Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2012-13
§71 Alm.del Bilag 71
Offentligt
Patientinformation
Psykiatrisk Afdeling Svendborg
Marts 2013
Valdemarsgade 535700 Svendborg
Psykiatrisk Afdeling Svendborg
Sengeafsnit• P1 med plads til 14 patienter• P2 med plads til 19 patienter• P3 med palds til 20 patienterAfsnittene tilbyder udredning ogbehandling af psykiske lidelser hosvoksne inden for hvert deresspecialområde. Har du behov forintensiv psykiatrisk behandling eller foren lukket dør, har alle afsnit mulighedherfor.Lokalpsykiatri SvendborgLokalpsykiatrien tilbyder ambulantopfølgning eller behandling.Sengeafsnit og lokalpsykiatri arbejdertæt sammen om at tilbyde detoptimale behandlingsforløb for dig ogudvikle kvalitet i behandlingstilbudet iafdelingen. Lokalpsykiatri Svendborg
er beliggende på Vilhelmskildevej 1E.PersonalePersonalet er tværfagligt sammensat:læger, sygeplejersker, social- ogsundhedsassistenter, fysio- ogergoterapeuter, socialrådgivere,psykologer, sekretærer og piccolinersamt serviceassistenter.Du vil også møde en del elever,studerende og kandidater, som erunder uddannelse.Du kan se, hvem der er tilknyttet ditafsnit på fototavler ved kontorerne.Vi byder dig velkommen i afdelingenog håber oplysningerne i denne pjecevil hjælpe dig på vej til et godt ophold.Kig også sygehusets folder 'Nyttiginformation til patienter og pårørende'.Har du en god idé eller andet, er vimeget lydhøre. Sig til.
KontaktPsykiatrisk Afdeling SvendborgValdemarsgade 535700 SvendborgTlf.: 6320 2323Mail:[email protected]
Kontakt til sengeafsnittene:• P1 - tlf. 6320 2371• P2 - tlf. 6320 2372• P3 - tlf. 6320 2373
Ledende overlæge Magnus PetersenOversygeplejerske Lisbeth Harder
2
Praktiske oplysninger - ABC
Af hensyn til behandlingen vil vi gerne,at du er til stede i afsnittet i dagtiden.Aftal med personalet, hvis du går etærinde, tager på besøg eller andet ogskriv dig på komme-gå-tavlen iafsnittet. Yderdøre aflåses itidsrummet 21.00 - 07.00, men du kanaltid ringe på.Alkohol og euforiserende stofferDet er ikke tilladt at medbringe ogindtage alkohol eller stoffer underindlæggelsen.Alarmer og kaldestystemDu har mulighed for at tilkaldepersonalet via et kaldesystem.Personalet bærer alarmer og kan blivekaldt til akut dårlige patienter. Tal medpersonalet, hvis du bliver utryg iforbindelse hermed.Aviser, blade, spilDu kan finde disse i afsnittetsopholdsstue. Du kan omadressereegen avis til afsnittet.BesøgBesøgende er meget velkomne. Derer fri besøgstid kl. 15.00-21.00. Vishensyn over for medpatienter, når duhar gæster.Har du i perioder behov for ro, kan du
3
Praktiske oplysninger - ABC
og personalet i fællesskab træffeaftaler om ramme for besøg.BrandEvakueringsplaner i fællesarealerneoplyser om, hvordan du skal forholdedig ved brand. Levende lys er ikketilladt på værelserne.DrikkevarerDer er adgang til friske drikkevarersamt mulighed for at lave kaffe/te iafsnittene. Personalet vejlederheromkring.ForplejningAlle måltider serveres i caféen istueetagen• Morgenmad - kl. 08.00-09.00• Middagsmad - kl. 12.00-13.00• Aftensmad - kl. 17.30-18.30Personalet henter mad til dig, hvis duikke kan deltage i caféserveringen,ligesom de gerne vejleder om 'detsunde valg'.GudstjenesteDer afholdes gudstjeneste iafdelingen. Du kan også træffe aftaleom individuel samtale medsygehusets præst. Personalet oplyserom tid, sted og muligheder.
HusordenVi håber, du sammen med os vil væremed til at skabe ro i afsnittet fra kl.23.00 - 07.00, så alle har mulighed foren god nats søvn.Vi er mange sammen. Hverdagenglider lettere, hvis alle• er høflige og venlige over forhinanden• undgår at optræde anstødeligt ellertruende• tager hensyn til hinanden (uro, støj,sprogbrug etc)• respekterer hinandens privatliv ogprivate ejendele• behandler inventar og rum medomtanke og rydder op efter os• drøfter med hinanden, hvis der ernoget, man er utilfreds med. Evt. påde patientmøder, der afholdes medledelsen i afsnittet.Bemærk, at det ikke er tilladt at tagefotos i afdelingen.HygiejneHusk håndvask eller afspritning afhænder, før du henter mad,drikkevarer eller rent tøj.Tænk også over hygiejnen, når dubruger fælles toiletter og baderum.Kiosk
4
Praktiske oplysninger - ABC
Sygehuskiosken OUH Svendborg kanbenyttes. I forhallen forefindesautomat med kolde og varme drikke.KontorerVær med til at skabe godearbejdsforhold for personalet. Kontorerer arbejdsrum, hvor der forefindes ogudveksles personfølsomme data. Talmed personalet i værelser,fællesarealer og samtalerum i stedet.MedicinMedbring din medicin, herunder ogsånaturmedicin, eller kosttilskud eller enajourført liste over, hvad du tager afmedicin. Vi opbevarer medbragtmedicin, til du udskrives. Tag ikkeanden medicin under indlæggelsenend den, vi udleverer.Kontaktpersonen aftaler med dig,hvordan du henter din medicin iafsnittet.Motion og aktiviteterDu er velkommen til at benytteafdelingens motionsrum på 1. sal iafdelingen. Er du til mere stille sysler,kan du kigge inden for iaktivitetsrummet i stueetagen.Afsnittets aktivitetsmedarbejdere samtergo- og fysioterapeuter vejledergerne - også omkring øvrige tilbud i
afdelingen eller muligheder, hvis du iperioder har behov for trygge rammerpå dit værelse.ParkeringParkering ved sygehuset kræver enP-billet. Tal med personalet, hvis duhar brug for en sådan.Penge og værdigenstandeMedbring kun, hvad du har brug for.Få pårørende til at tage værdier medhjem, hvis du bliver akut indlagt.Afdelingen opbevarer kun værdier isærlige tilfælde og da mod kvittering.Påklædning, tøj og tøjvaskDu benytter dit eget tøj, men kan låneunder- og nattøj. Du har mulighed forat benytte vaskemaskine ogtørretumbler i afsnittet. Medbringtoiletsager og evt. badekåbe.Medbring også overtøj, sko, joggingtøjog evt. badetøj, så du kan deltage i deforskellige aktiviteter i afdelingen.RygningAfdelingen er røgfri. Rygning er kuntilladt udenfor (have/atriumgård). Ienkelte situationer kan der træffesindividuel aftale. Personalet vejledergerne om hjælp til evt. rygestop.
5
Praktiske oplysninger - ABC
Sikkerhed• Ved indlæggelse vil personaletgennemse dine ejendele.Genstande, du eller andre vil kunnekomme til at skade ved, vil bliveinddraget, eksempelvis våben,skarpe/spidse genstande, glas,euforiserende stoffer og alkohol.Bælter, lange taskeremme etc. vilevt. blive opbevaret til senereudlevering.• Hvis du indlægges på denskærmede del af et afsnit, vilpersonalet sikre sig, at du ikke hargenstande på kroppen, du kanskade dig selv eller andre med.Denne undersøgelse kan også skeløbende, hvis du har været ude afafsnittet.• Du får udleveret ID-armbånd vedindlæggelsen. Vi håber, du harforståelse for, at vi ved udlevering afmedicin, prøvetagning m.v. checkerdine data og ID-armbåndet.• Vi spørger ind til triste tanker og evt.selvmordsovervejelser - måske fleregange - for at du får sat ord på ogikke vælger den mest drastiske afalle handlinger.
TelefonDu kan benytte egen mobiltelefon,men tag hensyn til andre under brug.TolkHar du behov for tolkebistand, sørgerpersonalet herfor.TransportSom hovedregel skal du selv sørge forat komme til og fra afdelingen. I vissetilfælde vil du kunne få tilskud til ellerdækket din transport.Tal medpersonalet eller kig påwww.regionsyddanmark.dk/transportTV, radio, netadgangDer er mulighed for at se TV, høreradio, se video/dvd, spille Wii samt gåpå nettet i fællesarealerne.VærelserDu vil som udgangspunkt få dit egetværelse, men flytning eller deling meden medpatient vil kunne forekomme iperioder. Vi beder dig lufte ud ogholde værelset ryddeligt, sårengøringen lettere kan komme til. Derer aflåseligt skab på værelset.
6
Behandlingstilbud
Modtagelse• En læge og en plejeperson talermed dig og evt. pårørende.• Du får optaget en journal ogforetaget relevante undersøgelserog prøver.• Du får oplysninger om dinemuligheder, rettigheder ogeventuelle begrænsninger (sepjecens sidste del).• I aftaler en foreløbig plan.KontaktpersonInden for det første døgn får du enkontaktperson, som sammen med dighar et særligt ansvar for at sikresammenhæng og helhed i dit forløb.Er kontaktpersonen ikke til stede, vildu få at vide, hvem i personalet, dukan henvende dig til i stedet.Kontaktpersonen• informerer om undersøgelse, plejeog behandling• formidler kontakt til relevantepersoner• sikrer en god overgang til andreafsnit eller ambulant behandling• medvirker til en god udskrivelse.Du får et kort med din kontaktpersonsnavn, stilling og telefonnummer.
7
Behandlingstilbud
KontaktlægeDu vil under indlæggelsen have enkontaktlæge, som har lægefagligtansvar for din udredning ogbehandling, ikke mindst denmedicinske og lovmæssige del. Dennelæge vil have samtaler med dig - eneller flere gange. Kontaktlægen eroverlæge i psykiatri eller undersupervision af en sådan.BehandlingsplanInden for den første uge læggerkontaktlægen og -personen enoverordnet plan for udredning ogbehandling samt indlæggelsesform.Du er med til at aftale mål og tiltag iplanen, herunder• hvordan dine pårørende evt. skalinddrages• hvilke samtaler ogbehandlingsmøder, vi skal afholde• hvilke af afsnittets miljøaktiviteter(morgenmøder, praktiske gøremål,undervisning etc.) du med fordel kandeltage i• hvilke fysiske eller rekreativeaktiviteter (gåture, motion ect) samtgruppetilbud, der vil understøtte dinbehandling• hvilke sundhedsområder, du gernevil have information om under ogefter udskrivelsen (kost, rygning,
alkohol, motion)• sociale problematikker, vi skal havestyr på undervejs og før dinudskrivelse• orlov eller færden/ophold uden forafdelingen. Kan du gå selv, eller skaldu have ledsager? Skal der værebegrænsninger på basis af dintilstand?I beslutter i fællesskab, hvornårplanen skal revurderes. Du får en kopiaf den gældende plan.Medicinsk behandlingMedicin vil ofte være en del afbehandlingen. Vi oplyser om, hvordandenne virker, hvad du skal væreopmærksom på og sørger forudlevering. Er du berettiget tilvederlagsfri medicin i en periode,sørger vi herfor.Undersøgelser og behandlingBlodprøver foretages i afsnittet, menskal du have foretaget andreundersøgelser foregår disse på OUHSvendborg eller Odense.ECT-behandling(stimulationsbehandling ved vissedepressive og psykotiske tilstande)foregår dog i afdelingen. Bedpersonalet om særskilt pjece.
8
Behandlingstilbud
Løbende samtaler med dig ogpårørendeDu aftaler disse med dinkontaktperson. Vi vil gerne opfordredig til at invitere pårørende med, hvordet er muligt, og du har lyst hertil.Deres medvirken er ofte god - ikkemindst ved indlæggelse ogudskrivelse.Dine pårørende vil ofte være nervøsefor dig - vi kan altid tilbyde en snak omgenerelle forhold, hvis du ikke ønsker,de bliver inddraget i din situation somsådan.Hvis du har børn < 18 år, tilbyder vi enfamiliesamtale.PsykoedukationBåde under og efter din indlæggelsevil der være mulighed for at fåundervisning omkring din sygdom, oghvordan du tackler hverdagen medsygdom. Undervisningen afviklesindividuelt eller i gruppe. Der er ogsåtilbud for pårørende. Tal med dinkontaktperson og bliv skrevet op.Andre behandlingstilbud i regionenVi samarbejder med forskellige centreog misbrugsinstanser, og vil drøftemed dig, om nogle af disse tilbudkunne være relevante under eller efterindlæggelsen.
UdskrivelseVi træffer aftale med de instanser, duhar brug for hjælp fra efter dinudskrivelse (lokalpsykiatri,hjemmesygepleje, bostøtte etc).Vi sender udskrivningskort til din egenlæge, medmindre du frabeder digdette.
9
Muligheder og rettigheder - ABC
Aflåsning af døre i afsnittetAf hensyn til din eller andres sikkerhedvil døre i afsnittet være aflåst iperioder. Personalet vil oplyse dig omdine rettigheder og muligheder for frifærden i forbindelse hermed.Frihedsberøvelse/tvangBliver du tvangsindlagt eller oplevertvangsforanstaltninger under dinindlæggelse, gælder Psykiatrilovensbestemmelser.Du vil i sådanne tilfælde altid bliveunderrettet om årsagen tilforanstaltningen og få tildelt enpatientrådgiver, som vil sikre dinerettigheder og tilbyde dig sin hjælp ogvejledning.Din kontaktperson tilbyder eneftersamtale, når tvangen er ophørt,så du sammen med ham/hende har
mulighed for at bearbejde, hvad der ersket. Du kan sige nej tak, hvis du ikkeønsker en sådan samtale.Deltagelse i undervisning,videooptagelser eller forsøgVi vil i afdelingen altid spørge, om duhar lyst til at indgå i ovennævnte. Duhar krav på både mundtlig og skriftliginformation, ligesom vi indhenter ditskriftlige samtykke.Information og samtykkeDu har ret til at få fuld besked om dinsygdom, behandlingsmuligheder, risiciog eventuelle bivirkninger.Behandlingen er - hvis du ikke erunderlagt lovbestemte indgreb -frivillig. Du kan vælge tilbud til og fra.Du kan selv bestemme, hvor megetinformation, du ønsker - eller helt eller
Andre kilder til viden
• www.sundhed.dk• www.patientforsikringen.dk• www.meldenbivirkning.dk• www.borger.dk• www.retsinfo.dk
10
Muligheder og rettigheder - ABC
delvist frabede dig denne.JournalindsigtDu har ret til at se eller få en kopi afdin journal. Da journalen er skrevet ifagsprog, tilbyder vi, at ensundhedsperson gennemgår den meddig. Viawww.sundhed.dkhar du ogsådirekte adgang til din journal. Log påmed din digitale signatur eller NemID.Klager over undersøgelse ogbehandlingHvis du ønsker at klage over forholdpå det psykiatriske område, skal duvære opmærksom på, at der er flereklageinstanser.Henvend dig derfor altid til personalet,vi prøver i fællesskab at løseproblemet. Personalet hjælper digogså, hvis du vil gå videre med dinklage til afdelingsledelse,sygehusledelsen ellerPatientombuddet.For klager der behandles afPatientombuddet gælder det, atklagen skal være indsendt inden for 2år efter, at du første gang fik mistankeom (eller burde have fået mistankeom) svigt i behandlingen. Klagen skaldog senest være indsendt 5 år efter,
at behandlingen fandt sted.For yderligere information kan du læsefolderen ”Klager over Psykiatrien” hvordu kan læse mere om muligheden forat klage. Du kan downloade folderenpå dette linkhttp://psykiatrienisyddanmark.dk/wm226914eller spørge personalet efter den.Klager over personalet eller forholdi afdelingenTag en snak med det pågældendepersonale ellerafdelingssygeplejersken. Løser detikke problemet, kan du nedskrive ogaflevere din klage tilAfdelingsledelsen, som vil indkalde digtil et dialogmøde sammen med deinvolverede.
11
Muligheder og rettigheder - ABC
RegistreringVi registrerer oplysninger om dig, dinsygdom og behandling. Dels afadministrative grunde, men også forhele tiden at sikre kvalitet og udviklingaf behandlingstilbuddene. Personalethjælper gerne, hvis du vil høre mereom registrene eller have indsigt i dineregistreringer. Du kan kræveoplysninger i nogle af registreneslettet.Skader under undersøgelser ellerbehandlingDu kan søge erstatning viaPatientforsikringen. Skaden skalanmeldes senest 3 år efter, at du erblevet bekendt med, at skaden er sketog inden 10 år efter, den er sket.Skader som følge af behandlingmed lægemidlerDu kan søge erstatning viaPatientforsikringen, hvis du er påførten fysisk skade på grund af etlægemiddel. Skaden skal anmeldesinden 3 år. Forældelsesfristen er 10år.Du kan - hvis du vil være med til atforbedre lægemiddelbehandlingengenerelt - altid indrapporterebivirkninger til medicin påmeldenbvirknng.dk.
TavshedpligtAlt personale i afdelingen hartavshedspligt og må ikke videregivepersonlige oplysninger om dig tiluvedkommende. Du bestemmer også,hvem af dine pårørende, personaletmå udtale sig til.Videregivelse af oplysningerMed mindre du frabeder dig det, viljournaloplysninger af betydning for dinbehandling og pleje kunne blivevideregivet til andresundhedspersoner, der er involveret idin behandling.
12
Særlige begrænsninger - ABC
Hvad er særlige begrænsninger -og hvorfor?Overlægen - eller i dennes fraværvagthavende læge - kan træffebeslutning om særlige begrænsningerfor dig som patient. Beslutningen vilaltid ske med basis i din eller andressikkerhed eller ud fra en samletvurdering af dit mulige udbytte afbehandlingen.Beslutning om begrænsningen drøftesmed dig og skrives i din journal. Evt. iform af en skriftlig kontrakt mellem digog lægen omkring forløbet afindlæggelsen. Alle begrænsningerrevurderes min. hver 14. dag.Gentagne eller grove overtrædelser,der
• medfører farlighed eller utryghed forandre• gør videre ophold mhp. behandlingmeningsløskan føre til udskrivelse ud fra ensamlet vurdering af din situation ogrammerne i Psykiatriloven.Fremsætter du trusler, udøver vold,tyveri eller hærværk underindlæggelsen, vil der ske anmeldelsetil politiet.Hvilbe begrænsninger eller aftalerkan gælde?Besøgsrestriktioner og -forbudDin ret til frit at modtage besøg kan -på basis af misbrug - begrænses iform af• aftale om besøgsforbud, overvåget
13
Særlige begrænsninger - ABC
besøg eller visitering af besøgende.Afvisning af besøgendeDine besøgende kan afvises, hvis de• ikke accepterer aftalt overvågetbesøg eller visitering• optræder voldeligt og/eller truendeover for personale eller patienter• er påvirkede eller berusede i udtaltgrad• indsmugler eller gør forsøg på atindsmugle alkohol, euforiserendestoffer eller farlige genstande(knive/våben/glas ect.).Vi indfører omfang og begrundelse forafvisning i din journal. Vi vejlederpåvirkede besøgende til at besøgedig, når de er ædru.PostDin ret til frit at modtage post kan - påbasis af misbrug - begrænses i form af• aftale om, at pakker og breve åbnesi personalets påsyn.Det er ikke tilladt for personalet atlæse din post, medmindre der ertruffet frivillig aftale herom.TelefoneringDin ret til frit at telefonere kan - påbasis af misbrug - begrænses i form af• Begrænsninger i at foretage ogmodtage opkald fra mobiltelefoner.
Der kan også ske begrænsninger påbasis af mani, konfusion ellerpsykotisk tilstand i form af• Midlertidig inddragelse afmobiltelefon, for at hindre, at du sompatient kompromitterer dig selv ellerforetager dispositioner, du senere vilfortryde. Dine opkald kan også væretil voldsom gene for andre uden forpsykiatrisk afdeling.Visitering og kontrol af værelseHar vi begrundet mistanke om, at duforsøger at indføre alkohol,euforiserende stoffer eller farligegenstande (knive/våben ect.), vil vivisitere dig (dog ikke kroppenshulrum), ligesom vi vil kontrollere dineejendele og dit værelse. Denne kontrolforetages så vidt muligt, mens du er tilstede.Restriktioner, hvis du afsoner enstraf, er varetægtsfængslet,varetægtsfængslet i surrogat elleranbringelses- ellerbehandlingsdømtPolitiet, Retten eller Kriminalforsorgenudformer skriftlig kendelse, beslutningeller bestemmelse omkring hvilkerestriktioner eller forbud, der eventueltgælder for dig i forhold til besøg, postog telefonbrug under indlæggelsen.
14
PSYKINFO
PsykInfo - Information og videnØnsker du mere viden om psykiskelidelser og behandling, kan du findebøger, tidsskrifter og forskelligtoplysningsmateriale i caféområdet iforhallen. Det er også muligt at søgeinformation via computer.PsykInfo er altid åben for dig, dinepårørende og besøgende. Indimellemvil du kunne træffe personale ogrepræsentanter fra en patient- eller
pårørendeforening.PsykInfo arrangerer løbendeundervisning, foredrag m.v. Seprogram og opslag. Du kan også findepjecer omkring sundhed og sundlivsstil i caféområdet.
PsykInfo - caféen i forhallen - Psykiatrisk Afdeling Svendborg
15
AfdelingsledelsenPsykiatrisk Afdeling SvendborgValdemarsgade 535700 Svendborgwww.psykiatrienisyddanmark.dkregionsyddanmark.dk
22106