Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
S 593
Offentligt
1042200_0001.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 17. november 2011Enhed: RetsstillingSagsbeh.: MAKISags nr.: 1112453Dok nr.: 710090
Medlem af Folketinget Liselott Blixt (DF) har den 7. november 2011 stillet føl-gende spørgsmål nr. S 593 til ministeren for sundhed og forebyggelse, somhermed besvares.Spørgsmål S 593:”Hvad er ministerens holdning til sagen om Humlegården, hvor kræftsygepatienter får meget tvivlsom behandling, og hvad agter ministeren at gørefremover i forhold til tvivlsomme behandlinger?”Svar:Forpligtelsen til at føre tilsyn med, at autoriserede sundhedspersoner, herun-der læger, overholder deres forpligtelse til at indhente informeret samtykke frapatienten og til at udøve deres virksomhed i overensstemmelse med autorisa-tionslovens krav om omhu og samvittighedsfuldhed, påhviler som bekendtSundhedsstyrelsen. Det gælder også konkret i forhold til Humlegården, der erat sidestille med andre behandlingssteder, hvor der udføres lægelig patientbe-handling. Den omstændighed, at behandlingen på Humlegården betegnessom alternativ, ændrer ikke herved.Som led i Sundhedsstyrelsens tilsyn med autoriserede sundhedspersoner kanstyrelsen som bekendt efter reglerne herom i sundhedsloven og autorisations-loven af hensyn til patientsikkerheden iværksætte en række konkrete tilsyns-foranstaltninger, herunder skærpet tilsyn, fagligt påbud samt midlertidig ellerpermanent virksomhedsindskrænkning eller autorisationsfratagelse.Særligt vedrørende Sundhedsstyrelsens tilsyn med Humlegården vil jeg sna-rest fremsende en særskilt redegørelse fra styrelsen til Folketingets Sund-hedsudvalgs orientering.I forlængelse heraf vil jeg minde om adgangen for såvel patienter som Sund-hedsstyrelsen til at indbringe klagesager og sager for SundhedsvæsenetsDisciplinærnævn, om offentliggørelsen uden anonymisering af Sundhedssty-relsens tilsynsforanstaltninger og af Disciplinærnævnets afgørelser, om at derved markedsføring af sundhedsydelser ikke må anvendes urigtige, vildledendeeller urimeligt mangelfulde angivelser, samt om den nye ordning med registre-ring af og proaktivt tilsyn med private sygehuse, klinikker og praksis, der fårvirkning fra og med årsskiftet.Samlet set er det min opfattelse, at den gældende lovgivning imødekommerhensynet til varetagelse af patientsikkerheden. Jeg vil imidlertid på den givneforanledning tage initiativ til en nærmere drøftelse af spørgsmålet med desundhedspolitiske ordførere for Folketingets partier.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mogens Jørgensen