Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
S 985
Offentligt
1060755_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
21. december 2011

Besvarelse af spørgsmål S 985 stillet af Mads Rørvig (V) den 24. no-

vember 2011.

Spørgsmål:

Med henvisning til ministerens svar på S 754, er det da ministerens egenholdning, af husstandsomdelte ”reklamer mest af alt er et irritationsmo-ment”, eller bygger ministerens svar på en analyse af kvantitative eller kva-litative data?

Svar:

I besvarelsen af spørgsmål nr. S 754 af 15. november 2011 svarede jeg:”Mange af de husstande, som i dag modtager husstandsomdelte reklamer,læser dem ikke. For disse husstande er reklamer mest af alt et irritations-moment.”Dermed gik mit svar vedrørende irritationsmoment alene på de husstande,der modtager husstandsomdelte reklamer men ikke læser dem, og ikke påde husstande, der læser reklamerne.Mit svar på spørgsmål 754 baserede sig på følgende undersøgelser:To undersøgelser foretaget af henholdsvis IUM Research og Republicaviser, at mellem 40 og 50 pct. af de danske husstande forventes aktivt attilmelde sig en ’ja tak’-ordning.I dag modtager ca. 80 pct. af landets husstande husstandsomdelte reklamer,dvs. at ca. 20 pct. har tilmeldt sig ’nej tak-ordningen’.Disse tal indikerer, at en betragtelig del af husstandene ser flere ulemperend fordele ved de husstandsomdelte reklamer.Desuden viser en undersøgelse foretaget af Mindshare fra 2010, at hus-standsomdelte reklamer er et irritationsmoment for flere forbrugere, omend de husstandsomdelte reklamer irriterer mindre end reklamer på TV, e-mail m.v.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk