysninger om den periode, som arbejdetvarer. Dette indebærer – i fald tjenesteydelsen leveres på flere forskellige arbejdssteder - oplysninger om,hvornår arbejdet foregår på det enkelte arbejdssted. Det foreslås tillige, at der kan gives adgang til oplysningom virksomhedens momsnummer i hjemlandet. Offentlig adgang til yderligere oplysninger i RUT vilforbedre arbejdsmarkedets parters mulighed for sikre og overholde løn- og arbejdsvilkår, når udenlandsketjenesteydere midlertidigt leverer tjenesteydelser i Danmark.2.4. Udstedelse af administrative bødeforlæg for overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT2.4.1. Gældende retVed lov nr. 509 af 19. maj 2010 om ændring af udstationeringsloven fik Arbejdstilsynet ansvar for athåndhæve udenlandske tjenesteyderes anmeldelsespligt til RUT med virkning fra 1. juni 2010. Desuden blevbødeniveauet for overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT skærpet. Det fremgår af lovbemærkningerne, atdet forudsatte bødeniveau i normaltilfælde er 10.000 kr., at det tilkommer domstolene ud fra en samletvurdering at fastsætte bøden i den enkelte sag, og at bøden kan fastsættes til et større eller mindre beløb endbødeniveauet i normaltilfælde afhængigt af sagens konkrete omstændigheder.Arbejdstilsynet er den myndighed, som i første omgang har ansvaret for at undersøge eventuelleovertrædelser af udstationeringslovens bestemmelser om anmeldelsespligt.Når Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsyn konstaterer, at reglerne er overtrådt, foretager Arbejdstilsynet enjuridisk vurdering af sagen. Dette indebærer blandt andet en stillingtagen til, om der foreligger en strafbarovertrædelse, og om der er den fornødne tilregnelse. Herudover vurderes, om overtrædelsen er tilstrækkeligtdokumenteret til, at der kan ske domfældelse. Såfremt Arbejdstilsynet efter en sådan undersøgelse finder, atder bør gås videre med sagen, anmeldes sagen til politiet med henblik på, at der rejses tiltale.
7
Arbejdstilsynet politianmelder udenlandske virksomheder for overtrædelse af udstationeringsloven, nårArbejdstilsynet konstaterer en overtrædelse af følgende af lovens bestemmelser:Undladelse af rettidigt at anmelde oplysninger eller afgivelse af urigtige eller mangelfulde oplysningerefter § 7 a, stk. 1.Undladelse af rettidigt at anmelde oplysninger eller afgivelse af urigtige eller mangelfulde oplysningerefter § 7 a, stk. 2.Undladelse af at give dokumentation til hvervgiver efter § 7 d, stk. 1.Kan Arbejdstilsynet ikke på baggrund af de oplysninger, der er fremskaffet i forbindelse med tilsyns- ogkontrolarbejdet, vurdere, om der er tale om en strafbar overtrædelse, overgives sagen til politi oganklagemyndighed med henblik på efterforskning.2.4.2. LovforslagetUdenlandske virksomheder er ofte i Danmark i korte perioder, og når en virksomhed først har forladt landet,bliver håndhævelse af eventuelle lovovertrædelser vanskeligere.Det foreslås derfor, at der skabes hjemmel i udstationeringsloven til, at beskæftigelsesministeren efterforhandling med justitsministeren kan give Arbejdstilsynet bemyndigelse til at afgøre åbenbare ogukomplicerede sager om overtrædelse af udstationeringsloven med administrative bødeforlæg.Hensigten med den foreslåede lovændring er således at give Arbejdstilsynet mulighed for at udstedeadministrative bødeforelæg til udenlandske virksomheder, som ikke overholder anmeldelsespligten til RUT.Med den foreslåede lovændring får Arbejdstilsynet mulighed for at reagere hurtigt over for manglende ellerurigtig anmeldelse i RUT. Målet er at sikre en hurtigere og mere effektiv sanktionering af lovovertrædelserog derved styrke håndhævelsen af krav til udenlandske virksomheder.Arbejdstilsynet har siden 2002 haft hjemmel til at udstede administrative bødeforelæg for overtrædelse afarbejdsmiljøloven, jf. AML § 82 a. Arbejdstilsynets gode erfaringer med denne mulighed vurderes at kunneudstrækkes til RUT-området.Adgangen til at udstede administrative bødeforelæg som foreslået, forudsætter, at der er tale om ensartede ogukomplicerede overtrædelser uden bevismæssige tvivlsspørgsmål. Der skal således være tale om klare ogobjektivt konstaterbare overtrædelser, hvor sagens afgørelse – herunder fastsættelse af bødens størrelse – kanske uden skønsmæssige elementer af betydning.Endvidere skal bødeniveauet ligge fast, fx på baggrund af klar domstolspraksis på området.Det er endvidere en forudsætning for, at en sag kan afsluttes med et administrativt bødeforelæg, at denpågældende virksomhed eller person erkender sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig indforstået med, atsagen afgøres administrativt (udenretligt) med betaling af en bøde. Er dette ikke tilfældet, må sagenovergives til anklagemyndigheden med henblik på, at sagen kan indbringes for domstolene.Det er hensigten, at bemyndigelsen i første omgang anvendes i relation til overtrædelser afudstationeringslovens § 7 a, stk. 1 og 2, og § 7 d, stk. 1, jf. § 10 a, stk. 1, nr. 1-3, dvs. ved udenlandskevirksomheders overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT og pligt til at give hvervgiver dokumentation. Detforeslås, at udenlandske virksomheder som overtræder anmeldelsespligten straffes i de samme situationer ogefter de samme betingelser, som efter den nugældende ordning. Desuden vil kravene til dokumentationenvære de samme, som efter den nugældende ordning.Arbejdstilsynet vil ikke efter lovforslaget kunne udstede bødeforelæg i sager, hvor politimæssigeefterforskningsskridt er nødvendige. Endvidere kan der være sager, hvor de konkrete omstændigheder efterlovens forarbejder kan give anledning til overvejelser om forhøjelse eller nedsættelse af bøden, der i
8
normaltilfælde fastsættes til 10.000 kr. Sådanne sager skal overgives til anklagemyndigheden med henblik påindbringelse for domstolene.Det foreslås, at bøder, der er vedtaget, men som ikke betales, tillægges udpantningsret. Det betyder, atbødekravet om nødvendigt kan inddrives ved fogedretten.Den foreslåede lovændring vil medføre en hurtigere og mere konsekvent håndhævelsesmulighed. Såfremt enudenlandsk virksomhed ikke reagerer i anledning af et bødeforelæg fra Arbejdstilsynet, vil sagen skulleovergives til anklagemyndigheden med henblik på, at sagen kan indbringes for domstolene. Henset til, atudenlandske virksomheders arbejde i Danmark ofte har midlertidig karakter, kan dette have betydning forpolitiets mulighed for at forfølge sagen.Retsplejelovens regler om krav til indhold af et anklageskrift, jf. § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, ogprincippet om, at den sigtede ikke har pligt til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på administrativebødeforelæg ved overtrædelser af udstationeringsloven.2.5. Præciseringer samt ny bemyndigelse til beskæftigelsesministeren2.5.1. Også anden lovgivning om arbejdsmiljø finder anvendelse ved udstationeringI de gældende regler i udstationeringsloven er der en opremsning af de regler, som finder anvendelse iforhold til den udstationerede lønmodtager. Det fremgår bl.a. at lov om arbejdsmiljø finder anvendelse. Irelation til arbejde indenfor offshoreområdet regulerer offshoresikkerhedsloven (lov nr. 1424 af 21.december 2005 om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af kulbrinter)arbejdsmiljøforholdene på offshoreanlæggene. På samme måde finder lov om luftfart (lbk. nr. 959 af 12.september 2011) anvendelse for så vidt angår arbejdsmiljøforholdene under tjeneste på luftfartøjer.Det foreslås, at det præciseres at også bestemmelser om et sikkert og sundt arbejdsmiljø i anden lovgivningend arbejdsmiljøloven finder anvendelse ved udstationering af lønmodtagere til Danmark.2.5.3. Ny bemyndigelse til beskæftigelsesministerenDet foreslås, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med vedkommende minister kan fastsætte, attilsynet med anmeldelsespligten til RUT indenfor bestemte sektorer skal varetages af en anden myndighedend Arbejdstilsynet. En sådan bemyndigelse findes ikke i dag i loven.2.5.2. ”Erhvervs- og Selskabsstyrelsen” ændres til ”Erhvervsstyrelsen”Efter regeringsskiftet i 2011 blev opgaver fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervs- og Byggestyrelsenog It- og Telestyrelsen samlet i en ny ”Erhvervsstyrelse”. Erhvervsstyrelsen er i dag dataansvarlig for RUT,og det vurderes derfor at være hensigtsmæssigt at foretage en konsekvensrettelse af udstationeringsloven,således at dette nu fremgår direkte.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige[Lovforslagets bestemmelse om registrering af momsnummer nødvendiggør tekniskeændringer i RUT og vil dermed udgøre en øget udgift for Erhvervsstyrelsen på i alt 1 mio. kr. i perioden2013-2016. Udgifterne fordeles således, at Erhvervsstyrelsen får tilført 0,4 mio. kr. i 2013; 0,2 mio. kr. i2014; 0,2 mio. kr. i 2015 og 0,2 mio. kr. i 2016].Et styrket register med flere og hurtigere oplysninger vil i øvrigt lette myndighedskontrollen.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, men vilpå sigt forbedre kvaliteten af data i RUT.
9
Forslaget har været sendt til Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering med henblik på en vurdering af,om forslaget skal forelægges Erhvervs- og Vækstministeriets virksomhedspanel. Team Effektiv Reguleringvurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at lovforslagetbliver forelagt et virksomhedspanel.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenKommissionen har den 4. april 2006 udsendt en meddelelse om retningslinjerne for udstationering aflønmodtagere som led i udveksling af tjenesteydelser, jf. KOM(2006) 159 endelig. De foreslåede ændringerligger indenfor disse retningslinjer.8. HøringLovforslaget har været sendt til høring hos KL, Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening,Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, KristeligArbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes Centralorganisation, KristeligFagbevægelse, Ledernes Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg, KommunaleTjenestemænd og Overenskomstansatte, Advokatrådet, Datatilsynet og Erhvervsstyrelsen (Team EffektivRegulering).
9. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterIngenNegativekonsekvenser/merudgifterDen tekniske ændring af RUTvedr. momsnummer medfører, atErhvervsstyrelsen får 0,4 mio kr.i 2013; 0,2 mio. kr. i 2014; 0,2mio. kr. i 2015 og 0,2 mio. kr. i2016, som opfølgning på FL 13.IngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Et styrket register vil lettemyndighedskontrollen.IngenIngenIngenIngen
IngenIngen
Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt en meddelelse omretningslinjerne for udstationering af lønmodtagere som led iudveksling af tjenesteydelser, jf. KOM(2006) 159 endelig. Deforeslåede ændringer ligger indenfor disse retningslinjer.
10
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at det præciseres, at alle udstationerede er sikret samme beskyttelse som danskeansatte med hensyn til sikkerhed og sundhed. Derfor præciseres det i lovteksten, at ikke blot lov omarbejdsmiljø finder anvendelse ved udstationering, men også de regler om sikkerhed og sundhed, der fremgåraf anden lovgivning, fx offshoresikkerhedsloven og lov om luftfart.Til nr. 2Det foreslås, at loven konsekvensrettes, således at ”Erhvervs- og Selskabsstyrelsen” ændre til”Erhvervsstyrelsen”.Til nr. 3Det foreslås at udvide oplysningspligten for udenlandske tjenesteydere, som udstationererlønmodtagere, således at tjenesteydere også skal anmelde oplysning om tjenesteyderens momsnummer ihjemlandet. Oplysning om den udenlandske tjenesteyders momsnummer i hjemlandet vil givemyndighederne og andre mulighed for at kontrollere, om tjenesteyderen reelt er etableret i hjemlandet, ogdermed er omfattet af reglerne om fri bevægelighed for tjenesteydelser.Til nr. 4Det foreslås at udvide oplysningspligten for udenlandske selvstændige virksomheder, således,at tjenesteyderen også skal anmelde oplysning om tjenesteyderens momsnummer i hjemlandet. Oplysningom den udenlandske tjenesteyders momsnummer i hjemlandet vil give myndighederne og andre mulighedfor at kontrollere, om tjenesteyderen reelt er etableret i hjemlandet, og dermed er omfattet er reglerne om fribevægelighed for tjenesteydelser.Til nr. 5Det foreslås at forkorte fristen for fra 8 til 3 dage med hensyn til, hvornår udenlandsketjenesteydere skal anmelde ændringer af oplysningerne i RUT. En frist på 3 dage vil gøre det praktisk muligtfor en udenlandsk virksomhed, som ikke umiddelbart har adgang til en computer, at anmelde ændringer afoplysningerne i RUT.Til nr.6Bestemmelsen i den gældende lovs § 7 c om offentlig adgang til visse oplysninger i RUTforeslås udvidet til at omfatte oplysninger om den periode, som arbejdet varer, samt adgang til oplysning omvirksomhedens momsnummer i hjemlandet. Oplysningerne skal kunne gives på samme måde, som der efterde gældende regler kan gives offentlig adgang til oplysninger om virksomhedens navn, forretningsadresse ogkontaktoplysninger, kontaktperson, virksomhedens branchekode og sted for levering af tjenesteydelsen(arbejdsstedet).Forslaget vil bl.a. forbedre arbejdsmarkedets parters mulighed for sikre og overholde løn- ogarbejdsvilkår, når udenlandske tjenesteydere midlertidigt leveret tjenesteydelser i Danmark.Forslaget om offentlig adgang til oplysning om arbejdsperiodens længde og virksomhedensmomsnummer omfatter både virksomheder, som udstationerer lønmodtagere, og selvstændige virksomheder,der ikke udstationerer lønmodtagere.
11
[Til nr.7Det foreslås, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med vedkommende minister kanfastsætte, at tilsynet med anmeldelsespligten til RUT indenfor bestemte sektorer skal varetages af en andenmyndighed end Arbejdstilsynet.]Til nr. 7Stk. 1Efter forslaget får beskæftigelsesministeren bemyndigelse til efter forhandling med justitsministeren atfastsætte, at Arbejdstilsynet kan udstede administrative bødeforelæg ved åbenbare og ukompliceredeovertrædelser i medfør af § 10 a.Bemyndigelsesbestemmelsen forventes i første omgang udnyttet til at udstede en bekendtgørelse om, atovertrædelser af § 7 a, stk. 1 og 2, og § 7 d, stk. 1, jf. § 10 a, stk. 1, nr. 1-3, kan afgøres med administrativebødeforelæg.Bødestørrelsen i normaltilfælde forudsættes at blive fastsat til 10.000 kr. Sager, der giver anledning tilbevismæssige tvivlsspørgsmål, kan ikke afgøres med et administrativt bødeforelæg. Sådanne sager skalovergives til anklagemyndigheden med henblik på indbringelse for domstolene. Det samme gælder, når derforeligger omstændigheder, der efter lovens forarbejder kan give anledning til overvejelser om ennedsættelse af normalbøden.Udstedelse af et administrativt bødeforelæg for overtrædelse af udstationeringsloven kan indebærefremsendelse af et retsdokument på tværs af landegrænser. I henhold til artikel 3 (1) i EU'sretshjælpskonvention (udarbejdet af Rådet i henhold til artikel 34 i traktaten om Den Europæiske Union omgensidig retshjælp i straffesager mellem Den Europæiske Unions medlemmer (2000/C 197/01)) kan der ydesgensidig retshjælp i straffesager, der kan afgøres af administrative myndigheder, hvis afgørelser kanindbringes for retten.I henhold til artikel 5 i retshjælpskonventionen kan en EU-medlemsstat fremsende retsdokumenter direkte tilen person i en anden medlemsstat, hvis medlemsstaten kender pågældendes adresse. Med andre ord er derinden for EU hjemmel til at sende et bødeforelæg direkte til den udenlandske virksomhed/virksomhedsejer.Dokumentet skal oversættes, hvis modtageren ikke forstår dansk.I forhold til lande uden for EU gælder retshjælpskonventionen fra 1959 (eller principperne heri for så vidtangår stater, der ikke har tiltrådt konventionen), hvorefter anmodninger om forkyndelse af eksempelvis etbødeforelæg kan sendes direkte mellem de judicielle myndigheder, hvilket for Danmarks vedkommende erdomstolene, Rigsadvokaten, statsadvokaterne, politidirektørerne og Justitsministeriet.Stk. 2Arbejdstilsynets udstedelse af administrative bødeforelæg i sager om overtrædelse af udstationeringslovenskal ske efter principperne i retsplejelovens § 832 om politiets bødeforelæg.Efter retsplejelovens § 832 kan anklagemyndigheden i sager om lovovertrædelser, der ikke skønnes at villemedføre højere straf end bøde, i et bødeforelæg tilkendegive over for sigtede, at sagen kan afgøres udenretssag, hvis sigtede erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere angivenfrist at betale en i bødeforelægget angivet bøde. Retsplejelovens regler om krav til indholdet af anklageskriftfinder tilsvarende anvendelse i forhold til bødeforelæg, jf. § 832, stk. 2, dvs. krav om gerningsbeskrivelse ogangivelse af den regel, der er overtrådt, samt straffehjemlen mv.Da sager om administrative bødeforelæg er straffesager i Den Europæiske Menneskerettighedskonventionsforstand, skal behandlingen af disse sager ske med respekt af forbuddet mod selvinkriminering, således som
12
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har udledt af artikel 6. Dette indebærer blandt andet, at denpågældende person ikke kan pålægges at udtale sig i anledning af myndighedernes konkrete mistanke, ligesom personen skal gøres bekendt med retten til ikke at udtale sig, jf. retsplejelovens § 752, stk. 1, ompolitiets afhøring af en sigtet.Stk. 3Det følger af forslaget, at videre strafforfølgning bortfalder, hvis bøden vedtages.Stk. 4Efter forslaget tillægges bøder, der er vedtaget, udpantningsret. Det betyder, at bødekravet om nødvendigtkan inddrives ved fogedretten. Forslaget vil ikke ændre anklagemyndighedens kompetence til at rejse tiltale isager om overtrædelse af udstationeringsloven. Politiet og anklagemyndigheden kan således fortsat i allesager egenhændigt beslutte, at man vil rejse en tiltale med henblik på en straffesag. Det vil ligeledes fortsatvære muligt for Arbejdstilsynet at anmelde overtrædelser af udstationeringsloven til politiet.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juli 2013. Det foreslås i stk. 2, at offentlig adgang til oplysninger omarbejdsperiodens længde og om virksomhedens momsnummer i hjemlandet først kan gives i forhold til deanmeldelser, der registreres efter lovens ikrafttræden den 1. juli 2013.
13
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering§ 5.
Når en virksomhed udstationerer enlønmodtager i Danmark, finder følgende regleranvendelse, uanset hvilket lands ret der i øvrigtregulerer ansættelsesforholdet:1) Lov om arbejdsmiljø.2) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder medhensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v., bortsetfra de bestemmelser i denne lovs kapitel 3, dervedrører ret til fravær for andre end gravide kvindereller kvinder, der lige har født.3) Lov om lige løn til mænd og kvinder.4) Funktionærlovens § 7, for så vidt den pågældendeopfylder betingelserne i funktionærlovens § 1.5) Lov om forbud mod forskelsbehandling påarbejdsmarkedet m.v.6) Lov om gennemførelse af dele afarbejdstidsdirektivet.§ 7 a, stk. 1.
En udenlandsk virksomhed, derudstationerer lønmodtagere til Danmark iforbindelse med levering af tjenesteydelser, skalanmelde følgende oplysninger til Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen:1) Virksomhedens navn, forretningsadresse ogkontaktoplysninger.2) Dato for påbegyndelse og afslutning aftjenesteydelsen.3) Sted for levering af tjenesteydelsen.4) Kontaktperson for virksomheden.Kontaktpersonen skal udpeges af virksomhedenblandt de personer, der arbejder i Danmark iforbindelse med levering af tjenesteydelsen.5) Virksomhedens branchekode.6) Identiteten af lønmodtagere, som virksomhedenudstationerer, og udstationeringsperiodens varighed.Lovforslaget
§ 5, nr.1, affattes således:”1) Lov om arbejdsmiljø samt bestemmelser om etsikkert og sundt arbejdsmiljø i anden lovgivning.”
I§ 7 a, stk. 1, 2 og 6, § 7 c, stk. 2,og§ 7 d, stk. 2,ændres ”Erhvervs- og Selskabsstyrelsen” til”Erhvervsstyrelsen”.
I§ 7 a, stk. 1,indsættes efter nr. 6:”7) Virksomhedens momsnummer i hjemlandet”.§ 7 a, stk. 2.
En udenlandsk virksomhed, der vedudførelse af arbejde i Danmark leverertjenesteydelser uden at udstationere lønmodtagere tilDanmark, skal anmelde følgende oplysninger tilregistrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen:1) Virksomhedens navn, forretningsadresse ogkontaktoplysninger.2) Dato for påbegyndelse og afslutning aftjenesteydelsen.
14
3) Sted for levering af tjenesteydelsen.4) Virksomhedens branchekode.§ 7 a, stk. 5.
Oplysningerne efter stk. 1 og 2 skalanmeldes, senest samtidig med at leveringen aftjenesteydelsen i Danmark påbegyndes. Ændringervedrørende oplysningerne skal anmeldes senest 8dage efter ændringen.§ 7 c, stk. 1.
Der kan gives offentlig adgang til deoplysninger, der er nævnt i § 7 a, stk. 1, nr. 1, 3, 4 og5, og stk. 2, nr. 1, 3 og 4. Der kan endvidere givesoffentlig adgang til oplysninger om, hvorvidtvirksomheden har igangværende aktiviteter iDanmark.§ 7 e.
Tilsynet med overholdelsen afanmeldelsespligten efter § 7 a varetages afArbejdstilsynet.Stk. 2.Enhver tjenesteyder, der er pålagtanmeldelsespligt efter denne lov, og denneskontaktperson, jf. § 7 a, stk. 1, nr. 4, skal efteranmodning give Arbejdstilsynet oplysninger, derkan tjene til at identificere virksomheden,udstationerede lønmodtagere og arbejdssted, jf. § 7a, stk. 1 og 2.Stk. 3.Enhver, der udfører arbejde i Danmark, skalefter anmodning fra Arbejdstilsynet oplyse egetnavn og navnet på den virksomhed, den pågældendeudfører arbejde for, til brug for Arbejdstilsynetstilsyn med udenlandske virksomheders overholdelseaf anmeldelsespligten efter § 7 a, stk. 1.
I §7 a, stk. 2indsættes efter nr. 4:”5) Virksomhedens momsnummer i hjemlandet.”
7 a, stk. 5, 2. pkt.,affattes således:”Ændringer vedrørende oplysningerne skalanmeldes senest 3 dage efter ændringen”.
§ 7 c, stk. 1,affattes således:”§7 c.
Der kan gives offentlig adgang til deoplysninger, der er nævnt i § 7 a, stk. 1, nr. 1-5 og 7,og stk. 2, nr. 1-5.
§ 7 eindsættes efter stk. 3 som nyt stykke:”Stk. 4.Beskæftigelsesministeren kan efterforhandling med vedkommende minister fastsætte,at tilsyn med anmeldelsespligten efter § 7 a indenforbestemte sektorer skal varetages af den myndighed,der i øvrigt fører tilsyn med overholdelse af reglerom arbejdsmiljø m.v. inden for den pågældendesektor.”.Efter§ 10c og førkapitel 7indsættes:»§ 10 d.
Beskæftigelsesministeren kan efterforhandling med justitsministeren fastsætte reglerom, at Arbejdstilsynet i nærmere angivne sager omde overtrædelser, der er nævnt i § 10 a, kantilkendegive i et bødeforelæg, at sagen kan afgøresuden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen,erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sigrede til inden en nærmere angiven frist at betale enbøde som angivet i bødeforelægget.Stk. 2.Retsplejelovens regler om krav tilindholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikkeer forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarendeanvendelse på bødeforelæg.Stk. 3.Vedtages bøden, bortfalder videreforfølgning.Stk. 4.Vedtagne bøder tillægges udpantningsret.«
15
16