Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2012-13
§71 Alm.del Bilag 17
Offentligt
1184233_0001.png
1184233_0002.png
1184233_0003.png
1184233_0004.png
1184233_0005.png
1184233_0006.png
1184233_0007.png
1184233_0008.png
1184233_0009.png
1184233_0010.png
1184233_0011.png
1184233_0012.png
1184233_0013.png
1184233_0014.png
1184233_0015.png
1184233_0016.png
1184233_0017.png
1184233_0018.png
1184233_0019.png
1184233_0020.png
1184233_0021.png
1184233_0022.png
1184233_0023.png
1184233_0024.png
1184233_0025.png
§ 71-tilsynets virksomhed
administrativtopfølgningungdomspsykiatri
patientrådgivereudtalelserretlige grundlagdet2011-2012
frihedsberøvede
§ 71
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
1
§ 71-tilsynets virksomhed2011-20121
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 10. september 2012
2
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
§ 71-tilsynets virksomhed 2011-2012Udgiver: Tilsynet i henhold til grundlovens § 71, FolketingetUdgivelsesår: 2012Layout og produktionsstyring: Folketinget, KommunikationsenhedenTryk: Folketinget, PrintcentretOplag: 200
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
3
Beretning om tilsynets virksomhedi folketingsåret 2011-12

INDHOLD

Forord

............................................................................................................................................................................................... 05

1.

2.

3.

§ 71-tilsynets virksomhed generelt

....................................................................................................................... 07

Indledning

............................................................................................................................................................................ 09

Konkrete sager

.................................................................................................................................................................. 09

4. Spørgsmål til ministre

................................................................................................................................................... 094.1 Politiets medvirken ved tvangsfjernelse af børn .................................................................................................... 094.2 Overmedicinering ............................................................................................................................................................... 10

5.

Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.

.................................................................................................................. 10
5.1 Psykiatrisk Center Hvidovre ........................................................................................................................................... 105.2 Psykiatrisk Center Amager ............................................................................................................................................. 115.3 Brønderslev Kommune ..................................................................................................................................................... 125.4 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov ....................................................................................................... 125.5 Psykiatrisk Center København, Rigshospitalet ........................................................................................................ 13

6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelinger m.v.

............................................................... 136.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg................................................................................................. 136.2 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense ................................................................................................... 16
4
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
6.3 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup ..................................................................................................... 176.4 Psykiatrisk Center Hvidovre ........................................................................................................................................... 196.5 Psykiatrisk Center Amager ............................................................................................................................................. 21

7. De lokale psykiatriske patientklagenævns årsberetninger

...................................................................... 227.1 Opfølgning på årsberetninger 2011 ............................................................................................................................ 22

8. Møder

..................................................................................................................................................................................... 228.1 Folketingets Ombudsmand ............................................................................................................................................. 228.2 Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark ............................................................. 22

9.

Information om tilsynets arbejde

............................................................................................................................ 23
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
5
Forord
Det er Folketingets § 71-tilsyns opgave at føre kontrol med forholdene for de personer, som under etkaldes administrativt frihedsberøvede. Det drejer sig bl.a. om tvangsindlagte psykiatriske patienter ogtvangsanbragte børn samt demente, der bliver tilbageholdt på et plejehjem.Tilsynets opgave følger af grundloven og omfatter ud over tilsynet med forholdene for administrativtfrihedsberøvede personer også deres ret til at henvende sig til os i tilsynet.Der er 9 medlemmer i § 71-tilsynet, som pr. 2. oktober 2012 består af: Karen J. Klint (S) næstformand, OrlaHav (S), Liv Holm Andersen (RV), Özlem Sara Cekic (SF), Per Clausen (EL), Jane Heitmann (V), KarenJespersen (V), Liselott Blixt (DF) formand og Thyra Frank (LA).Tilsynet har i en årrække udsendt denne pjece, der i korte træk beskriver tilsynets kompetence og giveren beretning for det forgangne folketingsår. Formålet med pjecen er at udbrede kendskabet til voresarbejde i § 71-tilsynet til en bredere kreds af offentlige myndigheder, personale og – ikke mindst – deadministrativt frihedsberøvede.I pjecen kan du bl.a. læse om de tilsynsbesøg, som § 71-tilsynet har været på, og hvilke udtalelser det hargivet anledning til, samt hvilke spørgsmål tilsynet har stillet til forskellige ministre.
6
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
I år har tilsynet bl.a. haft fokus på afsnit inden for almen psykiatri og spiseforstyrrelser og problemstillin-ger vedr. politiets medvirken ved tvangsfjernelse af børn samt overmedicinering.Årets beretning er afgivet den 10. september 2012.
God læselyst
På § 71-tilsynets vegne
Liselott Blixtformand
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
7
Beretning afgivet af § 71-tilsynetden 10. september 2012

1. § 71-TILSYNETS VIRKSOMHED GENERELT

Det retlige grundlag§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af endømmende myndighed,og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge,på begæring af den, der erberøvet sin frihed, eller den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige domstole eller andendømmende myndighed til prøvelse.Nærmere regler herom fastsættes ved lov.Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer undergives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil depågældende skal have adgang til at rette henvendelse.«Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 eller i dagligtale § 71-tilsynet.§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
OpgaverMed hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fra Folketingets øvrige udvalg. På sine møder
8
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
behandler tilsynet en række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov- og beslutningsforslag ikkehenvist til behandling i tilsynet.Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltpersoner, som administrativt er berøvet deres frihed. Endel af disse henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunder spørgs-mål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det mest hensigtsmæssigt athenvise eller videresende til de administrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældenderetsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve behandlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynetbehandler disse sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriske afdelinger.§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykiatriske afdelinger. Besøgene, der kan være enten anmeldteeller uanmeldte, er et meget væsentligt element i tilsynsvirksomheden. Som led i de almindeligebestræbelser på at følge med i, hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områder, kan tilsynetogså besøge væresteder, skoler m.v.Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet også møder med Ombudsmanden, foreninger m.v., sombl.a. kan være med til at belyse, hvad der set fra henholdsvis patienternes, de ældres, de pårørendes ogpersonalets synsvinkel giver anledning til problemer på tilsynets områder.§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer m.v., som angår emner inden for tilsynets sagsområder.De generelle og konkrete sager giver sammen med besøgene, møderne og konferencerne bl.a. anledningtil, at tilsynet retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre, regioner og andre.Udtalelser§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, der vedrører behandlingen af administrativt frihedsbe-røvede. F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalinger og henstillinger. Typisk sker det enteni forbindelse med behandlingen af en konkret sag eller på baggrund af et tilsynsbesøg på en institution,hvor der er administrativt frihedsberøvede personer.§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkrete sager, behandle en klage eller tage stilling til,om en beslutning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller forkert.Sammenfatning§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føre tilsyn med behandlingen af de personer, somadministrativt er berøvet deres frihed.§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at føre dette tilsyn på en sådan måde, at behandligen
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
9
– i vid forstand – af de administrativt frihedsberøvede personer til stadighed forbedres på såvel detkonkrete som på det generelle plan.

2. INDLEDNING

§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2011-2012 holdt ni møder. Tilsynet har endvidere været påtilsynsbesøg på to psykiatriske afdelinger.Tilsynets drøftelser har i indeværende samling været præget af drøftelser om brugen af tvang og over-belægning.De generelle og konkrete sager, der løbende har været i tilsynet, har sammen med besøgene og mødernegivet anledning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stillet spørgsmål til justitsministeren ogministeren for sundhed og forebyggelse samt regioner og kommuner om forskellige problemstillinger.

3. KONKRETE SAGER

Tilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendelser fra og om enkeltpersoner, der administrativter berøvet deres frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgsmål, som ligger uden for tilsynetskompetence, herunder spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen eller tvangsforanstaltningen.Andre sager har tilsynet fundet det mest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de administra-tive klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældende retsområde. Tilbage er et antal sager, dervedrører forholdene under frihedsberøvelsen. Tilsynet har behandlet disse sager fortroligt.

4. SPØRGSMÅL TIL MINISTRE

4.1 Politiets medvirken ved tvangsfjernelse af børn

§ 71-tilsynet har bedt justitsministeren om at oplyse, hvilke regler der findes for politiets fysiskemedvirken i gennemførslen af en kommunes beslutning om at flytte et mindreårigt anbragt barn, dermodsætter sig flytningen.Justitsministeren svarede blandt andet:»… det følger af politilovens § 2, nr. 6, at politiet kan yde andre myndigheder bistand efter gældende ret.«og videre oplyses det:»... at sådan bistand ofte vil bestå i at skaffe særmyndigheden adgang til et ikke frit tilgængeligt sted,
10
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
men også kan bestå i eksempelvis at sikre, at en kommunes afgørelse om tvangsfjernelse af et barn kangennemføres.Det følger generelt af politilovens § 16, at politiets magtanvendelse skal være nødvendig og forsvarlig ogalene må ske med midler og i en udstrækning, som står i rimeligt forhold til den interesse, der søgesbeskyttet. Det skal indgå i vurderingen af forsvarligheden, om magtanvendelsen indebærer risiko for, atudenforstående kan komme til skade.Det følger endvidere af bestemmelsens stk. 2, at magt skal anvendes så skånsomt, som omstændighe-derne tillader, og således at eventuelle skader begrænses til et minimum.«Se § 71-tilsynet svar på spm. 1.

4.2 Overmedicinering

§ 71-tilsynet har bedt ministeren for sundhed og forebyggelse om at svare på, om overmedicineringen iRegion Hovedstadens Psykiatri er givet som tvangsmedicinering eller til patienter, der har værettvangsindlagt/tvangstilbageholdt. Endvidere har tilsynet spurgt ministeren, om der i andre regioner skeren lignende overmedicinering.Ministeren for sundhed og forebyggelse har svaret:»Som det er fremgået af pressens omtale, er Sundhedsstyrelsen ved at undersøge sagen. Sundhedsstyrel-sen har ikke færdiggjort undersøgelsen endnu.Når jeg har modtaget Sundhedsstyrelsens rapport vedrørende undersøgelsen, vil jeg oversende den tilTilsynet i henhold til grundlovens § 71.«Se § 71-tilsynet svar på spm. 2 og 3.

5. BESØG PÅ PSYKIATRISKE AFDELINGER M.V.

§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uanmeldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskelligepsykiatriske afdelinger. Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapport og stiller en række opfølgendespørgsmål til den pågældende region. Når disse er besvaret, skriver § 71-tilsynet en endelig rapport, hvortilsynet giver deres vurdering af konkrete forhold på afdelingen. De endelige tilsynsrapporter er offentligttilgængelige.

5.1 Psykiatrisk Center Hvidovre

Den 1. april 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsyn på Psykiatrisk Center Hvidovre, afsnit 809 og
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
11
811, lukkede døgnafsnit, voksen almen. Selvom tilsynet foregik i forrige folketingsår, nåede den endeligerapport ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det særdeles beklageligt, at der ofte er tale om overbelægning på de to afsnit, og kankonstatere, at der i perioder er belægning på over 105 pct. til gene for både patienter og personalet.Tilsynet finder det positivt, at der på afsnittene er stor fokus på information til patienterne om deresrettigheder. Tilsynet finder det tillige positivt, at der også er stor fokus på information og inddragelse afde pårørende, herunder evt. børn.Tilsynet finder det positivt, at personalet mødes med faste intervaller for at drøfte tiltag, der kannedbringe tvangen, og dermed har fokus på dette.Tilsynet finder det beklageligt, at de fysiske rammer forekommer noget nedslidte, og at der virkede knaptså rent på patientstuerne.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 13.

5.2 Psykiatrisk Center Amager

Den 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsyn på Psykiatrisk Center Amager på to lukkedevoksenafsnit, B1 og B2. Selvom tilsynet foregik i forrige folketingsår, nåede den endelige rapport ikke atblive omtalt i årsberetningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»TvangTilsynet finder det positivt, at centeret ved hjælp af en målrettet indsats har reduceret bivirkningernebetydeligt fra 2009 til 2010 for patienter, der får nyere antipsykotika.OverbelægningTilsynet finder det beklageligt, at der i forbindelse med specialiseringen af afsnittene i 2009 jævnligt ertale om overbelægning på de to lukkede afsnit, da der i forvejen er tale om to forholdsvis store lukkedeafsnit med 14 patienter på hver.PårørendeTilsynet finder det særdeles positivt, at afsnittene har særlig fokus på at inddrage de pårørende entenved indlæggelsen eller ved at kontakte pårørende inden for 1 døgn efter indlæggelsen og tilbyde ensamtale inden for 7 dage.
12
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
AktiviteterTilsynet finder det positivt, at der nu er fundet vikarer for fysioterapeut og ergoterapeut, sådan at deplanlagte aktiviteter kan gennemføres til glæde for patienterne.RengøringTilsynet finder, at rengøringsniveauet var kritisabelt på afsnittene, trods at det af regionens svar fremgår,at der gøres rent dagligt.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 61.

5.3 Brønderslev Kommune

Den 9. august 2011 holdt § 71-tilsynet et møde med Brønderslev Kommunes børne- og skoleudvalg ogdertil hørende forvaltning. Selvom mødet foregik i forrige folketingsår, nåede det endelige referat ikkemed i årsberetningen for 2010-11.I den endelige referat udtalte tilsynet:»Tilsynet har noteret sig, at kommunen finder det vanskeligt at opnå kommunal refusion. I lyset af denkonkrete sag, som kommunen har indsendt som eksempel, har tilsynet skrevet til social- og integrations-ministeren og bedt om, at ministeren kommenterer sagen over for kommunen.Tilsynet har noteret sig, at kommunens erfaring er, at det er vanskeligt at anvende de nye regler omtvangsadoption, fordi det er svært at opfylde alle kriterierne, især om at forældrene ikke må have kontakttil barnet.«Hele referatet kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 60. Se tillige social- og integrationsministerenssvar på § 71-tilsynet alm. del – bilag 63.

5.4 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov

Den 26. marts 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsyn på Børne- og Ungdomspsykiatrisk CenterRisskov, afsnit G, Center for spiseforstyrrelse og afsnit C, alment afsnit for skolebørn.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at de fysiske forhold på begge afsnit er gode, og at der på afsnit G nu eretableret mulighed for udgang til terrasse på det skærmede afsnit.Tilsynet finder det beklageligt, at anvendelsen af tvang viser en stigende tendens i løbet af de sidste 3 år,især fsva. døraflåsning og fastholden.
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
13
Tilsynet finder det positivt, at belægningsprocenten for afsnit C er faldet i 2011, og at der generelt ikke ertale om overbelægning på afsnit G.Tilsynet finder det beklageligt, at der er tale om et stigende antal genindlæggelser, som resultat af at despecialiserede tilbud til patienterne efter udskrivning er aftagende til fordel for mere generelle tilbud frakommunerne.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 130.

5.5 Psykiatrisk Center København, Rigshospitalet

Den 29. maj 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg på Psykiatrisk Center København, Rigshospita-let, afsnit 6402 afsnit for spiseforstyrrelser.Tilsynsrapporten er på tidspunktet for beretningens afgivelse endnu ikke færdigbehandlet. Tilsynetsendelige udtalelse vedrørende tilsynsbesøget vil derfor først fremgå af næste årsberetning.

6. OPFØLGNING PÅ TIDLIGERE BESØG PÅ PSYKIATRISKE AFDELINGER M.V.

Det er tilsynets praksis, at der cirka et års tid efter et tilsynsbesøg som udgangspunkt følges op på denrapport, som bliver udarbejdet til den ansvarlige region efter besøget.§ 71-tilsynet har i indeværende samling spurgt til en opfølgende status på de kritikpunkter, som fremgikaf den endelige rapport for følgende afdelinger:

6.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg

§ 71-tilsynet aflagde den 7. juni 2010 et uanmeldt tilsyn på Børne- og Ungdomspsykiatrisk CenterBispebjerg. På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget har tilsynet skrevet et opfølgendebrev til Region Hovedstaden for at spørge til status på forskellige områder.Af Region Hovedstadens svar fremgår det blandt andet:»Ad1: Har afdelingen haft en forsat positiv udvikling med hensyn til at nedbringe tvangstallene,sådan som det var tilfældet for perioden 2007-2009?Nedenfor fremgår antallet af tvangsindgreb BUC Bispebjerg i perioden 2009 – 1. halvdel 2011. Afoversigten fremgår det, at der fra 2009 til 2010 har været en svag stigning i det samlede antal tvangsind-greb, mens tallene for 1. halvår 2011 viser en faldende tendens.
14
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
Stigningen fra 2009-2010 bør ikke ses som en generel tendens, men snarere som et udtryk for, at talleneer forholdsvis lave, hvor en enkelt svær patient kan påvirke det samlede billede.
Magtanvendelsestype
2009
2010
1.halvår201127724058116

17

0139

40

115

Beroligende medicinBælteFastholdenRemme
5021552128
1175014023091527

42

2
TvangsindlæggelseTvangstilbageholdelse
1614

30

Af legemlig lidelseErnæringMedicinering13532

167

Antal tvangsindgreb, i alt

325

1410

26

377

Ad 2: Er det fortsat praksis på B102, at man ikke har sengeliggende patienter?De børn og unge der er indlagt på centret, er sjældent sengeliggende. Det gælder også patienterne påB102. Kun i de tilfælde, hvor de er meget fysisk svækkede, kan det blive nødvendigt med kortere perioder,hvor de er sengeliggende.
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
15
Ad 3: Hvordan har udviklingen været med hensyn til overbelægning på de to afsnit?
Belægning i pct.
20102. kvartal
20103. kvartal92,488,5
20104. kvartal105,3101,5
20111. kvartal110,898,9
Afsnit B 102Afsnit B 104
102,56,3
Som det fremgår af ovenstående tabel, har belægningsprocenten på B104 (på nær sidste kvartal) liggetunder 100 pct. i 2010. Når belægningsprocenten ikke når 100 pct., skyldes det, at det så vidt muligt heletiden skal være muligt at indlægge unge mennesker akut, hvorfor det tilstræbes at holde en plads ledig.Belægningsprocenten på B102 er altid nær 100 pct. Der er stort pres på afsnittets pladser fra RegionHovedstaden og Region Sjælland og i korte perioder overbelægning. Centret har i foråret 2011 etableretseks dagpladser (PORTEN) til patienter med spiseforstyrrelser, dette bl.a. med henblik på at aflastedøgnafsnittet og dermed forebygge overbelægning. Med PORTEN har centret skabt en fleksibel behand-lingskæde mellem tilbud af stigende intensitet: ambulant behandling, dagbehandling og døgnbehandling.Ad 4: Hvordan har antallet af indlagte, færdigbehandlede patienter udviklet sig siden tilsynsbesø-get?I andet halvår af 2010 blev otte patienter registreret som færdigbehandlede i hospitalsregi, uden at dekunne udskrives. Tilsammen tegnede de 8 patienter sig for 249 indlæggelsesdøgn.På B102 drejer det sig om fem patienter, i alt 132 indlæggelsesdøgn.På B104 drejer det sig om to patienter, i alt 111 indlæggelsesdøgn.Samlet blev der i 2010 registreret 21 færdigbehandlinger uden udskrivelse på hele centret. De færdigbe-handlede patienter var samlet indlagt 679 døgn efter endt behandling.I 2009 var tallet 20 registrerede færdigbehandlinger uden udskrivelse svarende til i alt 871 indlæggelses-døgn efter endt behandling.Ad 5: Hvad er status med hensyn til ændringer af de fysiske rammer?Det har ikke været muligt at udvide centrets lejemål på Lersø Parkallé. Centret har i stedet fået lokaler påBrønshøjvej, disse rummer nu centrets ADHD-klinik.
16
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
Der er bevilget penge til at udvide og forbedre de eksisterende lokaleforhold i bygning 17, som rummerafsnit B102 og B101 (Døgnafsnit for større børn).Arbejdet med at etablere flere enestuer til patienterne på afsnit B102 er i fuld gang og forventesafsluttet med udgangen af 2011. Der udvides med tre nyetablerede enestuer, heraf en som skal fungeresom skærmet enhed (et værelse med eget bad og toilet, der ligger lidt trukket væk fra de øvrige patient-områder). Desuden etableres toilet- og badefaciliteter mellem værelserne. Det betyder, at der fra alleværelser vil være adgang til toilet og bad. Toilet og bad deles af to værelser – der vil være særskiltadgang fra hvert værelse. Der etableres et lukkesystem, der sikrer, at begge døre spærres, når den enedør låses.Når arbejdet er tilendebragt, vil der være otte (ni inkl. skærmet enhed) eneværelser med egen adgang tiltoilet og bad på afsnit B102.På B101 etableres ligeledes 2 gange toilet og bad for i alt 4 værelser. På afsnittet etableres desuden etbaderum med spabad, som kan anvendes i arbejdet med børnene.Der er ansøgt om penge til at forbedre vente- og opholdsfaciliteterne flere steder på centret, ligesomcentret håber på en fondsbevilling til at etablere nye lege- og udeopholdsrum i atriumgården i bygning17.«Tilsynet tog regionens svar til efterretning.Se hele svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 7.

6.2 Børne- og Ungdomspsykiatriske Afdeling Odense

§ 71-tilsynet aflagde den 31. januar 2011 et anmeldt tilsyn på Børne- og Ungdomspsykiatrisk AfdelingOdense. På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget skrev tilsynet et opfølgende brev tilRegion Syddanmark og spurgte til status vedr. forskellige forhold.Af Region Syddanmarks svar fremgår det:»1.Udviklingen i brugen af tvang herunder foranstaltninger, hvor der foreligger forældresamtykke.Antal patienter udsat for tvang har på de fleste områder været små, og det er vanskeligt at vurdereudviklingen entydigt. Dog er stigningerne i anvendelse af bæltefiksering, fastholdelse og medicin medtvang større end forventet. Stigningerne kan ikke relateres til én patients adfærd.Afdelingsledelsen er opmærksom på udviklingen og har oprettet et specielt undervisningsforum for yngrelæger samt øget undervisningen af personalet. Derudover vil afdelingen genopfriske de handlingsstrate-
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
17
gier, afdelingen tidligere har udviklet i et kvalitetsudviklingsprojekt med fokus på forebyggelse af tvangog vold.Ved alle tvangsforanstaltninger foreligger der forældresamtykke, og der udfyldes tvangsprotokoller foralle uanset alder.2. Status på belægningen på afdelingen herunder perioder med overbelægning og konsekvenserneheraf:Den gennemsnitlige belægningsprocent og patienternes gennemsnitlige liggetid har været på 88,2 pct.og 29,3 dage i 2010 og 98,8 pct. 37,5 dage i 2011.I afdelingen findes to værelser, hvor dagambulante patienter har mulighed for privatliv og hvile. Værel-serne inddrages ved overbelægning.Det vurderes, at overbelægning i sig selv ikke bidrager til øget patientstress og anvendelse af tvang, derhyppigt forekommer i skærmede afsnit.3. Status på problemstillinger vedr. udslusning af færdigbehandlede patienter og koordineringen afpassende efterbehandlingstilbud.Med udgangspunkt i patienttyngden vurderes hovedparten af de indlagte patienter at have behov forkommunale foranstaltninger efter udskrivningen. For at fremme et sammenhængende patientforløborienteres og inddrages kommunerne flere gange under indlæggelsen gennem telefonisk kontaktog netværksmøder.Fordi kommunerne ikke altid har færdiggjort deres § 50-undersøgelser, inden patienterne udskrives, er derstadig problemer med at skabe sammenhængende patientforløb.4. Status på afdelingens fysiske rammer herunder forholdende for den skærmede enhed.Hvad afdelingens fysiske rammer angår, er der ingen ændringer sket siden tilsynets besøg.«Tilsynet tog regionens svar til efterretning.Se svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 110.

6.3 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup

§ 71-tilsynet aflagde den 22. november 2010 et anmeldt tilsyn på Børne- og Ungdomspsykiatrisk CenterGlostrup. På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget skrev tilsynet et opfølgende brev tilRegion Hovedstaden og spurgte til status vedr. forskellige forhold.
18
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
Af Region Hovedstadens svar fremgår det blandt andet:»Spørgsmål1) Status på initiativer der kan nedbringe antallet af tvangsforanstaltninger:Folketinget og Danske Regioner har igennem de senere år haft en klar målsætning om at nedbringeanvendelsen af tvang i psykiatrien. Behandlingen af psykiatriske patienter skal finde balancen mellempatientens selvbestemmelsesret og en værdig, omsorgsfuld og respektfuld behandling. Folketingethar taget flere skridt gennem lovgivningen i retning af at nedbringe tvang i psykiatrien. Der er i lovgivnin-gen nu tiltag til opfølgning og forebyggelse af tvang, og tiltag, som har haft til formål at øge vores videnog erfaringer om, hvordan tvangen kan nedbringes.Mindste-middel-princippetEt vigtigt mål for afsnit WU62 er at følge psykiatrilovens princip om mindste middel i forbindelse medenhver tvangsanvendelse. Iagttagelse af mindste-middel-princippet er mål for en ledelsesmæssigprioritet, ligesom personalegruppen kvalificeres til at nedbringe anvendelsen af tvang samt til atkvalificere brugen af den tvang, som nogen gange er nødvendig at anvende. Der udvikles hensigtsmæs-sige strategier for patienterne, med det formål at mindske ind- og udadrettet aggression gennem detdaglige relationelle kontaktpersonarbejde, ved behandlersamtalerne og til behandlingskonferencerne.«Endvidere fremgår det:»Spørgsmål2) Status på initiativer der kan aflaste ungeafsnittene:Det er sket en ombygning og en tilbygning på åbent afsnit 61, således at der:• Er etableret enestue til alle patienter• At badeværelserne er nyrenoveret med etablering af ekstra brusekabine• Der er i tilbygningen etableret handicaptoilet.På afsnit 62 er der:• Sket en udvidelse af slusen• Der etableres eget bad + toilet på den sidste stue.Der er per 1. feb. 2012 etableret et nyt akutafsnit, der skal aflaste bl.a. 62 for akutte indlæggelser.Spørgsmål 3) planer for renovering af afsnit 59:Ved årsskiftet 2010/2011 skete der en organisatorisk ændring, der medførte at døgnafsnit 59 fikbetydeligt mere plads.• En opholdsstue og en spisestue er totalt renoveret, incl. nye møbler• 3 patientstuer er totalt renoveret, også med nye møbler• Et forældreopholdsrum er etableret og renoveret med bl.a. et lille tekøkken• Et stort badeværelse er totalt renoveret
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
19
• I 2012 planlægges med renovering af den lange gang, med nyt loft med lyddæmpende plader.• Der mangler fortsat renovering af 5 patientstuer• Det mangler fortsat renovering af patienttoiletter.«Tilsynet tog regionens svar til efterretning.Se hele svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 111.

6.4 Psykiatrisk Center Hvidovre

§ 71-tilsynet aflagde den 1. april 2011 et uanmeldt tilsyn på Psykiatrisk Center Hvidovre. På baggrund af§ 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget skrev tilsynet et opfølgende brev til Region Hovedstaden ogspurgte til status vedr. forskellige forhold.Af Region Hovedstadens svar fremgår det:»1)Hvordan har udviklingen i overbelægning været på de to besøgte afsnit siden tilsynsbesøget, oghvilke konsekvenser har det for patienter og personale?Belægningsprocenterne på henholdsvis afsnit 809 og 811 har været uændret høje.Gennemsnitsbelægningsprocenten på afsnit 809 var i 2011 på 102 pct., mens den på afsnit 811 lå på101 pct.Gennemsnitsbelægningsprocenten på afsnit 809 var i perioden 1. januar til 1. juli 2012 111 pct., mensden på afsnit 811 var 101 pct.Vedlagt som bilag 1 er oversigt over belægningsprocent pr. måned for afsnit 809 og 811.Det skal bemærkes, at med i gennemsnitsbelægningsprocenten på afsnit 809 tæller også patienter derikke rent fysisk opholder sig i afsnit 809, men i stedet er det der kaldes dobbeltindlagte på somatiskhospital, Hvidovre Hospital. Psykiatrisk center Hvidovre har ændret praksis, således at alle patienter, derer dobbeltindlagte, figurerer som indlagte på afsnit 809. Det forenkler arbejdsgange med patientrådgiver,patientklagenævn, faste vagter med mere.Det er såvel ledelsen på Psykiatrisk Center Hvidovre som Direktionens opfattelse, at Psykiatrisk CenterHvidovre, med den befolkningsbaggrund centeret servicerer, burde have flere lukkede senge. Det har ogsåhele tiden været planen, men på grund af den aktuelle ombygning bliver det først effektueret midt ibyggeperioden. Det skal bemærkes, at i forbindelse med ombygningen bliver alle sengeenheder forberedt,således at de kan fungere som lukkede afsnit, såfremt det er nødvendigt.
20
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
Begge afsnit er normeret til 11 patienter, og det er klart, at det faktum, at der i perioder er 12 patienter,har en betydning for de patienter, der skal dele stue. Det har også en betydning for det personale, der skalhave overblik over patientbehandlingen. Psykiatrisk Center Hvidovre har derfor tidvis ekstra personale iform af faste vagter, med henblik på at sikre behandlingen.2) På besøgstidspunktet fik tilsynet at vide, at overbelægningsniveauet bevirkede, at man var nødttil at have en aktiv prioritering hele tiden for at skaffe plads til akutte patienter. Hvordan er statuspå nuværende tidspunkt?Psykiatrisk Center Hvidovre er ikke af den opfattelse, at et menneske skal være længere tid på lukket,psykiatrisk afsnit end højst nødvendigt. Vi foretager derfor dagligt prioritering og vurdering af hvor vidtden enkelte patient har behov for at være i et lukket miljø. Såfremt det ikke længere er nødvendigt, bliverpatienten flyttet til åben enhed. Såvel patienter og personale vil derfor opleve, at man dagligt foretageren prioritering og flytninger.3) Hvordan har udviklingen været med hensyn til brug af tvangsforanstaltninger herunder også ECT,og har personalet fortsat faste møder, hvor tiltag for at nedbringe tvang drøftes?Der ses en stigning i anvendelse af beroligende medicin med tvang. Psykiatrisk Center Hvidovres initiativ,med fokus på at nedbringe brugen af bæltefiksering, har ikke ændret tallene markant.Med hensyn til ECT var der i 2011 i alt 3 episoder med ECT under tvang. I første kvartal 2012 har derligeledes været 3 episoder. Det er en relativt sjælden begivenhed, hvorfor det derfor ikke er muligt atkonkludere, om der er tale om en reel stigning i anvendelsen af ECT med tvang. Vedhæftet som bilag 2, 3og 4 er oversigt over anvendelsen af tvang på Psykiatrisk Center Hvidovre.Psykiatrisk Center Hvidovre har fortsat en gruppe af personalemedlemmer, der arbejder på, hvordananvendelsen af tvang kan nedbringes. Psykiatrisk Center Hvidovre er ved at gentænke gruppens arbejde,idet det må konstateres, at man er langt fra situationen i 2000, hvor det lykkedes at reducere anvendelseaf bæltefikseringer med 66 pct. Siden er Psykiatrisk Center Hvidovres optageområde øget med 10.000borgere, sengetallet er gået ned, og der behandles flere mennesker ambulant. Psykiatrisk CenterHvidovres anvendelse af tvang er ikke reduceret som ønsket.Da det kan konstateres, at anvendelsen af beroligende medicin er øget, har centerledelsen iværksat enmøderække med ledelserne fra de lukkede afsnit, med henblik på drøftelser af, hvorledes der skabes etmiljø i de lukkede enheder, hvor antallet af voldsomme episoder, anvendelsen af tvang og anvendelsen afpsykofarmaka nedbringes. Overlægerne fra de lukkede afsnit har været på studiebesøg i England, hvorfrade har medbragt inspiration. I den kommende tid vil vi drøfte hvilke erfaringer, vi kan anvende derfra.
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
21
4) Er der sket eller planlagt ændringer af de fysiske rammer for de to afsnit, og er der sket ændrin-ger med hensyn til rengøringsstandarden?Der er endnu ikke sket ændringer i de fysiske rammer for de to lukkede afsnit 809 og 811. Der pågåraktuelt en større ombygning af Psykiatrisk Center Hvidovre. Denne ombygning er igangsat 1. april 2012og forventes at vare 2½ -3 år.Ombygningen betyder, at de fysiske rammer for alle sengeafsnit på Psykiatrisk Center Hvidovre bedres.Det betyder, at alle patienter får enestuer med eget bad og toilet. Enestuerne på de lukkede enhederændres således, at de får samme størrelse alle sammen. Aktuelt er der nogle meget små sengestuer påden ene side af gangen og nogle større på den anden side af gangen. Det, at alle sengestuer bliver ligestore, betyder, at de mindste sengestuer udgår. Det vil få betydning for sikkerheden både for patienter ogpersonale.Det vil også gavne patienternes ophold, idet der vil være mere luft for den enkelte patient samt mulighedfor bedre at opbevare sine ejendele. Hele afsnittet vil i øvrigt blive renoveret, og der vil blive etableret enslags slusefunktion til de lukkede afsnit og et meget stort motionsrum samt et aktivitetsrum. Ombygnin-gen tager endvidere udgangspunkt i en meget omfattende haveplan, således at der til et afsnit bliver tretyper haver: en lukket gård, stillehaver og aktivitetshaver.I byggeprojektet indgår fokus på lysindfald, således at alle enheder vil fremstå lyse, venlige og imødekom-mende, og patienterne vil have mulighed for at se ud på nogle grønne arealer.Ved tilsynets besøg havde der været rengøringsaudit, der viste at ca. 50 pct. af rummene bestod. Inovember 2011 var der fornyet rengøringsaudit, hvor 75 pct. af de tilsete lokaler bestod. Pr. 1. januar 2012har Psykiatrisk Center Hvidovre fået ny rengøringsaftale. Aftalen er indgået med Elite Miljø. Der er iforåret 2012 foretaget nye såvel intern- som ekstern audit. Vi kender ikke resultatet af denne endnu.«Tilsynet tog regionens svar til efterretning.Se tillige § 71-tilsynet alm. del – bilag 113.

6.5 Psykiatrisk Center Amager

Den 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsyn på Psykiatrisk Center Amager. På baggrund af§ 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget har tilsynet skrevet et opfølgende brev til Region Hovedstadenfor at spørge til status på forskellige områder.Svaret er på tidspunktet for beretningens afgivelse ikke modtaget, men vil blive nævnt i næste årsberet-ning.
22
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012

7. DE LOKALE PSYKIATRISKE PATIENTKLAGENÆVNS ÅRSBERETNINGER

Det følger af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale psykiatriskepatientklagenævn hvert år skal offentliggøre en beretning om deres virksomhed. Det følger samtidig afforarbejderne til loven, at det forudsættes, at bl.a. § 71-tilsynet bliver gjort bekendt med årsberetnin-gerne.

7.1 Opfølgning på årsberetninger 2011

§ 71-tilsynet har drøftet årsrapporterne 2011 og efterfølgende skrevet til statsforvaltningerne medbemærkninger om følgende emner:Stigning i omgørelsesprocenten.Stigning i antallet af tilsidesættelser.Stigning i klageprocenten.Fremmødeprocenter for henholdsvis patientrådgivere og patienter.
Se brevene på § 71-tilsynet alm. del – bilag 102-105 og 114.

8. MØDER

8.1 Folketingets Ombudsmand

Tilsynet har holdt møde med Folketingets Ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen (nu forhenværende),inspektionschef Lennart Frandsen og fuldmægtig Mai Vestergaard onsdag den 23. november 2011.På mødet blev blandt andet drøftet reglerne om visitation, husordner, medicinhåndtering, tvang ipsykiatrien og tvungen opfølgning.

8.2 Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark

Tilsynet har holdt møde med Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark (LPD)onsdag den 23. november 2011. På mødet blev drøftet forskellige konkrete sager og nogle mere generelleproblemstillinger, blandt andet patienternes medindflydelse på valg af patientrådgiver, forskellighonorering af bistandsværger og patientrådgivere, rekruttering af nye patientrådgivere og bistands-værger og »borgerligt ombud« for patientrådgivere og bistandsværger.
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 011-2 012
23

9. INFORMATION OM TILSYNETS ARBEJDE

Der findes en folder, som orienterer om tilsynets kompetence og arbejde. Målet er, at folderen skalmedvirke til en positiv udvikling, således at administrativt frihedsberøvede personer, hvor de end befindersig, bliver tilbudt nogle forhold, som samfundet kan være bekendt.Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 300 forskellige myndigheder, organisationer, foreninger m.v.Efterfølgende er folderen udsendt enten efter anmodning eller i forbindelse med besvarelse af henvendel-ser.Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere beskriver tilsynets opgaver efter grundloven, udsendes entenefter anmodning fra f.eks. psykiatriske afdelinger eller uddannelsessteder eller i forbindelse medbesvarelse af henvendelser.Orientering om tilsynets arbejde, herunder de offentlige dokumenter, kan endvidere findes på Folketingetshjemmeside under Folketingets §71-tilsyn:(http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/ Udvalg/71tilsynet. aspx)Karen J. Klint (S) nfmd. Orla Hav (S) Liv Holm Andersen (RV) Özlem Sara Cekic (SF) Per Clausen (EL)Jane Heitmann (V) Karen Jespersen (V) Liselott Blixt (DF) fmd. Thyra Frank (LA)
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71FolketingetChristiansborg1240 København KTlf. 33 37 55 00www.folketinget.dk