Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2012-13
§71 Alm.del Bilag 154
Offentligt
Beretning nr.7
Folketinget 2012-13
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 24. september 2013
Beretningom
tilsynets virksomhed i folketingsåret 2012-131.2.3.4.4.14.24.34.44.55.5.15.25.35.45.55.65.76.6.16.27.7.18.8.18.29.9.19.210.§ 71-tilsynets virksomhed genereltIndledningKonkrete sagerSpørgsmål til ministreRegler vedrørende medicinering af anbragte børnVejledning til kommunerne om politiets bistandErstatning ved domstoleneEvaluering af oppegående fikseringTvang i forbindelse med personlig hygiejne over fordementeBesøg på psykiatriske afdelinger m.v.Psykiatrisk Center KøbenhavnPsykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, SikringenHaderslev, Gerontopsykiatrisk afsnitVordingborg, Ældrepsykiatrisk afsnitBrønderslev, Gerontopsykiatrisk afsnitRetspsykiatrisk og Gerontopsykiatrisk Afsnit, RisskovPsykiatrisk Center København, Bispebjerg, afd. AOpfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afde-linger m.v.Psykiatrisk Center AmagerBørne- og Ungdomspsykiatrisk Center RisskovOpfølgning på årsberetninger fra de lokale psykia-triske patientklagenævnOpfølgning på årsberetninger for 2012MøderFolketingets OmbudsmandLandsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsvær-ger i DanmarkRejser og andre arrangementerStudierejse til TriesteHøring om tvang i psykiatrienInformation om tilsynets arbejdeGrundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af enfrihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myn-dighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlæn-dinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, ellerden, der handler på hans vegne, forelægges de almindeligedomstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse.Nærmere regler herom fastsættes ved lov.Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer under-gives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældendeskal have adgang til at rette henvendelse.«Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Tilsy-net i henhold til grundlovens § 71 eller i daglig tale § 71-til-synet.§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.OpgaverMed hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fraFolketingets øvrige udvalg. På sine møder behandler tilsyneten række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov-og beslutningsforslag ikke henvist til behandling i tilsynet.Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltpersoner,som administrativt er berøvet deres frihed. En del af dissehenvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for tilsy-nets kompetence, herunder spørgsmål om lovligheden af sel-ve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det mesthensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de admini-strative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældenderetsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve be-handlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet behandler dis-se sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriskeafdelinger.§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykiatriske afdelin-ger. Besøgene, der kan være enten anmeldte eller uanmeld-te, er et meget væsentligt element i tilsynsvirksomheden.Som led i de almindelige bestræbelser på at følge med i,
1. § 71-tilsynets virksomhedDet retlige grundlag§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.
AX015310
2
hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områder,kan tilsynet også besøge væresteder, skoler m.v.Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet ogsåmøder med Ombudsmanden, foreninger m.v., som bl.a. kanvære med til at belyse, hvad der set fra henholdsvis patie-nternes, de ældres, de pårørendes og personalets synsvinkelgiver anledning til problemer på tilsynets områder.§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer m.v., som an-går emner inden for tilsynets sagsområder.De generelle og konkrete sager giver sammen med besø-gene, møderne og konferencerne bl.a. anledning til, at tilsy-net retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre, re-gioner og andre.Udtalelser§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, dervedrører behandlingen af administrativt frihedsberøvede.F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalingerog henstillinger. Typisk sker det enten i forbindelse med be-handlingen af en konkret sag eller på baggrund af et tilsyns-besøg på en institution, hvor der er administrativt frihedsbe-røvede personer.§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkretesager, behandle en klage eller tage stilling til, om en beslut-ning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller for-kert.Sammenfatning§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føretilsyn med behandlingen af de personer, som administrativter berøvet deres frihed.§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at føredette tilsyn på en sådan måde, at behandlingen – i vid for-stand – af de administrativt frihedsberøvede personer til sta-dighed forbedres på såvel det konkrete som det generelleplan.2. Indledning§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2012-2013 holdt9 møder. Tilsynet har endvidere været på tilsynsbesøg på 4psykiatriske afdelinger med fokus på bl.a. gerontopsykiatriog derudover været på besøg på Skovhus Privathospital ogbotilbuddet Slotsvænget i Lyngby.Tilsynet har i indeværende samling haft drøftelser bl.a. ommedicindoser ud over det anbefalede, tvang i psykiatrien ge-nerelt, herunder erfaringer fra andre lande, politiets medvir-ken/påklædning ved tvangsfjernelse eller tvangsindlæggelse,tvang i forbindelse med personlig pleje af demente m.v.De generelle og konkrete sager, der løbende har været itilsynet, har sammen med tilsynsbesøgene og møderne givetanledning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stilletspørgsmål til flere ministre samt regioner og kommuner omforskellige problemstillinger, som der kan læses om i detfølgende.
3. Konkrete sagerTilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendel-ser fra og om enkeltpersoner, der administrativt er berøvetderes frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgs-mål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunderspørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen ellertvangsforanstaltningen. Andre sager har tilsynet fundet detmest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de ad-ministrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågæl-dende retsområde. Tilbage er et antal sager, der vedrørerforholdene under frihedsberøvelsen. Tilsynet har behandletdisse sager fortroligt.4. Spørgsmål til ministre4.1 Regler vedrørene medicinering af anbragte børn§ 71-tilsynet har bedt social- og integrationsministeren omat oplyse, hvordan medicinering af anbragte børn og ungeefter servicelovens regler registreres og omfanget heraf, her-under om der gives tvangsmedicinering. Efterfølgende hartilsynet spurgt, om ministeren har kendskab til, hvordankommunerne konkret håndterer medicingivning, og om mi-nisteren kender til tilfælde, hvor tvangsmedicinering er sketi modstrid med reglerne.Social- og integrationsministeren svarede bl.a.:»… En læge kan delegere medicingivning til en med-hjælp. Lægen kan som medhjælp benytte såvel autoriseredesundhedspersoner som andre uanset uddannelse og bag-grund. Det vil fortsat være lægen, der har behandlingsansva-ret for patienten. Ordination af lægemidler er lægeforbeholdtvirksomhed og kan ikke delegeres.«»… Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvarfor, at der på kommunens institutioner er en ledelse, der kansikre en arbejdstilrettelæggelse, der tilgodeser patientsikker-heden. Såfremt der ikke i ledelsen er ansat sundhedsfagligtuddannet personale, er det kommunens ansvar at sørge forbistand fra relevant sundhedsfagligt personale til f.eks. ud-færdigelse af instrukser om medicinhåndtering, således atpersonalet kan udføre de delegerede opgaver. Det sammegælder, hvis kommunen har udliciteret opgaven til en privatleverandør.«»… De nærmere regler for delegering af opgaver fremgåraf Sundhedsstyrelsens vejledning om autoriserede sundheds-personers benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdtsundhedsfaglig virksomhed), vejledning nr. 115 af11/12/2009. Der findes ikke særskilte regler for børn og un-ge.En person, der fungerer som lægens medhjælp og har fåetdelegeret medicingivningen, skal føre ordnede optegnelser,som det fremgår af punkt 3.3 i vejledning om autoriseredesundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation afforbeholdt sundhedsfaglig virksomhed), vejledning nr. 115af 11/12/2009. Det vil blandt andet sige, at skrive ned hvil-ken medicin, der er givet hvornår – og eventuelle virknin-ger/bivirkninger heraf m.v.«
3
»… Spørgsmålet om tvangsmedicinering er reguleret ipsykiatriloven, som alene finder anvendelse for patienter,der er indlagt på en psykiatrisk afdeling, og for patienter, derskal tvangsindlægges eller er undergivet tvungen opfølgningefter udskrivning. Psykiatriloven giver således ikke hjemmeltil tvangsmedicinering – eller anvendelse af anden form fortvang – på sociale opholdssteder. Tvangsmedicinering kanalene anvendes i de tilfælde, hvor psykiatrilovens betingel-ser herfor er opfyldt. Det er en lægefaglig vurdering, om enperson skal undergives tvang efter psykiatriloven.«»Social- og Integrationsministeriet er ikke i besiddelse afoplysninger om, hvordan kommunerne konkret håndterermedicineringen på anbringelsesstederne.«»Denne type sager er samtidig med til at understrege be-hovet for at få løftet tilsynet med anbringelsesstederne. Somet led i aftalen om en tilsynsreform, som alle Folketingetspartier blev enige om i efteråret 2012, pågår der i øjeblikketet arbejde med at udvikle regningslinjer for det nye socialtil-syn, som forventes at træde i kraft 1. januar 2014. Jeg kanoplyse, at socialtilsynet bl.a. vil have fokus på tilbuddeneshåndtering af magtanvendelse.«Se § 71-tilsynet svar på spm. 1, 4 og 5.4.2 Vejledning til kommunerne om politiets bistand§ 71-tilsynet har bedt social- og integrationsministeren re-degøre for, hvilke vejledninger der findes til kommunerne ide tilfælde, hvor kommunen beder om politiets bistand i for-bindelse med en anbringelse uden for hjemmet uden sam-tykke, herunder dialog om, hvorvidt politiet skal bære uni-form eller civil beklædning.Ministeren for sundhed og forebyggelse har bl.a. svaret:»Politiet kan med hjemmel i serviceloven § 64, stk. 4, ydebistand til kommunerne i forbindelse med fuldbyrdelse afblandt andet anbringelser uden for hjemmet uden samtykke.Vejledning til kommunerne vedrørende servicelovens § 64findes i punkt 394 i vejledning nr. 11 af 15. februar 2011(Vejledning om særlig støtte til børn og unge og deres fami-lier).«»… Det er som nævnt væsentligt i alle tilfælde, hvor derer truffet afgørelse om at gennemføre en foranstaltningtvangsmæssigt, at den trufne afgørelse gennemføres på enmåde, der belaster barnet eller den unge mindst muligt. Heriligger, at der skal udvises så meget hensynsfuldhed og skån-somhed som muligt i det enkelte tilfælde. Dette gælder ogsåi de tilfælde, hvor der skønnes at være behov for at bede ompolitiets bistand.«Se § 71-tilsynet svar på spm. 2.4.3 Erstatning ved domstolene§ 71-tilsynet har bedt justitsministeren om at oplyse, hvormange sager der har været ved domstolene om erstatning iforbindelse med uretmæssig tvangstilbageholdelse/-indlæg-gelse i de sidste 5 år. Efterfølgende har tilsynet spurgt mini-steren, om han har kendskab til konkrete sager om admini-strativt frihedsberøvede, som har fået erstatning for uberetti-get frihedsberøvelse.
Justitsministeren har bl.a. svaret:»Domstolsstyrelsen har oplyst, at sager om erstatningsan-svar, der udspringer af, at en patient har fået medhold veddet psykiatriske patientklagenævn i en klage over f. ekstvangsindlæggelse eller lignende, ved domstolene vil blivebehandlet som en civil sag mellem patienten og den myn-dighed, der har truffet beslutning om f. eks tvangsindlæggel-se.Domstolsstyrelsen har endvidere oplyst, at domstolene ik-ke registrerer sådanne oplysninger om de enkelte civile sag-er, at det er muligt at opgøre antallet af civile sager veddomstolene de seneste 5 år om de i spørgsmålet nævnte er-statningskrav. Oplysningerne er derfor ikke umiddelbart sta-tistisk tilgængelige.«Se § 71-tilsynet svar på spm. 3 og 7.4.4 Evaluering af oppegående fiksering§ 71-tilsynet har spurgt forebyggelses- og sundhedsmini-steren om, hvornår reglerne for oppegående fiksering skalevalueres.Ministeren har bl.a. svaret:»I henhold til loven om tvang i psykiatrien skal Sundheds-styrelsen efter perioden 2010-2013 udarbejder en redegørel-se om oppegående tvangsfiksering. Erfaringerne med ord-ningen skal ligge til grund for en eventuel revision af § 18 ci lov om anvendelse af tvang i psykiatrien i folketingsåret2014-15.Sundhedsstyrelsen forventer at færdiggøre evalueringenultimo 2013 og at kunne sende evalueringen til Folketingets§ 71-tilsyn og Sundhedsudvalget i januar 2014.«Se § 71-tilsynet svar på spm. 6.4.5 Tvang i forbindelse med personlig hygiejne over fordemente§ 71-tilsynet har spurgt forebyggelses- og sundhedsmini-steren om, hvad begrundelse er for, at tvang i forbindelsemed personlig hygiejne over for demente ikke skal registre-res i tvangsprotokollen.Ministeren har bl.a. svaret:»Det fremgår af psykiatrilovens § 18 g, at »overlægen kanbeslutte, at en patient, der på grund af sin sindslidelse ikkeselv er i stand til at varetage nødvendig personlig hygiejne,skal have foretaget personlig hygiejne under anvendelse aftvang, hvis dette er nødvendigt af hensyn til patienten selveller af hensyn til medpatienter eller personale.««»Det fremgår imidlertid af bemærkningerne, at baggrun-den for at indføre bestemmelsen var, at der hidtil havde væ-ret tvivl om hjemmelgrundlaget til at foretage nødvendigpersonlig hygiejne under anvendelse af tvang.«Se § 71-tilsynet svar på spm. 9.5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uan-meldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskellige psykiatriske
4
afdelinger. Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapportog stiller en række opfølgende spørgsmål til den pågældenderegion. Når disse er besvaret, skriver § 71-tilsynet en ende-lig rapport, hvor tilsynet giver deres vurdering af konkreteforhold på afdelingen. De endelige tilsynsrapporter er of-fentligt tilgængelige.5.1 Psykiatrisk Center KøbenhavnDen 29. maj 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøgpå Psykiatrisk Center København, Rigshospitalet, afsnit6402 for spiseforstyrrelser. Tilsynsbesøget foregik i forrigefolketingsår, men den endelige rapport nåede ikke at bliveomtalt i årsberetningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det kritisabelt, at der er to patienter på af-snittet, som har ventet flere år på et passende kommunalt til-bud i forbindelse med udskrivelse.Tilsynet finder det positivt, at der etableres i alt 13 nyesengepladser i regionen, sådan at der bliver øget mulighedfor en højt specialiseret behandling for patienter med spise-forstyrrelser.Tilsynet finder det uheldigt, at de fysiske forhold på af-snittet er relativt trange herunder forholdsvis små patientstu-er.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag25.5.2 Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, SikringenDen 24. august 2012 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt be-søg på Psykiatrihospitalet Nykøbing, Sikringen. Tilsynsbe-søget foregik i forrige folketingsår, men den endelige rap-port nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at antallet af liggende bælte-fikseringer er faldet fra markant fra 2009 til 2012 som følgeaf indførelsen af oppegående fiksering.Tilsynet har noteret sig regionens redegørelse for over-skridelser af de anbefalede medicindoser og sender den vi-dere til Sundhedsstyrelsen for en kommentar.Tilsynet har noteret sig regionens redegørelser vedr. re-striktioner i patienternes indkøb af fødevarer fra den lokalekøbmand og sender den videre til Ombudsmanden for enkommentar.Tilsynet finder uheldigt, at der er forholdsvis lang gen-nemsnitlig ventetid for enkelte patienter for at komme påSikringen.Tilsynet finder det positivt, at de gennemførte efteruddan-nelsesaktiviteter i sikkerhed har bragt antallet af arbejdsska-der ned siden 2007.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag49.§ 71-tilsynet skrev desuden til Sundhedsstyrelsen efterføl-gende vedrørende medicinering ud over de anbefalede medi-
cindoser og til Ombudsmanden vedrørende begrænsning afpatienters indkøb.Se brevet til Sundhedsstyrelsen og svar herpå på § 71-til-synet alm. del – bilag 48 og 59.Se brevet til Ombudsmanden og svar herpå på § 71-tilsy-net alm. del – bilag 47 og 51.Se Regions efterfølgende svar vedrørende opfølgning påpatienterne – bilag 63.5.3 Haderslev, Gerontopsykiatrisk AfsnitDen 14. september 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldtbesøg på Gerontopsykiatrisk Afsnit i Haderslev. Tilsynsbe-søget foregik i forrige folketingsår, men den endelige rap-port nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at tvangsforanstaltningernehar vist en faldende tendens siden 2009.Tilsynet finder det positivt, at der ikke forekommer over-belægning på afdelingen.Tilsynet finder det beklageligt, at afdelingen ikke giverpatienten indflydelse på valg af patientrådgiver, når be-kendtgørelsen slår fast, at patienten forinden beskikkelsenskal have lejlighed til at udtale sig.Tilsynet finder det beklageligt, at der er endnu ikke enkonkret samarbejdsaftale på plads med det somatiske syge-hus i forhold til genoptræning af patienterne.Tilsynet finder det beklageligt, at der pga. manglende per-sonaleressourcer ikke er mulighed for mere struktureredeaktivitetstilbud, men tilsynet har noteret sig, at der dog gøresen indsats for at gennemføre aktiviteter i dagligdagen.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag50.5.4 Vordingborg, Ældrepsykiatrisk AfsnitDen 1. oktober 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt be-søg på Ældrepsykiatrisk Afsnit i Vordingborg.Tilsynsbesøget foregik i forrige folketingsår, men den en-delige rapport nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at de fysiske rammer på debesøgte afsnit var gode.Tilsynet finder det beklageligt, at der, jf. det af regionenoplyste, forekommer øget brug af bæltefiksering i weeken-der og helligdage, som kan hænge sammen med personale-ressourcerne og et mindre aktivitetsniveau.Tilsynet finder det positivt, at afsnittene har fokus på atreducere antallet af præparater og dosering for patienterne,og at der er et godt samarbejde med sygehusapotekets Medi-cinservice.Tilsynet finder det beklageligt, at patienten ikke har ind-flydelse på valg af patientrådgiver, når bekendtgørelsen slår
5
fast, at patienten forinden beskikkelsen skal have lejlighedtil at udtale sig.Tilsynet finder det positivt, at der er fokus på aktiviteterherunder dagligdagsaktiviteter i patienternesaktivitetsplaner, og at der holdes morgenmøde hver dagmed patienterne, hvor dagens aktiviteter m.v. gennemgås.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag61.5.5 Brønderslev, Gerontopsykiatrisk AfsnitDen 25. februar 2013 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt til-syn på Gerontopsykiatrisk Afsnit G20 i Brønderslev.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at der i indretningen af denye fysiske rammer på afsnittet er taget højde for design,som kan medvirke til at begrænse angst og uro hos patien-terne, og at afsnittet har fået mere plads samlet set.Tilsynet finder det positivt, at der ikke forekommer over-belægning på afsnittet, fordi det er besluttet af hensyn til pa-tientmålgruppen, at gerontopsykiatrisk afsnit ikke må haveoverbelægning.Tilsynet finder det uheldigt, at der er en tendens til et sti-gende antal genindlæggelser i de seneste 3 år, men har note-ret sig, at afdelingen vil have fokus på dette fremadrettet.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag96.5.6 Retspsykiatrisk og Gerontopsykiatrisk Afsnit, Ris-skovDen 18. marts 2013 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt til-syn på Retspsykiatrisk Afsnit og et anmeldt tilsyn på Geron-topsykiatrisk Afsnit i Risskov.I den endelige rapport vedrørende Retspsykiatrisk Afsnitudtalte tilsynet:»Tilsynet finder det uheldigt, at der er dårligt indeklima påafsnittet, og at det ikke er muligt at få udluftning.Tilsynet finder det positivt, at patienterne har medindfly-delse på bestilling af mad fra centralkøkkenet.Tilsynet finder det positivt, at der sjældent er tale omoverbelægning på afsnittet.Tilsynet har noteret sig, at afsnittet fremadrettet også vilinformere om patientrettighederne ved systematisk at udle-vere relevante pjecer om dette.Tilsynet finder det positivt, at aktivitetstilbud meget sjæl-dent nedprioriteres.Tilsynet har noteret sig, at afdelingen og regionen har ta-get forskellige initiativer for at begrænse voldsepisoderne iafdelingen og det stigende antal interne registreringer omvold/trusler mod personalet.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag118.I den endelige rapport vedrørende Gerontopsykiatrisk Af-snit udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, at der kun i mindre omfanganvendes tvang ved personlig pleje af demente patienter, ogat afdelingen om muligt samarbejder med de pårørende omat tilpasse plejen til den enkelte patient.Tilsynet finder det positivt, at der tilbydes målrettede akti-vitetstilbud til patienter med misbrugsproblematik, og at af-delingen har en speciallæge med særlige kompetencer indenfor rusmiddelpsykiatri.Tilsynet finder det særdeles positivt, at aktiviteterne harhøj prioritet på begge afsnit, og at man så vidt mulig ikke af-lyser de ugentlige fysiske holdaktiviteter.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag153.5.7 Psykiatrisk Center København, Bispebjerg, AfdelingADen 22. april 2013 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøgpå Psykiatrisk Center København, afdeling A.På tidspunktet for beretningens afgivelse var rapporten ik-ke færdiggjort. Rapporten vil blive omtalt i næste årsberet-ning.6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelin-ger m.v.Det er tilsynets praksis, at der cirka et års tid efter et til-synsbesøg som udgangspunkt følges op på den rapport, sombesøget mundede ud i, over for den ansvarlige region.§ 71-tilsynet har i indeværende samling spurgt til en op-følgende status på de kritikpunkter, som fremgik af den en-delige rapport for følgende afdelinger:6.1 Psykiatrisk Center AmagerDen 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsynpå Psykiatrisk Center Amager. På baggrund af § 71-tilsynetsrapport fra tilsynsbesøget har tilsynet skrevet et opfølgendebrev til region Hovedstaden for at spørge til status på for-skellige områder.Af Region Hovedstadens svar fremgår det bl.a.:Overbelægning»Tabellen neden for viser, at belægningsprocenten i perio-den maj 2011- august 2012 gennemsnitlig lå på omkring100 %. Ved tilsynsbesøget i juni 2011 fik § 71-tilsynet op-lyst, at den ideelle belægning ville være 10 patienter i de 14senge. Virkeligheden er dog, at de 14 senge så godt som al-tid er belagt.Der er stadig i perioder overbelægning på de lukkede af-snit. Endvidere kan det være svært at skaffe en ledig pladsved dagvagtens afslutning, til modtagelse af nye patienter idet følgende døgn. Baggrunden herfor er bl.a., at mange afpatienterne på de lukkede afsnit har en retslig foranstaltning-flere med anbringelsesdomme.I overbelægningsperioder er der mere travlt på afsnittene,og dermed mindre tid til den enkelte patient. Der kan også
6
være øget uro på afsnittene, hvilket kan virke stressende forbåde patienter og personale.«Planlagte aktiviteter»Psykiatrisk Center Amager er i gang med en omstruktu-rering, i forbindelse med projektet »Sammenhængende Pa-tientforløb«, som betyder, at patienterne vil opnå større sam-menhæng i deres samlede behandlingsforløb, også når detgælder aktiviteter udført af fysioterapeuter og ergoterapeu-ter. Det betyder, at en ny struktur er ved at blive implemen-teret og forudsætningen derfor er en anden end ved § 71-til-synets besøg.«TvangsbehandlingSe bilag 1.Rengøring»Der arbejdes til stadighed med patientrengøring på sen-geafsnittene, specielt med fokus på de to lukkede afsnit PB1og PB2.Der er siden tilsynets besøg sat fokus på overholdelse afkvaliteten i patientrengøringen, hvilket konkret har medført:– ISS har en ekstra tilsynsførende på PCAmager i en peri-ode.– Kontrollerer at lokalerne på afsnit PB1 og PB2 efter ren-gøring opfylder den angivne profil.– Sikrer at fællesarealer bliver rengjort i et stræk.– Opskuring af gulve på fællesarealer.Ligeledes har hospitalets rengøringscontroller fokus påden daglige rengøring på patientafsnittene og træningskøk-kener, og har iværksat specielle overvågninger på en rækkegivne dage for at følge op på, at rengøringsleverandøren tilstadighed forbedrer kvaliteten.«6.2 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov§ 71-tilsynet aflagde den 26. marts 2012 et anmeldt tilsynpå Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov. På bag-grund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget har tilsynetskrevet et opfølgende brev til Region Midtjylland for atspørge til status på forskellige områder.Af Region Midtjyllands svar fremgår det bl.a.:Udviklingen i anvendelsen af tvang»Svar afsnit G, CfS:Dørlåsning: Siden tilsynsbesøget i marts 2012 er der ikkesket ændringer i niveauet for anvendelse af dørlåsning. Ni-veauet er det samme som i 2011.Fastholdelse: Der er sket en stigning i anvendelse af fast-holdelse i 2012 og 1. kvartal 2013. Stigningen kan henførestil 3 konkrete svært syge anoreksipatienter, hvor fastholdelsehar været nødvendig for at sikre tilstrækkelig ernæring ogundgå selvskade. I løbet af 2. kvartal 2013 ses dog et mar-kant fald i fastholdelse og denne nedgang er fortsat til i dag.Antallet af tvangsforanstaltninger i form af beroligendemedicin, bælte og remme kan ligeledes henføres til de tresvært syge anoreksipatienter nævnt ovenfor.
Svar afsnit C:Dørlåsning: Der har ikke været dørlåsning siden tilsynet.Fastholdelse: Fra marts 2011 til marts 2012 modtog i alt12 børn psykiatrisk behandling med samtykke fra forældre-ne, hvor barnet modsatte sig behandlingen (imod 8 børn pr.år i de to forudgående år). I 1. og 2. kvartal 2013 har i alt 3børn modtaget behandling med samtykke fra forældrene,hvor barnet modsatte sig behandlingen. Dette vurderes atvære et mindre fald/uændret.Antallet af fastholdelser er svingende (6, 17 og 8 hhv. i 4.kvartal 2012 samt 1. og 2. kvartal 2013). Dette skyldes en-keltpatienter, hvor gentagne fastholdelser har været nødven-dige trods fokus på pædagogiske og terapeutiske tiltag, derkan mindske brugen af fastholdelse.Der har på afsnit C været stort fokus på indberetning aftvangsforanstaltninger og formalia omkring dette. Der erdesuden løbende fokus på, hvordan omfanget af fastholdel-ser kan nedbringes både i afsnittet generelt og for den enkel-te patient i tilfælde, hvor gentagne fastholdelser er påkræve-de.«Belægningsprocenten»Tabel 1: Belægningsprocenter i afsnit G, CfS i 2009 – 1.kvartal 20132009Belægningsprocent93201086201189201288,720131. kvartal97,3
Kilde: InfoRM.Tabel 2: Belægningsprocenter i afsnit C i 2009 – 1. kvartal20132009Belægningsprocent1142010114201192201282,820131. kvartal97,0
Kilde: InfoRM.Svar afsnit G, CfS:Forskellen mellem belægningsprocenten i 2011 og 2012 iforhold til første kvartal 2013 skyldes bl.a. at der har væretlukket sengepladser i CfS som følge af ombygning.Der har i 2013 været et stigende pres på behovet for ind-læggelse, hvilket også fremgår af belægningsprocenten for1. kvartal 2013.Svar afsnit C:Afsnit C kører i flere uger af sommerferierne med et min-dre antal patienter – idet nogle af dem kommer hjem på fe-rie. Belægningsprocenten, der udregnes på baggrund af nor-merede senge, bliver derfor relativt lavere i 2011 og 2012sammenlignet med første kvartal 2013.Der var i efteråret 2012 flere tilfælde hvor forældrene påindlæggelsestidspunktet valgte at takke nej til indlæggelsemod givet råd. Dette medførte vakante sengepladser. Daindlæggelser af skolebørn oftest foregår elektivt og med om-hyggelig forberedelse af såvel barn som forældre og net-værk, kan sene afbud til indlæggelser betyde, at der i 1-2uger er ledig sengekapacitet.
7
Der er et konkret mål for en belægningsprocent på 90 overet kalenderår.«Genindlæggelser»Tabel 3: Genindlæggelser* i afsnit G, CfS, i 2012 og førstekvartal 20132012Genindlæggelser120130
– stigning/fald i omgørelsesprocenten– deltagelsesprocent ifm. møder.Se brevene på § 71-tilsynet alm. del – bilag 109-113.8. Møder8.1 Folketingets OmbudsmandTilsynet har holdt møde med Folketingets Ombudsmandden 14. november 2012 ved direktør Jens Møller, kontorchefMorten Engberg og konsulent Lennart Frandsen.På mødet blev der bl.a. orienteret om ny struktur hos Om-budsmanden og årets inspektioner på det psykiatriske områ-de. Desuden blev der på mødet drøftet rygelov, utilsigtededødsfald i psykiatrien, husordner, oppegående fiksering,tvungen opfølgning og problemstilling vedrørende forskelli-ge behov for regler om visitering af henholdsvis retspsykia-triske og almenpsykiatriske patienter.8.2 Landsforeningen af Bistandsværger og Patientrådgi-vere i DanmarkTilsynet har holdt møde med Landsforeningen af Bi-standsværger og Patientrådgivere i Danmark (LPD) den 14.november 2012. På mødet blev drøftet forskellige konkretesager og nogle mere generelle problemstillinger bl.a. pårø-rende, bistandsværger/patientrådgivere, adgang til patienter-ne og obligatoriske kurser for nye patientrådgivere.9. Rejser og andre arrangementer9.1 Studierejse til Trieste§ 71-tilsynet og Socialudvalget var på udenlandsk studie-tur i Trieste den 18.-20. november 2012.Formålet med besøget var at høre om erfaringer fra Trie-ste i Italien, hvor man siden 1971 har arbejdet målrettet medat etablere en lokalt baseret og let tilgængelig tværfagligpsykiatri bl.a. med oprettelse af lokale Community MentalHealth Centers med døgnåbent, som i høj grad har afløst dettidligere psykiatriske hospital.Transformationen i psykiatrien i Trieste går tilbage til1971, hvor Franco Basaglia blev direktør for the ProvincialPsychiatric Hospital of Trieste. Tanken var at bevæge sigvæk fra institutionaliseringen af patienterne og erstatte detmed et netværk af distriktsbaserede services med flere funk-tioner så som omsorg, bolig, arbejde og anden assistance.Fokus skulle flyttes fra de psykiatriske hospitaler ud i lokal-samfundet. Ideen var at minimere varigheden af indlæggelseog i stedet fastholde patienterne i deres eget miljø, sådan atdet gav en bedre baggrund for helbredelse frem for institu-tionalisering.Tankegangen er baseret på tre kerneaktiviteter: forebyg-gelse, akut behandling og rehabilitering. Udgangspunktet ikrisehåndteringen er: forhandling, fastholdelse af det socialenetværk og mobilisering af menneskelige og institutionelleressourcer.I 1978 blev en lov vedtaget i Italien (Lov 180), som havdetil formål at nedlægge de psykiatriske hospitaler for at er-
Tabel 4: Genindlæggelser* i afsnit C i 2012 og førstekvartal 20132012Genindlæggelser120130
*En genindlæggelse er i denne sammenhæng defineretsom en akut indlæggelse af en patient på samme afsnit, somvedkommende er udskrevet fra, hvis indlæggelsen sker itidsrummet 8 timer til 30 dage efter udskrivning.Svar afsnit G, CfS:Ingen kommentarer.Svar afsnit C:Der er kun få genindlæggelser på skolebørnsområdet.«Tilgang af patienter»Svar afsnit G, CfS:Vi henviser til vores svar på spørgsmål 2.Svar afsnit C:Der er et uændret antal sengepladser i skolebørnsområdet.Tilgangen af patienter til indlæggelse vurderes uændret. Derer fortsat i perioder en vis ventetid på indlæggelse. Der er etløbende samarbejde imellem sengeafsnittet i Risskov ogsengeafsnittet i Viborg med henblik på at udnytte kapacite-ten bedst muligt og sikre så kort ventetid som muligt på ind-læggelse.Der er en øget tilgang af patienter til ambulant undersø-gelse, grundet politisk vedtaget ønske om at alle henvistepatienter skal vurderes. Det er aktuelt uvist, hvilken betyd-ning den øgede ambulante aktivitet vil få for tilgangen af pa-tienter til indlæggelse.«Se hele svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 1287. Det lokale psykiatriske patientklagenævns årsberet-ningerDet følger af lov om frihedsberøvelse og anden tvang ipsykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale psykiatriske patientkla-genævn hvert år skal offentliggøre en beretning om deresvirksomhed. Det følger samtidig af forarbejderne til loven,at det forudsættes, at bl.a. § 71-tilsynet bliver gjort bekendtmed årsberetningerne.7.1 Opfølgning på årsberetninger 2012§ 71-tilsynet har drøftet årsrapporterne 2012 og efterføl-gende skrevet til statsforvaltningerne med bemærkninger omfølgende emner:– stigning i antallet af afgørelser
8
statte det med community services. Denne lov blev sidenheninkluderet i en anden lov (Lov 833), som gav individet ret tilsundhed og omsorg og gik bort fra farlighedskriteriet.I Triesteregionen betød det en nedlæggelse af det psykia-triske hospital og opbygning af en helt ny struktur medMental Health Departement som den øverste administrativeledelse. Herunder findes fire Mental Health Centres, som erplaceret i hvert sit distrikt i Trieste og har åbent 24 timer idøgnet. Disse centre råder hver over 6-8 sengepladser.Derudover findes der en mindre enhed på hospitalet (Psy-chiatric Unit Diagnosi e Cura), der har 6 akutsenge. Endvi-dere findes der en rehabiliteringsenhed (Service for Rehabi-litation and Residential Support) bestående af 12 bofælles-skaber med i alt 59 senge, med tværfagligt personale og etdagcenter, hvor der er forskellige træningsprogrammer ogværksteder. Derudover samarbejder man med et antal socia-le kooperativer, som kan tilbyde beskæftigelse til de psykisksyge.Tilgangen til behandlingen af psykisk syge tager udgangs-punkt i det enkelte menneske og dets rettigheder. Der tagesafsæt i den samlede livssituation – ikke kun den psykiskesygdom. Behandlingen foregår som udgangspunkt frivilligtog uden brug af tvang og ved involvering af familie, vennerog lokalsamfundet og hvis muligt i patientens eget hjem.Arbejdet i de fire distriktscentre er organiseret i teamsmed flerfaglige kompetencer. Disse teams arbejder primærtsom udgående.Se rejserapporten på § 71-tilsynet alm. del – bilag 26.9.2 Høring om tvang i psykiatrienSom opfølgning på studierejsen afholdt § 71-tilsynetblandt andet en høring med overskriften: Kan tvang fore-bygges og nedbringes? Formålet med høringen var at debat-
tere, om man kan forebygge og nedbringe tvang i psykiatri-en i Danmark. På høringen var der inviteret en række op-lægsholdere til at fortælle om deres erfaringer med og synpå, hvordan man kan arbejde for denne målsætning. Desu-den var der et par oplæg om erfaringer fra Italien, Trieste ogLapland.Programmet for høringen kan findes på § 71-tilsynet alm.del – bilag 75.Tv-optagelsen fra høringen kan findes på følgende link:http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegatio-ner_kommissioner/Udvalg/71tilsynet/Video.aspx10. Information om tilsynets arbejdeDer findes en folder, som orienterer om tilsynets kompe-tence og arbejde. Målet er, at folderen skal medvirke til enpositiv udvikling, således at administrativt frihedsberøvedepersoner, hvor de end befinder sig, bliver tilbudt nogle for-hold, som samfundet kan være bekendt.Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 300 forskelligemyndigheder, organisationer, foreninger m.v. Efterfølgendeer folderen udsendt enten efter anmodning eller i forbindelsemed besvarelse af henvendelser.Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere beskriver til-synets opgaver efter grundloven, udsendes enten efter an-modning fra f.eks. psykiatriske afdelinger eller uddannelses-steder eller i forbindelse med besvarelse af henvendelser.Orientering om tilsynets arbejde herunder de offentligedokumenter kan endvidere findes på Folketingets hjemmesi-de:http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegatio-ner_kommissioner/Udvalg/71tilsynet. aspx
Karen J. Klint (S) nfmd. Orla Hav (S) Zenia Stampe (RV) Özlem Sara Cekic (SF)Stine Brix (EL) Jane Heitmann (V) Karen Jespersen (V) Liselott Blixt (DF) fmd. Thyra Frank (LA)
9
Bilag 1Anvendelsen af tvangsforanstaltninger på Psykiatrisk Center AmagerNedenfor er angivet en række tabeller, som viser udviklingen i anvendelsen af tvangsforanstaltninger påPsykiatrisk Center Amager.
10