Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2012-13
§71 Alm.del Bilag 50
Offentligt
Nyttig informationtil patienter og pårørende
W
W.PSYKI
ANATRIENISYDD
MA
RK
GDU KAN FÅ BRUFOR DENW
GEMFOLDEREN
IA
ITR
EN
GIONSYDDIREA
NM
A
RK
PSYK
.D
K
Velkommen til PsykiatrienI Psykiatrien i Region Syddanmark bestræber vi os påat sikre det bedst mulige samarbejde mellem patienter,fagfolk og pårørende. Det er vores erfaring, at et godtsamarbejde giver den bedste behandling.Derfor har vi lavet denne lille folder. Her kan du læse,hvad du som patient eller pårørende kan forvente af os,og vi fortæller, hvordan du som patient eller pårørendekan hjælpe os med at hjælpe dig.Forventningerne er formuleret med udgangspunkt i deværdier, som regionsrådet har besluttet skal kendetegneforholdet mellem fagfolk, patienter og pårørende iPsykiatrien i Region Syddanmark:
Respekt At opfatte det enkelte menneske som enestående medret til selv at bestemme over sit liv.
FaglighedAt yde professionel indsats.
AnsvarAt varetage patientens behov, når han ikke selv eri stand til det.
EmpatiRummelighed og indlevelse med professionelt fodfæste.
ÅbenhedÅbenhed om alle planer uden at holde noget skjult.
TydelighedAt være tydelig og klar i kommunikation og handling.
LydhørhedAt opfange de signaler, der sendes.
Hvad kan du forvente?Som patient kan du forvente:Generelt•Fokus på håb og muligheder•Skriftlig og tydelig information om stedet•Lokalt tilpasset udgave af regionensbruger-/patient-/pårørendepolitik•Tilbud om undervisningsaktiviteter•Orientering om regional patientvejleder•Hurtig og klar information om, hvad derskal ske, og hvornår•Personlig kontaktperson•Lydhørhed og imødekommenhed ved allehenvendelser (at blive lyttet til)•Udarbejdelse af behandlings-/handleplan•Inddragelse af ønsker og forventningeromkring behandling og dagligdag/forholdpå stedet•Overensstemmelse mellem hvad der siges,og hvad der gøres•Afdækning af behov for information ogeventuel støtte til børn, ægtefæller ellerandre nære pårørende•Netværksorienteret behandling•Fokus på samarbejde med netværket
Specifikt
Som nærmeste pårørende kan du forvente:Generelt•Respekt og imødekommenhed•Information om sygdom og behandlings-muligheder•Information om behandlingsforløb, hvispatienten giver sin tilladelse•Lokal tilpasset udgave af regionensbruger-/patient-/pårørendepolitik•Tilbud om undervisningsaktiviteter•Information om relevante foreninger•Kontakt og tilbud om samtale hurtigstmuligt efter indlæggelse•Inddragelse i det omfang, din pårørendeønsker det•Personlig kontaktperson•At der lyttes til din viden og dineerfaringer i forhold til sygdomsforløbet•Opmærksomhed på, at pårørende kanvære i krise•At personalet er opsøgende og tagerinitiativet til kontakt, såfremt patienten/brugeren har givet tilladelse•At personalet tænker i netværksrelationer•Gode fysiske rammer for besøg ogsamtaler•Samarbejde omkring udskrivning medinddragelse af netværket•Afdækning af behov for information ogstøtte til børn, ægtefæller eller andrenære pårørende•Afklaring af, hvilken rolle du sompårørende kan og vil påtage dig i denaktuelle situation
Specifikt
Psykiatriens ønskerPsykiatriens ønsker til patienter og pårørendeTing glider lettere i hverdagen, når personale, patienterog pårørende viser ansvar og respekt for de gensidigerelationer.Psykiatriens kerneydelse er at diagnosticere og behandlepsykiske lidelser.Psykiatrien er bedst til dette, når du som patient:•indgår i et samarbejde med læger, sygeplejersker ogandet personale•fortæller om problemer og håb og egne overbevisningerom sygdom og behandling•fortæller hvis alternative/andre behandlere benyttes•er åben for, at netværk kan inddrages i behandlingen•melder afbud i god tid hvis du ikke kan overholde dinaftale•respekterer afdelingens/stedets værdigrundlagVi ved , at ansvaret for behandling og samarbejde ervores.Vi ved, at du kan være i en situation, hvor det er svært atefterkomme vores ønsker.Derfor skal ønskerne ses som ønsker og ikke som krav.
Sompårørendekan du hjælpe og støtte i behandlings-forløbet ved at:•indgå i et samarbejde med læger, sygeplejersker ogandet personale•benytte patientens kontaktperson hvis du harspørgsmål•acceptere personalets tavshedspligt•være åben i dialogen – din viden og erfaring er vigtigi behandlingsforløbet
Hvem er pårørende?Medpårørendemenes den netværksperson, som patientenfremhæver som værende den/de vigtigste personer atinddrage og holde tæt informeret i et behandlingsforløb.Det er således fuldt og helt patienten, der definerer, om enpårørende er et familiemedlem, en ven, en kollega eller enanden person.I nogle tilfælde vil patienten og en pårørende ikke væreenige om, hvem der er nærmeste pårørende. I disse til-fælde skal psykiatriens personale respektere patientensønske.
Psykologhjælp til pårørende
Er du pårørende til en sindslidende, har din praktiserendelæge i nogle situationer mulighed for at henvise dig tilpsykologhjælp med tilskud. Du kan få op til 12 konsulta-tioner til en egenbetaling på ca. 300 kr. pr. konsultation.
Hjælp os til at blive bedreHvis du vil give din mening til kendeMåske undrer du dig en gang imellem over, hvorfor vi gørtingene som vi gør?Måske kan du se ting, som vi kunne gøre bedre?Måske har du haft ubehagelige oplevelser, som kunnevære undgået, hvis vi havde været mere opmærksomme?I sådanne og lignende situationer vil vi meget gerne hørefra dig, for det kan hjælpe os til at blive endnu bedre.Du kan derfor altid rette henvendelse til ledelsen på detpågældende sted.Alternativt kan du skrive til:Psykiatrien i Region SyddanmarkTeglgårdsparken 265500 Middelfart[email protected]
Har du været udsat for tvang?Klager over tvang i psykiatrien skal ifølge loven sendes til:Statsforvaltningen SyddanmarkStoretorv 106200 AabenraaTlf. 7256 7900[email protected]Klager over tvang i psykiatrien behandles af de lokalepsykiatriske patientklagenævn.
Har du klager over behandlingen?Klager over selve behandlingen kan efter gældendelovgivning alene behandles af SundhedsvæsenetsPatientklagenævn.Det kan f.eks. dreje sig om medicinering, terapeutisketiltag eller i det hele taget sundhedsfaglige vurderingerog handlinger foretaget af det behandlende personale ipsykiatrien.Klagen sendes til:Sundhedsvæsenets PatientklagenævnFrederiksborggade 151360 København KTlf. 3338 9500[email protected]
Hjælp og vejledningDu kan få hjælp til at finde vej i klage- og erstatnings-spørgsmål hos patientvejlederen i psykiatrien.Patientvejlederen har tavshedspligt, og du kan henvendedig anonymt, hvis du ønsker det.Patientvejlederen i psykiatrienDamhaven 127100 VejleTlf. 7663 1098[email protected]Telefontid mandag til fredag kl. 9.00 til 12.00og mandag også kl. 13.00 til 15.00.
Nyttige linkswww.psykinfo.regionsyddanmark.dkPsykiatrisk Informationscenter (PsykInfo) er en del afPsykiatrien i Region Syddanmark. Hos PsykInfo kan du fåråd og vejledning, hvis du selv eller en pårørende har enpsykisk lidelse. På hjemmesiden kan du bl.a. finde arrange-mentskalender og kontaktoplysninger.
www.psykiatrienisyddanmark.dkHjemmeside for Psykiatrien i Region Syddanmark. Her kandu finde information om alle psykiatriske afdelinger i regio-nen. Derudover kan du finde en oversigt over sygdomme,behandlingsmuligheder, lovgivning, klagemuligheder ogmeget andet. Det er også her, du finder nyheder omPsykiatrien.
www.fremtidenspsykiatri.dkPå denne hjemmeside kan du læse om arbejdet med atgennemføre Region Syddanmarks psykiatriplan ”FremtidensPsykiatri”, som blev vedtaget af regionsrådet i dec. 2007.
www.psykiatrifonden.dkPsykiatriFonden er en privat humanitær organisation, derarbejder målrettet for at gøre det mere accepteret at haveen psykisk sygdom i Danmark. PsykiatriFondens hjemme-side indeholder blandt meget andet en aktivitetsoversigtog en god beskrivelse af forskellige psykiske lidelser. Derer også mulighed for at stille spørgsmål.Denne pjece er et uddrag af Region Syddanmarks patient-og pårørendepolitik. Du finder politikken i sin fulde længdesamt en oversigt over patient- og pårørendeforeninger her:
www.psykiatrienisyddanmark.dk/wm208982
Til notater
Region SyddanmarkDamhaven 12 . 7100 VejleTlf. 7663 1000regionsyddanmark.dk10529 - Region Syddanmark - 03.2010