Finansudvalget 2012-13
Aktstk. 88
Offentligt
1250404_0001.png
1250404_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET21. maj 2013Spørgsmål fra Folketingets FinansudvalgAktstk. 88, § 6 spørgsmål 1 af 16. maj 2013

Aktstk. 88

Aktstykke om omprioriteringer af bistandsrammen i 2013.

§ 6 Spørgsmål 1

Vil ministeren uddybe risikoelementerne ved bevillingen?

Svar

Der kan gives følgende uddybning for hver af de fire indsatser hvortil der anmodes omfinansudvalgets tilslutning:1. Bidrag til FN’s kontor for Narkotika og Kriminalitet (UNODC)Hvad angår bidraget til FN’s kontor for Narkotika og Kriminalitet (UNODC) er der tale om enforøgelse af det danske kernebidrag fra 5 til 15 mio. til UNODC. UNODC er en anerkendtFN-organisation, som Danmark i flere år har samarbejdet tæt med i form af både kernebidragog bidrag til landeprogrammer, og som i stigende grad har fokus rettet mod en styrkelse aforganisationens monitorerings- og evalueringssystemer. Danmark vil som led i det øgedekernebidrag til UNODC styrke den strategiske dialog med UNODC med henblik på atforbedre organisationens strategiske retning, fleksibilitet og risikohåndtering, herunder at sikreen menneskerettighedsbaseret tilgang i projekter og programmer. Dette vil bidrage til atreducere de risikoelementer, der altid vil være forbundet med at arbejde i skrøbelige ogkonfliktramte stater.2. Uddannelsesindsatser i SomaliaDen fortsat skrøbelige situation i Somalia vil udgøre det væsentligste risikoelement foruddannelsesindsatserne. Kapaciteten hos de lokale myndigheder, herunder i relevanteministerier er stadig svag, hvilket kan vanskeliggøre projekternes effekt og gennemslagskraft.Desuden kan sikkerhedssituationen i landet udgøre en udfordring iforhold til monitorering af1
programmet. De implementerende partnere i programmet forventes imidlertid at væreorganisationer, der er tilstede i Somalia, og som har arbejdet i en årrække med uddannelse i ensomalisk kontekst. Organisationerne har dermed lokalt kendskab og erfaring med atprogrammere i forhold til de lokale udfordringer og kan indbygge den nødvendige fleksibilitet iprogrammerne.
3. Indsats i Mellemamerika under det regionale menneskerettighedsprogramDe største risici i forbindelse med miljøindsatsen i Mellemamerika er relateret til politisk uro ogvold i Honduras blandt andet i tilknytning til det kommende valg og i Guatemala, til manglendepolitisk vilje til at fremme jordrettigheder for små landbrugere og oprindelige folk samt til ipraksis at anerkende oprindelige folks rettigheder til at blive konsulteret i forbindelse medstørre projekter i deres områder såsom mineinvesteringer i overensstemmelse med ILOKonvention 169. Programmets indsatser for bæredygtig brug af jordens ressourcer vil i sig selvbidrage til at sikre oprindelige folks rettigheder til jorden. Samtidig vil det regionalemenneskerettighedsprograms støtte til implementering af ILO Konvention 169 via ILO´sregionale kontor, det Interamerikanske menneskerettighedssystem samt diversecivilsamfundsorganisationer bidrage til at fremme regeringernes fokus på vigtigheden af atrespektere de oprindelige folks rettigheder.
4. Styrkelse af arbejdet med virksomhedernes samfundsansvar og fair tradeForbruget under støtteordningen til fremme af virksomheders samfundsansvar og fair trade vilvære efterspørgselsdrevet. Samtidig er der lagt op til en enkelt ansøgningsrunde, hvorfor der errisiko for, at ikke alle midler kan bevilges i indeværende år. For at imødegå denne risiko erretningslinjerne for støtteordningen udarbejdet i tæt dialog med ressourcebasen og potentielleansøgere, som også løbende er blevet orienteret om ansøgningskriterier og ansøgningsfrist.Støtteordningen kan støtte initiativer inden for virksomheders samfundsansvar og fair trade,dels i Danmark og dels i udviklingslande med henblik på at styrke ansvarlig og grøn vækst samtforbedre arbejds- og levevilkårene i udviklingslande. Der er et vist risikoelement forbundet medde aktiviteter, der fremmer viden og debat om virksomheders samfundsansvar eller fair trade iDanmark, idet udviklingseffekten være mere indirekte i forhold til aktiviteter, der finder sted iudviklingslandene. Organisationer opfordres derfor til at indgå alliancer og netværkssamarbejdefor at øge effekten af indsatserne. Hensigten med en styrket debat i Danmark er at skabe enstørre folkelig forståelse for udfordringerne inden for virksomheders samfundsansvar eller fairtrade og dermed øge virksomhedernes incitament til at forbedre sociale, miljømæssige og etiskestandarder i udviklingslandene.2